Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:06

jenli88 schreef:
Ik wil van het juridich loket eerst horen wat zij zeggen en dan wil ik met de eiganaar en stalbaas rond de tafel dat allen met het contract akkoord gaan en deze ondertekenen. De eigenaar en stalbaas zullen zelf moeten overeenkomen over de schuld die open staat. Mij maakt dat niks uit hoeveel dat is. Ik heb een afspraak met wat ik ga betalen. Dus wat daar vanaf gaat voor naar de stalbaas veranderd niks in de prijs.


Lijkt me een goed plan. Vooral zorgen dat alles op papier staat en bijvoorkeur een stalcontract vragen aan de staleigenaar. Dan heb je meer houvast dan nu.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:40

Succes! Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen!

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:05

Ik ook! Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:10

Zeer moeilijk maar er stond al een paar keer handen aftrekken van het paard. Mocht je dat gaan doen dan zou ik ook gelijk melding doen bij de dierenbescherming vanwege verwaarlozing want het paard kan niet aan zijn lot worden over gelaten en als het paard jou ook al niet heeft moet ik er niet aan denken hoe die er straks bij staat. Ik vind het nu al vreselijk dat ik de tandarts voor mijn pony er niet bij kan halen voor een reguliere afspraak en niet naar de zadelmaker kan voor een zadelcheck vanwege de corona.

Bij ons op stal stond er ook een paard waar al meerdere maanden de stalling niet voor was betaald. Eigenaar stal heeft een slot op de box gegooid en het paard wordt verzorgd en losgegooid door het stal personeel na sluitingstijd zodat het paardje aan niks ontbreekt.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:15

Sizzle schreef:
Ik zou het niet ingewikkelder maken dan nodig. Paard kopen van de eigenaar en dan van stal wisselen als de eigenaar van die rare claims blijft doen.
Staleigenaar en huidige paard eigenaar zoeken het samen maar uit. Als jij nu van buitenaf kwam en dat paard kocht via een advertentie dan zou je ook accoort gaan met stalkosten uit het verleden.


Ik ken iemand inderdaad die van een andere manege kwam en het paard wou overkopen maar door de achterstand zat er dus een slot op en zou ze ook nog achterstand stalling moeten betalen. Ze heeft het niet gedaan en een ander paard gekocht.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:01

XRuby_SymmyX schreef:
Sizzle schreef:
Ik zou het niet ingewikkelder maken dan nodig. Paard kopen van de eigenaar en dan van stal wisselen als de eigenaar van die rare claims blijft doen.
Staleigenaar en huidige paard eigenaar zoeken het samen maar uit. Als jij nu van buitenaf kwam en dat paard kocht via een advertentie dan zou je ook accoort gaan met stalkosten uit het verleden.


Ik ken iemand inderdaad die van een andere manege kwam en het paard wou overkopen maar door de achterstand zat er dus een slot op en zou ze ook nog achterstand stalling moeten betalen. Ze heeft het niet gedaan en een ander paard gekocht.

Dan trek je die achterstand toch gewoon van de koopprijs af.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:08

XRuby_SymmyX schreef:
Zeer moeilijk maar er stond al een paar keer handen aftrekken van het paard. Mocht je dat gaan doen dan zou ik ook gelijk melding doen bij de dierenbescherming vanwege verwaarlozing want het paard kan niet aan zijn lot worden over gelaten en als het paard jou ook al niet heeft moet ik er niet aan denken hoe die er straks bij staat. Ik vind het nu al vreselijk dat ik de tandarts voor mijn pony er niet bij kan halen voor een reguliere afspraak en niet naar de zadelmaker kan voor een zadelcheck vanwege de corona.

Bij ons op stal stond er ook een paard waar al meerdere maanden de stalling niet voor was betaald. Eigenaar stal heeft een slot op de box gegooid en het paard wordt verzorgd en losgegooid door het stal personeel na sluitingstijd zodat het paardje aan niks ontbreekt.

Ik denk niet dat dit een zaak is voor de dierenbescherming,want ik lees nergens dat het paard de basisverzorging niet toch krijgt ondanks dat de eigenaresse de stalhuur niet betaalt.Dit is meer een zakelijk conflict.

Anomien

Berichten: 7396
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:22

precies. de stalbaas zorgt ervoor. Vandaar de kosten die hij dus heeft. Los van het verdienmodel wat hij graag wil aanhouden. Dierenbescherming kan hier dus totaal niets mee.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:12

Jawel hoeven oa in slechte kwaliteit maar geen hoefsmid willen laten komen enz.

Anomien

Berichten: 7396
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:29

Denk niet dat ze komen. Ts rijdt er ook op. Als de hoeven zo slecht waren, was ze daar al mee opgehouden

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:35

XRuby_SymmyX schreef:
Zeer moeilijk maar er stond al een paar keer handen aftrekken van het paard. Mocht je dat gaan doen dan zou ik ook gelijk melding doen bij de dierenbescherming vanwege verwaarlozing want het paard kan niet aan zijn lot worden over gelaten en als het paard jou ook al niet heeft moet ik er niet aan denken hoe die er straks bij staat. Ik vind het nu al vreselijk dat ik de tandarts voor mijn pony er niet bij kan halen voor een reguliere afspraak en niet naar de zadelmaker kan voor een zadelcheck vanwege de corona.

Bij ons op stal stond er ook een paard waar al meerdere maanden de stalling niet voor was betaald. Eigenaar stal heeft een slot op de box gegooid en het paard wordt verzorgd en losgegooid door het stal personeel na sluitingstijd zodat het paardje aan niks ontbreekt.

En als er brand uitbreekt moeten ze op zoek naar die sleutel?

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:01

XRuby_SymmyX schreef:
Jawel hoeven oa in slechte kwaliteit maar geen hoefsmid willen laten komen enz.


De Dierenbescherming komt helemaal niet zo snel helaas.
Waren ze er maar voor elk zielig geval.
Ik had een verzorgshetlander bij iemand thuis, daar was ik op gegeven moment mee gestopt omdat ik geen tijd meer had.
Lange tijd later kwam ik nog eens kijken hoe het met dr ging (was er nog wel gewoon welkom), en de pony stond met hoeven die omhoog begonnen te groeien, en een halster die in dr hoofd was gaan staan met maden, in de wei.
(terwijl de eigenaar er zelf gewoon voor hoort te zorgen, en zeker extra aandacht te geven, wetende dat ik gestopt was)!
Halster afgedaan en weggegooid en contact opgenomen met de dierenbescherming, deden niks helaas.
Terwijl dit om een, vind ik, onacceptabel geval ging.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:47

FjeLOVER schreef:
XRuby_SymmyX schreef:
Jawel hoeven oa in slechte kwaliteit maar geen hoefsmid willen laten komen enz.


De Dierenbescherming komt helemaal niet zo snel helaas.
Waren ze er maar voor elk zielig geval.
Ik had een verzorgshetlander bij iemand thuis, daar was ik op gegeven moment mee gestopt omdat ik geen tijd meer had.
Lange tijd later kwam ik nog eens kijken hoe het met dr ging (was er nog wel gewoon welkom), en de pony stond met hoeven die omhoog begonnen te groeien, en een halster die in dr hoofd was gaan staan met maden, in de wei.
(terwijl de eigenaar er zelf gewoon voor hoort te zorgen, en zeker extra aandacht te geven, wetende dat ik gestopt was)!
Halster afgedaan en weggegooid en contact opgenomen met de dierenbescherming, deden niks helaas.
Terwijl dit om een, vind ik, onacceptabel geval ging.


Daar heb je tegenwoordig de dierenpolitie voor.
En als die niet komen maak je gewoon foto's en ga je ff langs het buro of via een FB .

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:59

Daar heb je tegenwoordig de dierenpolitie voor.
En als die niet komen maak je gewoon foto's en ga je ff langs het buro of via een FB .[/quote]

Okee goed om te weten.
Het gaat om best wel een flinke tijd geleden, inmiddels niet meer van toepassing.

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:08

@Jenli88 Hoe gaat het nu, weet je al wat meer?

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 21:35

santie schreef:
@Jenli88 Hoe gaat het nu, weet je al wat meer?


Ja het gaat vooruit maar moeizaam allemaal helaas. Met de eigenaar een schuldprijs overeengekomen. Dit was het gemiddelde van 4 en 5 maanden achterstand. Toen met de stalbaas. Hij was mis met het berekenen van de btw. Dus hem uitgelegt hoe het wel moet en hij heeft toen navraag gedaan en kwam erachter dat ik gelijk had. Eergister ging hij akkoord. Hehe dacht ik maar wat nu. Paard kreupel. Beetje vocht in spronggewricht en bewegingskreupel. Ze is net 4 en ik denk zelf aan of stom gedaan in de wei of erger ocd. Ik probeer de eigenaar te bereiken met het "goede nieuws" en nu helaas ook het "slechte nieuws" maar ze neemt niet op.

Voordat de koop doorgaat wil ik toch graag weten wat er met dat been is dus zal er toch eerst een veearts moeten komen. Maar hoe dat dan weer moet qua kosten moet ik even met haar bespreken.

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:33

jenli88 schreef:
santie schreef:
@Jenli88 Hoe gaat het nu, weet je al wat meer?


Ja het gaat vooruit maar moeizaam allemaal helaas. Met de eigenaar een schuldprijs overeengekomen. Dit was het gemiddelde van 4 en 5 maanden achterstand. Toen met de stalbaas. Hij was mis met het berekenen van de btw. Dus hem uitgelegt hoe het wel moet en hij heeft toen navraag gedaan en kwam erachter dat ik gelijk had. Eergister ging hij akkoord. Hehe dacht ik maar wat nu. Paard kreupel. Beetje vocht in spronggewricht en bewegingskreupel. Ze is net 4 en ik denk zelf aan of stom gedaan in de wei of erger ocd. Ik probeer de eigenaar te bereiken met het "goede nieuws" en nu helaas ook het "slechte nieuws" maar ze neemt niet op.

Voordat de koop doorgaat wil ik toch graag weten wat er met dat been is dus zal er toch eerst een veearts moeten komen. Maar hoe dat dan weer moet qua kosten moet ik even met haar bespreken.


Ik zal doorpakken voordat beide partijen weer terug krabbelen.
En als je wilt weten waarom kreupel zal ik zelf de laatste paar tientjes er tegen aangooien voor kreupelheid onderzoekje of een fototje.
Kosten zullen wel voor jezelf zijn, gezien de eigenaar schulden heeft en denk niet dat die de kosten er nog bij gaat nemen.

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:08

Phoe, dat is idd een lastig traject. De stalbaas is ook een teut, stalgeld aan een particulier is altijd incl btw, of gaat de vorige eigenaar btw terug vragen? Hoe dan ook, hopelijk komt het snel goed en kan je gaan genieten van je paard.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 07:15

santie schreef:
Phoe, dat is idd een lastig traject. De stalbaas is ook een teut, stalgeld aan een particulier is altijd incl btw, of gaat de vorige eigenaar btw terug vragen? Hoe dan ook, hopelijk komt het snel goed en kan je gaan genieten van je paard.


De oude eigenaresse betaalde zwart. Dat maakt het hele verhaal nog een heel stuk ingewikkelder.

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 07:44

santie schreef:
Phoe, dat is idd een lastig traject. De stalbaas is ook een teut, stalgeld aan een particulier is altijd incl btw, of gaat de vorige eigenaar btw terug vragen? Hoe dan ook, hopelijk komt het snel goed en kan je gaan genieten van je paard.


Ja maar hij rekende teveel btw. 21% over de hele stalprijs omdat er 20 euro verzorging was bijgekomen en dat mag dus alleen over die 20 euro berekend worden. Nu is de schuld dus lager.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:51

Eerlijk gezegd zou ik not amused zijn als de bijrijder van een niet-betalende pensionklant mij op de vingers zou gaan tikken over mijn wel of niet betalen van belastingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:54

anjali schreef:
Eerlijk gezegd zou ik not amused zijn als de bijrijder van een niet-betalende pensionklant mij op de vingers zou gaan tikken over mijn wel of niet betalen van belastingen.

Doet ze niet. Het gaat om het verkeerd berekenen van de btw.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:55

anjali schreef:
Eerlijk gezegd zou ik not amused zijn als de bijrijder van een niet-betalende pensionklant mij op de vingers zou gaan tikken over mijn wel of niet betalen van belastingen.


Wel als die bijrijder uiteindelijk al die kosten zal betalen.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:11

Ik denk dat de pensionhouder heel blij mag zijn met deze bijrijder.
Want met een beetje geluk is hij dan van zijn niet betalende pensionklant af.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:18

_San87_ schreef:
anjali schreef:
Eerlijk gezegd zou ik not amused zijn als de bijrijder van een niet-betalende pensionklant mij op de vingers zou gaan tikken over mijn wel of niet betalen van belastingen.

Doet ze niet. Het gaat om het verkeerd berekenen van de btw.

Btw betekent Belasting toegevoegde waarde.Is dus een vorm van belasting.