Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:45

Nou Pareltjes, stalbaas en eigenaresse werken niet echt mee zo te lezen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 06:40

Pareltjes schreef:
Ze hoeft helemaal geen speelbal te worden. In tegendeel. Ze kan er juist haar voordeel mee doen.
Stalbaas wil zijn geld, eigenaresse zoekt geld om te kunnen betalen. TS biedt oplossing voor BEIDE partijen.
Het enige dat zij moet doen is duidelijk afspreken. Eigenaresse krijgt geen cent, geld gaat rechtstreeks naar stalbaas. Paard wordt off. Ten naam gesteld. Oude eigenaresse stelt verkoopcontract op dat het paard zonder enig mogelijk herroeping van eigenaar is veranderd.


En wat is haar voordeel dan?

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 08:07

safina schreef:
Pareltjes schreef:
Ze hoeft helemaal geen speelbal te worden. In tegendeel. Ze kan er juist haar voordeel mee doen.
Stalbaas wil zijn geld, eigenaresse zoekt geld om te kunnen betalen. TS biedt oplossing voor BEIDE partijen.
Het enige dat zij moet doen is duidelijk afspreken. Eigenaresse krijgt geen cent, geld gaat rechtstreeks naar stalbaas. Paard wordt off. Ten naam gesteld. Oude eigenaresse stelt verkoopcontract op dat het paard zonder enig mogelijk herroeping van eigenaar is veranderd.


En wat is haar voordeel dan?


Ik denk omdat ik haar aardig ver onder haar waarde mag kopen. Plus ik heb er een passend zadel voor. Is net aangepast door de zadelmaker.

belle_boef

Berichten: 10751
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:34

Jij wil graag dit paard. Heel begrijpelijk want je kent haar. Gewoon doen maar neem iemand in de hand om een sluitend contract te maken.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:30

@Belleboef: Precies.Wat doen mensen toch moeilijk. Dit moet gewoon op te lossen zijn.Ts wil het paard kopen en van dat geld kan de huidige eigenaresse dan de schuld aan de stalbaas afbetalen.Maar dan wel zorgen voor een juridisch geldig en sluitend contract.

Anomien

Berichten: 7411
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:38

Pareltjes schreef:
Niet aan de eigenaar betalen!! Als zij niet aan de stalhouder betaald ben jij je geld kwijt. Paard wordt door eigenaresse op jouw naam gezet ( overschrijving stamboekpapieren) jij betaald aan de staleigenaar. Eigenaresse geeft jou een kwitantie van ontvangst aankoop bedrag paard ( krijgt het alleen niet in handen ) jij geeft geld aan aan stalhouder en deze geeft op zijn beurt aan de inmiddels “ oude eigenaresse “ een kwitantie dat de stalgelden zijn afbetaald.


Eeuhm huh? Wel graag correct advies geven. Wat doet het overschrijven van stamboek papieren ertoe? Dat zegt helemaal niets. Bovendien moet je dat zelf doen. Als je die papieren op naam wil hebben.

Verder vind ik je constructie maar ingewikkeld. De eigenaar gaat hier (naar verwachting) niet mee akkoord. Zulke wanbetalers willen zelf namelijk wel geld zien.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:41

Ik zou het niet ingewikkelder maken dan nodig. Paard kopen van de eigenaar en dan van stal wisselen als de eigenaar van die rare claims blijft doen.
Staleigenaar en huidige paard eigenaar zoeken het samen maar uit. Als jij nu van buitenaf kwam en dat paard kocht via een advertentie dan zou je ook accoort gaan met stalkosten uit het verleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:43

jenli88 schreef:
safina schreef:


En wat is haar voordeel dan?


Ik denk omdat ik haar aardig ver onder haar waarde mag kopen. Plus ik heb er een passend zadel voor. Is net aangepast door de zadelmaker.


...En daar betaal je via deze ingewikkelde weg toch weer je prijs voor.

Paardenfann4
Berichten: 1359
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:45

Dit is een lastige kwestie. Ik zou dit paar alleen kopen met alle 3 om tafel, de eigenaresse en de stalbaas. Dat het duidelijk is dat de eigenares de stalbaas direct betaalt als jij het paard koopt en dat het paard dan door middel van een contract van jou is en dat iedereen dat moet tekenen. Als dat niet mogelijk is zou ik het niet doen. Grote kans dat de eigenaresse meer schulden heeft en als jij haar betaalt zij de stalbaas niet betaalt en jij het paard dus niet in handen krijgt maar wel je geld kwijt bent. Kijk goed uit met wat je doet.

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:45

Sizzle schreef:
Ik zou het niet ingewikkelder maken dan nodig. Paard kopen van de eigenaar en dan van stal wisselen als de eigenaar van die rare claims blijft doen.
Staleigenaar en huidige paard eigenaar zoeken het samen maar uit. Als jij nu van buitenaf kwam en dat paard kocht via een advertentie dan zou je ook accoort gaan met stalkosten uit het verleden.


Dat gaat niet, stal eigenaar heeft retentie recht uitgesproken op t paard. Paard staat dus in bewaring om het geld te verkrijgen.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:51

Aha, dat had ik even gemist.
Tja, hoe rot ook, daar zou ik ver vandaan blijven.
Gewoon 1 bod doen en als daar niets mee gedaan wordt dan is het helaas pech.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:03

Er zitten volgens mij verschillende knelpunten;
Als ik je goed begrijp; tot op heden is het stalgeld altijd zwart betaald, wat voor invloed heeft dit op de rechten van de staleigenaar? En het stuk retentierecht, gezien hij niet kan bewijzen dat hij recht heeft op geld waar hij zelf geen belasting over betaald? Er is daarnaast ook geen stallingscontract toch?

En wat is je plan hierna, ga je het paard hier houden of verplaatsen? Imo maakt dat wel uit in hoe je hiermee omgaat. Als je het paard wilt laten staan, betaal je dan in de toekomst de oude stalprijs (zwart en zonder contract)? Of de nieuwe?

Hoe staat de oude eigenaresse in, welke houding stelt ze tot nu toe hierin op? Hebben jullie een vaste prijs afgesproken en heeft de verhoging van de staleigenaar daar invloed op?

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:17

Deze ruzie is heel erg slecht voor het paard. Want linksom of rechtsom zal de stalhouder zijn geld willen hebben en terecht. En als men dan ook nog erover begint dat hij misschien geen belasting heeft afgedragen (hoe weten jullie dat en wat heeft men daarmee te maken?) dan wordt de situatie alleen maar onaangenamer. Ik heb wel gezien dat dergelijke paarden met een hangslot om de stal kwamen te staan om stiekem opladen te voorkomen. En dan kan ts ook niet meer komen rijden.Laat dit nou niet escaleren zeg want daar heeft niemand wat aan en ts en het paard al zeker niet.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:22

Het al dan niet escaleren is niet in de handen van TS.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:08

@Sizzle: toch wel, aangezien zij de derde partij is in dit conflict. Zij wil het paard immers kopen.Vanuit haar is dus eventueel nog geld te verwachten.Zij speelt dus wel degelijk een rol.

Anomien

Berichten: 7411
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:14

Ik zou echt weglopen. Misschien makkelijk en naïef. Maar er is vandaag zat te koop wat zonder problemen zo op je stal kan staan. Geen gedoe en je kunt ook nog eens kiezen welk paard.

Sneu voor dit paard, maar ik zou mij niet mengen in dit verhaal. Dit gaat je veel energie kosten... en wellicht ook wat teleurstellingen

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:33

Als ik dit paard perse zou willen hebben, dan zou ik er een eerlijk en realistisch bod op doen waar de eigenaresse tevreden mee kan zijn en haar schuld aan de stalhouder kan afbetalen.En niet gaan zitten wachten tot die schuld hoger gaat worden dan de waarde van het paard!Mocht de eigenaresse niet accoord gaan dan spelen er misschien nog andere problemen mee en dan zou het inderdaad te overwegen zijn voor ts om zich uit de situatie terug te trekken.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:03

anjali schreef:
Deze ruzie is heel erg slecht voor het paard. Want linksom of rechtsom zal de stalhouder zijn geld willen hebben en terecht. En als men dan ook nog erover begint dat hij misschien geen belasting heeft afgedragen (hoe weten jullie dat en wat heeft men daarmee te maken?) dan wordt de situatie alleen maar onaangenamer. Ik heb wel gezien dat dergelijke paarden met een hangslot om de stal kwamen te staan om stiekem opladen te voorkomen. En dan kan ts ook niet meer komen rijden.Laat dit nou niet escaleren zeg want daar heeft niemand wat aan en ts en het paard al zeker niet.


Ik vermoed dat je op mijn reactie reageert, maar escalatie is ook zeker niet wat ik bedoel.
Het maakt het juridisch allemaal wel nog veel ingewikkelder dan het is. TS geeft aan dat de stalkosten met terugwerkende kracht van €185 naar €250 gaan omdat de staleigenaar iets belastingtechnisch heeft.. hiermee benadeelt de staleigenaar TS, door ineens de stalkosten te verhogen zodra hij wel geld kan zien.
Uiteraard heeft deze man gewoon recht op zijn geld, hij heeft de zorg geleverd. Wat het lastig maakt is dat als je dit juridisch netjes wilt doen, al deze punten dus gaan meespelen.

Wat ik bedoel met haar plannen voor de toekomst; als ze blijft staan zou ik zeker niet ineens €250 pm gaan betalen als het daarvoor €185 was. Als het alleen met terugwerkende kracht betreft en ze het bedrag kan aftrekken van het restbedrag aan de oude eigenaar zou ik daar niet zo moeilijk over doen. Wat de oude eigenaar daarmee doet is een ander verhaal.

senna21

Berichten: 11888
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:16

anjali schreef:
Als ik dit paard perse zou willen hebben, dan zou ik er een eerlijk en realistisch bod op doen waar de eigenaresse tevreden mee kan zijn en haar schuld aan de stalhouder kan afbetalen.En niet gaan zitten wachten tot die schuld hoger gaat worden dan de waarde van het paard!Mocht de eigenaresse niet accoord gaan dan spelen er misschien nog andere problemen mee en dan zou het inderdaad te overwegen zijn voor ts om zich uit de situatie terug te trekken.

Dit lijkt mij de meest simpele en haalbare oplossing. Alleen is het de vraag of de eigenaar en stalhouder hieraan gaat meewerken, gezien alle (betaal)problematiek. Het is de vraag of dit haar enige schuld is. En als er sprake is van beslag door derden loopt TS nog het paard mis.

Paardenfann4
Berichten: 1359
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:26

Wie zegt dat de eigenaresse de stalbaas gaat betalen als de TS het paard aan haar betaalt heeft? Misschien heeft ze wel meer betalingsachterstanden en krijgt de stalbaas zijn geld alsnog niet en de TS het paard niet.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:27

Bij beslag i.v.m. faillissement of zo wordt het paard toch ook door de beslagnemer verkocht. En vaak is dat dan aan een handelaar. Voor het paard wordt het dan een gok of hij goed terecht gaat komen. Als ik gek was op het paard zou ik proberen dat voor te zijn.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 14:16

Sizzle schreef:
Ik zou het niet ingewikkelder maken dan nodig. Paard kopen van de eigenaar en dan van stal wisselen als de eigenaar van die rare claims blijft doen.
Staleigenaar en huidige paard eigenaar zoeken het samen maar uit. Als jij nu van buitenaf kwam en dat paard kocht via een advertentie dan zou je ook accoort gaan met stalkosten uit het verleden.



Dat kan niet, staleigenaar past retentie recht toe. Paard mag de dam niet af.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 14:30

Dat was inmiddels duidelijk een paar posts hierboven ;)

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 17:51

miramii schreef:
Er zitten volgens mij verschillende knelpunten;
Als ik je goed begrijp; tot op heden is het stalgeld altijd zwart betaald, wat voor invloed heeft dit op de rechten van de staleigenaar? En het stuk retentierecht, gezien hij niet kan bewijzen dat hij recht heeft op geld waar hij zelf geen belasting over betaald? Er is daarnaast ook geen stallingscontract toch?

En wat is je plan hierna, ga je het paard hier houden of verplaatsen? Imo maakt dat wel uit in hoe je hiermee omgaat. Als je het paard wilt laten staan, betaal je dan in de toekomst de oude stalprijs (zwart en zonder contract)? Of de nieuwe?

Hoe staat de oude eigenaresse in, welke houding stelt ze tot nu toe hierin op? Hebben jullie een vaste prijs afgesproken en heeft de verhoging van de staleigenaar daar invloed op?


Ze blijft er staan tot ik een andere plek heb gevonden. En mijn bedoeling is storten. Want hij zegt bijv. dat december niet is betaald en zij zegt van wel. Beide kunnen het niet bewijzen.
De stalprijs is gewoon nog steeds 185. Maar hij heeft het alleen voor haar verhoogd naar 250 over de maanden die ze achterstallig is.

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 17:58

Ik wil van het juridich loket eerst horen wat zij zeggen en dan wil ik met de eiganaar en stalbaas rond de tafel dat allen met het contract akkoord gaan en deze ondertekenen. De eigenaar en stalbaas zullen zelf moeten overeenkomen over de schuld die open staat. Mij maakt dat niks uit hoeveel dat is. Ik heb een afspraak met wat ik ga betalen. Dus wat daar vanaf gaat voor naar de stalbaas veranderd niks in de prijs.