Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:11

Hoe ga je het met de veiligheid doen.. een tien jarig meisje die zelfstandig in de weer gaat met jouw pony, is daar toezicht bij? Wat als het meisje valt en iets breekt? Wie is verantwoordelijk? Wie draagt verantwoording als de pony iets krijgt (terwijl zij er is)? Hoe ga je dan om met een bijdrage? Hoe ga je de wedstrijden vormgeven, wat als daar of onderweg iets gebeurd? Dit soort dingen zou ik goed vastleggen met de ouders van het meisje.

En ik zou de bijdrage in overleg doen. Zoals je hebt gemerkt heb je verschillende ideeën over een bijdrage (van €0-€200 per maand). Persoonlijk zou ik les eisen op deze leeftijd, zodat het meisje wekelijks goede begeleiding krijgt. Daarnaast dus een bijdrage in overleg.. niet iedereen is vermogend, dus realiseer je dat je wellicht je potentiële bijrijder kwijtraakt door veel te hoog in te zetten. Is het voor jou belangrijk dat ze komt rijden of is het een gunfactor?

Nessie

Berichten: 8590
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:17

_San87_ schreef:
Nessie schreef:
Ik zie het als een kans voor iemand die wellicht zo'n pony/paard niet zelf kan aanschaffen om wel met een kwalitatief dier zelf te kunnen trainen :j

Ja is het ook. Daarom hoef je er als eigenaar niet voor te betalen. Die persoon zorgt voor de aandacht en de beweging op de dagen die je zelf niet voor je eigen dier kunt zorgen.


Persoonlijk zie ik dit anders. Ik heb zelf meerdere paarden, maar wanneer ik een bijrijdpaard zou zoeken (en dus een dienst zoek, het gebruik maken van iemand zijn of haar paard), zou ik een bijdrage prima vinden. Een kwalitatieve pony / paard (in combinatie ook met kwalitatief harnachement) vind ik dusdanig anders dan lessen op een manegepaard. Ik weet hoe duur stalgeld is en zou daarom een bijdrage vanzelfsprekend vinden. Bij het beleren / echt doortrainen van een paard in combinatie met een ruiter op hoger niveau vind ik het anders.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:21

Nessie schreef:
_San87_ schreef:
Ja is het ook. Daarom hoef je er als eigenaar niet voor te betalen. Die persoon zorgt voor de aandacht en de beweging op de dagen die je zelf niet voor je eigen dier kunt zorgen.


Persoonlijk zie ik dit anders. Ik heb zelf meerdere paarden, maar wanneer ik een bijrijdpaard zou zoeken (en dus een dienst zoek, het gebruik maken van iemand zijn of haar paard), zou ik een bijdrage prima vinden. Een kwalitatieve pony / paard (in combinatie ook met kwalitatief harnachement) vind ik dusdanig anders dan lessen op een manegepaard. Ik weet hoe duur stalgeld is en zou daarom een bijdrage vanzelfsprekend vinden. Bij het beleren / echt doortrainen van een paard in combinatie met een ruiter op hoger niveau vind ik het anders.


Het blijft een ingewikkelde en persoonlijke discussie. Het paard maakt ook veel uit, als je een dier hebt waar iedereen zo op weg kan rijden heb je al een heel ander gesprek dan met een flink pittig paard.. uiteindelijk is het een kwestie van vraag en aanbod. Woon je in een regio waar veel vraag is, zal het aanbod mogelijk geld vragen. In een regio waar weinig vraag is, mag je al blij zijn als je iemand kan vinden die je paard kan bijrijden..
Laatst bijgewerkt door miramii op 12-02-20 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:24

Nessie schreef:
_San87_ schreef:

Ja is het ook. Daarom hoef je er als eigenaar niet voor te betalen. Die persoon zorgt voor de aandacht en de beweging op de dagen die je zelf niet voor je eigen dier kunt zorgen.


Persoonlijk zie ik dit anders. Ik heb zelf meerdere paarden, maar wanneer ik een bijrijdpaard zou zoeken (en dus een dienst zoek, het gebruik maken van iemand zijn of haar paard), zou ik een bijdrage prima vinden. Een kwalitatieve pony / paard (in combinatie ook met kwalitatief harnachement) vind ik dusdanig anders dan lessen op een manegepaard. Ik weet hoe duur stalgeld is en zou daarom een bijdrage vanzelfsprekend vinden. Bij het beleren / echt doortrainen van een paard in combinatie met een ruiter op hoger niveau vind ik het anders.

Ik zie het dan weer anders. Als ik een bijrijder zoek, dan zoek ik iemand die een dienst voor mij doet, namelijk bezig zijn met mijn paard wanneer ik niet kan, daarom hoeft diegene niets te betalen.

Ik weet ook wat stalgeld kost, ook wat lessen kosten, wat onderhoud kost. Maar ik weet ook hoe ontzettend fijn een betrouwbare bijrijder/verzorger is. Ik heb voor mijn paarden nog nooit iemand laten betalen en heb zelf ook nog nooit hoeven betalen voor verzorgpony's. Lessen volgen was wel voor de bijrijder zelf.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:27

Boras schreef:
Sclimpre schreef:
Maar hoe hard schik je dan niet als je berekent wat dezelfde hobby kost als je een pony koopt?


Niet hard genoeg blijkbaar :D

Maar dat is niet relevant voor de ouders van de bijrijder.


Nee dat zou ik in hun plaats ook proberen uit de discussie te houden :j
Minimale kosten en geen risico, ideaal toch als je het zo kan regelen.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:34

Maar wanneer je zelf actief een bijrijder zoekt omdat je blijkbaar een dier koopt wat nog lang niet geschikt is voor je kind dan moet je juist blij zijn dat er een gemotiveerd persoon komt . Een van onze kinderen heeft twee keer een pony/paard voor een ander gereden , met duidelijke afspraken want ze waren voor de verkoop. Eerste pony heeft ze in zes maanden van zadelmak naar M1 gereden en paard van zadelmak naar L2 in zes maanden. Beide dieren zijn daarna verkocht en tijdens het trainen/lessen/wedstrijden werd alles betaald en gingen eigenaren ook mee en mocht ze het prijzengeld houden. Daarnaast kreeg ze bij verkoop ook nog eens een paar honderd euro als bedankje. Eigenaren blij want dieren werden in de picture gereden en hebben een goede prijs gekregen. Maar ondanks duidelijke afspraken heeft ze echt wel wat tranen gelaten en toen ook besloten om dit niet meer te doen. Ook nu nog word ze nog regelmatig gevraagd terwijl ze al jaren niet meer rijd.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:37

upendo schreef:
Dat symbolische blabla, sorry hoor..

TS betaalt dik 500 euro aan stalgeld.
Bijrijdster hoeft niks te doen, kan naar het strand en het bos, mag wedstrijden rijden...

Ik zou inzetten op 150/200 euro eigenlijk.

Als je op de manege een pony rijdt in de les ben je ook 17,50/20 euro per les kwijt.
Reken maar uit. En dat is in de bak hobbelen, zonder mogelijkheid een sprintje te kunnen trekken op het strand of wedstrijden te rijden.


Hier ga ik helemaal in mee. Tenzij het gaat om iemand waarvan wordt verwacht dat deze de pony “naar een hoger niveau tilt”. Maar dat is hier niet het geval, zo maak ik op uit de posts van de TS.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:38

_San87_ schreef:
Ik zie het dan weer anders. Als ik een bijrijder zoek, dan zoek ik iemand die een dienst voor mij doet, namelijk bezig zijn met mijn paard wanneer ik niet kan, daarom hoeft diegene niets te betalen.

Ik weet ook wat stalgeld kost, ook wat lessen kosten, wat onderhoud kost. Maar ik weet ook hoe ontzettend fijn een betrouwbare bijrijder/verzorger is. Ik heb voor mijn paarden nog nooit iemand laten betalen en heb zelf ook nog nooit hoeven betalen voor verzorgpony's. Lessen volgen was wel voor de bijrijder zelf.


Dat is maar net hoe je het ziet. Andersom heb je diegene toch ook wat te bieden? Als diegene van die 'dienst' gebruikt maakt op een manege moet diegene daar ook flink aftikken. En de meeste gemiddelde manegepaarden komen nooit en te nimmer in de buurt van een fijn gereden eigen paard. Dat is dan toch enorm veel geld waard?

Ik heb zowel een eigen- als bijrijdpaarden en vind het absoluut geen probleem een bijdrage te betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:49

Pistasche schreef:
_San87_ schreef:
Ik zie het dan weer anders. Als ik een bijrijder zoek, dan zoek ik iemand die een dienst voor mij doet, namelijk bezig zijn met mijn paard wanneer ik niet kan, daarom hoeft diegene niets te betalen.

Ik weet ook wat stalgeld kost, ook wat lessen kosten, wat onderhoud kost. Maar ik weet ook hoe ontzettend fijn een betrouwbare bijrijder/verzorger is. Ik heb voor mijn paarden nog nooit iemand laten betalen en heb zelf ook nog nooit hoeven betalen voor verzorgpony's. Lessen volgen was wel voor de bijrijder zelf.


Dat is maar net hoe je het ziet. Andersom heb je diegene toch ook wat te bieden? Als diegene van die 'dienst' gebruikt maakt op een manege moet diegene daar ook flink aftikken. En de meeste gemiddelde manegepaarden komen nooit en te nimmer in de buurt van een fijn gereden eigen paard. Dat is dan toch enorm veel geld waard?

Ik heb zowel een eigen- als bijrijdpaarden en vind het absoluut geen probleem een bijdrage te betalen.

Normaal gesproken betaal je iemand om iets voor je te doen. Omdat diegene er ook wat aan heeft betaal ik niks.

De vergelijking met een manege is hier scheef, vind ik.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:58

_San87_ schreef:
Vragen jullie de babysitter en de hondenuitlaatservice ook een bijdrage om op je kind te mogen passen en je hond uit te laten :?. Je vraagt een dienst van iemand, dan betaal je diegene of diegene doet het voor niks wanneer er een andere vergoeding, in dit geval het rijden, tegenover staat.

Toch een beetje een rare vergelijking. Een babysitter die 3 dagen/week een baby volledig ter beschikking heeft? Nooit gehoord.
Wel : kan je om 7u hier zijn? Pamper dit, papje zo, zolaat in bed. Tot een stuk in de nacht. Nogal logisch dat daarvoor betaald wordt.
Idem voor hondenuitlaatservice: hond wordt gehaald, wandeling, hond wordt terugebracht. Allemaal op het afgesproken uur.
Waar het hier over gaat is geen dienst. Wel het lenen van de pony. Pony zou ws veel liever 3 dagen op de wei staan en zou daar ook niet slechter van worden.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:16

Niks.
Ze helpt je, dus zou niks vragen.
\Het is Win/Win.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:23

_San87_ schreef:
Normaal gesproken betaal je iemand om iets voor je te doen. Omdat diegene er ook wat aan heeft betaal ik niks.

De vergelijking met een manege is hier scheef, vind ik.


Ik snap jouw benadering (en degene die jouw verzorgers/bijrijders zijn mogen dan ook oprecht heel blij en dankbaar zijn met jou :D ).

Het ligt er dus aan of je het zo ziet, ik vind ook dat jij je paarden beschikbaar stelt voor een ander. Vooral als zij er wat uit kunnen halen (in TS haar geval met een Z opgeleide pony) vind ik het echt niet gek om daar wat voor te vragen. Ik zou het er zelf dan ook zeker voor over hebben. Sterker nog, wanneer ik kan probeer ik ook bij te dragen aan kosten die de eigenaren van mijn bijrijdpaarden maken. Zoals een keer osteopaat, of een dure dierenartsrekening. Ik vind dat niet meer dan normaal tegenover de eigenaar als ik gebruik maak van zijn of haar dier, vooral omdat je zelf weet wat de kosten zijn.

Wat dat betreft is er geen goed of fout in deze situatie en zal het per persoon/per paard verschillend zijn hoeveel en of iemand wil betalen.

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:29

Wit87 schreef:
We hebben iemand die voor niks de pony op hoger nivo houdt een echt ervaren ruiter die het gewoon ontzettend leuk vind met onze pony om hem even uit te dagen, het gaat nu echt om een meisje van 10 die 3 dagen in de week een ' eigen pony' wil en ook interesse in wedstrijden heeft dus zelf met de trailer naar wedstrijden zal gaan.


Ik zou uitzoeken wat een dergelijke constructie op de lokale manege kost, en obv daarvan het gesprek met de ouders aangaan. Ik heb even gegoogled en de prijzen varieren hier van 100 tot 350 euro per maand. En dat zijn vast geen Z geklasseerden.. :D

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:38

Elin_ schreef:
upendo schreef:
Dat symbolische blabla, sorry hoor..

TS betaalt dik 500 euro aan stalgeld.
Bijrijdster hoeft niks te doen, kan naar het strand en het bos, mag wedstrijden rijden...

Ik zou inzetten op 150/200 euro eigenlijk.

Als je op de manege een pony rijdt in de les ben je ook 17,50/20 euro per les kwijt.
Reken maar uit. En dat is in de bak hobbelen, zonder mogelijkheid een sprintje te kunnen trekken op het strand of wedstrijden te rijden.

Ja maar daar kan de bijrijder toch niks aan doen dat zij voor zo'n stalling gaat?

Als je er voordeel van hebt (geen klusjes/locatie/vrijheid om te doen wat je leuk vindt) mag je daar ook voor betalen, vind ik persoonlijk.

En als we op die manier gaan redeneren wordt het een gekke samenleving, lijkt mij.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:44

upendo schreef:
Dat symbolische blabla, sorry hoor..

TS betaalt dik 500 euro aan stalgeld.
Bijrijdster hoeft niks te doen, kan naar het strand en het bos, mag wedstrijden rijden...

Ik zou inzetten op 150/200 euro eigenlijk.

Als je op de manege een pony rijdt in de les ben je ook 17,50/20 euro per les kwijt.
Reken maar uit. En dat is in de bak hobbelen, zonder mogelijkheid een sprintje te kunnen trekken op het strand of wedstrijden te rijden.


Dit hoor. Vind dat niet meer dan normaal. Je hebt in principe een eigen pony zonder risico of wat dan ook. Vind het meer een soort van huren/lease :j

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:47

Pantykous schreef:
upendo schreef:
Dat symbolische blabla, sorry hoor..

TS betaalt dik 500 euro aan stalgeld.
Bijrijdster hoeft niks te doen, kan naar het strand en het bos, mag wedstrijden rijden...

Ik zou inzetten op 150/200 euro eigenlijk.

Als je op de manege een pony rijdt in de les ben je ook 17,50/20 euro per les kwijt.
Reken maar uit. En dat is in de bak hobbelen, zonder mogelijkheid een sprintje te kunnen trekken op het strand of wedstrijden te rijden.


Dit hoor. Vind dat niet meer dan normaal. Je hebt in principe een eigen pony zonder risico of wat dan ook. Vind het meer een soort van huren/lease :j


De vraag die bij mij ligt, is in hoeverre een bijdrage het risico bij letsel bij de eigenaar van het paard brengt. Staat me bij dat het dan verhuren wordt, en jij als eigenaar in dat geval aansprakelijk bent.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:50

Ik maak me daar niet zo druk om. Maar goed, dat ben ik.

Zebrastreep

Berichten: 9781
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:54

Vindt dat je wel rekening moet houden met de leeftijd van de bijrijder. Iemand van 10 kan niet even 200 euro ophoesten. Ook het niveau van de ruiter telt wel mee , als het iemand is die gewoon de pony rijdt zodat de pony wat rustiger is als jouw dochter erop rijd dan vind ik meebetalen niet heel erg nodig.

Ik schrik wel even van je stal geld daar zou ik bijna 4 paarden voor kunnen houden bij mij op stal... Vind dat dat je eigen keuze is geweest om daar de pony te stallen en dan niet een verzorgster daar aan mee moet betalen. Ik denk dat er dan ook vrij weinig interesse is om de pony bij te komen rijden met mega bedragen. Dan kom je al snel op iemand uit die wat ouder is maar waarschijnlijk al snel te groot voor de pony.

Ik heb zelf geen vaste bijrijders maar wel eens mensen die komen rijden. Een vriendin van mij rijd bijvoorbeeld ook gratis en verzorgt mijn paardjes als ik op vakantie ben. Bij mij op stal hoef je ook geen klusjes te doen omdat ik 24/7 weidegang heb voor mijn paarden. Ook hier vraag ik geen geld voor. Af en toe komt er een meisje van 5 rijden die helemaal fan is van mijn paard. Voor zulke mensen zoals kennissen zal ik niet zo snel geld vragen.

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:57

swartbeessie schreef:
De vraag die bij mij ligt, is in hoeverre een bijdrage het risico bij letsel bij de eigenaar van het paard brengt. Staat me bij dat het dan verhuren wordt, en jij als eigenaar in dat geval aansprakelijk bent.

Dat ben je sowieso.

Tango1979

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:01

Ik zou zeker € 150,- of meer vragen. Als je een pony bij een manege huurt of least, voor 15 uur in de maand, dan kom je waarschijnlijk op het dubbele uit. En jullie bieden dan ook nog een pony waar de ruiter veel van kan leren (ik ga ervan uit dat de bijrijder geen Z-ruiter is gezien haar leeftijd).

Bij mij in de regio is een leasepony van een particulier vrij gebruikelijk. Dit zijn meestal gewoon pony's op B/L niveau op zijn hoogst, en daar wordt een vergoeding per maand van rond de € 65,- a € 100,- euro voor gevraagd. En dit in een "goedkope" regio qua stalkosten, gezien jouw stalkosten vermoed ik dat jij niet ergens op het platteland woont :)

Ik maak trouwens wel meerdere ouders tegen van jonge meiden, die geen eigen pony willen kopen, maar echt wel een paar honderd euro uit willen geven voor een lease constructie.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:19

AnnexUdith schreef:
Vindt dat je wel rekening moet houden met de leeftijd van de bijrijder. Iemand van 10 kan niet even 200 euro ophoesten. Ook het niveau van de ruiter telt wel mee , als het iemand is die gewoon de pony rijdt zodat de pony wat rustiger is als jouw dochter erop rijd dan vind ik meebetalen niet heel erg nodig.

Ik schrik wel even van je stal geld daar zou ik bijna 4 paarden voor kunnen houden bij mij op stal... Vind dat dat je eigen keuze is geweest om daar de pony te stallen en dan niet een verzorgster daar aan mee moet betalen. Ik denk dat er dan ook vrij weinig interesse is om de pony bij te komen rijden met mega bedragen. Dan kom je al snel op iemand uit die wat ouder is maar waarschijnlijk al snel te groot voor de pony.

Ik heb zelf geen vaste bijrijders maar wel eens mensen die komen rijden. Een vriendin van mij rijd bijvoorbeeld ook gratis en verzorgt mijn paardjes als ik op vakantie ben. Bij mij op stal hoef je ook geen klusjes te doen omdat ik 24/7 weidegang heb voor mijn paarden. Ook hier vraag ik geen geld voor. Af en toe komt er een meisje van 5 rijden die helemaal fan is van mijn paard. Voor zulke mensen zoals kennissen zal ik niet zo snel geld vragen.


De verzorgster is toch ook vrij om ergens anders een pony te zoeken? Ze moet die pony niet huren.

En de ouders betalen dat geld, deden ze bij mij ook.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:25

Ik zou zelf nooit een bijdrage vragen, wel verplichten om, om de 2 weken te lessen met het paard.

Het hangt er vanaf wat de nieuwe bijrijdster kan. Als jij vooral leert van de pony dan zou er wel een bijdrage gevraagd kunnen worden van 80/100 euro in de maand. Is dit niet het geval en is zij ook Z opgeleid en helpt zij jullie om hem verder op te leiden dan zou ik geen bijdrage vragen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:28

Sclimpre schreef:
_San87_ schreef:
Vragen jullie de babysitter en de hondenuitlaatservice ook een bijdrage om op je kind te mogen passen en je hond uit te laten :?. Je vraagt een dienst van iemand, dan betaal je diegene of diegene doet het voor niks wanneer er een andere vergoeding, in dit geval het rijden, tegenover staat.

Toch een beetje een rare vergelijking. Een babysitter die 3 dagen/week een baby volledig ter beschikking heeft? Nooit gehoord.
Wel : kan je om 7u hier zijn? Pamper dit, papje zo, zolaat in bed. Tot een stuk in de nacht. Nogal logisch dat daarvoor betaald wordt.
Idem voor hondenuitlaatservice: hond wordt gehaald, wandeling, hond wordt terugebracht. Allemaal op het afgesproken uur.
Waar het hier over gaat is geen dienst. Wel het lenen van de pony. Pony zou ws veel liever 3 dagen op de wei staan en zou daar ook niet slechter van worden.

Ik zie t wel als een dienst. TS zoekt iemand om op bepaalde dagen de pony te verzorgen en beweging te geven. Ouders zoeken iemand om op bepaalde dagen op te passen, ik zoek iemand om op bepaalde dagen mijn honden uit te laten. Allemaal diensten die gevraagd worden.

Paardeneigenaren hebben opeens de luxe mensen mee te kunnen laten betalen aan hun hobby. Ik doe daar niet aan mee :).


Pistasche schreef:
_San87_ schreef:
Normaal gesproken betaal je iemand om iets voor je te doen. Omdat diegene er ook wat aan heeft betaal ik niks.

De vergelijking met een manege is hier scheef, vind ik.


Ik snap jouw benadering (en degene die jouw verzorgers/bijrijders zijn mogen dan ook oprecht heel blij en dankbaar zijn met jou :D ).

Het ligt er dus aan of je het zo ziet, ik vind ook dat jij je paarden beschikbaar stelt voor een ander. Vooral als zij er wat uit kunnen halen (in TS haar geval met een Z opgeleide pony) vind ik het echt niet gek om daar wat voor te vragen. Ik zou het er zelf dan ook zeker voor over hebben. Sterker nog, wanneer ik kan probeer ik ook bij te dragen aan kosten die de eigenaren van mijn bijrijdpaarden maken. Zoals een keer osteopaat, of een dure dierenartsrekening. Ik vind dat niet meer dan normaal tegenover de eigenaar als ik gebruik maak van zijn of haar dier, vooral omdat je zelf weet wat de kosten zijn.

Wat dat betreft is er geen goed of fout in deze situatie en zal het per persoon/per paard verschillend zijn hoeveel en of iemand wil betalen.

In dergelijke kosten bij willen dragen is natuurlijk prima. Dat is eigen keuze. Maar een vast bedrag per maand? Nee hoor.

Zoals ik zei, willen ze lessen, dan zal dat ook zelf betaald moeten worden.

Leasen vind ik dan weer een ander verhaal.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:56

Kan je dochter zonder bijrijder met de pony overweg? Nee? Dan zoek je net zo hard een dienst als dat meisje dat geen eigen paard heeft. Nee, paard wordt op papier niet naar hoger niveau getild, maar blijft (en wordt mogelijk nog beter) wel fijn in de omgang, en te rijden. Wat is jou dat waard?
Persoonlijk zou ik lessen en wedstrijden zelf laten betalen, en het daarbij laten.

Zebrastreep

Berichten: 9781
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:27

Pantykous schreef:
AnnexUdith schreef:
Vindt dat je wel rekening moet houden met de leeftijd van de bijrijder. Iemand van 10 kan niet even 200 euro ophoesten. Ook het niveau van de ruiter telt wel mee , als het iemand is die gewoon de pony rijdt zodat de pony wat rustiger is als jouw dochter erop rijd dan vind ik meebetalen niet heel erg nodig.

Ik schrik wel even van je stal geld daar zou ik bijna 4 paarden voor kunnen houden bij mij op stal... Vind dat dat je eigen keuze is geweest om daar de pony te stallen en dan niet een verzorgster daar aan mee moet betalen. Ik denk dat er dan ook vrij weinig interesse is om de pony bij te komen rijden met mega bedragen. Dan kom je al snel op iemand uit die wat ouder is maar waarschijnlijk al snel te groot voor de pony.

Ik heb zelf geen vaste bijrijders maar wel eens mensen die komen rijden. Een vriendin van mij rijd bijvoorbeeld ook gratis en verzorgt mijn paardjes als ik op vakantie ben. Bij mij op stal hoef je ook geen klusjes te doen omdat ik 24/7 weidegang heb voor mijn paarden. Ook hier vraag ik geen geld voor. Af en toe komt er een meisje van 5 rijden die helemaal fan is van mijn paard. Voor zulke mensen zoals kennissen zal ik niet zo snel geld vragen.


De verzorgster is toch ook vrij om ergens anders een pony te zoeken? Ze moet die pony niet huren.

En de ouders betalen dat geld, deden ze bij mij ook.


Mijn ouders zouden dat zeker niet doen als ik een paard of iets wou prima maar lekker zelf voor sparen en zelf kunnen onderhouden. Ik zou als ik een kind had ook geen 200 euro per maand betalen als ouder zijnde ik vind het nogal wat geld.