Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:27

Wanneer je zelf al jaren rijd en dan minder tijd/geld hebt en je paard als leasepaard aanbied voor drie dagen per week dan is de kosten over de week delen heel normaal. Hier is een dier aangekocht en toekomstige ruiter kan er nog niet veel mee, dier word al bijgereden voor het niveau en nu nog eentje erbij, een 10 jarig ruitertje en wel noodgedwongen dat er nog eentje bij komt. En die zou nu wel moeten betalen, ik vind een klein bedrag op zijn plek want het is een mooie kans maar ook de eigenaar word klaarblijkelijk uit de brand geholpen want dier zal braaf blijven tot dochter er eindelijk op kan.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:28

Wit87 schreef:
We hebben iemand die voor niks de pony op hoger nivo houdt een echt ervaren ruiter die het gewoon ontzettend leuk vind met onze pony om hem even uit te dagen, het gaat nu echt om een meisje van 10 die 3 dagen in de week een ' eigen pony' wil en ook interesse in wedstrijden heeft dus zelf met de trailer naar wedstrijden zal gaan.


Ah, dat had ik niet uit de openingspost opgemaakt. In dat geval zou ik rond de 100-125 euro per maand vragen. Want dan is het dus eigenlijk te vergelijken leasen wat het meisje wil/gaat doen.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:30

Ik zou zeggen ergens tussen de 50 en 100 euro en dan zorgen dat daar een les bij in zit.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:30

Ja idd, waarom hoeft de bijrijder op niveau niet te betalen en wil je dat de andere bijrijder dat wél gaat doen? Ze maken toch gebruik van dezelfde pony en dezelfde faciliteiten?

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:32

Toen ik nog een leasepaard zocht dan zou ik hier makkelijke 100-150 per maand voor hebben betaald en dan zelf lessen nemen en uiteraard de kosten voor wedstrijden zelf betalen. Mooie kans juist voor het meisje, ze kan ervaringen opdoen zonder de hoge kosten en zorgen als het paard kreupel of ziek is. Nu zit je wel met een 10 jarig meisje en ik denk niet dat mijn ouders dit zouden betalen toen ik 10 was. Dus zou vooral even met de ouders overleggen ook.

mlskuipers
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:35

Ik vind de reacties over win-win en je hebt de pony toch, nergens op slaan sorry

Als ik een vakantie huis wil hebben, en de overige tijd verhuur ik het. Vraag ik er ook geld voor.

Als je een buitenrit gaat maken moet je ook betalen voor de pony.

Dus waarom niet mee betalen aan een hele dure hobby, maar toch niet alle lasten hoeven dragen.

De pony kan kreupel raken, harnachement kan kapot gaan. Die kosten zijn allemaal voor de eigenaar.

Een bijdrage is gepast.

rien10
Berichten: 14725
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:35

OK, dus je hebt al een amazone/ruiter die de pony "technisch" bij rijdt.
Het gaat dus nu om een kind wat de pony deelt met jouw kind. Dan zou ik een derde van de stalling prima vinden. Lessen niet inbegrepen.
Maar, ik zou het niet doen. Twee onervaren kinderen en een ervaren ruiter op zo'n pony lijkt mij persoonlijk geen goed plan. Over een aantal jaar misschien wel, maar eerst maar eens met jouw dochter een goede combinatie worden.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:36

Ik maak eigenlijk altijd een rekensom waarin ik bereken wat de stalling per dag kost en dat vermenigvuldig ik met het aantal dagen per maand dat er wordt gereden en dat vraag ik als bijdrage :)

Geeske520
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:37

Dat ligt er aan. Ik heb hier eerst iemand gehad die gratis mocht. Maar daar stond wel tegenover dat zij elke week de stal moest uitmesten. Dit ging een poosje goed. Later heb ik iemand anders gehad en vroeg toen 100 euro in de maand voor de zomermaanden en 50 euro in de wintermaanden. (geen beschikking over een binnenbak) En op de zondag wilde ik graag rijden.

rien10
Berichten: 14725
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:38

Oh ja, Bigone, veel ellende mee gezien. Wij hebben, toen onze pony echt een ervaren bijrijder nodig gehad, ook hulp gehad. Gewoon "hulp" Geen bijrijder constructie. Nooit gedaan. Mede om bovenstaande reden.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:39

Maar dat weet je toch als je een pony bijrijdt? Zolang een pony niet van jou is, kan de eigenaar er altijd voor kiezen om te verhuizen / het "contract" op te zeggen. Zou voor mij geen reden zijn om geen bijdrage te vragen. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

rien10
Berichten: 14725
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:40

Ja, dat weet je. Maar het verdriet van een 10, 11 of 12 jarig meisje wordt daar niet minder om.
Soms moet je je kind beschermen voor of tegen iets.

mavantos

Berichten: 3605
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:41

Elin_ schreef:
upendo schreef:
Dat symbolische blabla, sorry hoor..

TS betaalt dik 500 euro aan stalgeld.
Bijrijdster hoeft niks te doen, kan naar het strand en het bos, mag wedstrijden rijden...

Ik zou inzetten op 150/200 euro eigenlijk.

Als je op de manege een pony rijdt in de les ben je ook 17,50/20 euro per les kwijt.
Reken maar uit. En dat is in de bak hobbelen, zonder mogelijkheid een sprintje te kunnen trekken op het strand of wedstrijden te rijden.

Ja maar daar kan de bijrijder toch niks aan doen dat zij voor zo'n stalling gaat?


Maar hoeveel zin hebben de ouders erin om het meisje van 10 3x in de week in de regen en wind buiten te moeten helpen, om daarna nog eens van alles uit te mesten en andere klusjes te doen? Dan is de lol als ouder er waarschijnlijk wel snel af... Nu kunnen ze waarschijnlijk lekker droog helpen en een 'bakkie doen' in de kantine om even op te warmen.

Je bent natuurlijk niet verplicht bij te rijden en als ik zo hoor wat er allemaal mag en kan dan heb je voor deze bijrijdster ook iemand anders, want ponys waar je eigenlijk alles mee mag als bijrijder zijn er bijna niet.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:43

mlskuipers schreef:
Ik vind de reacties over win-win en je hebt de pony toch, nergens op slaan sorry

Als ik een vakantie huis wil hebben, en de overige tijd verhuur ik het. Vraag ik er ook geld voor.

Als je een buitenrit gaat maken moet je ook betalen voor de pony.

Dus waarom niet mee betalen aan een hele dure hobby, maar toch niet alle lasten hoeven dragen.

De pony kan kreupel raken, harnachement kan kapot gaan. Die kosten zijn allemaal voor de eigenaar.

Een bijdrage is gepast.

Mee eens. En bijrijders beginnen vaak ook nog te eigenen, waardoor je niets meer te zeggen hebt over je eigen pony en ruzie krijgt. Ik doe het in elk geval niet meer.Voor niets gaat de zon op. Beter is het om geld te besteden aan goede lessen voor de echte eigenaresse. En anders inderdaad een structurele bijdrage, voor een Z-pony waar geen klusjes gedaan hoeven te worden!!! Iets anders is het als de pony echt afgericht en doorgereden zou moeten worden,dan betaal je er eerder voor.Maar dat is hier dus niet het geval.

Anoniem

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:47

dat 'eigenen' wat hierboven wordt gezegd kan juist komen door de bijdrage die gevraagd wordt. voor 100 euro mag je als bijrijder ook wel wat eisen qua een weekenddag of iets anders. als het gratis is heb je je als bijrijder gewoon te schikken naar de eigenaar. dus dat is een afweging die je als eigenaar ook moet maken. als je helemaal niks wilt inleveren voor het delen van je paard moet je ook geen geld vragen.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:47

Vermenigvuldig het maandbedrag met 12 en je schrikt je als ouder van de 10 jarige bijrijder al snel het leplazerus van wat je extra kwijt bent aan de toch al dure hobby van je docbter. En wie weet heeft ze er daar nog meer van.


Zoals wordt geopperd 600 tot 1200 euro per jaar is veel geld voor een verzorgpony. En les, wedstrijden. Ouders moeten dat maar kunnen of willen.

Een 10 jarige die je zo de duinen in stuurt met een E-sportpony moet toch een aardig beetje kunnen rijden. Haa r rijden zal daarom ook een positieve bijdrage leveren aan het aan de gang houden van de pony tot je dochter zover is.

Moet ze betalen? Van mij zou dat niet hoeven. Of hooguit de premie voor een goede aansprakelijkheidsverzekering.

Realiseer je ook dat een 10 jarige te jong is om vaste afspraken mee te maken.

Hoe dan ook, ik zou het eerst met de ouders bespreken voordat je een meisje van 10 ook nog maar een beetje blij gaat maken.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:52

Boras schreef:
Vermenigvuldig het maandbedrag met 12 en je schrikt je als ouder van de 10 jarige bijrijder al snel het leplazerus van wat je extra kwijt bent aan de toch al dure hobby van je docbter. En wie weet heeft ze er daar nog meer van.

Zoals wordt geopperd 600 tot 1200 euro per jaar is veel geld voor een verzorgpony. En les, wedstrijden. Ouders moeten dat maar kunnen of willen.

Maar hoe hard schik je dan niet als je berekent wat dezelfde hobby kost als je een pony koopt?

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:57

Sclimpre schreef:
Boras schreef:
Vermenigvuldig het maandbedrag met 12 en je schrikt je als ouder van de 10 jarige bijrijder al snel het leplazerus van wat je extra kwijt bent aan de toch al dure hobby van je docbter. En wie weet heeft ze er daar nog meer van.

Zoals wordt geopperd 600 tot 1200 euro per jaar is veel geld voor een verzorgpony. En les, wedstrijden. Ouders moeten dat maar kunnen of willen.

Maar hoe hard schik je dan niet als je berekent wat dezelfde hobby kost als je een pony koopt?


Niet hard genoeg blijkbaar :D

Maar dat is niet relevant voor de ouders van de bijrijder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:59

Ik vind het maar apart. Je hebt geen tijd om zelf iedere dag voor je dier te zorgen (aandacht geven en beweging geven is ook zorgen voor), vervolgens moet iemand betalen om dat voor je te doen.

Vragen jullie de babysitter en de hondenuitlaatservice ook een bijdrage om op je kind te mogen passen en je hond uit te laten :?. Je vraagt een dienst van iemand, dan betaal je diegene of diegene doet het voor niks wanneer er een andere vergoeding, in dit geval het rijden, tegenover staat.

Ik vind het omgekeerde wereld geld te vragen om een paard te mogen verzorgen. Ongeacht of deze op een dhz stal staat of op volpension.

Nessie

Berichten: 8590
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:01

Ik zie het als een kans voor iemand die wellicht zo'n pony/paard niet zelf kan aanschaffen om wel met een kwalitatief dier zelf te kunnen trainen :j

rien10
Berichten: 14725
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:02

Nee, je begrijpt het volgens mij verkeerd.
Er is iemand die ze "uit de brand helpt" indien nodig.

Dit gaat om een kindje wat graag op de pony wil rijden. In totaal dus 3 personen.
Dat zou ik niet doen bij een nieuwe combinatie. Laat het eigen ruitertje maar eerst goed wennen aan de pony, met behulp van de ervaren persoon.

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:03

Ik vraag niks aan mijn bijrijder. Als zij wedstrijden wilt rijden dan zijn die kosten wel voor degene. Prijzengeld is dan ook gewoon voor die persoon. Alle kosten qua stalling, tandarts en dierenarts zijn voor mij. Gebruik spullen is ook gewoon mogelijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:03

Nessie schreef:
Ik zie het als een kans voor iemand die wellicht zo'n pony/paard niet zelf kan aanschaffen om wel met een kwalitatief dier zelf te kunnen trainen :j

Ja is het ook. Daarom hoef je er als eigenaar niet voor te betalen. Die persoon zorgt voor de aandacht en de beweging op de dagen die je zelf niet voor je eigen dier kunt zorgen.

Elin_

Berichten: 9640
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:04

mavantos schreef:
[

Maar hoeveel zin hebben de ouders erin om het meisje van 10 3x in de week in de regen en wind buiten te moeten helpen, om daarna nog eens van alles uit te mesten en andere klusjes te doen? Dan is de lol als ouder er waarschijnlijk wel snel af... Nu kunnen ze waarschijnlijk lekker droog helpen en een 'bakkie doen' in de kantine om even op te warmen.

Je bent natuurlijk niet verplicht bij te rijden en als ik zo hoor wat er allemaal mag en kan dan heb je voor deze bijrijdster ook iemand anders, want ponys waar je eigenlijk alles mee mag als bijrijder zijn er bijna niet.

Ik vind ook niet dat het gratis hoeft te zijn. Paardrijles is immers ook niet gratis, maar ik vind niet dat de hoogte van het stalgeld erbij gehaald hoeft te worden.
Ik zou eerder kijken wie er het meeste baat bij heeft, wat diegene nog moet doen (volpension of halfpension) a.d.h.v prijs bepalen.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:07

Ik denk dat je met een goede bijrijder/verzorger goud in handen hebt en heel hard in je handjes mag klappen. Liever goud dan geld bij mijn paard :)

De ene dienst streep ik dan graag weg tegen de andere. Gek of scheef vind ik dat niet.