Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:03

De pony heeft al goed gepresteerd in het Z, dochter van TS is nog jong, dus
ws onervaren. Wat is dan de toegevoegde waarde dat de pony nog verhoogt qua niveau?
Het is op dit moment de dochter die moet bijleren, niet de pony.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:09

Sclimpre schreef:
De pony heeft al goed gepresteerd in het Z, dochter van TS is nog jong, dus
ws onervaren. Wat is dan de toegevoegde waarde dat de pony nog verhoogt qua niveau?
Het is op dit moment de dochter die moet bijleren, niet de pony.


Daar ben ik het wel mee eens.
Daarbuiten is het ook nog zo makkelijk niet om een pony op hoog niveau goed te rijden zonder hem of haar dwars te zitten, als je zelf een (veel) lager niveau hebt. Niet alle pony's zijn gediend van dergelijke ruiters.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:12

De bijrijder mag dus wedstrijden rijden, 3x per week rijden, geen klusjes en kan ook nog op buitenrit?

Ik had ong hetzelfde, alleen was mijn paard geen Z gereden dus niet perse zo dat mijn bijrijder daar wat van kon leren. Wel een paard waar je alles mee kon en alle faciliteiten die je je kan wensen (zelfs overdekt longeren).
Maar ik vroeg €60 + 1x per maand een les van €25 op eigen kosten.

(Ik heb in deze tijd op 2 verschillende stallen gestaan met best een verschil in prijs, bijna €200 per maand verschil. Maar in mijn ogen hoort dat geen invloed te hebben op het bedrag dat je aan de bijrijder vraagt. Er mag best wat betaald worden omdat er geen klusjes gedaan hoeven worden, maar de 'dure' stal is uiteindelijk toch jou keus en niet "het probleem" van de bijrijder.)

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:17

Wellicht OT, maar ik vraag me dan af hoe vaak de dochter dan nog rijdt met 3x per week rijden(valt buitenrit daar ook onder?). En welk niveau heeft dochter en bijrijder?

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:19

Ik vind dat je niet heel veel moet vragen tenzij de bijrijder niet heel goed kan rijden even krom gezegd. Als je een bijrijder hebt die jouw pony een beetje up to date houdt qua niveau, vind ik dat wel wat waard. Zo helpt zij je om de pony op niveau te houden en omdat ze gaat lessen wordt dat ook alleen maar beter en beter. Ik zou max 75 euro vragen want doordat zij ook geld in de lessen steekt, hou je je pony netjes. Dat is het doel toch? Ik vind het dan niet redelijk om iemand veel te laten betalen omdat jij iemand zoekt die een dienst voor jou doet, namelijk je pony actief houden en hem bijhouden qua training.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:20

Dat het allemaal maar gratis moet daar begrijp ik eerlijk gezegd niet zoveel van. Je betaalt je zelf helemaal scheel aan de stallingskosten etc en dan mag een bijrijder hier gewoon gratis van meegenieten? Natuurlijk gun je een ander ook wat maar gaat hier niet even om een paar tientjes aan kosten. Als je het wel gratis wil aanbieden, super! Dat kan ook een keus zijn. Maar als je er geld voor vraagt vind ik dat net zo eerlijk, behalve als een bijrijder jouw pony flink naar een hoger niveau rijdt. Gezien de mogelijkheden die jij biedt en de luxe stal vind ik dit echt een hele mooie kans voor een bijrijder. Ik zou hier als bijrijder rond de 100 euro per maand voor willen betalen (evt inclusief les). Ik zou zelf wel willen dat iemand verplicht les neemt als het mijn pony was.
Een ander verhaal vind ik het als een bijrijder bijvoorbeeld meehelpt in de verzorging, maar dat is hier niet aan de orde.

Wit87
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 14:22

We hebben iemand die voor niks de pony op hoger nivo houdt een echt ervaren ruiter die het gewoon ontzettend leuk vind met onze pony om hem even uit te dagen, het gaat nu echt om een meisje van 10 die 3 dagen in de week een ' eigen pony' wil en ook interesse in wedstrijden heeft dus zelf met de trailer naar wedstrijden zal gaan.

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:26

Niks. Jij vraagt toch hulp in? Ik zie het als win-win. Meisje blij met pony en jij blij want iemand helpt je. En voor hulp betaal je eerder, in plaats van dat je er geld voor krijgt, toch?

Verder wel de kosten voor wedstrijden en lessen voor haar eigen rekening.

Ik vraag me verder af wat de kosten voor de pensionstal etc. hiermee te maken heeft die je opnoemt. Is inderdaad prijzig, maar daar kies je toch zelf voor?
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 12-02-20 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:26

Wit87 schreef:
We hebben iemand die voor niks de pony op hoger nivo houdt een echt ervaren ruiter die het gewoon ontzettend leuk vind met onze pony om hem even uit te dagen, het gaat nu echt om een meisje van 10 die 3 dagen in de week een ' eigen pony' wil en ook interesse in wedstrijden heeft dus zelf met de trailer naar wedstrijden zal gaan.


Wat hebben haar ouders er voor over; daar valt en staat het hele verhaal. Een meisje van 10 heeft ook de support van haar ouders nodig om de pony 3 maal in de week te rijden en om überhaupt op een wedstrijd te komen en het verhaal te bekostigen.

Ik zou zeggen gezien haar leeftijd, de lessen die ze er nog bij op moet tellen een symbolisch bedrag van €50,00.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:27

Safiy93 schreef:
Dat het allemaal maar gratis moet daar begrijp ik eerlijk gezegd niet zoveel van. Je betaalt je zelf helemaal scheel aan de stallingskosten etc en dan mag een bijrijder hier gewoon gratis van meegenieten? Natuurlijk gun je een ander ook wat maar gaat hier niet even om een paar tientjes aan kosten. Als je het wel gratis wil aanbieden, super! Dat kan ook een keus zijn. Maar als je er geld voor vraagt vind ik dat net zo eerlijk, behalve als een bijrijder jouw pony flink naar een hoger niveau rijdt. Gezien de mogelijkheden die jij biedt en de luxe stal vind ik dit echt een hele mooie kans voor een bijrijder. Ik zou hier als bijrijder rond de 100 euro per maand voor willen betalen (evt inclusief les). Ik zou zelf wel willen dat iemand verplicht les neemt als het mijn pony was.
Een ander verhaal vind ik het als een bijrijder bijvoorbeeld meehelpt in de verzorging, maar dat is hier niet aan de orde.


De dochter van TO kan nu al niet zoveel met deze pony omdat ze te jong en onervaren is. De pony loopt Z, nog hoger heeft dan toch helemaal geen meerwaarde?
Bovendien, zij kopen zelf een pony boven dochter's niveau, waardoor zij er zelf niet veel mee kan en er dus iemand moet komen om het beestje bij te rijden, het is dus noodzakelijk en niet zozeer vanuit de goedheid van het hart of het iemand gunnen.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:29

Wat is een normaal bedrag in jullie omgeving? Daar zou ik vooral naar kijken eigenlijk.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:31

Wit87 schreef:
We hebben iemand die voor niks de pony op hoger nivo houdt een echt ervaren ruiter die het gewoon ontzettend leuk vind met onze pony om hem even uit te dagen, het gaat nu echt om een meisje van 10 die 3 dagen in de week een ' eigen pony' wil en ook interesse in wedstrijden heeft dus zelf met de trailer naar wedstrijden zal gaan.


Dus je hebt dan twee bijrijders. Wanneer rijdt je dochter dan en wat doet zij er dan mee?
Meisje van 10 inderdaad, dus je bent dan ook nog helemaal afhankelijk van ouders die er in mee willen gaan en daarbij zou enige ervaring van de ouders ook nog wel handig zijn dan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:31

Wit87 schreef:
We hebben iemand die voor niks de pony op hoger nivo houdt een echt ervaren ruiter die het gewoon ontzettend leuk vind met onze pony om hem even uit te dagen, het gaat nu echt om een meisje van 10 die 3 dagen in de week een ' eigen pony' wil en ook interesse in wedstrijden heeft dus zelf met de trailer naar wedstrijden zal gaan.

De pony wordt dus aldoor 2 mensen gereden?
Dan zou ik het daarbij houden, want 1 ervaren ruiter en 2 minder ervaren ruiters kan nog wel eens verwarrend zijn voor de pony. Zeker als het een beestje is wat gewend is om correct gereden te worden.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:37

Ik zou een symbolisch bedrag vragen van rond de €50/€75.

Het hoeft niet niks te kosten zelfs al is het een win-win. Plus als er geld in het spel is wordt het vaak ook serieuzer genomen door ouders/bijrijdster. En dat laatste zou voor mij de grootste reden zijn om er dus wel iets voor te vragen.

Maar even losstaand van je vraag. Ik persoonlijk zou geen 10 jarige manageruiter op je pony laten rijden, en zeker niet voor 3 dagen per week.

Anoniem

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:39

hoe oud is jouw dochter dan ts? als een meisje van 10 er wel mee uit de voeten kan?
misschien les nemen (grondwerk) zodat je dochter sneller zelfstandig wordt met de pony?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:45

Als je er al een ervaren bijrijder bij hebt zou ik er geen meerwaarde in zien er nog een meisje van 10 erbij te halen, en inderdaad inzetten om dochter er meer mee te laten doen. En dat hoeft niet perse rijden te zijn.

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:50

Dat symbolische blabla, sorry hoor..

TS betaalt dik 500 euro aan stalgeld.
Bijrijdster hoeft niks te doen, kan naar het strand en het bos, mag wedstrijden rijden...

Ik zou inzetten op 150/200 euro eigenlijk.

Als je op de manege een pony rijdt in de les ben je ook 17,50/20 euro per les kwijt.
Reken maar uit. En dat is in de bak hobbelen, zonder mogelijkheid een sprintje te kunnen trekken op het strand of wedstrijden te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:54

MairiMacBran schreef:
Mindim schreef:
Je betaalde dus gewoon wat je zelf verbruikte en verder niet aan het onderhoud van de pony, als ik het goed begrijp.


Ja, klopt. Behalve dan dat wij een trailer hebben aangeschaft voor het vervoer van de pony, maar die behoudt zijn waarde wel.

Dat is toch ook voor eigen gebruik, vind het niet meer dan normaal dat je dat zelf betaald, vind het zeker ook niet een zelfde constructie als de TS schetst.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:00

To vraagt wat ze kan vragen voor een degelijke constructie. Wat mij betreft dus niks behalve kosten voor eigen gebruik, net zoals wij deden.

Maar gezien het feit dat TO al een bijrijder heeft die hem op niveau kan houden, zou ik er helemaal niet aan beginnen.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:08

Ik reageer misschien niet zo leuk maar wat doe je met een pony die je minimaal 600 per maand kost maar waar je wel twee ruiters voor nodig hebt omdat je dochter nog veel te onervaren is. Los daarvan vind ik drie ruiters voor één dier veel te veel. Ieder heeft zijn eigen manier van rijden en dat dier moet het allemaal maar doen. En dat ruitertje is tien, hoe oud is jullie dochter dan?? Het lijkt meer op de kosten willen drukken dan dat je dochter lol met de pony heeft.
Had gewoon een leuk en ontzettend braaf kleiner dier voor je dochter uitgezocht, heb je ook de stallingskosten maar heeft je dochter er ook heel veel meer aan.

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:12

Ik heb als kind altijd op pony's van iemand anders gereden. Het ging hier om een oudere man die de pony's als hobby had en het leuk vond als de pony's gereden werden en op wedstrijd werden uitgebracht. Ik kwam recht van de manege en de pony's waren voor mij goede leerpony's.

Onze afspraak was dat ik zelf het lidgeld van de vereniging betaalde, lessen die ik nam, wedstrijdgeld, hoefsmid en extra sportbrok. De eigenaar betaalde het overige voer en stalgeld. Dierenarts werd ook door de eigenaar betaald, maar bijvoorbeeld entingen kwamen dan weer voor mijn rekening omdat deze nodig waren voor de wedstrijden. Ik mocht de pony's verder volledig als eigen beschouwen. Voor beide partijen was dit een voordeel: een deel van de kosten werden door mij betaald en de pony's werden goed getraind. Ze zijn later toen ik stopte ook voor een mooi bedrag verkocht door de wedstrijdervaring. Daarnaast heb ik natuurlijk ook veel geleerd en een leuke tijd gehad!

Ik vind het altijd absurd dat mensen extra geld durven vragen voor het rijden op een paard of pony. Je hebt er zelf tenslotte ook voordeel aan en het is niet vergelijkbaar met een manege waarbij kinderen ook nog les krijgen. Ik zou dus enkel de kosten doorrekenen voor het eigen gebruik: lidgeld vereniging, wedstrijdgeld, verplichte lessen (bijvoorbeeld 1 keer per week), eventueel de hoefsmid en extra voer zoals sportbrok. Het is daarnaast niet omdat je misschien meer geld kúnt vragen, dat je het ook hoeft te doen. Soms kun je een kind ook gewoon een kans gunnen en de kosten heb je zelf toch al.

Elin_

Berichten: 9644
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:13

upendo schreef:
Dat symbolische blabla, sorry hoor..

TS betaalt dik 500 euro aan stalgeld.
Bijrijdster hoeft niks te doen, kan naar het strand en het bos, mag wedstrijden rijden...

Ik zou inzetten op 150/200 euro eigenlijk.

Als je op de manege een pony rijdt in de les ben je ook 17,50/20 euro per les kwijt.
Reken maar uit. En dat is in de bak hobbelen, zonder mogelijkheid een sprintje te kunnen trekken op het strand of wedstrijden te rijden.

Ja maar daar kan de bijrijder toch niks aan doen dat zij voor zo'n stalling gaat?

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:14

Ik vind 100-125 euro zeker een schappelijke bijdrage wanneer alle faciliteiten beschikbaar zijn, er geen klusjes gedaan hoeven te worden en het een pony op Z niveau is waar wedstrijden mee gereden mogen worden.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:21

3 dagen in de week en wedstrijden mogen rijden en veel vrijheid als ik het zo lees? Daar mag zeker een bedrag tegenover staan, ik zou denken aan rond de 100 euro. En ja, stal geld heeft daar wel degelijk mee te maken, de bijrijdster geniet ook van die luxe en hoeft geen klusjes te doen. Wel de lusten, niet de lasten.

Ik zie het dus een soort als betalen voor het rijden en het is dan zelfs met betalen een win win situatie, want heel anders dan een uurtje lessen op de manege. Ja, pony krijgt bewegen waar eigenaren ook profijt van hebben, maar het lijkt mij geen straf om dit te 'moeten' doen. Ik sta ook echt een beetje te kijken van sommige reacties (de niet laten betalen reacties).

Ik heb verzorgsters nooit laten betalen, maar vaak stonden er klusjes tegenover, niet heel veel luxe en het rijden kwam later pas. En zelfs als er gereden kon worden hoefde betalen niet, maar het was ook geen vaste dag, kon ik, dan ging ik. Met een betalende verzorgsters zou dat ook weer anders zijn. Nu kan er helemaal niet gereden worden, worden er wel wat kleine klusjes gedaan en nee, ik, betaal haar niet.

Alles heeft voor en nadelen, is maar net hoe je het bekijkt en waar je je goed bij voelt, maar ik vind zeker dat je een bedrag kunt vragen.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:23

Als dat meisje een lease pony neemt voor drie dagen in de week moet ze ook betalen, vind het altijd zo raar dat je daar niemand over hoort maar als een particulier iemand vraagt te betalen is het wel raar.
Als zij het dier drie dagen als eigen pony heeft en ook nog eens wedstrijden mag gaan rijden en een super pony kan leasen zie ik niet in waarom je hier geen 150 tot 200 euro voor zou mogen vragen.

Ze hoeft er niets voor te doen alleen maar lekker rijden :o