Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:45

Babootje schreef:
Sunnda schreef:
Ik vindt drie dagen leasen zowieso niet bestaan, lease is 7 dagen in de week. Bijrijder zijn een aantal dagen en verzorgen is vooral nadruk op de 'klusjes'.
Lease klinkt namelijk leuk (drie dagen in de week een eigen paard bekt lekker), maar drie dagen in de week lease is gewoon bijrijden.
Je bent namelijk geen eigenaar, je hebt niets te zeggen over zadels, indeling weide of paddock, enz en rijdt gewoon drie dagen in de week een paard omdat(!)de eigenaar geen tijd of zin heeft.



Dat is echt onzin. Ben je bij lease wel eigenaar dan? Heb je dan wel iets te zeggen over zadel, hoefsmid, dierenarts dan? Nee toch? Ook lease bijv bij een manege kan gewoon in deeltijd hoor. Dan heb je gewoon het paard op de dagen dat je least voor jezelf (en soms dat zelfs niet eens). Leasen bij een manege is vaak veel duurder, want die begrijpen precies wat het kost allemaal. En meestal heb je dan ook niet zo'n best paard onder je kont.
Dus ja, ik ben het wel eens met de eerdere post dat hier veel schooiers in dit topic zitten die vinden dat alles maar voor niets moet omdat ze de eigenaar zogenaamd uit de brand helpen. Ik zou zeggen: dan toch liever niet?

Jazeker. Bij lease mag je van stalling wisselen (dat mag dan weer niet altijd, maar mijne staat bijvoorbeeld ergens anders) en is het in principe jouw paard. Enige is dat je hem niet koopt en dus geen aanschaf hebt en de dierenarts kosten afhankelijk van de afspraken nog voor de eigenaar zijn. Verder zijn zadels en dergelijke voor de leaser, want die gebruikt het zadel, zorgt door het werk dat het paard ijzers heeft enz..
Lease is wel degelijk een hele andere constructie dan een bijrijder.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:48

Maar goed, even straight. Logisch dat je geld vraagt, maar 250 pm voor 3 dagen is erg fanatiek.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:49

Nou dat zijn andere regelingen dan ik ken hoor Sunnda. Dus zoals al eerder genoemd, dat wordt afgestemd tussen eigenaar en leaser/huurder/bijrijder.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:51

Sunnda schreef:
Voor 250 euro per maand zou ik de halve eigendomsrechten van het dier willen hebben.

Kom op zeg. Stel zoiets bij een manege maar eens voor!

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:53

Wat zijn halve eigendomsrechten? Hoe zie je zoiets voor je?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:57

Je de helft van de week eigenaar noemen? Bij lease?

Maar dat werkt zo niet uiteraard.

Ik lease een auto. (Of beter mijn werkgever doet dat voor mij)

Ik kan er (vrijwel)onbeperkt gebruik van maken.

Maar ik mag hem zelf niet onderverhuren
Ik mag er niet in roken
Alleen ik mag er in rijden(niet uitlenen)
Ik mag er geen kekke spoiler opzetten.

Want ik ben geen eigenaar van de auto.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41601
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:58

anjali schreef:
Sunnda schreef:
Voor 250 euro per maand zou ik de halve eigendomsrechten van het dier willen hebben.

Kom op zeg. Stel zoiets bij een manege maar eens voor!

Een particulier en een manege moet je helemaal niet vergelijken, stop daar eerst eens mee.

Een manege is een bedrijf met kvk en btw nummer, goede verzekering en andere bijbehorende verplichtingen en biedt diensten aan tegen vergoeding om daaraan te verdienen. Dat is bij een particulier pertinent niet het geval.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:59

mlskuipers schreef:
Ik vind de reacties over win-win en je hebt de pony toch, nergens op slaan sorry

Als ik een vakantie huis wil hebben, en de overige tijd verhuur ik het. Vraag ik er ook geld voor.

Als je een buitenrit gaat maken moet je ook betalen voor de pony.

Dus waarom niet mee betalen aan een hele dure hobby, maar toch niet alle lasten hoeven dragen.

De pony kan kreupel raken, harnachement kan kapot gaan. Die kosten zijn allemaal voor de eigenaar.

Een bijdrage is gepast.



Hier sluit ik mij helemaal bij aan.

Ik heb op het moment een bijrijder voor 1 dag in de week, hoeft niet te doen, mag gewoon lekker rijden en die betaald niet. Maar 'in ruil' voor het rijden past ze 1 a 2 keer per jaar op mijn huis en beestenboel als wij op vakantie zijn. Dat is een andere vorm van voor wat mag best wat horen.
In jullie geval kan een bijdrage in de kosten (want meer is het niet op dat bedrag) ook niet onredelijk in mijn ogen.
Moet niet maar is hoe dan ook je volste recht. Jouw paard, jouw keuze.

Als een ander daar iets van vind moeten ze zelf maar een paard kopen om daar keuzes rondom te maken.

En mede eigenaar worden omdat je mee betaald in eigendom vind ik ook wat maf. Dan mag je wat mij betreft ook mee betalen aan de aanschaf.

Maar goed het is geen economische activiteit waarbij je kunt zeggen: omdat jij het paard bijrijdt/ traint krijgt het dier zoveel extra waarde. Het kost de eigenaar alleen maar geld.
En dus mag je als eigenaar lekker doen en laten wat je wil en vragen of niet vragen wat jen wil.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:07

Had t niet beter kunnen verwoorden Polo.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:47

Als ik dit hier zo lees kan ik nog mooi verdienen aan mijn paard :D

Die heeft twee verzorgers die elk 1 dag komen en eentje die 3 dagen komt. Als ik die twee 50 euro laat betalen en de derde 150 heb ik mooi zijn complete stalling eruit!

Maar nee....ik kies hiervoor, mijn paard, mijn geld en ik ben superblij met ze dat ze zoveel plezier hebben met en van hem en hij dus ook gelukkig is! Daarnaast ben ik ook nog zo gek om m as zaterdag mee te sleuren naar een onderlinge wedstrijd voor 1 van de verzorgers. Vindt mijn paard prachtig en ik rij er toch heen, die trailer erachter maakt dan ook niet uit!

Betalen? Ik blijf het iets raars vinden......jij kiest voor een paard/pony en bent 100 procent verantwoordelijk in alle opzichten.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:00

_San87_ schreef:
swartbeessie schreef:
Schooiers... Lekker dan om zo uitgemaakt te worden voor schooier. Ik heb bijna 20 jaar verzorgpaarden gehad, nooit betaald. Nu eigen pony en als er iemand komt meedoen, verwacht ik ook geen bedrag.

Ieder zijn keus, maar ga een ander niet beledigen.

Dit inderdaad. Geeft een vervelende wending aan een verder nette discussie.


Ik heb nu net het topic helemaal doorgelezen en om iemand nou een “schooier” te gaan noemen omdat ze gratis een paard bijrijden schiet bij mij ook in het verkeerde keelgat. Ikzelf ben nooit in bezit geweest van een eigen paard maar heb wel veel verzorg/bijrijdpaarden gehad. Eigenlijk allemaal gratis. Op dit moment rij ik een paardje bij en ik doe haar inmiddels al 14 jaar (3 dagen per week). De eerste kleine 10 jaar gratis mogen doen. Nu betaal ik wel een kleine bijdrage vanwege bepaalde reden. Ze is nu inmiddels ook al aardig op leeftijd en ik rij nu alleen nog maar kleine stapritjes ( van half uurtje) met haar met soms een klein drafje (Max 2 dagen per week) en 1 dag in de week alleen maar ff lekker poetsen, knuffelen en evt stukje wandelen met haar. Ik blijf gewoon betalen omdat ik ervan geniet om met haar bezig te zijn en ik ben echt gek op dat paard <3 (ik betaal zelfs nu ook gewoon door terwijl ik al paar maanden ziek thuis zit) Maar als ik haar ook de laatste 4 jaar gratis had blijven mogen doen dan wilt dat niet zeggen dat zo iemand dan een “schooier” zou zijn omdat ze er niet voor betalen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:27

MarcoBorsato schreef:
Wat zijn halve eigendomsrechten? Hoe zie je zoiets voor je?



Dan heb je recht op ruzie maken als de een wel een da wilt en de ander niet :')

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:42

In mijn beginperiode heb ik jarenlang een half paard gehad. Uiteraard was er niets van mij bij maar de eigenaresse wilde dat ik hem als eigen paard beschouwde, van alles mee gedaan, wedstrijden, orun cursussen en zij wilde er ook echt niets voor hebben. Daar stond wel tegenover dat als zij niet konden (en dat was heel regelmatig ivm ziekte kind) ik m altijd deed. En ook altijd met de trailer reed als ie ergens heen moest. Tot aan zijn dood hebben we het zo gedaan en zelfs de laatste beslissing samen genomen.

Ik weet dat het vrij zeldzaam is, maar het kan ook wel goed gaan!

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:48

Ik vind 250 ook te veel.
In eerste instantie, toen ik de OP las, dacht ik: "niks, want bijrijder bewijst je een dienst door het paard goed te houden". Uit de tweede post van TS blijkt dat ze dit ook gedaan heeft, maar dat haar vraag over een tweede, (veel) minder ervaren bijrijder gaat. Persoonlijk zou ik ook tussen 100-150 zitten, wat dacht ik vrij standaard is voor 3 dagen per week (ook op meerdere maneges waar ik regelmatig kom). Dit is exclusief lessen en wedstrijden zoals hierboven al een paar keer voorbij is gekomen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:54

Birdie60 schreef:
Jeetje, 250 euro. :?
Ik zal vast voorspellen dat je niemand zo gek krijgt.


Hahahaha dat is een groot deel van mijn stal geld

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:57

Babootje schreef:
Sunnda schreef:
Ik vindt drie dagen leasen zowieso niet bestaan, lease is 7 dagen in de week. Bijrijder zijn een aantal dagen en verzorgen is vooral nadruk op de 'klusjes'.
Lease klinkt namelijk leuk (drie dagen in de week een eigen paard bekt lekker), maar drie dagen in de week lease is gewoon bijrijden.
Je bent namelijk geen eigenaar, je hebt niets te zeggen over zadels, indeling weide of paddock, enz en rijdt gewoon drie dagen in de week een paard omdat(!)de eigenaar geen tijd of zin heeft.



Dat is echt onzin. Ben je bij lease wel eigenaar dan? Heb je dan wel iets te zeggen over zadel, hoefsmid, dierenarts dan? Nee toch? Ook lease bijv bij een manege kan gewoon in deeltijd hoor. Dan heb je gewoon het paard op de dagen dat je least voor jezelf (en soms dat zelfs niet eens). Leasen bij een manege is vaak veel duurder, want die begrijpen precies wat het kost allemaal. En meestal heb je dan ook niet zo'n best paard onder je kont.
Dus ja, ik ben het wel eens met de eerdere post dat hier veel schooiers in dit topic zitten die vinden dat alles maar voor niets moet omdat ze de eigenaar zogenaamd uit de brand helpen. Ik zou zeggen: dan toch liever niet?


Sunnda schreef:
[
Jazeker. Bij lease mag je van stalling wisselen (dat mag dan weer niet altijd, maar mijne staat bijvoorbeeld ergens anders) en is het in principe jouw paard. Enige is dat je hem niet koopt en dus geen aanschaf hebt en de dierenarts kosten afhankelijk van de afspraken nog voor de eigenaar zijn. Verder zijn zadels en dergelijke voor de leaser, want die gebruikt het zadel, zorgt door het werk dat het paard ijzers heeft enz..
Lease is wel degelijk een hele andere constructie dan een bijrijder.


Dat is dan weer een vorm die ik niet ken en die bij ons ook niet gebruikelijk is.
Als er geleased wordt is dat vaak bij de manege en dan blijft het paard daar ook staan. Heeft al een zadel (van de manege) etc etc.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:32

Die vorm van leasen ken ik inderdaad ook niet, op mijn vorige manege kon je een manegepaard voor 3, 4 of 5 dagen leasen in de week. Paard liep dan verder gewoon lessen en je had nergens recht op, alleen mocht je rijden voor het aantal dagen dat je leasete. Het is maar net de naam die je eraan geeft.

Mbt de situatie van de TS vind ik het niet raar om geld te vragen. Ze heeft een E pony voor haar dochter, waar ze qua niveau en grootte voorlopig mee vooruit kan. Om het beestje op niveau te houden heeft ze al iemand, die het - leuk voor TS - gratis doet. Maar voor een jong grietje is zeven dagen per week een eigen pony doen best veel, dus ziet TS mogelijkheid om een ander ook voor 3 dagen te laten rijden. De pony heeft een niveau waar een jong iemand goed van kan leren en wordt op niveau gehouden, ze heeft vrije beschikking voor (vaste?) 3 dagen per week en heeft geen dierenarts- of andere kosten. Bovendien kan ze als leaser/huurder/bijrijder gewoon afzeggen als ze niet kan/wil en heeft ze 0 verantwoordelijkheid. Ik vind dat daar best een bedrag tegenover kan/mag staan. 250 vind ik persoonlijk wat veel, maar gratis zou van mij niet hoeven.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:44

Babootje schreef:
Sunnda schreef:

Jazeker. Bij lease mag je van stalling wisselen (dat mag dan weer niet altijd, maar mijne staat bijvoorbeeld ergens anders) en is het in principe jouw paard. Enige is dat je hem niet koopt en dus geen aanschaf hebt en de dierenarts kosten afhankelijk van de afspraken nog voor de eigenaar zijn. Verder zijn zadels en dergelijke voor de leaser, want die gebruikt het zadel, zorgt door het werk dat het paard ijzers heeft enz..
Lease is wel degelijk een hele andere constructie dan een bijrijder.


Dat is dan weer een vorm die ik niet ken en die bij ons ook niet gebruikelijk is.
Als er geleased wordt is dat vaak bij de manege en dan blijft het paard daar ook staan. Heeft al een zadel (van de manege) etc etc.


Klinkt meer als bruikleen

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:11

ik snap niet dat zoveel mensen vinden dat ze niks moet vragen.
natuurlijk heeft ts er wat aan. Maar de bijrijdster heeft voor weinig een pony waar ze alles mee mag.
huurt ze een paard bij een manege moet ze ook betalen.

Ik vind het een ander verhaal worden wanneer ts verplichtingen gaat stellen, bv je moet les nemen, 3x per week moet ze gereden worden...dan wordt het een dienst.

is dit niet het geval en wil bijrijdster graag 3x per week rijden, wedstrijden etc. maar word dit niet opgelegd door ts. Dan hoeft dit imo zeker niet gratis, maar kan ze prima een gedeelte bijdragen voor het paard waar zij ook voordeel aan heeft.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:19

Ik denk dat TS is geschrokken van de hoeveelheid reacties, aangezien dit haar eerste en enige 2 posts waren.
Ze weet nu wel meteen dat bokt druk bezocht is. :D

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:22

Volgens mij is het gewoon een kwestie van vraag een aanbod. Dus als je denkt dat je er een bepaald bedrag voor moet vragen dan moet je dat doen en dan hoor je vanzelf wel of ze daar mee akkoord gaan of niet.

Zelf heb ik altijd gratis op andere paarden gereden en later kreeg ik er voor betaald. Ging dan ook om verder opleiden of corrigeren. Op mijn paarden komt enkel mijn instructrice een enkele keer, uiteraard betaal ik die ook gewoon per uur. Als ik een verzorgster zou hebben, dan mag die gratis komen. Ik verwacht dat ze heel goed is voor mijn paarden, doet wat nodig is en eerlijk kan communiceren. Ik zou graag willen dat ze les neemt van mijn instructrice op eigen kosten, al is het maar 1x per maand. En als ze wedstrijden willen rijden o.i.d. dan zijn die kosten ook voor hunzelf.

Maar goed, zo zou ik het willen regelen. Ieder heeft natuurlijk een ander idee daarover. :)

Anoniem

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:55

Moet zo lachen. Natuurlijk is er iets voor te zeggen om een bijdrage te vragen, want zoals al gezegd, paardrijden elders kost ook geld en nu is er een leuke pony beschikbaar die ook nog eens op redelijk niveau gestart kan worden. Wat ben ik dan gek geweest in het verleden: heb zelfs ruitertjes betaald om pony's door te rijden en te starten, ook startkaart, lessen en concoursen werden door ons betaald. Maar wij vonden het leuk en onze pony's werden er beter van. Zou ik het zo weer doen? Nee, zeker niet, omdat ik niet meer het risico wil lopen dat een ruiter van onze paarden valt en daar (blijvend) letsel aan over zou houden. En als ik het toch ooit wel weer zou willen doen.... dan zou ik een betere verdeling in de kosten willen maken.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:56

En dan vraag ik me werkelijk af waarom ze de pony gekocht heeft, drie dagen iemand die hem op niveau houd, drie dagen een betalende bijrijder, eventueel met wedstrijden, waar blijft eigen dochter in dit verhaal, één keer poetsen op zondag?? Ik vind het een aparte keuze maar misschien ben ik daar te nuchter voor. Onze kids kregen geen pony zo op de groei, ook al was er een uitgelezen kans om een Z pony te kopen, het moest wel passen en niet van anderen afhangen om de pony te rijden en in vorm te houden. Los van alle kosten vraag ik me werkelijk af wat haar eigen dochter hier aan heeft.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:56

Ik denk dat je ook moet nadenken over je doelgroep.
Wil je een jong meisje dat lekker komt prullen en tutten, beetje rijden, laagdrempelig, dan vind ik een bedrag van 250 echt te hoog.
Wil je een meisje dat er heel serieus mee aan de bak gaat, een leerpony wil waar ze meters mee kan maken en met ouders met geld, dan is 250 prima.

Ik vind overigens een Z paard wel een heel ander verhaal dan een Z pony eerlijk gezegd. Als de ruiter wat ouder wordt en het een paard betreft is die 250 meer terecht (en makkelijker op te hoesten).

Overigens heb ik mijn paarden altijd op volpension kunnen stallen voor 230 all in, dus die bedragen waar hier over gepraat wordt zou ik nooit aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:00

bigone schreef:
En dan vraag ik me werkelijk af waarom ze de pony gekocht heeft, drie dagen iemand die hem op niveau houd, drie dagen een betalende bijrijder, eventueel met wedstrijden, waar blijft eigen dochter in dit verhaal, één keer poetsen op zondag?? Ik vind het een aparte keuze maar misschien ben ik daar te nuchter voor. Onze kids kregen geen pony zo op de groei, ook al was er een uitgelezen kans om een Z pony te kopen, het moest wel passen en niet van anderen afhangen om de pony te rijden en in vorm te houden. Los van alle kosten vraag ik me werkelijk af wat haar eigen dochter hier aan heeft.


Ja ik snap deze gedachte wel! Toch hebben wij in het verleden ook eens zo'n keuze gemaakt, al ging het dan niet om een Z pony, maar een jonge 4 jarige. Dochter had destijds haar B pony nog en deze brave 4 jarige moest nog doorgereden worden. Het doorrijden werd lessen en starten op concours en later heeft onze dochter hem samen gereden met de ruiter en daarna zelf. Zowel ruiter als dochter reden er mee in het Z.

Hier gaat het om een reeds Z geklasseerde pony.