Advies over situatie bijrijdpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:58

Ik zou aan de eigenaar/fokker aangeven dat je met ingang van volgende maand 150 euro per maand vraagt voor het trainen en in conditie houden van het paard. Dit ter compensatie van reiskosten, kosten voor lessen en harnachement.
(Zoals hierboven al eerder gezegd, bij een prof kost het ze al gauw 500 -800 per maand).

Daar gaat de eigenaar waarschijnlijk niet mee akkoord. Dan kan je aangeven dat je dan helaas genoodzaakt bent te stoppen.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:01

Het is imo helemaal niet relevant of die 150€ terecht is of niet.
De eigenaren willen geld zien wat de TS niet kan missen, jammer maar helaas.

TS, ik zou ze bedanken voor de mooie tijd en er dan mee stoppen. Het is heel erg jammer voor jou, maar als het niet kan dan kan het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:11

Roodvos schreef:
Ik zou aan de eigenaar/fokker aangeven dat je met ingang van volgende maand 150 euro per maand vraagt voor het trainen en in conditie houden van het paard. Dit ter compensatie van reiskosten, kosten voor lessen en harnachement.
(Zoals hierboven al eerder gezegd, bij een prof kost het ze al gauw 500 -800 per maand).

Daar gaat de eigenaar waarschijnlijk niet mee akkoord. Dan kan je aangeven dat je dan helaas genoodzaakt bent te stoppen.

Dat vind ik een beetje mosterd naar de maaltijd.
Stoppen is stoppen, en zeg dan gewoon eerlijk dat het komt omdat het bedrag uit de lucht viel en je dat niet kunt en niet wilt betalen.
Bij hetzelfde gaan eisen verlaag je jezelf naar hun niveau, terwijl de uitkomst waarschijnlijk hetzelfde is.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:00

Ik vind het niet eens relevant of TS het kan betalen, zou dat ook zeker niet vermelden. Al kon je het 10x missen zou ik nog adviseren om te stoppen en iets anders te zoeken.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:08

Zo dan, van niks naar ineens €150,00 per maand. Dat is een flinke domper voor je zeg!

Ik zou proberen met de eigenaren om de tafel te gaan. Is er een bedrag per maand dat je wel kan missen? Houdt dat dan vast als maximale. Als jij bv 50 euro per maand kan missen voor het paard, kun je dat nog aangeven.

Je mag ook best aangeven dat je al die lessen en wedstrijden betaald, en dat je daarmee ook in het paard investeert. Daarmee rijdt jij het paard in de kijker bij verkopers, maar breng je het paard ook naar een hoger niveau wat zeker invloed heeft op potentiële kopers.

Daarnaast kun je misschien voorstellen om bepaalde klusjes te doen voor de fokker, zoals voeren/uitmesten of andere klussen op stal?

Mocht hij echt vasthouden aan die 150 euro zou ik er persoonlijk mee stoppen. In dat geval wilt hij gewoon geld zien en ziet hij niet in wat jij allemaal in het paard investeert.

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:26

Is het geen idee het allemaal eens op papier te zetten? Dan heb je het voor jezelf al duidelijk en kun je of het gesprek aangaan, of meedelen dat je stopt en de brief erbij geven.

Wellicht hebben ze niet door hoeveel je al investeert, en als ze deze opsomming zien er anders naar kijken? Wanneer dit niet zo is, heb jij het in elk geval duidelijkheid voor jezelf.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:43

Is er misschien iets gebeurd waardoor de eigenaren nu van ts afwillen, dat niet zomaar durven te zeggen en daarom als hint ineens een betaling willen zien? In de hoop dat ts dan zelf vertrekt? Is er een ruzie of onenigheid geweest? Mensen zijn zelden echt rechtstreeks in hun benaderingen.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:44

PureSG schreef:
Het is imo helemaal niet relevant of die 150€ terecht is of niet.
De eigenaren willen geld zien wat de TS niet kan missen, jammer maar helaas.


Dat snap ik, maar ik denk dat de eigenaren/fokkers niet begrijpen dat meiden die tegen deze condities (periodes niet kunnen trainen wegens dracht) wellicht helemaal niet komen als ze er nog eens 150 voor moeten betalen. Ze mogen van geluk spreken dat ze überhaupt al iemand hebben. Ik vind het een absurd bedrag ook gegeven het feit dat het paard gewoon op eigen locatie staat.
Enfin, daar komen ze dan zelf wel achter denk ik zo.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:54

Zou die 150 ook neergeteld moeten worden in de maanden dat de merrie niet bereden mag worden?

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:02

Ik werd betaald, in een zelfde situatie. Fokker was blij dat iemand veel kwam helpen met het trainen van de paarden. Gaf mij een zakcentje en ik kon mijn ding doen... en als ik hielp met het regelen van de verkoop van een paard naar een geschikt thuis, kreeg ik daar ook nog een deel van.

Dus ik vind deze situatie echt niet netjes... je betaald zelf al alle kosten om het paard in goede conditie te houden. Natuurlijk profiteer je hier zelf ook van, maar de waarde van het paard is gestegen dankzij jou. Ik kan mij niet voorstellen dat ze jou kwijt willen. Ik zou vragen wat de reden hierachter is, hebben ze een financiële domper gekregen van iets? Ik zou in ieder geval aangeven dat je het niet kunt betalen en genoodzaakt bent om te stoppen. Het is enorm zonde om 150 euro te betalen als student... je kunt dit geld beter opzij zetten voor later, want het is bijvoorbeeld ontzettend moeilijk om het huis uit te komen. Daarnaast heb je geen zekerheid, paard kan ieder moment verkocht worden(dan ben je je plek op die stal ook kwijt) en het paard is ieder jaar drachtig.

Is er niemand op stal die jou wilt 'overnemen'? Ik had op een pensionstal een verzorgpaard en rolde zo verder naar meer verzorgpaarden, want uiteindelijk zijn er 3 verhuisd naar ver weg. Toen opnieuw 'overgenomen' door iemand en daar zit ik nu nog steeds met veel plezier.

Ik hoop dat je er uit komt TS, maar dit is wat ik zou doen in jouw situatie.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:09

Ik vind het wel echt heel zonde. Die mensen zijn enorm geholpen met je, jij steekt er je tijd en energie in en nu zou je er ineens voor moeten betalen?

Bijzonder maar dat vind ik in de meeste gevallen betalen voor een bijrijdpaard. Ik heb vorig jaar besloten om een bijrijder te zoeken omdat ik doordeweeks echt te weinig tijd heb. Wegdoen gebeurt niet en ik kreeg 80 reacties.....heel veel vroegen wat ie moest kosten om te rijden. Nou niks dus, want ik heb een probleem, zoek daar een oplossing voor maar het blijft mijn verantwoordelijkheid.

Nu heb ik mazzel met twee superleuke verzorgers, de een vindt trutten leuker dan rijden, de ander rijdt m en start ook onderlinge wedstrijden etc. Zijn superblij met hem en ik met hen! Ik heb nu nog een weekendpaard. Paard blij met de aandacht, ik met het minder hoeven haasten en zij met de mogelijkheid om paard te rijden/verzorgen. Iedereen gelukkig! En dat er dan inderdaad tussendoor een keer snoepjes/halster/wortels etc gekocht wordt, vind ik superlief maar hoeft echt niet.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:10

Babootje schreef:
PureSG schreef:
Het is imo helemaal niet relevant of die 150€ terecht is of niet.
De eigenaren willen geld zien wat de TS niet kan missen, jammer maar helaas.


Dat snap ik, maar ik denk dat de eigenaren/fokkers niet begrijpen dat meiden die tegen deze condities (periodes niet kunnen trainen wegens dracht) wellicht helemaal niet komen als ze er nog eens 150 voor moeten betalen. Ze mogen van geluk spreken dat ze überhaupt al iemand hebben. Ik vind het een absurd bedrag ook gegeven het feit dat het paard gewoon op eigen locatie staat.
Enfin, daar komen ze dan zelf wel achter denk ik zo.


Dat ben ik volledig met je eens Babootje.
Alleen is het imo niet relevant om een discussie te voeren of het wel of niet terechte kosten zijn. :D

TS heeft, dacht ik ergens gelezen te hebben, al met de eigenaren gepraat en aangegeven dat 150 euro teveel is voor haar, maar ze bieden echt geen ruimte om tot een compromis te komen. Dan houdt het gewoon op toch?

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:13

Cayenne schreef:
Tja, als zij vasthouden aan 150 euro per maand, dan heb je 2 keuzes: stoppen of betalen.
Zo simpel is het. Zij staan in hun recht om een bijdrage te vragen. En heel eerlijk vind ik het zo gek nog niet.


Dit indd. Ik neem alleen aan dat in de maanden dat je niet kan rijden (wat toch de helft van het jaar is!) je niets hoeft te betalen?

Even toevoegen. Ik neem aan dat de €150 alleen per maand betaald hoeft te worden in de maanden dat je daadwerkelijk rijdt. Dat bedrag is redelijk en hun goed recht. Echter als je het bedrag van €150 niet hebt, zou je wellicht kunnen voorstellen om wel volledig alle maanden te betalen, ook als je niet kunt rijden. Maar dan een kleiner bedrag per maand dus. Dus stel je rijdt maar 6 maanden in het jaar. En je betaald maar 6 maanden is dat €900. Als je dan 12 maanden betaald is het €75 per maand (en nog steeds €900) wat wellicht wel weer betaalbaar is voor je. Moet je alleen wel duidelijke afspraken maken wat je doet als t paard verkocht gaat worden.

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:41

Mocht je stoppen, zeker alle spullen meenemen waar jij je eigen geld in gestopt hebt!

Laat je weten hoe het verder gaat en wat je beslist? Ben erg benieuwd..

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:48

Ik heb een bijrijder voor mijn ene paard, en zij mag ook doen alsof het haar eigen paard is. Mag onbeperkt komen, ik doe er in principe niets mee. Mag hem ook meenemen etc. Ik vraag geen financiële bijdrage, maar ze heeft 1 vaste dag per week dat ze mest en voert, en verder mest ze wat er ligt als ze komt en tijd heeft :) verder koopt ze wel eens een zak voer oid, of iets dat zij zelf nodig vindt maar ik niet per se, en zadelpasconsulten (heb een wow-zadel dus vrij vaak en prijzig) doen we 50/50. Ik vind het een goede regeling zo :)

In het geval van TS zou ik vragen wat erachter zit en uitleggen dat het bedrag niet haalbaar is. Wat niet kan, dat kan niet.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:17

Maar zeggen dat de eigenaar maar blij moet zijn en alles gratis beschikbaar moet stellen enzo (zoals in sommige posts wordt gedaan) vind ik ook niet helemaal reëel.. er mag best wel iets tegenover staan (fysieke hulp dan wel financieel), voor de eigenaar is t ook niet gratis om het paard te hebben. Maar zo ineens de afspraak wijzigen en zo'n groot bedrag vragen is wel raar.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:28

Ik begrijp heel goed dat 150 euro voor een student best veel is. Ik ben ook student geweest. In die tijd had ik geen paard omdat ik daar toen geen tijd voor dacht te hebben. Maar,ik gaf per maand echt heeeel veel meer uit aan uitgaan dan 150 euro! Achteraf gezien had ik al dat geld veel liever aan een paard besteed.Als ik het over kon doen. Een eigen paard zat er voor mij toen ook nog niet in,maar als ik er voor 150 in de maand een had kunnen leasen,waar verder niemand anders mee zou rijden dan ik, dan zou dat beter en goedkoper voor me geweest zijn dan mijn geld te verkwisten in het uitgaansleven.Maar goed, ieder zijn leven en zijn/haar portemonnee.

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:57

150 euro is natuurlijk geen geld als je ziet wat een paard kost, maarrrr in dit geval vind ik het niet helemaal rechtvaardig, omdat:
- je bent begonnen zonder bijdrage te betalen (en ik neem aan dat hier vooraf geen afspraken over zijn gemaakt?)
- je grotendeels je eigen spullen gebruikt
- de merrie als fokmerrie gebruikt wordt, waardoor ze nog steeds volledig 'in functie' is voor de fokkers, jij niet altijd de beschikking hebt over de merrie én het een plusje is voor de merrie en haar gezondheid als ze in conditie wordt gehouden

Om deze redenen vind ik het niet terecht om van geen bijdrage naar een bijdrage van 150 te gaan. Natuurlijk heb jij geen enkele zeggenschap en mogen de fokkers dit rustig vragen, maar netjes is het niet.

Ik zou ook aangeven dat je het paard graag wil blijven rijden, maar dat je niet in staat bent om 150 euro te betalen. Valt er niet te praten over de hoogte van de bijdrage, dan zou ik stoppen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:17

anjali schreef:
Ik begrijp heel goed dat 150 euro voor een student best veel is. Ik ben ook student geweest. In die tijd had ik geen paard omdat ik daar toen geen tijd voor dacht te hebben. Maar,ik gaf per maand echt heeeel veel meer uit aan uitgaan dan 150 euro! Achteraf gezien had ik al dat geld veel liever aan een paard besteed.Als ik het over kon doen. Een eigen paard zat er voor mij toen ook nog niet in,maar als ik er voor 150 in de maand een had kunnen leasen,waar verder niemand anders mee zou rijden dan ik, dan zou dat beter en goedkoper voor me geweest zijn dan mijn geld te verkwisten in het uitgaansleven.Maar goed, ieder zijn leven en zijn/haar portemonnee.


Same ik ben student en heb altijd geleasd of een eigen paard gehad, moest er wel veel voor laten.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:18

_Lorette_ schreef:
150 euro is natuurlijk geen geld als je ziet wat een paard kost, maarrrr in dit geval vind ik het niet helemaal rechtvaardig, omdat:
- je bent begonnen zonder bijdrage te betalen (en ik neem aan dat hier vooraf geen afspraken over zijn gemaakt?)
- je grotendeels je eigen spullen gebruikt
- de merrie als fokmerrie gebruikt wordt, waardoor ze nog steeds volledig 'in functie' is voor de fokkers, jij niet altijd de beschikking hebt over de merrie én het een plusje is voor de merrie en haar gezondheid als ze in conditie wordt gehouden

Om deze redenen vind ik het niet terecht om van geen bijdrage naar een bijdrage van 150 te gaan. Natuurlijk heb jij geen enkele zeggenschap en mogen de fokkers dit rustig vragen, maar netjes is het niet.

Ik zou ook aangeven dat je het paard graag wil blijven rijden, maar dat je niet in staat bent om 150 euro te betalen. Valt er niet te praten over de hoogte van de bijdrage, dan zou ik stoppen.


Eens!!

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:25

In de tijd dat het paard niet bereden kan worden door de dracht,zou je waarschijnlijk toch niet hoeven te betalen?Maar wanneer ze wel te berijden is,is het toch echt veel goedkoper dan op een manege.

atillos14
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 09:04

Heel erg bedankt iedereen voor de vele reacties!! Dit heeft mij zeker geholpen met mijn besluit en het makkelijker te maken nemen. Uiteindelijk ben ik naar de eigenaren gegaan om te zeggen dat ik het niet kan betalen en dat ik mij daardoor genoodzaakt voelde om te stoppen. Het kon inderdaad (zoals jullie ook zeiden) niet anders. Tegen mijn verwachtingen in waren de eigenaren het toen opeens eens met mijn prijsonderhandelingen van een gesprek wat eerder had plaatsgevonden. Dusss ik mag nu op het paard blijven rijden *\o/*
Wel tegen een vergoeding, maar in mijn ogen een reëler prijs en dit is ook voor mij te betalen :)
Dit is even de update die ik jullie nog wilde geven :)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:09

Wat fijn! en heel erg fijn dat ze redelijk zijn gebleken, dan hebben ze je toch ook op waarde geschat.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:10

Wat fijn dat jullie het eens hebben kunnen worden. Dat zegt ook wel dat ze erg tevreden over je zijn. Zo snijdt het mes aan 2 kanten. Een bijdrage betalen is niet zo gek, maar het moet wel in verhouding staan.

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:29

Wat super fijn TS!