Bijrijders vraag.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:36

Ik heb het wel is gratis gedaan ( meerdere keren) in ruil voor de stal mesten, voer klaar zetten en netjes omgaan met mijn paard en spullen.
Had verder als eis dat als er gereden word er ook minimaal 1x per 2 weken een les moest worden gereden bij mijn instructrice. Op eigen kosten ( was toen 15 euro voor 45 min)

Werd mee akkoord gegaan en vervolgens in de praktijk werd er niet gelest of veel minder als werd afgesproken. Te samen met nog wat andere irritaties ( zoals afmelden een uur voor de stal sloot of gewoon er achter komen dat ze niet geweest waren) heb ik ze weggestuurd.

Dat soort dingen zorgen ervoor dat ik er geen vertrouwen meer in heb zo.

Nu sta ik op een all in stal en zijn er geen klusjes behalve natuurlijk mest uit de rijbak of poetsplaats opruimen.

Als ik weer zou beginnen met een bijrijder mogen ze een bijdrage vooruit betalen met de leskosten er alvast bij inbegrepen.

NAV

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:13

Toen ik nog bijrijder was betaalde ik makkelijk 200 euro per maand (bijdrage + lessen). Ik mocht alles met het paard en had er een hoop lol van. Regio Utrecht is duur, ik had het geld niet voor een eigen dier en als ik bij een manege was gaan rijden was ik dat geld al kwijt geweest aan 3 buitenritten.

Nu heb ik zelf een paard en betaal minstens 3 keer zo veel per maand. Alleen het stalgeld is al 400 euro, sta direct aan het bos, 2 binnenbakken en KNHS wedstrijdje op eigen terrein. Als ik ooit een bijrijder zou zoeken, dan heb ik dus ook flink wat te bieden. Daar staat wat mij betreft een geldbedrag tegenover + lessen op eigen kosten. In deze regio zijn bedragen van 100 euro voor 2 dagen helemaal niet gek. Reken maar eens uit wat je op een manege zou betalen.. en zet dat af tegen hoe veel je leert van een ‘eigen’ paard.

Maar mijn paard is veel te leuk om te delen ;) ik heb nog wel een stalgenoot die een onwijs leuke 5 jarige heeft staan en een bijrijder zoekt. Mag je alles mee, maar dat heeft een prijs.. de echt leuke én talentvolle paarden op all-in stallen op een toplocatie, die vind je vrijwel niet gratis. Ik vind dat heel logisch.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:39

Ik ben afgelopen zondag voor het eerst bij een kennis geweest waar ik een paard van mag gaan rijden. Het enige wat hij van mij vraagt naast het paard is dat ik af en toe de box van het paard wil doen en het tuig wat ik gebruik bij wil houden, dus af en toe even invetten enzo. Ik hoef geen bijdrage te betalen aan hem. Hiervoor heb ik wel paarden van anderen gereden waarbij ik bij 1 160 euro in de maand incl elke week een uur les betaalde. En bij de 2de 125 euro in de maamd maar daar moest ik op een gegeven moment bijna elke dag heen om hem binnen te zetten en toen hij kreupel.was moest ik ook gewoon de volle pond voor betalen. Daar ben ik mee gestopt toen ik mijn eigen paard kreeg. Heb anderhalf jaar niet gereden omdat ik geen eigen paard meer heb en ik jet geld njet heb om een bijdrage in de maand te betalen. Nu kreeg ik dit aanbod en dat heb ik met open armen aangenomen. Nu is het nog afwachten of het gaat klikken met de merrie natujrlijk.

CalipsoLover

Berichten: 5569
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:44

Ik vroeg een bijdrage (toen ongeveer 100 euro per maand) om 2 tot 3x per week te komen rijden, klusjes werden gedaan. Je moest enkel je eigen troep opruimen. Dat was 1/3 van mijn stalgeld. Het was daar een topaccommodatie en een leuk paardje waar je alles mee mocht behalve wandelen. Ik vond dat een correcte prijs, een paard kost veel geld en wou iemand die het echt wel serieus nam.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:13

Vergelijkingen doen het goed op Bokt, dus ...

schrap woord "paard" en vervang door "brommer"

je kan toch niet verwachten dat de eigenaar van de brommer ook de benzine, olie, standgeld, ... allemaal bekostigd terwijl persoon X even met de brommer rijd en weer terug zet als "dienst" voor de eigenaar.

Als de bijrijder het paard verbeterd zitten we in een andere discussie, maar dan zie ik het als trainen en gelden andere regels. Laten we eerlijk zijn, de meeste bijrijders verbeteren hun bijrijdpaard niet (aan die enkelingen die dat wel doen, voel je niet aangesproken ;-) )

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:39

Vicky_Belle schreef:
Vergelijkingen doen het goed op Bokt, dus ...

schrap woord "paard" en vervang door "brommer"

je kan toch niet verwachten dat de eigenaar van de brommer ook de benzine, olie, standgeld, ... allemaal bekostigd terwijl persoon X even met de brommer rijd en weer terug zet als "dienst" voor de eigenaar.

Als de bijrijder het paard verbeterd zitten we in een andere discussie, maar dan zie ik het als trainen en gelden andere regels. Laten we eerlijk zijn, de meeste bijrijders verbeteren hun bijrijdpaard niet (aan die enkelingen die dat wel doen, voel je niet aangesproken ;-) )


Die vergelijking gaat echt niet op, een bijrijder zoek je meestal vanuit het oogpunt 'de lusten en de lasten delen'
Een brommer leen je niet aan iemand uit om jezelf een last te ontnemen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:11

Voor zover mijn Ervaringen, zijn er een hoop eigenaren die vroeger een verzorg paard hebben gehad en zodoende een ander die kans ook willen geven.
Voor mij iig wel, maaaaar tegenwoordig zet ik ze liever stil en deel ik niet meer. Nakomen van afspraken is blijkbaar heel moeilijk voor veel mensen

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:19

Ik rijd een paard van iemand anders, zij heeft deze aan huis staan.
Betaal geen bijdrage per maand, mest zijn eigen stal. Hoefsmid kosten betaal ik zelf, wedstrijden ect ook. Mag hem ook beschouwen als eigen, ze zegt ook die van jou tegen mij.
Ben er dan ook meerdere keren per week bij mooi en slecht weer en inmiddels rijd ik hem al dik 3 jaar.

Ik veeg altijd wel alles aan, help als ze mijn hulp nodig zijn en verzorg de paarden tijdens vakanties.
Laatst bijgewerkt door Ils_K op 15-04-19 20:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Lovebirds
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 20:24

Niet alleen nakomen van,afspraken.
Ook bij slecht en,koud weer zie je ze niet.
Ik vraag,serieus een bijdrage.
Hebben ze daar,geen zin in.
Ga dan naar de manege.
Mesten,eten geven,tuig schoonmaken.
Hoeven ze niet,Wie niet wil helpen,op stal.
Betaalt, bij ons gewoon een bijdrage.

Doggylover
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:18

Brainless schreef:
@Ultimate
Ik weet niet hoe oud jij bent... maar vroeger werd er iig bij ons nergens een bijdrage gevraagd.

Hielp op zaterdag wel eens mee op een stal en daar mocht ik dan gratis voor lessen.
Hoe meer je deed hoe meer je mocht. Zo nam ik regelmatig ook een paard mee op buitenrit.

Ik en ook een stukje ouder en ik heb vroeger nooit ergens voor betaald maar deed stallen uit mesten en of voeren en pony's bij een handelaar poetsen / klaar zetten voor de verkoop en ik rij al mijn hele leven vanaf mijn 6de en ik ben nu 48 jaar jong :D ;)
Tot 6 jaar terug heb ik een lease pony gehad en daar betaalde ik 75,00 per maand voor en ik betaalde de hoefsmid voor als hij nieuwe speciale ijzers nodig had ,tenslotte reed ik altijd buiten met hem dus dat was geen probleem en gaf hem 3 x per week een bak slobber in de herfst en winter
Helaas werd de pony echt ziek en begon hij tijdens een rustige stap/ boswandeling steeds meer te hoesten dat ik zei dat ik het niet meer verantwoord vond om op hem te rijden, de eigenaar dacht daar helaas anders over 8)7 .
Hij was ook al behoorlijk op leeftijd + 25 jaar en ik kreeg daar een conflict met de eigenaar over die zei ja ik ben ook een ouwe kerel en ik hoest ook wel eens :roll:
Nu rij ik in een western manege en al wil ik 1 uur of 2 uur rijden , mijn keus en dat betaal ik en klaar niks geen gedoe meer en dat beval mij prima ;)

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:31

Ik kan door gezondheids redenen mijn paard niet meer volledig bieden wat die nodig heeft.
Daarom heb ik iemand nodig waarmee ik mijn paard kan delen.
(Bijna) Alles mag en kan. Trailer staat tot de beschikking. Wedstrijden mag. Weekendjes weg mag die mee. Dagen in overleg zodat we er beide zoveel mogelijk plezier uit kunnen halen. Wil ze een keer een volle week met hem weg, prima. Kan ze een keer een week niet, ook prima.
Eigenlijk een eigen paard met vooral de voordelen en weinig nadelen en weinig risico.
Uitmesten hoort er dan wel gewoon bij. En een bijdrage moet in mijn ogen dan toch niet gek zijn.
Gelukkig ziet degene die mijn paard doet dat ook zo.
Tenslotte maakt het ook geen reet uit wat bokt of wie dan ook er van vindt. Als je er samen tevreden over bent, is het prima. Verder heeft niemand daar wat mee van doen.

Zertab

Berichten: 12256
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:32

Ik betaalde helemaal niets voor mijn verzorgpaard, waar ik zes/zeven jaar op gereden heb. Daarnaast was er ook geen verplichting om te rijden, voeren en te mesten. Dus ik heb het best luxe gehad haha.

Vind het trouwens wel terecht als er een bijdrage gevraagd wordt, maar 100 euro vind ik wel weer veel?

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:34

Ik vind dit op recht een hele interessante discussie. Mijn verzorgster hoeft niets te betalen. Zij helpt mij 1 dagje per week waardoor ik een dagje vrij heb. In de vakanties doet ze de volledige verzorging en dus ook mijn staldiensten. Ik wil wel dat ze een les neemt op mijn kosten.

Op dit moment wordt hij niet gereden. Als hij ingereden is en er kunnen veilig anderen op en zij wil dat. dan ga ik een kleine bijdrage vragen om eventueel nieuw tuig aan te kunnen schaffen mocht het nodig zijn.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:01

Ik vind dit ook interessant ben ook bijrijder geweest en nu 2 eigen paarden. In principe ben ik van mening dat je een bijrijder neemt omdat je zelf geen tijd hebt om 7 dagen in de week te gaan dus diegene helpt jou uit de brand en dus vind ik dat je er geen geld voor kan vragen. Zelfde als dat je geen tijd hebt om je huis schoon te maken en daar iemand voor zoekt om het te doen.

Ik vind het onzin dat iemand dus per maand zou moeten betalen voor een bijrijpaard waar je als eigenaar zelf ontzettend bij gebaad bent! Wel zou ik willen dat als ik iemand zou hebben voor 2 dagen in de week is dat ze om de week les zou nemen op eigen kosten bij mijn instructrice.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:21

Ik rij zelf een paard bij waar ik niets voor hoef te betalen. Eigenaresse studeert en heeft weinig tijd. Zij is allang blij dat er aandacht besteed wordt aan haar paard en ik hoef er niet meer mee te doen dan buitenritten maken. Paard is al op leeftijd en hoeft ook niet zoveel meer.
Dochter van 12(rijdt vanaf haar 5e) heeft op dezelfde stal een verzorgpony. Hoeven we ook niets voor te betalen. Dochter heeft wedstrijdaspriraties, lessen betalen we zelf en aangezien het buitenseizoen inmiddels begonnen is gaat ze volgende week op ijzers, dat betalen we ook zelf. Startkaart betalen we zelf en de wedstrijden, maar meer hoeft niet. Trekauto hebben we zelf en we hebben wel onlangs een trailer gekocht om pony te vervoeren, waar de eigenaars dan ook weer gebruik van kunnen maken, hij is daar ook gestald.
Dochter is heel trouw, komt altijd, weer of geen weer, 4 keer per week rijden. Eigenaars vinden het hartstikke leuk dat dochter zo enthousiast rijdt en komen elke wedstrijd mee, denken mee. Ze hebben laatst zelfs een dressuurzadel voor haar aangeschaft. Over een jaar of wat zal ze niet meer op deze pony passen en dan is er net een twee maten grotere pony beleerd waar ze mee verder kan.
Naast deze pony rijdt ze op dezelfde stal nog twee keer per week een hele groene pony, zit nog nauwelijks een stuur, rem en gas op, maar verder ontzettend braaf. Eigenaars hebben er profijt van dat de pony doorgereden wordt, zij heeft weer meer ervaring opgedaan.
Ik vind het zo eigenlijk wel een prima constructie waar iedereen profijt van heeft en ik denk dat menig 12-jarig meisje in haar handen zou mogen knijpen met wat dochter allemaal kan en mag.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:22

Ik vind het eigenlijk echt aan de situatie liggen of je er een bijdrage voor kan vragen.
Als een ruiter alle vrijheid krijgt met het paard, denk aan wedstrijden, eventueel zelf weggaan met de trailer, goede spullen mag bruiklenen, vind ik dat je een bijdrage kan vragen omdat je op dat moment iemand een paard laat bruiklenen en je diegene ook een kans geeft om te beleven hoe het hebben van een eigen paard is. Maar die bijdrage zou ik dan absoluut klein houden en zeker niet de boel proberen te gaan compenseren.

Maar wanneer je puur iemand zoekt voor bijvoorbeeld 3 dagen per week zodat jij op je drukke dagen andere dingen kan doen vind ik het een ander verhaal. En al helemaal wanneer diegene gewoon de lusten en de lasten aanvaard.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:44

Ik heb bij mijn vorige paard een bijrijder gehad voor 1 dag in de week. Ik had weinig eisen ( achteraf te weinig eisen maar goed ook mn lesje weer mee geleerd). Gewoon omdat ik het meisje ook wat gunde, we rijden recreatief dus van echt trainen was geen sprake. Gewoon er kroelen en lekker mee rijden. Ik rijdt zelf 3 x per week en wilde haar best delen. Ik verwachte dan wel dat ze voerde en even uitmeste. Bij de manege is het ook niet gratis en op die dat kon ze er mee doe wat ze wilde.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:03

Deze discussie blijft interessant.

Ik heb zelf als bijrijder nooit betaald, maar wel altijd meegedraaid in mest- en voerdiensten. Lusten en lasten op de dagen dat ik ging zeg maar.
Mijn eigen paard staat nu volpension. Bewust voor gekozen, omdat ik zelf ook geen zin meer had in de klusjes en de spaarzame tijd die ik heb, vooral aan mijn paard wil besteden. Daar betaal ik dan ook voor :+

Mijn bijrijdster komt 1 dag in de week en betaalt niks. Vind ik ook niet nodig. Zij gaat op een dag dat ik niet kan, voert meteen (zet ik klaar) en gaat gewoon lekker de leuke dingen doen. Paard blij, zij blij, ik een daagje niet. Het hoeft niet, maar is leuk dat het kan. Zij kan weer van hem leren en vooral ook vertrouwen opbouwen, ze rijdt in de bak of in het bos, en mijn paard heeft nog een daagje extra aandacht.
Maar er zijn mensen die vinden dat ik er wat voor moet vragen. Ze doet immers alleen de leuke dingen. Tsja, het is maar hoe je er zelf in staat. Voor beide kanten is wat te zeggen. Ik vind het wel prima zo :j

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:19

lor1_1984 schreef:
Toen ik nog bijreed was een bijdrage uitzonderlijk of begon net op te komen.
Het was in die tijd heel normaal om gewoon de verzorging van die dag op je te nemen, dus uitmesten, evt een voerbeurt, terrein netjes achterlaten, tuigage netjes opbergen en evt schoonmaken/invetten etcetc.
Ik betaalde wel zelf voor mijn lessen, tuigage en beslag etc wat er voor mij moest komen en schade veroorzaakt door mij.

Er was in die tijd wel iemand die geld vroeg: volledige stallingskosten per maand aan bijdrage, daarnaast bakgebruik, hoefsmid, krachtvoer, bodembedekking, veearts en evt lessen&wedstrijden op eigen kosten en dat terwijl het paard elk moment onder je gat vandaan verkocht kon worden. :Y)
Dat kwam ook algauw neer op €250,- per maand maar dan had je hem wel voor jezelf.
Onnodig om te zeggen dat daar niemand op af kwam met al die gratis paarden in de omgeving. :+


In mijn tijd betaalde ik ook nooit iets, op de laatste vier jaar na.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:25

Ik zou zelf geen bijdrage vragen, maar wel eisen dat iemand 2 keer maand lest bij mijn instructeur. Mijn paard staat in vol pension.

Ik snap sommige wel dat ze een bijdrage vragen. Klinkt even heel niet aardig wat ik nu zeg, maar er komt wel veel penny gehalte op advertenties af waar geen bijdrage voor gevraagd wordt. Veel eigenaren zijn opzoek naar een serieus iemand. Van mij hoeft iemand geen sterren van de hemel te rijden, maar wel leerbaar willen zijn en ik moet er als eigenaar geen ‘last’ van krijgen met als ik zelf rijd zeg maar. Ik merk wel dat als je bijdrage moet leveren mensen vaak serieuzer zijn en ook echt willen investeren.. Dit zonder bijdrage ook wel, maar voelt soms anders.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:26

Ils_K schreef:
Ik rijd een paard van iemand anders, zij heeft deze aan huis staan.
Betaal geen bijdrage per maand, mest zijn eigen stal. Hoefsmid kosten betaal ik zelf, wedstrijden ect ook. Mag hem ook beschouwen als eigen, ze zegt ook die van jou tegen mij.
Ben er dan ook meerdere keren per week bij mooi en slecht weer en inmiddels rijd ik hem al dik 3 jaar.

Ik veeg altijd wel alles aan, help als ze mijn hulp nodig zijn en verzorg de paarden tijdens vakanties.


Je helpt wel mee in de verzorging dat is toch top! Je investeert wel in het dier!

MiraLooks

Berichten: 323
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:29

Ik lees eens mee... en eerlijk gezegd. Ik val om van verbazing..
- mee eens dat een bijrijder geen personeel is of zou moeten zijn.
- als je naar de manege gaat om een uurtje te rijden ben je snel € 18,50 - dat is toch snel € 74,00 per maand....
- als je bijrijd - rijd je vaak 2 keer per week - (bij ons op stal is ca. € 50,00 per maand gebruikelijk; maar dat zal afhangen van de luxe van de stal waar je staat en hoeveel dagen je rijdt) dat is € 6,25 per keer. Je mag vaak meer als op de gebruikelijke manege. Of je wel of niet in een les wilt rijden is een keuze. Vaak mag je buitenrijden. Toch ff iet heeel anders op de manege.
- mijn ervaring is juist als mensen niet willen betalen, dat het een soort van "eer" is dat een bijrijder jou komt helpen !
- Spullen slijten... Gebruikelijk zal een eigenaar jou niet vragen om een zadel te kopen of oid.

Kortom ik vind het heel normaal dat je meebetaald als je op het paard van een ander rijdt.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:32

Shaggy09 schreef:
Ik vind het eigenlijk echt aan de situatie liggen of je er een bijdrage voor kan vragen.
Als een ruiter alle vrijheid krijgt met het paard, denk aan wedstrijden, eventueel zelf weggaan met de trailer, goede spullen mag bruiklenen, vind ik dat je een bijdrage kan vragen omdat je op dat moment iemand een paard laat bruiklenen en je diegene ook een kans geeft om te beleven hoe het hebben van een eigen paard is. Maar die bijdrage zou ik dan absoluut klein houden en zeker niet de boel proberen te gaan compenseren.

Maar wanneer je puur iemand zoekt voor bijvoorbeeld 3 dagen per week zodat jij op je drukke dagen andere dingen kan doen vind ik het een ander verhaal. En al helemaal wanneer diegene gewoon de lusten en de lasten aanvaard.


Juist! Ik leasde vier jaar een paard waar ik veel van kon leren (Zz licht liep hij). Ik betaalde 140 euro in de maand en kon elke dag rijden en had ook nog een aantal keer per maand les.. Ik mocht buiten rijden en dressuren of longeren als ik dat wilde of alleen poetsdag houden. Ik hoefde verder op dat moment niks te doen, later veranderde dat en ging de bijdrage ook naar beneden.

Ik zelf heb een eigen paard die ook aardig geschoold is en waar je veel kanten mee op kan (kan dressuren op z zwaar/ leuk rondje springen of crossen en ook voor de wagen of aan de longe en is braaf met buiten rijden, voor mij een wereld paard.. Waar ik wel tegen aan zou lopen is dat veel mensen toch wedstrijden zouden willen starten en dit wil ik niet voor hem.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:33

MiraLooks schreef:
Ik lees eens mee... en eerlijk gezegd. Ik val om van verbazing..
- mee eens dat een bijrijder geen personeel is of zou moeten zijn.
- als je naar de manege gaat om een uurtje te rijden ben je snel € 18,50 - dat is toch snel € 74,00 per maand....
- als je bijrijd - rijd je vaak 2 keer per week - (bij ons op stal is ca. € 50,00 per maand gebruikelijk; maar dat zal afhangen van de luxe van de stal waar je staat en hoeveel dagen je rijdt) dat is € 6,25 per keer. Je mag vaak meer als op de gebruikelijke manege. Of je wel of niet in een les wilt rijden is een keuze. Vaak mag je buitenrijden. Toch ff iet heeel anders op de manege.
- mijn ervaring is juist als mensen niet willen betalen, dat het een soort van "eer" is dat een bijrijder jou komt helpen !
- Spullen slijten... Gebruikelijk zal een eigenaar jou niet vragen om een zadel te kopen of oid.

Kortom ik vind het heel normaal dat je meebetaald als je op het paard van een ander rijdt.


Bij mij hangt er vanaf hoe serieus iemand is zeg maar. Mensen die betalen zijn vaak serieuzer en investeren vaak ook in je paard financieel. Zadels etc kunnen jaren mee gaan als je er netjes mee om gaat. Ik ben zelf heel netjes op Mn spullen,
Maar weer nooit of andere dat ook zijn..

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:38

Als eigenaar vind ik het niet erg als mijn paarden stil staan. Ik doe wat ik kan, als het niet lukt, jammer dan. Mijn hobby, mijn kosten.
Wanneer iemand een paard zou willen rijden, ga ik niet voor de hobby van een ander betalen. Diegene gebruikt mijn spullen, mijn paard welke kans heeft op blessures of slechte ervaringen. Daar ga je natuurlijk niet van uit, maar die kans bestaat.
Dus nee, ik vind een bijdrage voor een bijrijdpaard niet gek. Risico's spreiden.
Ik zou berekenen wat het paard me kost en dit verdelen over de gereden dagen.