Bijrijders vraag.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:16

Dat kan zeker win-win zijn, in dergelijke situaties zou er wat mij betreft ook geen bijdrage gevraagd hoeven worden. Maar in veel gevallen kan het paard ook prima die twee dagen vrij hebben, krijgt dan z’n natje en z’n droogje, moet de eigenaar mogelijk wel nog extra naar stal om te mesten, maar voegt rijden weinig toe.

Eigenlijk kijk ik er als volgt naar, het beschikbaar stellen van het paard door de eigenaar, is een soort dienst en daar mag van mij best iets tegenover staan. Dit kan gewoon de dagelijkse verzorging en onderhoud van die dag zijn, mesten, voeren, andere afspraken op stal uitvoeren. Of een vergoeding voor het gebruik van het paard, tenzij de ruiter het paard verbeterd, dan is de ruiter degene die de dienst levert.

Maar alles naar verhouding, is de accomodatie dusdanig luxe dan vind in het in verhouding staan om meer te vragen. Moet er veel werk gedaan worden op de verzorgersdag, dan hoort er imo niet ook nog een financiële bijdrage gevraagd te worden. Moet er geïnvesteerd worden vanwege de wensen die de bijrijder heeft, zoals ijzers of wedstrijden, dan zou ik het eerlijk vinden om zelf die kosten te betalen.

ultimate
Berichten: 123
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:23

Ik sta altijd verbaasd door de gedachten en verwachtingen van sommige bijrijdsters.
Vroeger was het meestal heel simpel: 2 dagen/week = 1/3 stalgeld en 3 dagen = 1/2 stalgeld. Soms ook nog een deel van hoefsmid en tuigkosten. Indien het paard gestald was waar stal zelf gemest moest worden moest het gewoon gedaan worden. En dan vond ik meer dan normaal.
Ik spreek wel van gewoon wat voor het paard nodig was en niet het schoonmaken van volledige erf want dat is dan inderdaad iets anders.
Als bijrijdster moet je geen geld op tafel zetten om het paard te kopen en draai je niet mee in geval er dierenarts kosten erbij komen. En financieel kant moet ook gezien worden want dat is ook soms de reden om een bijrijdster te nemen.
Het gewoon zien als « ik lever een dienst aan de eigenaar en moet ik dus gratis rijden of zelf betaald te worden » vind ik eerlijk gezegd schandalig. En de vergelijking met schoonmaker nog erger.
En wat als je een appartement huur ? Moet je dan ook niet betalen omdat het een dienst is voor de eigenaar om zijn pand te bewonen ?

Toen ik jôger was heb ik meerdere paarden als bijrijdster gereden en ervoor betaald.
Als eigen ar wou ik niemand anders op mijn paard tot ik eentje had die dagelijks zijn beweging nodig had en was voorbereid om gratis te laten rijden maar de reacties die ik kreeg waren van die pennymeisjes die het voor een « lage prjis » (dat ging van 50€ tot 200€ ) wouden doen. Euh nee dank u, ik ga u niet betalen om mijn paard (z2 equivalent) te rijden. Ik vond het eerlijk gezegd schokkerend. Dan is het een andere hobby kiezen, zoals jogging, beter geschikt dan paarden want dat kost nu eenmal geld en het is niet omdat je 2-3 jaren op manege heb gereden dat je kunt denken geld voor krijgen.

Voila mijn mening en sorry als er mensen zijn die het verkeerd verstaan. Maar een beetje respect voor de eigenaren van paarden die investeren om dier te kopen en te onderhouden en de risico neemt.
En als het niet ok is om te betalen om andermans paard te rijden dan moeten ze gewoon een eigen paard kopen.

Nu vind ik ook dat er respect moet zijn voor de bijrijdsters ook en inderdaad niet als slaven te beschouwen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:28

Je zou ook kunnen zeggen dat diegene iemand zoekt om de lusten en de lasten mee te delen.

Denk dat je daarmee het meest in de richting komt van de meeste mensen die een bijrijdpaard aanbieden.

En omgekeerd zoeken bijrijdsters ook een alternatief voor een eigen paard omdat ze qua tijd of geld of verantwoordelijkheid niet een eigen paard willen of kunnen onderhouden.


Mars schreef:
Ineke2 schreef:

Ik snap hem wel, vind alleen de vergelijking totaal niet passen bij dit onderwerp.


Jawel want je vraagt een dienst en als iemand die levert wil je daar ook nog dik voor betaald krijgen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:44

@Ultimate, ik betaal gewoon mee aan de DA kosten. Dat vind ik dan weer logisch, aangezien ik het meeste op het paard rijd en het meeste met haar doe. Rijd dit paard nu meer dan 8 jaar, helaas is ze al een jaar geblesseerd (heupblessure).
Ik wandel trouw 2 tot 3 x per week met haar om haar te revalideren en volgende week komt de DA op mijn kosten (uiteraard wel in overleg met eigenaar) om te kijken hoe de blessure er voor staat.

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:46

Sclimpre schreef:
Mars schreef:
[
Maar zie het eens anders, als diegene de klusjes doet, eigenaar een paar dagen id week niet hoeft te gaan en ‘betaald’ krijgt voor zijn tijd dmv te mogen rijden? Das toch win-win?

Niet hoeft te gaan vind ik zo raar klinken voor iets wat je voor je plezier doet. Als je er tegenop ziet om elke dag naar je paard te gaan, waarom heb je er dan één?
Dan kan je beter zelf een paard leasen.


Omdat er soms omstandigheden zijn (zwangerschap, kind gekregen, afstuderen, etc etc) waardoor het misschien al dan niet tijdelijk even te zwaar is om 7 dagen te gaan.

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:47

Ik ben zowel bijrijder geweest als dat ik nu zelf een bijrijder heb voor mijn paard.

Ik betaalde altijd €50 per maand wat mijn bijrijdster nu ook doet. Daarvoor mag ze zo vaak komen als ze wilt en doen wat ze wilt. Enige ‘eis’ is op de dagen dat ze komt stal uitmesten en voer klaar zetten. Daarvoor heeft ze een pony op een stal staan met alle faciliteiten, alle spullen aanwezig en zorg ik voor alle andere kosten (hoefsmid/stalling/da etc.)

Op deze manier helpen we elkaar. Mijn pony wordt vaker gereden en bijrijdster heeft wel de lusten maar niet de lasten van een eigen paard en kan relatief goedkoop rijden want aan 1 keer in de week op de manege rijden ben je meer kwijt.

Rene62
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-02-16
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:01

Het plezier dat ik zie als ze rijdt is meer waard dan wat voor bedrag ook.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:03

Ik verzorg (rij nog weinig maar gaat wel meer worden) de Quartermerrie van mijn beste vriendin en dat kost mij niets. Het scheelt haar 2x per week benzine en zo heeft ze wat tijd voor zichzelf extra. De (grondwerk) lessen betaal ik zelf. Wij helpen elkaar. Stal is all in trouwens.

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:06

@Ultimate
Ik weet niet hoe oud jij bent... maar vroeger werd er iig bij ons nergens een bijdrage gevraagd.

Hielp op zaterdag wel eens mee op een stal en daar mocht ik dan gratis voor lessen.
Hoe meer je deed hoe meer je mocht. Zo nam ik regelmatig ook een paard mee op buitenrit.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:11

Ik heb bij heel veel verschillende adressen gereden (stuk of 12) daarvan heb ik bij 3 betaald, in alledrie de gevallen hoefde ik niks aan de stalling of onderhoud te doen. In alle andere gevallen was er wel sprake van verzorging en onderhoud van de paarden, let wel, ik stond er ook als het paard een (langdurige) blessure had.

Het scheelt denk ik wel dat ik in staat ben om paarden met blessures weer op de rit te krijgen en met beleid te rijden en geen enkel probleem heb de wat moelijkere types te rijden (qua karakter). (Ik ben absoluut geen dressuurruiter oid). Ik merk wel dat mensen hier echt meerwaarde aan hechten en kan daardoor eigenlijk altijd gratis rijden en heb genoeg keuze als ik zou willen. Maar ondanks die luxe sta ik toch echt altijd mest te scheppen, ook als het niet echt nodig is. Zorg ik dat er gevoerd word, sta ik klaar als 1 van de paarden ergens naartoe moet (voor training oid) sta ik de mesthoop op te hogen, ben ik er als de eigenaresse even moet sparren mbt de keuzes die ze moet maken met oog op een paard, etc.

Lang verhaal kort: In mijn geval is het zo gegroeid, ik kwam eigenlijk alleen om te mesten (weer een beetje onder de paarden zijn). Ik denk dat de meeste keuzes worden gemaakt aan de hand van ervaringen uit het verleden (en soms misschien uit noodweer). Ik ben het er absoluut mee eens dat betalen motiveert, vooral onder de jongeren, want die willen er, zeker vandaag de dag, nog wel eens met de pet naar gooien en hebben meestal onvoldoende ervaring om van meerwaarde te zijn (los van de verzorging en wat beweging). Maar op het moment dat iemand bereid is om mee te helpen en naar behoren verzorgt, voorzichtig is met spullen en het paard en het paard in kwestie op een goed nivo houdt (of kan verbeteren) ben ik van mening dat het zeker het overwegen waard is een dergelijk persoon te laten rijden in ruil voor klusjes.

Ik weet ook n iet hoe het is in andere regio's, maar ik hoor de laatste tijd alleen maar hoe moeilijk het is om (betrouwbare) bijrijders te vinden en zie steeds vaker dat men de beste verzorgers bij elkaar wegjat met de beste deals en al het andere spul tegen betaling laat rijden.

nimbletje
Berichten: 785
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:47

Mijn bijrijdster betaald niets maar moet wel de stal uitmesten, ook doet ze dan de stal van mijn andere paard erbij. Ze betaald wel haar eigen lessen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:00

Brainless schreef:
@Ultimate
Ik weet niet hoe oud jij bent... maar vroeger werd er iig bij ons nergens een bijdrage gevraagd.

Hielp op zaterdag wel eens mee op een stal en daar mocht ik dan gratis voor lessen.
Hoe meer je deed hoe meer je mocht. Zo nam ik regelmatig ook een paard mee op buitenrit.


Dit ja. :j

Ik snap ook niet waarom er geld voor gevraagd moet worden. De vergelijking van Mars vind ik heel goed. Want de mensen plaatsen zelf een advertentie bijrijder gezocht, en zie niet in waarom je dan ineens een dienst bewijst.
De cultuur is wat dat betreft behoorlijk omgeslagen, en ik denk dat er ook teveel zijn die het als mooi centje extra zien en zo hun paard fijn kunnen bekostigen.

Nog sterker, ik heb een bijrijder gehad en die heb ik betaald. Paard werd geschoold en ik had er profijt van.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:10

Ik betaal 100 euro voor 3 dagen in de week. En ja, ik help mee met mesten en andere kleine klusjes. Maar voor die 100 euro krijg ik ook 1x per week les van de eigenaar, waardoor ik in principe gratis rijd als je 25 euro per les gemiddeld rekent. Maar ik heb het gewoon getroffen denk ik. :o

In het verleden vaker een bijdrage betaald. Volgens mij was dat rond de 50 euro maar dan moest ik les nog zelf betalen. Waardoor ik op hetzelfde bedrag uit zou komen.

Een bijdrage hoort er bij vind ik. Je 'huurt' toch een paard van iemand, door er die dag dat je er bent er wat mee te mogen doen.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:11

Maar Neon, zoeken ze een bijrijder of verhuren ze hun paard? Maneges zetten toch ook advertenties en vragen er fan geld voor.

Hoe zie je dat dan als iemand zelf een bijrijd paard zoekt en vervolgens zegt niet te willen betalen? Die vraagt er dan toch ook zelf om om gebruik te maken van dat paard?


Mars schreef:
Maar zie het eens anders, als diegene de klusjes doet, eigenaar een paar dagen id week niet hoeft te gaan en ‘betaald’ krijgt voor zijn tijd dmv te mogen rijden? Das toch win-win?



Mars heb jij het alleen over eigenaren die de paarden in pension hebben staan? Wij hebben ze aan huis en een dagje niet gaan zit niet bij de opties hoor, daar zou een bijrijder niets aan veranderen, tenzij die drie keer per dag wil komen.

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:30

Neonlight schreef:
Brainless schreef:
@Ultimate
Ik weet niet hoe oud jij bent... maar vroeger werd er iig bij ons nergens een bijdrage gevraagd.

Hielp op zaterdag wel eens mee op een stal en daar mocht ik dan gratis voor lessen.
Hoe meer je deed hoe meer je mocht. Zo nam ik regelmatig ook een paard mee op buitenrit.


Dit ja. :j

Ik snap ook niet waarom er geld voor gevraagd moet worden. De vergelijking van Mars vind ik heel goed. Want de mensen plaatsen zelf een advertentie bijrijder gezocht, en zie niet in waarom je dan ineens een dienst bewijst.
De cultuur is wat dat betreft behoorlijk omgeslagen, en ik denk dat er ook teveel zijn die het als mooi centje extra zien en zo hun paard fijn kunnen bekostigen.

Nog sterker, ik heb een bijrijder gehad en die heb ik betaald. Paard werd geschoold en ik had er profijt van.


Maar dat ligt toch ook vreselijk aan het niveau van een bijrijder?
Als jij een B-paardje hebt en je laat het door iemand doorrijden is het logisch dat je ervoor betaalt. Maar een 12-jarige, net van de manege die op mijn pony rijdt, schoolt dat dier echt neit hoor. Sterker nog, zonder les gaat hij waarschijnlijk alleen maar achteruit. Daar ga ik niet voor betalen.

Mijn bijrijdsters betaalden altijd een zeer klein bedragje. Niet genoeg om 1 les per maand te betalen zeg maar. Sommige lesten wel, anderen niet. Nu ik terugkijk denk ik dat als er ooit weer een bijrijder komt, dat ik die dan een bijdrage laat betalen aan mij voor les.
Maar voorlopig komt er sowieso geen bijrijder. Ik ben een beetje miepig geworden met wie er op mijn paard mag structureel :o

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:33

Neonlight schreef:
Nog sterker, ik heb een bijrijder gehad en die heb ik betaald. Paard werd geschoold en ik had er profijt van.

Dat is wel anders. De meeste bijrijders scholen het bijrijdpaard niet, maar leren er zelf van.

De mentaliteit van de meeste bijrijders is overigens nogal veranderd.
En ik denk eerlijk gezegd dat dát eerder voor een omslag heeft gezorgd om geld te vragen.

Verantwoordelijkheidsgevoel is ver te zoeken tegenwoordig daarom heb ik geen bijrijder meer.
Paard heeft gewoon wat meer vrij.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:48

Mars schreef:
De bijdrages die ik zie vind ik ook te bizar. Ik snap ook nooit waar die bijdrage voor dient, als eea in verhouding is dan is t win-win voor zowel paard, eigenaar als bijrijder. Eigenaar heeft paar dagen vrij/is uit de brand, paard krijgt beweging of aandacht en bijrijder is leuk met t beestje in de weer.

Op FB lees ik dan advertenties als ‘je moet wel mesten, voeren, een dag meedraaien in het binnen/buitenzet rooster en graag om de week les nemen bij mijn instructrice op eigen kosten’. Nu vind ik klusjes nooit erg, hoort erbij. Maar om daar dan ook nog €100 per maand voor te moeten betalen (voor 2 dagen pw) plus €50 aan lessen, nou nee :n

Nu zoek ik verder ook geen bijrijdpaard en nee niemand is wat verplicht. Maar ik vind eea wel wat uit verhouding in de randstad regio :=

Niet alleen meer in de randstad. Hier in Zuid-Limburg zie je ook de meest belachelijke constructies voorbij komen.

De stallingsprijzen zijn hier tegenwoordig ook a la Randstad...

Laatst had ik het er nog over met iemand, waarom ik geen betaalde bijrijdster nam om zo op een duurdere pensionstalling te kunnen staan. Ik vind zo'n constructie echt van de zotte...

Als paardeneigenaar zou ik nooit iemand laten betalen voor het helpen met mijn paard. Wel stelde ik destijds de eis dat er les genomen wordt, minimaal 1x per maand voor eigen kosten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:55

MizzMontana schreef:
Maar Neon, zoeken ze een bijrijder of verhuren ze hun paard? Maneges zetten toch ook advertenties en vragen er fan geld voor.


Ik zie zat advertenties "bijrijder gezocht". Dan neem ik aan dat ze een bijrijder zoeken. Een manege zet inderdaad ook wel eens ooit een advertentie en vraagt er dan geld voor, maar, paard is voor een manege een inkomstenbron. Op het moment dat een paard verhuurt is kan die dan niet voor andere doeleinden gebruikt worden. De mensen die bijrijders zoeken hebben een paard voor hun hobby en niet als hun inkomstenbron.
Zelf heb ik voorheen heel veel paarden van anderen gereden, en nooit ervoor hoeven te betalen. Enige wat ik betaalde waren lidmaatschappen aan de verenigingen en eventueel extra lesgeld. En nog mooier, paard werd ook enkel door mij bereden, eigenaar reed er zelf niet eens op.

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:59

Het is overigens wel grappig dat het steeds in dezelfde discussie uitmond, maar weten jullie wat vraag en aanbod is?

Blijkbaar zijn er genoeg mensen die wél willen betalen voor een bijrijdpaard en dat normaal vinden anders was dat allang niet meer van toepassing geweest.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:12

Ik vroeg destijds 50 euro per maand voor mijn paard aan de bijrijder. Dit geld ging rechtstreeks de pot in voor het paard zelf dus voor onvoorziene kosten van dierenarts. Ze mocht dan 3x per week en als ik minder vaak kon mocht ze vaker en in de vakantie had ze een eigen paard. Lessen mocht ze doen maar niet verplicht. Wel vond ik het fijn als zijn stal gedaan werd die dagen. De bijdrage voelde ook als stukje zekerheid. Dat iemand het er voor over heeft. Maar voor 50 euro per maand had ze een paard waarmee ze een band kon opbouwen en mee kon groeien. Daarnaast kocht ze regelmatig zelf nieuwe dingetjes voor hem. Ondertussen heb ik een nieuw paard en zij haar eigen paard en we hebben een gouden vriendschap. Doen elkaars stal als we er zijn. Kopen wortels voor beide paarden en helpen elkaar waar nodig. En daar ben ik het meest gelukkig mee.

Het is maar waar het om gaat. Manege paarden kun je vaak ook al leasen en dan betaal je 125 euro voor 2 dagen in de week excl. Les. En rest van week zit jan en alleman erop.

OlleBolle
Berichten: 247
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:51

Ik heb nu een verzorgpaardje, mag zo vaak gaan als ik wil, en hoef niks te betalen. Er wordt alleen gevraagd om op zondag zelf uit te mesten, de rest is volpension. Hij heeft zijn eigen spulletjes, en ik mag gebruiken wat ik wil. Ik schaf zelf ook wel eens het een en ander aan, maar dat is dan puur voor de leuk (snoepjes, shampoo enz.). Ze hebben een buitenbak en een longeercirkel en die zijn vrijwel altijd vrij. Het is een kleinschalige pensionstal en onderling is er een gezellige sfeer, superleuk!

Nu ik hier zo alles lees ben ik ontzettend blij wat ik allemaal mag doen! Ik snap inderdaad heus wel dat mensen een kleine bijdrage vragen, maar ik heb het idee dat er steeds meer misbruik van wordt gemaakt...

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:55

Ik ben zowel bijrijder geweest (héééél lang geleden) en heb bijrijders gehad op mijn paard.
Toen ik bijrijder was betaalde ik gewoon een bijdragen in de kosten van het paard.
Toen ik mijn eigen paard had heb ik ook altijd bijrijders gehad die gewoon een bijdrage in de kosten betaalden. Ik vind dat niet meer dan normaal dat een bijrijder een bedrag betaalt. Hoeveel hangt wat mij betreft af van hoeveel ze het paard gebruiken.

Een andere reden van de vergoeding is om de bijrijder te laten merken dat het niet vrijblijvend is. Ik heb één of twee keer bijrijdsters gehad die niet zo heel veel geld hadden, dus die heb ik het gratis voorgesteld (overigens in overleg met de andere bijrijder). De "gratis" bijrijder had niet de discipline om regelmatig te komen en zich aan de afspraken te houden. Ik heb ervaren dat zelfs een relatief klein bedrag kan helpen deze bijrijders "bij de les te houden".
Ik heb eigenlijk met al mijn bijrijders altijd een goede band gehad (op een enkeling na) waarbij je ook het lief en leed van je paard (in emotionele zin) deelt.

Ik heb nu in Frankrijk geen bijrijders mee. Wel inmiddels twee paarden. De paarden hebben een relatief rustig leven en kunnen zelf kiezen of ze in de box willen staan of niet. Met een aantal van de bijrijders uit het verleden heb ik nog steeds een goede band en af en toe komen ze langs om hun "oude" bijrijdpaard te rijden

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:16

^ Daarvoor zou ik het zelf ook doen. Om een ander de kans te geven om ook van mijn paard te genieten en om er een leuke vriendschap eventueel aan over te houden. Eventueel samen te gaan rijden, groomen op wedstrijden,.. Dat soort zaken. Ik heb zelf ook altijd bijgereden en altijd lang bij een paard gebleven. Een enkele keer ben ik zelf gestopt omdat het niet meer klikte met de eigenaar. Ik heb altijd gratis gereden, maar wel geholpen en dat zou ik zelf ook van een bijrijder verwachten. Ik merk wel dat de tijd veranderd is: vriendin van mij zoekt eigenlijk altijd een bijrijder voor haar kudde paarden en er zijn zat meisjes gepasseerd die 1 keer en nooit meer kwamen. De faciliteiten waren niet goed genoeg, de paarden niet geleerd genoeg, volgens hun maar ik denk dat het vooral in volwassenheid en verantwoordelijkheid scheelde. Meisjes moesten daar niets van klusjes doen, gewoon gezellig samen gaan buitenrijden. Ik heb er 'tig zien passeren en mijn vriendin stak er elke keer moeite in om ze zelfs thuis te gaan oppikken... Komt niets van uiteindelijk. Dat zou mij wel motiveren om een pot aan te leggen voor mijn paard waar een symbolische bijdrage ingaat: om het kaf van het koren te scheiden. Maar soit, mijn paard is nog niet gereden en het tweede paard hier is niet klaar voor een bijrijder. Moest iemand zich aanmelden zou ik het wel overwegen maar het ligt meer aan de persoon zelf dan aan de situatie nu. We zullen wel zien.
Vraag en aanbod: inderdaad, maar toch gemerkt dat sommige bijrijders niet altijd die verantwoordelijkheid willen nemen van op geregelde tijdstippen te komen en een handje toe te steken maar vaak gewoon gratis willen rijden in mooie faciliteiten. Ja, die bal gaat niet op en dat vind ik maar niet meer dan juist.

Ellen_ov

Berichten: 1320
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:46

Ineke2 schreef:
Het is overigens wel grappig dat het steeds in dezelfde discussie uitmond, maar weten jullie wat vraag en aanbod is?

Blijkbaar zijn er genoeg mensen die wél willen betalen voor een bijrijdpaard en dat normaal vinden anders was dat allang niet meer van toepassing geweest.


dit dus, ik zoek een paard om te rijden en vind het niet meer dan normaal dat ik de eigenaar daar voor betaal. ondertussen mijn 3e serieuze bijrijdpaard (eentje tussendoor gehad waar ik betaalde voor een paard wat compleeeet vast zat en ik niet eens een normaal rondje mee in de bak kon maken dus ja... die dus wel netjes afgezegd). mijn huidige bijrijdpaard staat bij haar aan huis, waardoor ik al snel ook eens de stal doe etc, terwijl dit nooit gevraagd is. er is een buitenbak en ze staat direct aan het bos. ik kan en mag er vanalles mee en ze sleept mij zo mee in de trailer naar bv een crossles verderop. qua dagen mag en kan er ook vanalles. qua niveau voeg ik absoluut niets toe maar leer juist van het paard. dus ja, dan vind ik het niet meer dan terecht dat ik er voor betaal :)

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:07

ik vind het liggen aan de situatie... want eigenlijk help je elkaar vooruit. de eigenaar heeft meer tijd over en de bijrijder kan weer lekker paardrijden. ik zou persoonlijk denk ik geen bijdrage vragen, ik zou liever hebben dat de bijrijder het geld investeert in lessen.

ik zou het ook niks meer dan normaal vinden als de bijrijder helpt met wat klusjes. maar wel tot een bepaald level. niet dat de bijrijder 10 stallen moet mesten, alle spullen invetten, overige taken in ruil voor maar 1 uurtje rijden/les op je paard.