Bijrijders vraag.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:58

Even wat anders; ik zit op FB in allerlei paardengroepen, waaronder een met vrijwel allemaal mensen uit de VS. Daar was eens een post met wat te doen met een paard dat niet gereden wordt, en vrijwel alle reacties zeiden dat je dan een leaser moest nemen die dus alleen poetst en grondwerk doet met het paard in plaats van rijden. Een vrouw had 3 aparte leasers die elk 150 dollar per maand aftikten :+. Nu vond ik dit wel interessant, want hier in Nederland is het toch wel not done om geld te vragen voor niet rijden. De paarden in kwestie waren overigens niet kapot, maar werden uit bewuste keuze niet gereden en dus alleen grondwerk e.d. mee gedaan. Is het dan iets typisch Nederlands niet rijden=niet betalen, of is het vanuit de VS (of in ieder geval die groep) raar dat je voor 'maar' grondwerk geld moet betalen. Ik weet niet hoe het in de rest van de VS werkt met dat soort dingen, maar vond dit wel een interessante vergelijking.

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:07

Poeh 150 euro voor alleen knuffelen xD dure grap of rijke ouders haha

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:11

Ik ben aan mijn kruisband geopereerd dus mag niet rijden. Ik heb een fijne bijrijdster gevonden die niets hoeft te betalen, behalve haar lessen.
Ik vind dat zij mij enorm helpt, dus vind dan niet dat ze een of andere bijdrage hoeft te betalen. Ze draagt al bij aan het op conditie houden van peerd en daar ben ik blij genoeg mee.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:16

Ik vind het belachelijk om daar geld voor te vragen, je gaat toch ook geen geld vragen als iemand je hond voor je uitlaat en een aaitje over z'n bol geeft? :+

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:22

Nou, dat noem je een hondenuitlaatservice :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:17

_Christina schreef:
Nou, dat noem je een hondenuitlaatservice :+


En daar betaal je voor als klant.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:30

Ohja, krom, goedemorgen!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:45

Nee precies. :P
Dus het zou de omgekeerde wereld zijn als ik zou moeten betalen voor het aaien van een paard.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:52

Amerika is het land der uitersten. Trainers worden goed betaald, men betaald personeel, maar verzorgsters moeten zulke bedragen betalen? Ze kunnen zich beter groom noemen en laten betalen :P

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 06:44

Amerika is wat dat betreft inderdaad wat apart.

Maar in NL kan men er ook wat van... Pas op FB weer een bericht van iemand met een 3-jarige die een bijrijdster zocht om paardje goed door te rijden. Ervaring met inrijden vereist, mesten, voer klaarzetten, lessen bij instructrice... en dan moest er ook nog een bijdrage betaald worden :+

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 06:58

In NL heb ik dat ook gevraagd zien worden hoor voor een 2 jarig paard. Verzorger moest ervaring hebben met jonge paarden en eigenaar wilde een bijdrage en dan mocht je 2x in de week het paard losgooien / mee wandelen en uiteraard moest de stal uitgemest worden.

Voor verzorgen alleen zou ik echt geen geld vragen. Ook niet voor rijden als ik op een stal zou staan waar je echt veel zelf moet doen ( dus meer dan alleen uitmesten)
Misschien alleen wel een bijdrage dan dat de leskosten dekt, zodat er zeker gelest word.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 07:42

Is stalling in de USA ook niet belachelijk duur? Al zullen veel mensen ze daar ook gewoon 'aan huis' hebben :P

Hier overigens ook een bijrijder voor mijn jonge paard. Ik heb namelijk 2 paarden op 2 locaties, dus is het wel fijn als iemand te hulp kan schieten. Ze mag in principe alles met mijn paard, mits er een volwassen persoon bij is (meisje is minderjarig, meestal gaat haar moeder mee). Het enige wat ze niet mag is springen of buitenritten zonder mijn begeleiding :) Ze hoeft ook geen klusjes te doen, behalve de boel netjes achterlaten. Paard staat op een luxe pensionstalling met onder andere een binnenbak. Ze betaalt mij €50 in de maand en komt dan 2-3x per week, lessen doet ze op eigen kosten. Het meisje komt van de manege en mijn paard is doodbraaf, maar qua rijden niet de simpelste. Ze kan er dus ook enorm veel van leren :j

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:24

Amerika is ook enorm duur he wat paarden betreft... ik ken een meisje wat in Australie woont, is wel net weer eventjes anders. Maar zij tikt gewoon over de 700dollar af voor stalling. Ik vind dat heel bizar. Baaltjes hooi betaal je zo 16/20 dollar voor...

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:30

Joh, ik had ooit gereageerd op een advertentie voor een jong paard.
Na wat contact heen en weer zou het gaan om het paard te leren longeren en aan stemhulpen te wennen, zodat hij voor de kar kon.
Moest ook mesten, voeren en buiten/binnenzetten.

En of ik even 200,- wilde aftikken, want ik maakte gebruik van de spullen :+.
Heb toen gezegd dat ik dat krijg voor een paar ochtendjes per week op mijn bijbaan paarden beleren en vriendelijk bedankt :') .

Zelf nu 12 jaar een verzorgpony. Als ik er ben mest ik en als ik in de avond ben voer ik ze ook. Betaal niks, alleen de spullen. Dierenarts, hoefsmid, tandarts ed. worden betaald. Als ik een nieuw dekje wil betaal ik die wel zelf, maar ik ben ook de enige die rijdt :).

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:31

Wij hebben 2 paarden staan die niet door de eigenaar gereden worden maar beide worden geleast, zij hebben voor een maandelijks bedrag, waar je absoluut geen eigen paard van kan onderhouden, toch een “eigen” paard. Paarden staan 24/7 buiten en worden verder Gewoon verzorgd, geen/amper klusjes voor ze dus. Het kan dus ook een mooie kans zijn voor mensen die het geld niet hebben voor een eigen paard.

Firelover96
Berichten: 130
Geregistreerd: 13-06-12

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:40

Ik heb nu al bijna 6 jaar een verzorg/bijrijdpaard, maar ik betaal er geen bijdrage voor.

Wel eerder een ander verzorgpaard gehad waar ik de kosten voor de stalling en alles mee deelde. Vervolgens word ik als oud vuil aan de kant geschoven en paard verkocht..

Mijn huidige verzorgpaard mag ik alles mee doen. Bijna altijd ga ik samen met de eigenaar, puur omdat we dat erg gezellig vinden. Alles gaat dus ook in samenspraak. Tijdens vakantie neem ik haar altijd volledig over, dus ook alle klusjes.

Het betalen voor een verzorg en/of bijrijdpaard is iets waar ik nog steeds mn twijfels over heb. Tuurlijk leer ik zoveel meer van mn bijrijdpaard, dingen die ik never nooit op de manege zou hebben geleerd. Maar je doet (zeker als je ook de klusjes doet) de eigenaar helpen, een bijdrage van ruim €100 vind ik dan weer de spuigaten uitlopen.. Maarja die bedragen worden steeds normaler...

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:42

Ik vraag wel een bijdrage, maar in principe hoeven ze verder niks meer te doen dan alles netjes schoon achter laten..
Ik heb eigenlijk wel hele goede ervaringen met bijrijders, maar ook wel eens issues mee gehad.

Ik snap niet dat sommige mensen er zo 'n drama van maken dat paardeneigenaren er geld voor vragen. Kijk naar de aanschafkosten van een paard, tandarts, hoefsmid, weien, stalling, gebruik van de bak, gebruik van de spullen.... en dan natuurlijk nog het stukje risico wat je als eigenaar draagt en als bijrijder niet.. Dat je daar als eigenaar voor kiest wil nog niet zeggen dat ik het niet meer als normaal vind dat een bijrijder daar dan ook aan bijdraagt..

Tja ik zou ook wel een mooi wedstrijdpaard willen rijden zonder klusjes te hoeven doen, geen geld te hoeven betalen en geen enkel risico te lopen. Maar ik heb die nog niet gevonden _/-\o_

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:42

ik vind het dubbel..

Ik vraag geen bijdrage. Enige wat ik vraag is eens in de 2 a 3 weken een les, en dan mag je mits ik de instructrice oke vind nog zelf weten bij wie je lest. Ik zelf geef ook lessen dus bij mij is ook mogenlijk, uiteraard tegen betaling.(en sommige vinden dat alsnog raar....) Aangezien ik hem dan net zo goed zelf kan doen die dag. Maar als je liever geen les wilt van de eigenaar van het paard (wat ik ook kan begrijpen) dan vind ik elders ook niet erg.

Maar heb nu 2x gehad dat ze niet gingen lessen. Ik moest er echt om vragen waneer ze gingen lessen (maak ff niet uit bij wie) en dan denk ik, ja zo kan ik ook gratis een paard rijden. MAar in jezelf investeren om samen een combinatie te worden kan weer niet... Maar wel op buitenrit willen (buitenrit moet je bij mij verdienen... want met mijn haf kan je niet alleen op rit, en aangezien ik als eigenaar verantwoordelijk bent..)

Dan denk ik echt ik ga een bijdrage vragen. Want ja ook al heb ik voor een paard gekozen. Vind ik wel fijn als een bijrijder passie heeft. En wilt investeren om een combi te worden.

kortom ik ben verlopig klaar met bijrijders/verzorgers.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:28

Mijn ervaring is dat bijrijders net gaan doen of het paard van hen is.Als eigenaar heb je niets meer te zeggen. Ik wil er dus beslist geen meer. Betaald of onbetaald.Ik wil een goede volpensionstal waar het paard voldoende buitenkomt. Natuurlijk is ieders situatie weer anders,maar voor mij werkt het niet.Zelfs alleen maar poetsen laat ik niet meer door anderen doen omdat ik heb meegemaakt dat ze manen gaan trekken terwijl ze weten dat ik die lang wil.Trouwens bij mij was het altijd gratis. :(

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:15

MiraLooks schreef:
Nou meiden ik ben het met een groot deel eens hoor... Maar ik heb in mijn tijd hele hele goede bijrijders gehad en ook een heeeeleboel narigheid.
Een goede bijrijder is goud waard !
Maar er zit zo verschrikkelijk veel kaf tussen het koren, dat je er droevig van wordt.

Mijn laatste bijrijder (afscheid van genomen) hoefde niet te betalen !
Als dank; krijg ik op "haar" dag een app-je:
- of ik zelf kan gaan, want ze heeft een kater
- op de dag zelf of ik met haar kan ruilen want het gaat die dag stormen
- krijg ik de vraag of mijn paardje bij mij ook zo hard galoppeerd op weg naar huis
- laat ze (ondanks mijn uitdrukkelijke verbod) toch haar koters om mn paardje rijden (die er vervolgens zijn afgedonderd)
- gaat ze 5 minuten longeren
- vergeet ze voer klaar te zetten
enz enz...

Hier heb je dus helemaal niets aan !

Ik weet niet of een betalende bijrijder het beter zou doen, maar ik sta er nu wel op dat ze in ieder geval een ruiterbewijs hebben. Dan hebben ze in ieder geval een paar serieuze rijlessen gehad.


Weet ik niet of mensen serieuzer zijn dan. Maar ik denk zelf altijd van wel. Dan investeren ze voor hun gevoel erin denk ik..

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:23

Het ligt echt aan de persoon... ik heb jaren paarden verzorgd zonder er op te mogen rijden. Vond het heerlijk en kwam door weer en wind met de fiets. Ook jaren 1/2 x per week gereden (gratis) op 20 km afstand met scooter door weer en wind en afentoe auto. Het ligt aan je verantwoordingsgevoel.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:00

Ook even mijn ervaring vertellen :) Ik rijd momenteel 2 paarden voor 1 eigenaar bij en heb zelf 2 paarden waarvan 1 op pensioen is en nog maar 1x per week ongeveer loopt. Het ene paard van deze eigenaar rijd ik al een maand of 8, de andere ben ik net mee begonnen omdat de eigenaresse even niet met dit paard kan rijden. Dus het komende half jaar zal ik ze allebei rijden. Ik betaal geen bijdrage en doe geen klusjes (wel eens buiten zetten of longeren maar niets vast bepaald). Het paard wat ik het langste rijd, heeft de eigenaresse zelf lichte tour mee gereden en die breng ik ook uit in de Young riders. Echter reed ik dat al met mijn eigen paard die ik zelf opgeleid heb dus ik was wel al op het niveau. Ik rijd haar bij omdat er te weinig tijd voor was en ze nog in goede conditie is, ze gaat mee op wedstrijd waarbij zij haar soms brengen en klaar maken... Ik betaal dus niets maar bij deze mijn eigen lessen, niet verplicht, soms bij mijn lesgeefster en meestal bij die van de eigenaresse. Haar tweede paard rijd ik omdat deze best lastig is en dan worden de lessen betaald, ik zou deze ook niet snel zelf gaan rijden omdat ik niet de grootste held ben en deze best raar kan doen :=
Maar voor mijn eigen wedstrijdpaard wil ik geen bijrijders, er rijd ook niemand anders op. Enkel de eigenaar van mijn bijrijdpaarden en de vorige eigenaresse vertrouw ik met mijn dominante en hoogopgeleide merrie... Mijn oude ruin heeft wel een bijrijder gehad die dit gratis en enkel als ik erbij was deed, maar hij is soms wat lomp en struikelt makkelijk dus dit risico vind ik wat groot als je hem niet goed kent.
Ik rijd trouwens wel mijn bijrijdpaarden met mijn zadel dus veel verslijt ik ook niet :+

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:55

lifaya schreef:
Het ligt echt aan de persoon... ik heb jaren paarden verzorgd zonder er op te mogen rijden. Vond het heerlijk en kwam door weer en wind met de fiets. Ook jaren 1/2 x per week gereden (gratis) op 20 km afstand met scooter door weer en wind en afentoe auto. Het ligt aan je verantwoordingsgevoel.


Ik ook hoor, maar niet iedereen hoor.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:57

Shaggy09 schreef:
Ik vind het belachelijk om daar geld voor te vragen, je gaat toch ook geen geld vragen als iemand je hond voor je uitlaat en een aaitje over z'n bol geeft? :+


Bij een paard is t toch wel even anders dan een hond. Omgang, opvoeding, op 1 lijn zitten, rij technisch goed rijden, verzorging en verantwoording..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:58

Shaggy09 schreef:
Nee precies. :P
Dus het zou de omgekeerde wereld zijn als ik zou moeten betalen voor het aaien van een paard.


Grondwerk is zo anders dan alleen aaien..