Is dit nou echt zo raar?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Re: Is dit nou echt zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:58

Mars@

Dat bedoel ik! Hoewel tegenwoordig natuurlijk alles als duur gezien wordt...Tsja, wat kun je dan verder nog zeggen tegen die mensen? Welkom in het echte leven?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:00

Ik zelf zou nooit 20 euro gaan betalen om een beetje te poetsen. Er zijn inderdaad geen maneges waar je zomaar binnen kan hobbelen, maar ik betaalde 50€ per maand voor wekelijkse les en de rest van de week kon je altijd binnen hobbelen en ook pony’s poetsen. Dus dan betaalde je meer maar had je wel paardrijles.

Die 20€ zal jou ook niet verder helpen in het leven dus houd het gratis en dan zie je wel dat er mensen op je advertentie afkomen.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:16

Ik vind het vooral raar dat er gezegd wordt dat het niet om het geld gaat maar wel verwacht dat ervoor betaald wordt?
Als je het iemand gunt dan vraag je er toch niks voor?

Ik ben ook op zoek naar een verzorger voor Mn shet en paarden en vraag er niks voor behalve dat Mn paarden lekker verwend worden en beweging krijgen dan pas is het win/win als ze een keer een zak wortels of een pot snoep halen zijn de paarden ook blij!
Paarden blij = ik blij zo zie ik het ...

(Beetje zelfde als je mag mijn hond uitlaten maar je moet me er wel voor betalen) -O-

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:56

Mars schreef:
Hier ook zoiets, ik heb weinig tijd voor mijn huishouden dus zocht iemand om 2x per week te komen stofzuigen, dweilen etc. Ze mogen ook vaker komen en ik vraag maar 50€ pm want een huis is ook niet gratis he. En ik laat zelfs de verwarming aan voor ze maar vreemd genoeg gaat er niemand op in :

Proest _O- .


TS, ik denk dat het verstandig is dat je je advertentie aangepast hebt (afhankelijk van wat je precies aangepast hebt). Ik ben benieuwd of je iemand gaat vinden.

Martie

Berichten: 2395
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:54

Ik denk dat het afhangt van je eigen uitgangspunt.
Toen mijn dochter een jaar of 10 was (reed 3 jaar bij maneges) kregen we het aanbod van een kennis van mij. Ze had een shethengst van 4 jaar gekocht, wilde er mee gaan mennen maar moest nog sparen voor een goed wagentje. Zelf kon ze er niet op rijden maar was het misschien leuk voor ons om samen zo lang er mee aan de slag te gaan en ook mee te verzorgen? Ook hier een kleine bijdrage in de stallingskosten.
Ik had haar vroeger een tijdje lesgegeven dus ze wist dat ik kon begeleiden.

Ik vond het juist een mooie gelegenheid voor mijn dochter om wat intensiever met een pony bezig te zijn zonder er direct 'aan vast te zitten' (zeker gezien haar leeftijd). De pony had een fijn karakter en was heel handelbaar maar uiteraard mocht ze niet alleen. Ze vond het prachtig en heeft er veel van geleerd. Eerst helpen met poetsen en stal een beetje bijhouden, later mij meehelpen met longeren, rustig zadelmak gemaakt en ze heeft er een jaar of twee leuk mee gereden. We mochten er mee doen wat we verantwoord vonden. Zijn samen naar buiten gegaan aan een leidteugel, ze heeft een beetje met hem gesprongen, is 3e geworden in een dressuurwedstrijd van stal (super leuk als je zelf de pony hebt 'ingereden' natuurlijk) en heeft veel geknuffeld.
Leerde wat het was verantwoordelijk te zijn voor een dier, ook met slecht weer of als hij even een beetje kreupel was.
De pony had een super karakter maar was natuurlijk ook wel eens ondeugend, ging niet allemaal vanzelf maar ook daar leerde ze van. Natuurlijk scheelt het dat ik de ervaring had om met alles te helpen en dat ik het zelf ook leuk vond. We gingen er wel elke week twee of drie keer naar toe.

Het was een goede voorbereiding voor later een leasepony en ja, uiteindelijk een eigen pony.

Dus ja, waarom zou je zoiets willen? In ons geval was het ideaal maar dat zal voor iedereen een eigen mening zijn.

Supervixen

Berichten: 12901
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:04

De verzorger mag alleen maar samen met jou met de shetlander wandelen? Dat vind ik raar. Het is geen belgisch trekpaard.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:14

Supervixen schreef:
De verzorger mag alleen maar samen met jou met de shetlander wandelen? Dat vind ik raar. Het is geen belgisch trekpaard.


Geen Belgisch trekpaard, maar wel een jonge hengst. Ik vind het eerder bizar dat zoveel mensen denken dat het geen probleem is om een kind alleen te laten met een jong paard.. als eigenaar blijf je toch verantwoordelijk. Zou het eerder onverantwoord vinden als ze dat wel zou toestaan :j

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:17

De meningen zijn verdeeld :)

Ik vind het persoonlijk raar dat de verzorgster moet betalen.
Jij ziet het verzorgen etc. als dienst, maar ik zie eigenlijk niet veel voordelen voor de verzorgster..

Je kunt het ook omdraaien, als iemand iets voor jou doet betaal jij.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:21

Vind het wel ok dat er iemand bij moet zijn wanneer er gewandeld wordt, mits het om een onervaren persoon gaat. Maar dat je er dan ook nog 's voor moet betalen...
Ik zou pas geld gaan vragen als er gereden kan worden

Martie

Berichten: 2395
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:27

Ik zag dus wel voordelen voor de verzorgster :D
Ze had een 'eigen' pony waar ze na een tijdje ook mee kon rijden (was goedkoper dan lessen op manege al bleef ze in de tussentijd daar wel nog een tijdje rijden voor de ervaring), leerde erg veel en vond het fantastisch. Voor ons was het dichtbij, goedkoper dan op een manege en zeker veel goedkoper dan een eigen pony waar ze dan ook nog weer uit zou groeien. Ze kon zo mooi uitproberen hoe het was om zo vaak te 'moeten' gaan. Ze leerde er meer dan met een uurtje per week rijden op de manege. En het was erg leuk om te doen.
Het scheelde misschien dat het een kennis van mij was die ik zo ook best wilde helpen en die het niet zo breed had maar anders had ik het ook gedaan. Voor mij was het betalen voor een leerpony, het ging om meer dan rijden.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:29

Beestje is 96cm is leuk voor een jong kind maar niet voor een 16 jarige..Voor mennen en de weg op heb je ook nog eens een menbewijs voor nodig anders mag je dat niet eens.
En waarom een shet hengst laten.?
En betalen voor diensten een duidelijke nee vind ik eerlijk gezegd absurd, heb ik zltijd al gevonden.Ik wilde zelf paarden als ik daar de tijd of geld niet voor had, had ik er niet aan moeten beginnen. En als ik op vakantie ga en mijn vriendin doet hem, dan ben ik degene die haar betaal.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:44

Is het een nieuwe hype om mensen te laten betalen om bij te rijden of te verzorgen, 9 van de 10 keer omdat de eigenaar zelf weinig tijd heeft of om de kosten te drukken? Ik vind het belachelijk. Een paard kost inderdaad veel geld, maar dat kost het ook als jij er alleen gebruik van maakt. Verder verleen je geen dienst in de vorm van les of iets waar de verzorger/bijrijder beter van wordt. In principe is het de verzorger die een dienst verleent. Met verzorgen maak je gebruik van het paard, daar staat tegenover dat het de eigenaar tijd scheelt. Ik heb allemaal het gevoel dat er velen zijn die het (mis)gebruiken om de kosten voor zichzelf te drukken, terwijl het 9 van de 10 keer een wederzijdse dienst is..

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 02:13

Maar Martie, jullie situatie was dan wel ideaal. Ik denk niet dat er heel veel zijn waarbij én het kind graag wil rijden (en al het andere natuurlijk) én de moeder ook genoeg tijd en kennis heeft dat goed(!) beleren een optie is, en pony ook topbraaf is dat dit alles kan met een jong kind.
Het geeft wel aan dat het ergens wel kan, maar ik denk zelf toch dat het niet zo veel voorkomt.
En natuurlijk leer je qua verzorging e.d. dan heel veel, maar als je geen topmoeder hebt ga je niet fatsoenlijk leren rijden zonder lessen te nemen.

black_kelpie

Berichten: 7836
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 02:52

Ik kreeg "vroegah" betaald om paarden te verzorgen en aandacht te geven, en dan waren er nog verschillende te rijden ook. Paar stallen mesten ook, ik vermaakte me prima. Van mijn 13e tot 16e. Dat geld was mooi meegenomen, maar ik had het ook voor niets gedaan. Betalen om het paard van een ander te verzorgen... neh. Je bewijst elkaar een dienst, dat zou als je het mij vraagt genoeg moeten zijn.

Op het moment dat de verhoudingen scheef raken (meer mogelijkheden voor de verzorger bijvoorbeeld) dan valt er over een bijdrage te praten. En dan vind ik het nog weer een ander verhaal wanneer de verzorger een aandeel heeft in het beleren en verder doortrainen van het paard. Ik zou nooit een bijdrage vragen aan iemand die de waarde van mijn dier vergroot, eerder andersom.

Niqui

Berichten: 2184
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 05:32

Ik vind het wel verstandig om de eis te stellen dat een kind niet alleen mag komen en een klein bedrag te vragen. Een kind alleen is niet volwassen genoeg om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Het kan dingen doen met de pony die niet zijn afgesproken en vervolgens kan dit tot ongelukken leiden waarbij de eigenaar van de pony aansprakelijk blijft. Ondanks de afspraken die met elkaar zijn gemaakt. Ik zou daarom zelf ook willen dat een ouder altijd meekomt. Het betalen van een klein bedrag zorgt voor een stukje verantwoordelijkheid. Je zou de bijdrage in een potje kunnen doen om te gebruiken voor eventuele menlessen.

Voor wat betreft de aansprakelijkheid: https://www.compensa.nl/nl/artikelen/paardeneigenaar-ongeval-meestal-haasje. Overigens ging ik vroeger ook zelf altijd mee toen de kinderen verzorgpony's hadden en betaalde ik in veel gevallen een bijdrage hiervoor. Hier heb ik nooit een probleem van gemaakt. We wonen hier in het Westen waar verzorgpony's schaars zijn en de kinderen hebben er ontzettend veel van geleerd, zonder dat ik zelf meteen een pony aan hoefde te schaffen. Later is er een eigen pony gekomen, waarbij de ervaring die ze met de verzorgpony's hebben opgedaan heel goed van pas is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 06:23

Narya schreef:
Geen Belgisch trekpaard, maar wel een jonge hengst. Ik vind het eerder bizar dat zoveel mensen denken dat het geen probleem is om een kind alleen te laten met een jong paard.. als eigenaar blijf je toch verantwoordelijk. Zou het eerder onverantwoord vinden als ze dat wel zou toestaan :j
mee eens!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 07:53

Elco schreef:
Beestje is 96cm is leuk voor een jong kind maar niet voor een 16 jarige..Voor mennen en de weg op heb je ook nog eens een menbewijs voor nodig anders mag je dat niet eens.
*knip*.


Even als meelezer hier een stukje er uit knippen:
Dit is niet waar. Er zijn delen in het land waar je een kennelijks moet kunnen voorleggen, maar over het algemeen maar iedere aardappel de weg op :j

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 07:54

Niqui schreef:
Ik vind het wel verstandig om de eis te stellen dat een kind niet alleen mag komen en een klein bedrag te vragen.

Voor wat betreft de aansprakelijkheid: https://www.compensa.nl/nl/artikelen/paardeneigenaar-ongeval-meestal-haasje.

Je weet dat de kans erin zit dat die verzekering juist NIET uitkeert als je geld vraagt hè? Dus je bent alsnog aansprakelijk maar mogelijk niet gedekt en dan mag je het dus zelf ophoesten. Je neemt nogal een risico voor die twintig euro...

Niqui

Berichten: 2184
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 07:56

Interessant GDG, dat wist ik niet. Waar kan ik die informatie vinden?

Ik vraag me verder af: een kleine bijdrage die gebruikt wordt voor eventuele menlessen zal dit toch niet als gevolg hebben? Als je dat erbij vermeldt?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:05

Niqui schreef:
Interessant GDG, dat wist ik niet. Waar kan ik die informatie vinden?

De aansprakelijkheid omtrent je huisdieren/paarden wordt vaak gedekt door je AVP, oftewel: aansprakelijkheidsverzekering particulieren. De crux hier is het woord particulieren en dat betekent dus dat je er geen geld aan mag verdienen (want dan kan het als bedrijfsmatig worden gezien), dat zal ook in de voorwaarden staan. Door een bijdrage te vragen kan een AVP besluiten om dekking uit te sluiten (en daar staan meerdere berichten over op bokt). Of de verzekering dan ook in zijn recht staat zal van geval tot geval verschillen maar ten eerste zul je daar dan mogelijk voor moeten gaan rechten en ten tweede: wil je dat risico lopen en zoja, waarom?

Boras
Berichten: 9962
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:11

Ts, om welke reden(en) zoek je een verzorger?

Niqui

Berichten: 2184
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:18

@GDG: Dat lijkt me ook, twintig euro is niet de moeite waard om er risico voor te lopen inderdaad :j . Het hangt er vermoedelijk wel vanaf waarvoor je de bijdrage vraagt. Als het voor (bijvoorbeeld) de lessen is, dan verwacht ik niet dat het als huurbedrag voor de pony wordt gezien. Dat zou ik dan wel vooraf navragen bij de verzekering.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Is dit nou echt zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:28

Hm, ik vind het eigenlijk niet zo heel raar. Als je voor die 20.- een paar keer per week mag komen, wandelen, poetsen, misschien wat vrijheidsdressuur en dan later ook nog leren mennen. Dat is toch heel leuk! Je kunt van zo’n jong ding zoveel leren. Ik zou als ik jou was alleen niet op zoek gaan naar een kind, maar naar een volwassene die dit leuk lijkt.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Is dit nou echt zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:38

Ts, ik snap je eisen wel, maar ik denk dat daar gewoon heel weinig vraag naar is.

Ik zou er zelf ook niet op reageren. Voor iets meer geld kan je een leuk paard verzorgen waar je ook op mag rijden en die geen hengst is. Ik persoonlijk zou dus ook liever al geen hengst willen verzorgen, daar heb ik niet genoeg ervaring voor denk ik. En het wordt lastig om iemand te vinden die met mij mee zou willen, zo niet onmogelijk.

Als het echt niet nodig is en je het iemand gunt, dan snap ik de gedachte van de bijdrage ook niet zo eerlijk gezegd. Maar in ieder geval heb je het dus ook niet nodig, dus ik zou zeggen, wacht rustig af. Je hebt de tijd

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:39

Hier in de buurt is het zeker normaal dat er voor een verzorgpaard betaald wordt (Randstad: weinig paarden, veel paardenmeisjes).
Maar een 16 plus iemand vinden die gaat betalen voor een shetlander waar ze vrijwel niets mee kan en veel werk in moet steken zou zelfs hier problematisch worden om te vinden. Zelfs zonder betalen.
Mijn e-pony is nu oud, 25 jaar, dus nu vind ik het niet meer eerlijk om er geld voor te vragen. Ook al mogen ze er nu nog alles mee (rijden, logeren, buitenritjes) wil ik niet meer dat het hen om het rijden gaat omdat ze 'daar voor hebben betaald'. Staat tegenover dat ze ook de verzorging en de stal op hun dagen doen, win win dus. Zij leren de hele verzorging, zijn lekker buiten met paarden bezig en mogen ook nog rijden en ik heb er op die dagen geen omkijken naar.