Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:26

Ik heb sinds maart geen verzorger/bijrijder meer voor mijn oudste paard. Hij mist het niet voor wat extra aandacht en is al heel blij dat hij gewoon kan eten. Natuurlijk krijgt hij van mij ook wel aandacht, maar die extra is niet noodzakelijk :D

Ben deels wel blij dat er geen verzorgers meer zijn. Ik moet me niet verantwoorden waarom ik iets per se wou als eigenaar, en had ook niet zo'n goed gevoel meer op het einde van mijn verzorgers.

Misschien komt er ooit wel terug een verzorger, maar enkel als ik een weide in eigenbeheer heb. Op dit moment is het nog niet nodig

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:26

Ik snap je helemaal

darkadia

Berichten: 5250
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 00:24

Hier op dit moment ook geen bijrijders meer. 2 zijn er ivm privé omstandigheden mee gestopt en komen mogelijk t.z.t. weer terug. Maar verder ben ik er ook wel even klaar mee. Een geschikte match is zo lastig. Heb voor nu besloten de paarden te verhuizen, zodat ik minder klussen heb en dus meer tijd aan ze kan besteden, en ook minder afhankelijk ben van de extra aandacht.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:16

Geschikte match is zeker lastig! Van beide kanten... Vaak ook zoveel onuitgesproken verwachtingen.

Ik ben ook alweer op zoek naar een nieuw bijrijdpaard, helaas! Ook deze gaat verhuizen. Ik had het dit jaar wel echt getroffen met de eigenaresse! Ze gaf me heel veel vrijheid en vertrouwen. Het was ook echt een leuk paard. Helaas lange tijd geblesseerd geweest in dit jaar, maar toch!

Dus nu weer op zoek naar iets nieuws in de buurt van Leiden. Advertentie staat al! Hopelijk komt er weer snel iets geschikts.
Ik word er overigens wel een tikje moedeloos van, en huiverig om echt geld in bijrijdpaarden te investeren (dus buiten de lessen om). Heb nu nog steeds gezegd: bijdrage afhankelijk van paard en mogelijkheden.

BeFunny

Berichten: 10647
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:21

Jeetje Sheran je hebt er niet echt geluk mee.
Ik hoop dat je een leuk paardje vind waarmee je lekker de band kan opbouwen en waar je lekker langere tijd bij betrokken mag zijn. En dan met de vrijheid. Volgens mij zou jij iemand zijn die je als paardeneigenaren graag erbij wil hebben voor je paard.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:24

Dat is lief! ❤️

Igniss

Berichten: 1003
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:47

Hier zijn we ook officheel bijrijder/verzorgerloos nu.

Ze had een eigen jaarling gekocht en de interesse was eigenlijk helemaal over. De lessen die ingepland waren heeft ze ook afgezegt. (En wou het geld dat ik investeerde in de lessen ook terug hebben) ik betaal de lessen van de bijdrage gezien op eigen houtje plannen vaak niet gebeurde.

Uit coulance maar dat toegezegt gezien ze op deze stal blijft staan en ik de sfeer goed wil houden.

Maar ik kwam erachter dat ze dus op haar dagen niets met mijn paard heeft gedaan in heel December. Terwijl ik haar die dagen extra liet staan.. dus ik ben er voor nu ook echt wel even klaar mee.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:28

Wat jammer zeg :( Ja je moet er wel van op aankunnen dat je bijrijder iets doet. Als de motivatie weg is wordt het een hele struggle.

darkadia

Berichten: 5250
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:25

Sheran schreef:
Geschikte match is zeker lastig! Van beide kanten... Vaak ook zoveel onuitgesproken verwachtingen.

Ik ben ook alweer op zoek naar een nieuw bijrijdpaard, helaas! Ook deze gaat verhuizen. Ik had het dit jaar wel echt getroffen met de eigenaresse! Ze gaf me heel veel vrijheid en vertrouwen. Het was ook echt een leuk paard. Helaas lange tijd geblesseerd geweest in dit jaar, maar toch!

Dus nu weer op zoek naar iets nieuws in de buurt van Leiden. Advertentie staat al! Hopelijk komt er weer snel iets geschikts.
Ik word er overigens wel een tikje moedeloos van, en huiverig om echt geld in bijrijdpaarden te investeren (dus buiten de lessen om). Heb nu nog steeds gezegd: bijdrage afhankelijk van paard en mogelijkheden.


Ow dat is balen! Ik vroeg wel een bijdrage maar idd ook voor les en kennisoverdracht. Jammer dat jij hier niet in de buurt zit. Iemand die blijft bij blessure is schaars (de 2 dames die ik had overigens beiden wel hoor, ook 2x jonger meisje geprobeerd maar dat was ook geen succes)

Duim dat je snel een leuke match vindt weer!

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:34

Dank je! Ja, jammer! Ik moet zeggen dat mijn motivatie ook wel een beetje achteruit ging op een gegeven moment hoor. Zeker in de weken/maanden waarin je alleen aan de hand kon stappen of er wel op kon, maar dan max. 2 minuutjes draven zonder teveel actie.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:06

Mijn bijrijdster is 2 periodes van peesblessure trouw blijven komen 2 a 3x per week. 5 maanden lang. Eerst alleen poetsen 2 maanden, toen alleen stappen aan de hand en onder het zadel. Daarna opbouwen met draf en later kort galopje. Ze rijdt haar nog steeds maar 20 a 30 minuten per keer maar qua niveau wordt ze weer getraind op M2/Z1 niveau en 1x per week heb ik zelf dressuurles en probeer dan nog 1x per week te rijden, longeren of wandelen.

Tuurlijk zijn er altijd dingen die je graag wat anders zou zien, bijvoorbeeld dat ze zoals afgesproken ook regelmatig les neemt bij mijn instructrice, zodat we qua training op 1 lijn blijven en ze blijft werken aan haarzelf en hun als combinatie. Maar het is altijd een beetje geven en nemen als je met 2 mensen samen een paard verzorgd en traint. Ik ben heel blij met mijn trouwe bijrijdster die ook nog eens op hoog dressuurniveau wedstrijden heeft gereden zodat mijn paard op haar oude niveau getraind wordt. Het paard wordt over een maand al 20. Ben erg benieuwd hoe lang ze nog fit genoeg blijft om zo samen door te rijden. Hopelijk nog een jaar of 5.

Als mijn oude ruin van dik 32 een keer wegvalt en mijn merrie kan het werk niet meer aan, dan komt er weer een jonger paard bij en zal ik haar zeker eerst aanbieden of ze die dan ook nog bij wil rijden.

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 13:19

Ik denk dat ik weer op zoek moet gaan maar iemand vinden die niet perse wil rijden blijft echt dramatisch. Huidige verzorger is al weken niet geweest, laat amper iets horen en als ze zegt dat ze morgen appt wanneer ze weer kan dan krijg ik nog geen appje. Kan hier niet zoveel mee. 8)7

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:03

Oei ja moeilijk. En paard is geblesseerd ofzo dat rijden echt geen optie is?

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:16

Ik denk dat de spoeling van een gratis verzorger inderdaad heel dun is.
Ik denk dat je moet nagaan wat jij en je paard te bieden hebben. Ik heb ook eens verzorgpaarden gehad waar ik niet op kon rijden, maar dat waren jonge dieren. Jaarlingen, twenters en driejarigen. Dus dan had ik nog de bezigheid om deze jonge dieren op te voeden en zadelmak te maken. Als dat toekomstperspectief ook een beetje ontbreekt want het is een ouder dier, dan is de discipline om 3 keer per week paraat te staan veel moeilijker. Want waarvoor doe je het?

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:22

Je moet ze eens de kost geven die zelfs geld vragen voor alleen te verzorgen en dan nog klusjes moeten doen ook.

Ik heb dan zoiets dat hoort andersom te zijn.

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:50

Mijn pony is 23 en ben nogal zuinig op zijn lichaam. Hij is nog onwijs fit, maar wil liever niet dat anderen met hem gaan crossen. Niet alleen voor zijn gezondheid trouwens, maar ook omdat hij nogal pittig kan zijn en ik als angsthaas dan straks niet meer rustig op pad kan. Dus nee, ik geef hem niet zomaar weg mee voor ritjes helaas. Bovendien, de meeste mensen zijn te lang of te zwaar voor hem want hij is maar een hele kleine D pony met een compact 17 inch zadeltje.

Mijn huidige verzorger is er al een jaar trouwens, maar regelmatig vaker niet dan wel zonder communicatie en dat breekt me nu wel op.

Wat wel met hem kan is grondwerk, vrijheidsdressuur, buiten wandelen, korte teugelen, longeren en urenlang poetsen want het is in de winter een enorme teddybeer. Ik bied het zelfs aan om bij inzet en enthousiasme de grondwerk lessen te betalen. Heb tegen mijn huidige verzorger zelfs een tijd geleden gezegd dat als ze vanaf de grond een beetje gaat lessen ik dressuurlessen op termijn ook wel zag zitten, maar op deze manier natuurlijk niet als er nooit een les genomen wordt of er zo weinig stabiliteit is.

Verder uiteraard geen kosten aan verbonden, flexibele dagen mogelijk en alleen de stal uitmesten als je er bent.

Op zich niet heel heftig toch? :o

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:13

Tsja ik zou niet snel een paard gaan verzorgen wat gewoon prima is om te rijden maar waar de eigenaar gewoon ‘het leuke’ voor zichzelf zou hebben. Klinkt dan alsof ze gewoon een makkelijk slaafje zoeken voor de klusjes.

Dressuurles mogelijk maken of rijden in de piste met x keer lesverplichting lijkt dan al aantrekkelijk.

Kendra

Berichten: 8750
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:18

Ineke2 schreef:
Je moet ze eens de kost geven die zelfs geld vragen voor alleen te verzorgen en dan nog klusjes moeten doen ook.

Ik heb dan zoiets dat hoort andersom te zijn.

Ja, dat vind ik ook. Ik heb jarenlang bijrijders gehad, maar ook stalruiters, stalhulpen en nog wat andere smaken :).
- Voor uitmesten en klusjes betaal ik gewoon.
- Als iemand goed kan rijden doen we het met gesloten beurzen. Ik een goede ruiter, zij een leuk paard. Soms betalen wij lessen.
- Ik betaal (vanzelfsprekend) als een paard echt moet worden opgeleid of klaargemaakt voor de verkoop.
- En dan zijn er nog een paar mensen die hier verschillende dingen hebben gedaan: paarden gebruikt voor opleiding, leren hoe je een paard moet verzorgen, enz. Dat ging vaak in overleg, maar vond ik wel lastig, omdat het soms wat vaag was (en de mensen dat ook waren :o ).

Ik maak basisafspraken en maak het niet te ingewikkeld. Ik begin altijd met een soort proefperiode en wil geen 'weegschalen'. Met de meeste mensen een hoop plezier gehad, mooie vriendschappen aan overgehouden - en ook een paar mindere ervaringen gehad. Ik heb nooit lang doorgemodderd als het niet ging maar ben altijd direct gestopt.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:30

Celebi schreef:
Mijn pony is 23 en ben nogal zuinig op zijn lichaam. Hij is nog onwijs fit, maar wil liever niet dat anderen met hem gaan crossen. Niet alleen voor zijn gezondheid trouwens, maar ook omdat hij nogal pittig kan zijn en ik als angsthaas dan straks niet meer rustig op pad kan. Dus nee, ik geef hem niet zomaar weg mee voor ritjes helaas. Bovendien, de meeste mensen zijn te lang of te zwaar voor hem want hij is maar een hele kleine D pony met een compact 17 inch zadeltje.

Mijn huidige verzorger is er al een jaar trouwens, maar regelmatig vaker niet dan wel zonder communicatie en dat breekt me nu wel op.

Wat wel met hem kan is grondwerk, vrijheidsdressuur, buiten wandelen, korte teugelen, longeren en urenlang poetsen want het is in de winter een enorme teddybeer. Ik bied het zelfs aan om bij inzet en enthousiasme de grondwerk lessen te betalen. Heb tegen mijn huidige verzorger zelfs een tijd geleden gezegd dat als ze vanaf de grond een beetje gaat lessen ik dressuurlessen op termijn ook wel zag zitten, maar op deze manier natuurlijk niet als er nooit een les genomen wordt of er zo weinig stabiliteit is.

Verder uiteraard geen kosten aan verbonden, flexibele dagen mogelijk en alleen de stal uitmesten als je er bent.

Op zich niet heel heftig toch? :o


En hooinetten vullen, toch?

Een ruildeal is mogelijk, maar dan moet je wel wat gewicht in de schaal leggen. En dan vind ik 'urenlang poetsen en grondwerken' te weinig in die schaal leggen als aan de andere kant meerdere dagen klusjes doen ligt. Dat kan voor jongere meiden nog wel aantrekkelijk zijn en die zullen dat best een tijdje goed doen, maar een verbintenis op langetermijn krijg je daar niet mee.

Dus is het jou vooral te doen om hulp te krijgen? Zoek iemand die op bepaalde dagen stallen kan mesten en hooinetten kan vullen en geef die persoon een centje.
Wil je een leuk verzorgmeisje voor je pony? Aanvaard dan dat je niet het meest aantrekkelijke aanbod op de markt hebt en wees niet al te streng en strikt. 1 keer in de week is dan zat om als vaste afspraak te hebben. Komt de meid op eigen initiatief vaker? Top!

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:16

Een paard wat de eigenaar wel rijd en de verzorger niet zou ik ook voor passen.

Maar zelfs met rijden. Zonder klusjes en zonder betalen is iemand vinden die met regelmaat komt een moeilijke opgave.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:55

Ik zag laatst ook voorbij komen voor een shetlander (niet rijden), klusjes doen en die wilden dan een bijdrage voor 'gebruik van de spullen'.

Als bijrijder wil best een bijdrage betalen als ik mag rijden, anders niet, zeker met klusjes. Dan is het een mooie win-win situatie. Ik heb ook een paar keer verzorgpaard gehad waar ik niet kon rijden, maar heb nu een plek waar ik wel kan rijden en het is stiekem toch leuker. Maar ik vind poetsen, grondwerk en wandelen ook heel leuk. Dus ik snap dat als mensen kunnen kiezen, ze voor het rijden gaan.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:05

Goh als je bij eender welke manege gaat vragen of je mag poetsen en wandelen tegen een klusje hier en daar mag dat meestal ook al en dan gratis :)

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:03

Tja, het blijft een eeuwige discussie maar voor mij was het kunnen rijden altijd wel een essentieel onderdeel van het bijrijder schap. Ik zou zelf nooit een paard verzorgen waar de eigenaar wel op rijdt maar ik dan er naast sta.(en nee als een paard geblesseerd raakt haakte ik echt niet af hoor; dan heb je al een band met een dier)Tussen wat bakwerk ohz en crossen zit nog wel een enorm gat. Als de eigenaar zegt dat crossen niet mag dan zou ik me daar gewoon aan houden en verwacht ik ook het vertrouwen van de eigenaar daar in. ik ga mee met Gini; wil je hulp dan betaal je iemand toch wat voor de klusjes? En anders wat water bij de wijn doen.

Ik ben nog steeds heel blij met m’n bijrijder, die en klusjes doet en een bijdrage betaald :') (ook al hoeft dat niet van mij, gezien de hulp die ik krijg zou t eerder andersom moeten vind ik).
Ik heb het echt enorm getroffen!

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:44

Nouja gelukkig heb ik wel iemand gevonden. En nog twee die langs zouden komen die zeiden dat ze lekker vanaf de grond aan de slag willen gaan en die het leuk vonden dat ik de lessen dan wilde sponsoren. Maar uiteindelijk nooit meer wat van gehoord.

1x in de week teken ik voor hoor, dat was ook de afspraak bij ons. Maar ze komt vaker niet dan wel helaas. Of als ze aangeeft me morgen te laten weten wanneer ze komt dat ik dan na een week nog niks gehoord heb. Volgens mij vindt ze het echt heel leuk want ik krijg ook wel eens een appje dat ze mijn pony zo leuk vindt en het gevoel heeft echt een band op te bouwen. Dus onderhand had ik haar prima af en toe willen laten rijden, zeker met les erbij. Maar als de grondwerk lessen die ik betaal al niet worden ingepland dan houdt het van mijn kant ook wel weer op.

Overigens doe ik alle grote klussen zelf, de staldiensten, land meerdere keren uitmesten. Alleen op de dag dat ze komt wel even een net volstoppen en het stalletje aan kant trekken inderdaad. Anders moet ik alsnog gaan en dan heb ik helemaal niets aan iemand die leuk voor pony komt. :o

Maar inderdaad, ik rij wel, zij niet. De andere persoon die zou komen was überhaupt te lang en zwaar geloof ik en die vond grondwerken en teugelen juist enorm leuk. Het kan dus wel, alleen de juiste vinden is lastig. :')

BeFunny

Berichten: 10647
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:35

Als bijrijder vond ik de mogelijkheid tot rijden een must. En de vrijheid. Daarbij ben ik altijd zo geweest dat als een paard door blessure of wat ook een tijd niet kon lopen ik gewoon net zo vaak kwam en met dezelfde passie dat paard verzorgde en de bijdrage ook gewoon dan betaalde ook al duurde dat 6 maanden. Het fijne van vrijheid en vertrouwen van beide kanten is dat je dat ook gewoon graag doet en zeker als je een band hebt met een paard.

Een verzorgpaard waarop niet gereden mag/kan worden daarvoor zou ik nooit een bijdrage leveren. Als het enkel om verzorging paard gaat tutten borstelen etc is dat best leuk. Komen daar veel taken bij dan lever je de eigenaar echt een dienst en dat doe ik niet of tegen vergoeding.