Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:43

Tja, ik zie het les nemen op een bijrijpaard hetzelfde (maar dan beter) als het les nemen op een manegepaard. Je neemt les om zelf een betere ruiter te worden en het is fijn als je daarmee gelijk ook een betere combinatie wordt, het grote voordeel van een bijrijpaard is dat je niet elke keer op een ander paard zit en dat niet 20 anderen ook dat paard ook nog regelmatig rijden, waardoor je met een bijrijpaard als combinatie sneller kunt groeien en je meer leert dan op een manegepaard. Maar misschien is dat gek gedacht van mij.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:46

@Absolem: In mijn ogen is dit vrijwel nooit het geval, hooguit met een zeer, zeer ervaren ruiter en een redelijk groen paard. Of een goede, ambitieuze ruiter met een paard dat alleen maar stapritjes aankan of zo oud of ziek is dat allemaal dingen niet meer mogelijk zijn. Maar dan lijkt het me toch al geen ideale match. Mijn instelling is dat je van elk paard wat kan leren. Maar ja, ik vind het natuurlijk ook wel erg k*t als je super veel investeert in een paard als hij dan vervolgens onder je kont verkocht wordt. Is mij nu inmiddels al 7x gebeurd _O-

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:49

Na 7 keer niet meer grappig inderdaad.

darkadia

Berichten: 5255
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:08

Hier ivm aankomende verhuizing ook weer op zoek, en gelukkig ook al veel leuke reacties gehad.
Ik vraag idd wel weer een bijdrage: met name vanwege eerdere slechte ervaring van toen ik werkte met de afspraak 1x per maand les en dat niet gedaan werd. Plus wat Daphara zegt: manege is ook niet gratis en dan lastiger wat op te bouwen dan met een vast paard.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:59

@darkadia: sta jij dan bijvoorbeeld wel open voor een bijdrage in de vorm van lessen, of heb je liever bijdrage én lessen of alleen een bijdrage?
Het is inderdaad lastiger opbouwen met een vast paard. Als dat echt zo zou zijn, dat je met een bijrijdpaard écht wat op kan bouwen, is dat inderdaad een groot voordeel. Ik heb het echter nog nooit meegemaakt: het blijkt vaak niet voor niets te zijn dat eigenaren bijrijders zoeken. Of misschien heb ik pech met het type paard dat ik zoek. Meestal zijn het eigenaren die te weinig tijd hebben voor hun paard (--> uiteindelijk verkoop) of die zelf niet met hun paard overweg kunnen (--> uiteindelijk verkoop) of die hun paard doorgereden willen hebben (goed bod --> verkoop) of die gaan verhuizen (--> weg paard) of die er halverwege ineens achterkomen dat hun paard toch leuker is dan ze zelf hadden gedacht :').
Misschien heb je dit bij echte recreatiepaarden minder :)

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:29

Ik vind de vergelijking bijrijder met manege wel een lastige. Ja, op een manege betaal je ook, maar naar een manege heb je dan ook 0,0 verantwoordelijkheid. You do as you like. Je kan twee weken komen en dan zomaar een week afbellen. Je kan een jaar thuisblijven en dan opeens terug 2 keer in de week gaan lessen. Je hebt verder ook geen enkele verantwoordelijkheid naar de verzorging van het paard toe. Door te betalen ben je klant en de klant is tot op bepaalde hoogte best wel koning op een manege.

Een bijrijdpaard is in het algemeen toch minder vrijblijvend. Als bijrijder kan je niet zomaar beslissen drie maanden niet te komen en dan weer twee maanden wel. De ene week drie keer en de andere week maar 1 keer. Je maakt bepaalde afspraken met de paardeneigenaar en in principe moet je je daar aan houden.

Niet om het een boven het andere te plaatsen. Maar ik vind de vergelijking manege-bijrijder heel gek. Die vergelijking komt ook alleen naar boven als het over het financiële gaat. :D

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:49

Goh, ik begrijp wel dat de manegevergelijking niet helemaal opgaat, maar het is wel ergens de meest voordehandliggende.

Als ik voor mezelf zou spreken... ik werk met mijn paard 3 maal per week, max 4 maal. We delen hem nu met 2, maar moest dat niet zo zijn zou ik dus tijd over hebben voor een bijrijder 1-2 dagen in de week. Dat zou dan zonder klusjes zijn, alleen rijden of wandelen of longeren met een goed verzorgd paard met passend tuig in een goede buitenpiste. Dus ik zou een bijdrage vragen, maar die zou bij mij ook sterk afhangen van het niveau van de ruiter en de hoeveelheid lessen.
Bvb een meisje met 6 maand ervaring Zou bij mij sowieso minstens 1x per week les moeten nemen + bijdrage. Wil ze alleen onder begeleiding rijden, dan zou ik die bijdrage bvb halveren.
Een betere ruiter daarentegen zou ik al een veel lagere bijdrage vragen en deze nog laten zakken icm les.
Een echt goede gratis maar die zouden denk ik niet zo snel op een haflinger afkomen.

De mensen die denken dat ze gratis kunnen rijden als ze les nemen begrijp ik niet altijd. Als je zelf niet zo’n topruiter bent, dan word het paard toch niet beter van die lessen? (Wel veel minder verreden dan zonder les, dat wel). Waarom zou een eigenaar dat dan gratis doen? In mijn geval bvb is er wel beweging genoeg zonder bijrijder.

Lucy_121
Berichten: 648
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:56

Sheran schreef:
@darkadia: sta jij dan bijvoorbeeld wel open voor een bijdrage in de vorm van lessen, of heb je liever bijdrage én lessen of alleen een bijdrage?
Het is inderdaad lastiger opbouwen met een vast paard. Als dat echt zo zou zijn, dat je met een bijrijdpaard écht wat op kan bouwen, is dat inderdaad een groot voordeel. Ik heb het echter nog nooit meegemaakt: het blijkt vaak niet voor niets te zijn dat eigenaren bijrijders zoeken. Of misschien heb ik pech met het type paard dat ik zoek. Meestal zijn het eigenaren die te weinig tijd hebben voor hun paard (--> uiteindelijk verkoop) of die zelf niet met hun paard overweg kunnen (--> uiteindelijk verkoop) of die hun paard doorgereden willen hebben (goed bod --> verkoop) of die gaan verhuizen (--> weg paard) of die er halverwege ineens achterkomen dat hun paard toch leuker is dan ze zelf hadden gedacht :').
Misschien heb je dit bij echte recreatiepaarden minder :)

Ik heb het helaas ook al 3x bij recreatiepaarden meegemaakt (binnen een jaar). Toen was ik er wel behoorlijk klaar mee dus voortaan bespreek ik zoiets graag op voorhand. Zo heb ik bij de vierde een kleine vergoeding gekregen na de verkoop omdat de eigenaar vond dat ik de pony ontzettend had verbeterd.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:18

Poekkie schreef:
Goh, ik begrijp wel dat de manegevergelijking niet helemaal opgaat, maar het is wel ergens de meest voordehandliggende.

Als ik voor mezelf zou spreken... ik werk met mijn paard 3 maal per week, max 4 maal. We delen hem nu met 2, maar moest dat niet zo zijn zou ik dus tijd over hebben voor een bijrijder 1-2 dagen in de week. Dat zou dan zonder klusjes zijn, alleen rijden of wandelen of longeren met een goed verzorgd paard met passend tuig in een goede buitenpiste. Dus ik zou een bijdrage vragen, maar die zou bij mij ook sterk afhangen van het niveau van de ruiter en de hoeveelheid lessen.
Bvb een meisje met 6 maand ervaring Zou bij mij sowieso minstens 1x per week les moeten nemen + bijdrage. Wil ze alleen onder begeleiding rijden, dan zou ik die bijdrage bvb halveren.
Een betere ruiter daarentegen zou ik al een veel lagere bijdrage vragen en deze nog laten zakken icm les.
Een echt goede gratis maar die zouden denk ik niet zo snel op een haflinger afkomen.

De mensen die denken dat ze gratis kunnen rijden als ze les nemen begrijp ik niet altijd. Als je zelf niet zo’n topruiter bent, dan word het paard toch niet beter van die lessen? (Wel veel minder verreden dan zonder les, dat wel). Waarom zou een eigenaar dat dan gratis doen? In mijn geval bvb is er wel beweging genoeg zonder bijrijder.


Ik vind dat een bijrijder eigenlijk al betaalt door middel van tijd en verantwoordelijkheid. Ik denk dat dat door vele paardeneigenaren ook onderschat wordt. Dat hoe leuk een bijrijdpaard ook is, het soms ook wel echt een verplichting kan zijn. Het is eigenlijk de laatste tussenstap naar een eigen paard.

En ik kan daar echt over doordenken. Als je bv. met een bijrijder afspreekt dat donderdagavond de vaste avond van de bijrijder is. Eigenlijk leg je dan als paardeneigenaar beslag op iedere donderdagavond van die bijrijder. Uiteraard in een engagement dat door beiden aangegaan wordt. Maar die persoon geeft een vast deel van zijn tijd aan jou. Zelfs in die mate dat wanneer die met die donderdagavond eens iets anders wilt doen, dat aan de eigenaar van het paard op voorhand moet laten weten. De enige bij wie ik dat moet doen is mijn werkgever en die betaalt mij. :D

Plus ook de verantwoordelijkheid die je als bijrijder toch hebt. Als ik op een manege rondloop en ik zie dat een paard koliek heeft, wordt niet van mij verwacht dat ik zoiets opmerk, meld en actie onderneem. Uiteraard als dierenliefhebber is het wel zo netjes als je dat zou doen, maar de manege-eigenaar VERWACHT het niet van me. Als ik wegloop en het paard met koliek laat staan, gaat niemand mij op het matje roepen, omdat ik niet de verantwoordelijke persoon ben. Als ik op donderdagavond merk dat mijn bijrijdpaard koliekerig is, word ik wel geacht dat op te merken, te melden en indien gevraagd, actie te ondernemen. En kan het zijn dat ik een uur lang aan het wandelen ben met een paard dat niet van mij is. Uiteraard, nogmaals, als dierenliefhebber doe je dat met een glimlach, maar het is dus wel iets wat van je verwacht wordt, dat je niet zomaar naar huis gaat zonder het te melden.

Voor een paardeneigenaar klinken bovenstaande alinea's als 'duh, dat is toch heel normaal'. En dat is het ergens ook. Maar toch vraag je best wel wat van een persoon die als puntje bij paaltje komt, helemaal niets over dat paard te zeggen heeft. Als je er zo even bij stilstaat. Vind ik. En dan zou daar nog een financiële bijdrage bij moeten komen? Ik vind het gek, maar genoeg mensen die het doen, dus zo gek zal het wel niet zijn.

darkadia

Berichten: 5255
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:52

Uiteraard gaat manege/bijrijder niet 1 op 1 op. Sorry als ik die indruk wekte. Maar ik vind het niet vreemd dat een hobby geld kost.

Zelf heb ik ook lang bij gereden en bijna altijd een vergoeding betaald of les genomen. Daar werd ik zelf ook beter van en een eigen was financieel geen optie.
Zo kon ik toch met een vast paard aan de slag, zonder onvoorziene kosten, maar inderdaad wel een stuk meer verantwoordelijkheid.

@sheran: ja als er daadwerkelijk gelest wordt (en dat gaat mij dan vooral om dat we op 1 lijn blijven werken met hem en is 1x per maand volgens mij geen gekke eis) dan hoeft een bijdrage van mij niet. De huidige bijrijders betalen ook niet. De ene komt al 5 jaar, waarvan in begin 2-3x per week en door veranderde omstandigheden nu nog 1x per 2 weken. (Betaalde in begin wel een bijdrage). De ander zocht iets tijdelijks vanwege blessure eigen paard, en omdat ik al wist dat er een verhuizing aan ging komen was dat een ideale match. Zij neemt in ruil een enkele keer haar trailer mee, zodat we dat kunnen trainen.
Maar heb ook minder ervaren mensen gehad en die zouden lessen, en dat gebeurde dan niet. Ja dan vraag ik liever een bijdrage waarvan ik dan 1x per maand de kosten voor die les regel en zelf ook nog waar nodig ondersteun.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:59

@Darkadia: dat is dan wel weer heel begrijpelijk. Wel stom van die bijrijders dat ze dan niet lessen, haha.
Ik wil zelf dus echt graag lessen, het liefst wekelijks. Maar wekelijks 25 euro en dan ook nog een bijdrage erbovenop wordt best wel pittig. Als ik een bijdrage betaal, dan wordt er dus minder gelest.
Ben het overigens ook vooral met Gini eens. Een uitzondering daarop is als je echt als bijrijder veel mogelijkheden hebt die je anders niet gehad zou hebben. Ik zou bijvoorbeeld best willen bijdragen aan een Grand Prix-paard met bijbehorende lessen _O-. Maar gewoon een paard uit de basissport zonder veel bijzonders? Mwah. Je steekt er inderdaad echt veel tijd in en je hebt verantwoordelijkheid. En als het goed is help je de eigenaar ook nog.
Maar het gaat natuurlijk altijd om de match. Toen ik zelf een paard had vroeg ik zelf eigenlijk ook liever geen bijdrage, omdat ik het gevoel had dat dat de bijrijder ook een soort 'recht' op mijn paard gaf en ik dingen graag zelf in de hand hield :P. Zo voelde ik me vrijer om zelf ook een keer aan te geven dat ik die week graag een dagje extra zou komen, bijvoorbeeld.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:13

@ gini: mijn paard staat in een pensionstal bij mij aan huis. ‘T is dus niet dat die iets van verzorging zou missen als de bijrijder niet komt opdagen. Ja, ik verwacht van iedereen op stal dat die iets meldt als die ziet dat een paard niet ok is, een wond heeft, ontsnapt is, .... maar dat lijkt me eigelijk vanzelfsprekend. Als dat al echt uitgesproken moet worden als extra belasting/verwachting, dan gaat de wereld mij wel wat ver. Als een paard van een stalgenoot ziek is en je ziet dat, doe je toch ook een belletje en probeer je te helpen? Als je dan gewoon zou omkijken en weglopen mag ik hopen dat ze je zeker op het matje roepen.

Verder is het in mijn geval zo dat mijn paard gewoon buiten staat en nog steeds 3-4x per week zou werken. Dus als je als bijrijder Eens niet kan of op vakantie gaat zou dat prima zijn. Verplichtingen zijn er niet echt. Daarnaast is het imo bij eender welke afspraak (manege, tandarts, vrienden, ...) wel normaal om af te bellen of iets te laten weten als je niet komt.

Een eigenaar daarentegen heeft wel sowieso al die verantwoordelijkheden en verplichtingen en betaalt daarvoor volle pot en dat is dan wel maar normaal?

Dus sorry, ik zie eigelijk geen enkel argument dat van toepassing zou zijn in een situatie zoals bij mij, van bijrijden zonder klusjes.

Edit: nu ik je post nog eens lees vind ik hem eigelijk steeds bizarrer worden. Het is voor de bijrijder toch ook een hobby? Toen ik vroeger elke woensdag ging schaatsen en dus standaard mijn woensdagnamiddag opofferde, mocht ik toch nooit gratis de schaatsbaan binnen. En rekenden ze toch ook op mijn aanwezigheid oftewel tijdige annulatie voor de groepstraining.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 06-01-21 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:15

Dat is omdat je eigenlijk heel erg ingaat op de concrete voorbeelden die ik geef en niet het ruimere punt snapt dat achter die voorbeelden steekt. :)

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:18

Gini schreef:
Dat is omdat je eigenlijk heel erg ingaat op de concrete voorbeelden die ik geef en niet het ruimere punt snapt dat achter die voorbeelden steekt. :)


Ik heb mijn bericht ge-edit. Maar begrijp steeds minder van die post hoe meer ik hem lees.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:30

Een bijrijder investeert best wel wat in een bijrijdpaard, er wordt best wel wat van een bijrijder verwacht. Juist dat je dat letterlijk 'vanzelfsprekend' noemt is precies wat ik aankaart in mijn bericht. Dat een paardeneigenaar soms wel onderschat wat een bijrijder al geeft zonder die financiële bijdrage. Dat het lijkt alsof een bijrijder alleen maar lusten heeft en die financiële bijdrage is dan de enige "last". Maar dat is niet zo.

Hommage

Berichten: 2768
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:33

Gini schreef:
Een bijrijder investeert best wel wat in een bijrijdpaard, er wordt best wel wat van een bijrijder verwacht. Juist dat je dat letterlijk 'vanzelfsprekend' noemt is precies wat ik aankaart in mijn bericht. Dat een paardeneigenaar soms wel onderschat wat een bijrijder al geeft zonder die financiële bijdrage. Dat het lijkt alsof een bijrijder alleen maar lusten heeft en die financiële bijdrage is dan de enige "last". Maar dat is niet zo.



Dat ligt er denk ik maar net aan.. Vind een zo goed als eigen paard zonder hoeven afmesten en een goede accomodatie zeker wel enkel de lusten en niet de lasten. Vind ook wel dat daar een bedrag tegenover mag staan.

Als er veel klusjes gedaan moeten worden dan vind ik dat dat compenseert en een geldbedrag niet nodig is.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:37

Interessante discussie. Een zo goed als eigen paard hangt maar net van de eigenaar af overigens, meestal is het niet zo. Je hebt er als bijrijder niets over te zeggen als hij verkocht wordt of als de eigenaar besluit te verhuizen, bijvoorbeeld. Hoeveel je ook met het paard mag doen.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:39

Gini schreef:
Een bijrijder investeert best wel wat in een bijrijdpaard, er wordt best wel wat van een bijrijder verwacht. Juist dat je dat letterlijk 'vanzelfsprekend' noemt is precies wat ik aankaart in mijn bericht. Dat een paardeneigenaar soms wel onderschat wat een bijrijder al geeft zonder die financiële bijdrage. Dat het lijkt alsof een bijrijder alleen maar lusten heeft en die financiële bijdrage is dan de enige "last". Maar dat is niet zo.


Ja maar dat is net mijn punt, dit klopt niet.

Als je als bijrijder wordt verwacht klussen te doen en stallen te mesten... ja dan ga ik met je mee en zou ik ook geen bijdrage verwachten.

Maar als je alleen kan komen rijden, niets moet doen en eigelijk alleen maar iets hoeft te laten weten als je niet kan, dan is er helemaal geen investering anders dan in eender welke andere hobby. Wat is dan het verschil met voetbal, tennis, ... waarvoor je ook gewoon je uitrusting en je lidgeld en lessen betaalt? En daar heb je toch ook niet het volledige zeggenschap over de wedstrijden, teamindeling, weet ik veel.

Hommage

Berichten: 2768
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:49

Sheran schreef:
Interessante discussie. Een zo goed als eigen paard hangt maar net van de eigenaar af overigens, meestal is het niet zo. Je hebt er als bijrijder niets over te zeggen als hij verkocht wordt of als de eigenaar besluit te verhuizen, bijvoorbeeld. Hoeveel je ook met het paard mag doen.



Dat laatste klopt, maar bij lease paarden geldt dat ook en dan heb je vaak nog minder inbreng en de kans dat je moet delen met een manege etc.
Tevens staat het bedrag bij lange na niet gelijk aan de maandelijkse kosten van een daadwerkelijk eigen paard. Dan spreek je toch al gauw over 300 euro of meer. Ik heb het hier over bedragen onder de 100 euro waarbij een bijrijder minimaal 3 a 4 keer per week mag rijden en nagenoeg niet hoeft te delen met de eigenaar.

cobiie

Berichten: 7314
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:55

:7 Met de laatste berichten die ik hier lees weet ik weer waarom mijn paarden op dit ogenblik heerlijk vakantie aan het vieren zijn ipv dat ik een nieuwe bijrijder voor ze zoek.
Dat je als eigenaar blij mag zijn dat een bijrijder een avond in de week "vastlegt" voor je paard, het moet niet gekker worden. 8)7
Als je je hobby paardrijden als zo'n belasting ziet om 1 of meerdere avonden/dagen in de week uit te voeren, moet je waarschijnlijk gewoon stoppen met paardrijden.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:58

cobiie schreef:
:7 Met de laatste berichten die ik hier lees weet ik weer waarom mijn paarden op dit ogenblik heerlijk vakantie aan het vieren zijn ipv dat ik een nieuwe bijrijder voor ze zoek.
Dat je als eigenaar blij mag zijn dat een bijrijder een avond in de week "vastlegt" voor je paard, het moet niet gekker worden. 8)7
Als je je hobby paardrijden als zo'n belasting ziet om 1 of meerdere avonden/dagen in de week uit te voeren, moet je waarschijnlijk gewoon stoppen met paardrijden.


Hihi maar dat de eigenaar dan ook die avond opoffert om alleen stallen te mesten en niet te rijden is maar normaal he :')

Hommage

Berichten: 2768
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:01

cobiie schreef:
:7 Met de laatste berichten die ik hier lees weet ik weer waarom mijn paarden op dit ogenblik heerlijk vakantie aan het vieren zijn ipv dat ik een nieuwe bijrijder voor ze zoek.
Dat je als eigenaar blij mag zijn dat een bijrijder een avond in de week "vastlegt" voor je paard, het moet niet gekker worden. 8)7
Als je je hobby paardrijden als zo'n belasting ziet om 1 of meerdere avonden/dagen in de week uit te voeren, moet je waarschijnlijk gewoon stoppen met paardrijden.


Lekker kort door de bocht dit bericht :') niet iedereen die een bijrijder zoekt heeft geen plezier meer in zijn of haar hobby. Zou wat zijn. Zijn gelukkig nog tal andere redenen waarom een bijrijder prettig kan zijn.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:04

Poekkie schreef:
Gini schreef:
Een bijrijder investeert best wel wat in een bijrijdpaard, er wordt best wel wat van een bijrijder verwacht. Juist dat je dat letterlijk 'vanzelfsprekend' noemt is precies wat ik aankaart in mijn bericht. Dat een paardeneigenaar soms wel onderschat wat een bijrijder al geeft zonder die financiële bijdrage. Dat het lijkt alsof een bijrijder alleen maar lusten heeft en die financiële bijdrage is dan de enige "last". Maar dat is niet zo.


Ja maar dat is net mijn punt, dit klopt niet.

Als je als bijrijder wordt verwacht klussen te doen en stallen te mesten... ja dan ga ik met je mee en zou ik ook geen bijdrage verwachten.

Maar als je alleen kan komen rijden, niets moet doen en eigelijk alleen maar iets hoeft te laten weten als je niet kan, dan is er helemaal geen investering anders dan in eender welke andere hobby. Wat is dan het verschil met voetbal, tennis, ... waarvoor je ook gewoon je uitrusting en je lidgeld en lessen betaalt? En daar heb je toch ook niet het volledige zeggenschap over de wedstrijden, teamindeling, weet ik veel.


Je moet alleen maar komen rijden, je moet niets doen, alleen maar iets laten weten wanneer je niet komt. Je verwoordt het inderdaad zoals de meeste paardeneigenaren doen: alsof de paardeneigenaar alles geeft en de bijrijder alleen maar neemt. Ik ben het daar niet mee eens.

In iedere sport die ik recreatief en individueel beoefen, heb ik dergelijke verplichting niet. Als ik op het begin van het jaar mijn lidgeld betaal en dan besluit geen enkele training te komen opdagen, kijkt niemand raar op. Dat dat anders is in een competitieve teamsport, dat kan, maar goed, dan betaal je dus ook voor de training die je krijgt. Vergelijkbaar met de les die een bijrijder met je paard volgt.

cobiie

Berichten: 7314
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:06

Poekkie schreef:
cobiie schreef:
:7 Met de laatste berichten die ik hier lees weet ik weer waarom mijn paarden op dit ogenblik heerlijk vakantie aan het vieren zijn ipv dat ik een nieuwe bijrijder voor ze zoek.
Dat je als eigenaar blij mag zijn dat een bijrijder een avond in de week "vastlegt" voor je paard, het moet niet gekker worden. 8)7
Als je je hobby paardrijden als zo'n belasting ziet om 1 of meerdere avonden/dagen in de week uit te voeren, moet je waarschijnlijk gewoon stoppen met paardrijden.


Hihi maar dat de eigenaar dan ook die avond opoffert om alleen stallen te mesten en niet te rijden is maar normaal he :')

Eigenlijk hoor je als eigenaar het paard gepoetst en gezadeld klaar hebben staan wanneer de bijrijder een half uurtje voor tijd belt dat ze dan zin heeft om te rijden. natuurlijk ook nog gratis lesgeven in een heerlijk verwarmde binnenlocatie. :+

Kortom een bijrijder doet mij echt geen mega gunst, mijn paarden vermaken zich heerlijk in een kudde zonder te hoeven werken. Voordeel is ook gelijk dat ik ook de problemen die veroorzaakt worden door minder handige bijrijders ook niet hoef te corrigeren.

cobiie

Berichten: 7314
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:07

Hommage schreef:
cobiie schreef:
:7 Met de laatste berichten die ik hier lees weet ik weer waarom mijn paarden op dit ogenblik heerlijk vakantie aan het vieren zijn ipv dat ik een nieuwe bijrijder voor ze zoek.
Dat je als eigenaar blij mag zijn dat een bijrijder een avond in de week "vastlegt" voor je paard, het moet niet gekker worden. 8)7
Als je je hobby paardrijden als zo'n belasting ziet om 1 of meerdere avonden/dagen in de week uit te voeren, moet je waarschijnlijk gewoon stoppen met paardrijden.


Lekker kort door de bocht dit bericht :') niet iedereen die een bijrijder zoekt heeft geen plezier meer in zijn of haar hobby. Zou wat zijn. Zijn gelukkig nog tal andere redenen waarom een bijrijder prettig kan zijn.

Dat staat er niet. Er werd gesteld dat de eigenaar al blij mocht zijn dat een bijrijder een gunst doet door op een avond naar het bijrijdpaard te komen.
Wanneer je als bijrijder dat al als zware belasting vindt, zal je toch eens achter je eigen oren moeten krabben waar je prioriteiten liggen.
Ik heb het niet over een eigenaar die zijn paard 1 of meer dagen ter beschikking stelt aan een bijrijder.