Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:55

Als er ook op gereden kan worden door kinderen zou een bijdrage kunnen voor bijvoorbeeld ouder met kind. Met alleen mennen in de wei zonder mogelijkheid naar buiten te gaan of te trainen voor wedstrijden zal een ervaren menner minder interesse hebben denk ik. Mennen doen mensen ook vaak samen. Dat is veiliger.

Er zijn veel minder menners en als er dan ook nog betaald moet worden wordt de spoeling nog dunner.

Bij een pony leasen voor een kind met begeleiding moet 50 euro per maand haalbaar zijn. Dat betalen mensen vaak ook al voor kinderlessen.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:50

Lunapower schreef:
Om het wat uitdagender te maken voor mijn pony. Ik kan zelf nog niet mennen, dat ben ik nog aan het leren, maar mijn pony laat duidelijk merken dat ze geen zin heeft om elke keer gewoon rondjes te lopen en eerlijk gezegd rijd ik ook liever.

Je wil dus iemand die je helpt met iets wat je zelf niet kan? Als daar geld bij komt kijken zou jij degene zijn die moet betalen. Je mag al blij zijn als je überhaupt iemand vind.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 01:43

Ik heb sinds kort toch een bijrijder voor mijn “pony”, een lange dunne jonge meid, die toch weer mini lijkt op mijn Duke.
Haar verzorg/lease pony is onlangs verhuist en ze was opzoek naar een nieuwe uitdaging. Ze is de dochter van mijn instructeur, dus ze krijgt ook gelijk 1x per week met Duke les van haar moeder.
Deze foto’s zijn van de 2e of 3e keer dat ze er op zit, nagevelijk lukt nog niet, maar ze heeft hem al lekker aan het lopen, dan heb ik liever die neus er uit, dan ‘nagevelijk’ maar niet over de rug.

Afbeelding

Afbeelding

Ze zal hem 2x per week rijden overdag op de dagen dat er ‘s avonds lessen zijn op stal en ik dus niet kan rijden in combinatie met werk. En nu met de Corona en geen school komt ze wat vaker om te poetsen of longeren.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:43

Oo dat ziet er netjes uit hoor. Ik heb het liever zo als in de krul getrokken inderdaad :)
Lekker voorwaarts en met lessen leert ze hem kennen en gaat het nog beter. Leuk dat je er nu per toeval tegenaan bent gelopen.

Ik voel mezelf nu ook een mazzelaar. Heel lang geen bijrijdster meer gehad, want drama met afspraken en ook de manier van rijden etc...

Nu een stalgenootje die zelf een te kleine pony heeft om op te rijden die een pony zocht om op te kunnen rijden.
Ik wist dat ze netjes reed en niet geheel onbelangrijk ze past goed op mijn IJslander.
Ze rijd 2x soms 3x per week en verzorgt, poetst ( en vlecht :') ) uitgebreid.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:10

Ziet er fijn uit zo. Zo iemand wil ik ook.

Lindor92
Berichten: 7006
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:09

Hoi hoi,

mag ik me hier ook melden? :)

Wegens mijn zwangerschap rijd ik niet meer. Vanaf 6 weken was ik zo slecht te pas dat ik amper bij paard kwam. Nu 16 weken en heb niet meer op paard gezeten. Heb nu ongeveer 3 a 4 weken een bijrijder. En wat heb ik geluk met haar! Had er al snel 1 gevonden. Ze is namelijk ook nog eens een stalgenootje van mij! Dus hier een goede ervaring met het vinden van een GOEDE bijrijder :D Ze heeft zelf een PRE dus het was even wennen voor haar, en mijn paard is echt niet makkelijk. Maar ze doet het echt super en lest ook bij mijn instructeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:35

Lindor92 schreef:
Hoi hoi,

mag ik me hier ook melden? :)

Wegens mijn zwangerschap rijd ik niet meer. Vanaf 6 weken was ik zo slecht te pas dat ik amper bij paard kwam. Nu 16 weken en heb niet meer op paard gezeten. Heb nu ongeveer 3 a 4 weken een bijrijder. En wat heb ik geluk met haar! Had er al snel 1 gevonden. Ze is namelijk ook nog eens een stalgenootje van mij! Dus hier een goede ervaring met het vinden van een GOEDE bijrijder :D Ze heeft zelf een PRE dus het was even wennen voor haar, en mijn paard is echt niet makkelijk. Maar ze doet het echt super en lest ook bij mijn instructeur.

Dat is erg fijn.

Ik ben ook zoekende maar vanwege corona mag er niemand komen dus dit staat even on hold Helaas.

Lindor92
Berichten: 7006
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:39

Aah dat is wel balen zeg! In welke regio zit je?

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:30

Ik heb ook de mazzel met een stalgenootje, want iemand van buitenaf mag nu logischerwijs niet komen.

Lucy_121
Berichten: 648
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:45

Lucy_121 schreef:
Ik heb een vraagje. Ik heb een tijdje gezocht naar een bijrijdpaardje en heb nu iemand gevonden die haar menpaard wil laten omscholen tot rijpaard. Het idee is dus dat ik hem ga inrijden met haar hulp. Hoe zouden jullie dit regelen qua bijdrage?

Een tijdje terug heb ik deze vraag gesteld. Met behulp van jullie adviezen toen besloten om geen bijdrage te vragen en ook omdat de eigenaar niet van plan zou zijn de pony te gaan verkopen. Ik heb de pony fijn kunnen opleiden, sturen en stelling ging heel goed alleen de galop moest nog iets beter bevestigd worden.
Lang verhaal kort: pony is netjes opgeleid tot B niveau en binnen 2 maanden verkocht.
Ik vond het niet zo netjes maarja, eigen fout dus heb er verder niks meer mee gedaan en ben op zoek gegaan naar een nieuw paard waar ik mee aan de slag kon. Dit keer een haflinger van net 3 die ik kon gaan inrijden. De eigenaar wilde gewoon een braaf paardje waar ze het bos mee in kon komende jaren.
Nouja je raadt het al: ik rij de haflinger braaf in, alle knopjes er op voor B dressuur en nu staat hij te koop... De eigenaar is werkloos door het coronavirus en kan hem niet meer betalen.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Alsnog vragen om een percentage van de verkoopprijs of gewoon hierbij laten? Ze vraagt ook of ik hem wil gaan voorrijden voor geïnteresseerden.
Even voor het complete plaatje: de waarde van het paard is zeker €1000 gestegen door mijn trainingen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:00

Ik denk niet dat je nu nog een % van de verkoopprijs kan vragen als dit niet afgesproken was.
Voorrijden zou je eventueel wel een bedrag per keer kunnen vragen. Wel stom dat het zo is gegaan.

En in het vervolg, als je echt paarden opleidt, zou ik daar toch ook met een vast bedrag per maand/training werken ofwel met een contractje met op voorhand een 'verkoop' clausule. Dat laatste is echter moeilijk, want de exacte waardestijging is natuurlijk een zeer betwistbaar iets. Zou je dan al op voorhand moeten vastleggen per niveau ofzo.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:07

Zo dat is echt balen zeg!

Ik zou het bij de eigenaar laten of die een verkoopvergoeding fair vindt, al kan je een balletje opgooien natuurlijk. Bijv zeggen dat je wel eens gehoord hebt dat dit gedaan wordt.. Dan kan ze er wel of niet op inspringen. Maar zeker als je geen vergoeding krijgt dan zou ik niet voor nop gaan voorrijden. Er is wel ergens een grens..

En idd de volgende keer dit bespreken vooraf en aangeven dat je niet opnieuw in die valkuil wilt stappen en bij verkoop een % wilt hebben. Al is dat nog lastig hoor, want immers als de eigenaar daar achteraf niet in meegaat zal je naar de rechter moeten om je gelijk te krijgen en dat is wel erg veel gedoe voor relatief weinig geld

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:14

Voor de Haflinger zou ik niet meer met de eigenaar gaan praten over een vergoeding. Maar ik zou in de toekomst wel goed bedenken wat je wilt doen.

Als je een geldelijke vergoeding wilt voor het trainen van een paard moet je op voorhand hierover afspraken maken met de eigenaar en dit in een contract gieten. Enige nadeel is dan wel dat het vrijblijvende een beetje weggaat. Als je geld vraagt, ga je namelijk ook met eisen en wensen van eigenaars en deadlines te maken krijgen en ga je minder gemakkelijk kunnen zeggen dat je 'vandaag geen zin hebt'.

Dus wil je jouw trainingen als betalende dienst aanbieden (met dus ook de verplichtingen die bij een contract komen) of wil je lekker vrijblijvend paardjes blijven trainen en jouw ervaring vergroten (maar dan wordt je er geldelijk niet beter van). Dat is een keuze die jij moet maken, maar 1 ding is duidelijk: dat is een keuze die je vooraf moet maken. En niet wanneer het paard al getraind is of wanneer het al verkocht is, dan ben je te laat.

Lucy_121
Berichten: 648
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:25

Dankjewel voor alle snelle adviezen! De reden dat ik niet op voorhand om een bijdrage heb gevraagd is omdat ik weet dat de eigenaar niet zo breed zit en geen geld zou hebben om mij een maandelijkse bijdrage te geven. Daarbij zijn er genoeg meiden die op zoek zijn naar een leuk paard om te trainen die er geen geld voor vragen dus ik ben bang dat als ik dit op voorhand doe, dat ze dan maar iemand anders zoeken. Een contractje opstellen met iets van dat ik een bijdrage krijg als het paard binnen een halfjaar verkocht wordt ofzo vind ik wel interessant klinken! Zeker iets om te onthouden voor de volgende keer.

Ik denk dat ik haar gewoon ga vragen hoe zij er in staat om mij een tegemoetkoming te geven.
Even los hiervan, wat is een normale prijs om te vragen per keer voorrijden?

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:29

Als je het zelf erg leuk vindt? Dan zou ik niets vragen.

Ik ben niet zozeer van geld. Geef nu ook een meisje les omdat ze door Corona niet naar haar les mag. Mijn dikkie is op afstand te besturen...

Ja het kost tijd en moeite. Maar het is ook leuk!
Gratis plezier.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:38

Ik zou wel eens de eigenaren willen horen, kijken of die even overtuigd zijn van alle voordelen die zij gehad hebben. Ik hoor zoveel jonge meiden die denken dat ze een paard beleren of wat leren, terwijl het verhaal vaak anders is als je de eigenaar spreekt.

Niet ergens om, maar mijn bijrijder van 18 jaar heeft ook soms het idee dat ze mijn paard wat geleerd heeft, wat er eigenlijk is gebeurt is dat ze zelf iets geleerd heeft.
Zo maakt de mijne het zich gewoon lekker makkelijk als hij er mee weg kan komen (zoals telkens terugvallen in draf als zij wil galopperen, weglopen als ze wil opstappen en zich lekker sterk maken in de bochten) en op het moment dat mijn bijrijder hem dus eindelijk voorwaarts weet te houden in galop, dan heeft ze het idee dat zij hem nu heeft geleerd om voorwaarts te blijven...

Ik vind het wel humor, ze vroeg aan mij toestemming voor verhaaltjes die ze op insta en dergelijke wil posten en ik zie dan de lol in van hoe zij zich ontwikkeld, meer dan hoe mijn paard wat geleerd heeft.

Zoals dit verhaaltje die dus niet zo gepost is:

Afbeelding

Ik heb haar de tip gegeven om het eens van de andere kant te bekijken, ik kan doorgaans gewoon rustig opstappen zonder dat Duke meteen weg vliegt (of hij moet erg gespannen zijn, maar dan stappen we een rondje aan de hand tot de spanning weg is), bij mij galoppeert Duke wel netjes door en als Duke fatsoenlijk voorwaarts is, dan maakt hij zich ook niet sterk in de bochten.

Dus wie boekt er dan vooruitgang, zij of Duke? Heb haar geadviseerd om bovenstaande stukje vanuit de “wij” vorm te schrijven, sinds dien hoef ik ook eigenlijk niet meer te corrigeren wat ze schrijft op de socials, want ze is zich bewuster dat ze een combi zijn en dat ze samen vooruitgang boeken of samen een mindere dag hebben.

Ik ben wel tevreden met haar als bijrijder, ze prutst twee dagen per week leuk met hem en is nu ook begonnen met 1 dag in de week longeren. Wanneer ik kan, dan kom ik haar helpen met wat extra instructie, zodat er voor haar ook meer vertrouwen komt en er vooruitgang in blijft zitten. Maar mijn paard echt wat leren doet ze nog niet, dat hoeft ook niet, dat doe ik liever zelf of met iemand met veel meer ervaring en kennis.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 13-05-20 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:42

Je pakt dit goed op!

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:52

Daphara,

Ik snap precies wat je bedoelt. :')
Zolang ze maar vriendelijk naar je paard zijn en netjes dat ze vroeg ook of je verhaaltjes mocht posten :)

Maar ik had er ook 1 die dacht dat ze mijn paard wat leerde. Ondertussen wel de hoeken af laten snijden, weg laten lopen of wegdraaien tijdens opstappen en constant aandraven om niks.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:21

hoikimmmy schreef:
Daphara,

Ik snap precies wat je bedoelt. :')
Zolang ze maar vriendelijk naar je paard zijn en netjes dat ze vroeg ook of je verhaaltjes mocht posten :)

Maar ik had er ook 1 die dacht dat ze mijn paard wat leerde. Ondertussen wel de hoeken af laten snijden, weg laten lopen of wegdraaien tijdens opstappen en constant aandraven om niks.


Ach het idee dat je een paard wat leert is natuurlijk wel leuk, ik snap het ook wel en vind het ook niet erg, het is een verschil van inzicht.
Ik zal vroeger niet anders geweest zijn, ik dacht al jong meisje ook dat ik heel wat was door op nog niet doorgereden paarden te stappen. Maar terugkijkend denk ik niet dat ik de paarden echt meer geleerd heb dan een stukje “hoe ga ik als paard om met overenthousiaste kinderen” en “Hey die stuiterbal op mijn rug bedoelt het waarschijnlijk wel goed, laat ik eens doen wat ik denk dat ze graag wil, want dan roept ze zo enthousiast ‘goed zo’”.
Naar mijn idee had ik heel wat pony’s beleerd, ach wijsheid komt met de jaren.

Het meisje dat mij in april geholpen heeft mij 3 jarige zadelmak te maken vond het ook heel leuk en paard te beleren, maar eigenlijk “lifte” ze gewoon mee. Ze is een handig licht ruitertje en daarom had ik haar uitgekozen, om mij te helpen, niet vanwege haar kunde met jonge onbeleerde paarden. Wie heeft dan het paard zadelmak gemaakt, degene die bepaald wat en wanneer er iets gebeurt of de ruiter die er op zit?

Natuurlijk hebben we het samen gedaan, maar je snapt wel wat ik bedoel.

Ik vind het ook zo leuk als ik lees “ervaring met paarden zadelmak maken en/of paarden inrijden” ik vraag me af hoeveel echt van die zogenaamde ervaring terecht zou komen als ze het alleen moeten doen zonder eigenaar/trainer/instructeur die stap voor stap aangeeft hoe en wat.

In mijn ervaring kun je de echt goede ruiters met talent voor het beleren en doorrijden niet makkelijk als bijrijder krijgen, die echt goede meiden krijgen links en rechts paarden aangeboden om te rijden. Mijn vorige bijrijder was er zo’n eentje, die krijgt er nu fulltime voor betaald op een grote dressuurstal.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:33

Ja zo kwam er bij mij een meid die zei dat ze de nieuw ingekochte paarden van de manege als eerste reed. En daar zaten echt wel aparte gevallen bij volgens haar. Ik reed mijn vrolijke merrie eerst voor en naar galop maakte ze een hupsje maar was daarna gewoon braaf. Ze stapte op en bleef echt om me heen cirkelen, dus vroeg of ze nog wilde draven nou dat ging wel 2 rondjes. Toen ging ze uitstappen. Na tijd zei ze wel dat mijn merrie super lief en braaf was en ze zou nog van zich laten horen... Nooit weer wat gehoord. :') ze zei dat ze 18 was maar had het gevoel dat ze jonger was.

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:07

1: Ik zocht ooit een bijrijder die ook goed klonk.. uit haar verhalen klonk ze wel erg groen, de meest stomme dingen niet weten. Maar zo klonk wel oprecht en had wel door wat verantwoordelijkheid was. Ze had geen rijbewijs maar wel een scooter die ze zelf bij elkaar HD gespaard. Klinkt als een echte doorzetter, Dus ja waarom niet?

Toen kwam ze... en had ik spijt dat ik met een groot paard toch nooit de moeite had genomen naar haar postuur te vragen. Geloof dat ze wel 1,95 was en een beer van een postuur. Die hele scooter zat vol met haar. Niet zozeer veel vet, maar gewoon een groot ramig meid.

Ik had wel een groot paard, maar wel een iel paard (draver). Eeuhm ja,... hoe praat je dit goed?

Ze heeft erop gezeten en zou mij laten zien dat ie wel goed kon galopperen, ondanks mijn uitleg. Tja ze viel eraf In de eerste bocht. Heel sneu. Vond het echt vervelend. Maar Iedereen kreeg zo wel duidelijk antwoord.
Meid nooit meer weer gezien. Eigenlijk voel ik me er nog naar onder, geen idee waarom precies.



2; Nu doe ik begeleide ritten met mijn eigen fjord. Meiden die zeggen ook (?) zo’n haflinger te hebben en intussen het hoofdstel van hun eigen leenpaard (Fries) niet om krijgen.

Ach.. vroeger was ik vast niet beter. Uiteindelijk zijn alle ritten leuk!

3: geef nu een jonge meid les op mijn fjord omdat ze niet naar de manege kon. Nou dat is leuk! En ze doet het goed! Nooit gedacht dat zo’n jong kind zo snel dingen op kan pakken!

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:51

Goedemorgen allemaal, excuus dat ik zo kom binnenvallen maar ik heb een vraag! Waar kan ik nu het beste een advertentie plaatsen/zoeken voor een bijrijdpaard?

Ik heb tot ik mijn eigen paard verkocht in 2013 zelf ook altijd bijrijdsters gehad en toen keek ik altijd op marktplaats. Echter staan daar bijna geen advertenties meer op?!

Nadat ik mijn paard verkocht heb ik nog wel een tijdje een paard gereden maar die is toen verhuisd naar Denemarken. In de tussentijd nog een kind gekregen dus het stond allemaal op een laag pitje. Nu wil ik het weer oppakken maar hoe? Bedankt alvast voor de reacties!

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:12

Ik denk dat je op Facebook het meeste kans hebt.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:11

Hier toch via Marktplaats en Facebook het meeste succes. Hoewel mijn 1e bijrijdster via Bokt was, en die is er nog steeds. Dus heel trouw :)

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:14

Ik heb ook 1x via bokt een bijrijdpaard gevonden. Die heb ik 3 jaar verzorgd. De andere had ik via marktplaats en die heb ik 5 jaar verzorgd.
Ik heb wel veel reactie gehad via facebook maar veel zetten niet door. Of het zijn kinderen van 11. De meest serieuze krijg ik toch op marktplaats.