Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:37

Sheran schreef:
Zouden jullie zoiets doen voor je bijrijder?


Alles op papier zetten! Als je mondeling is toegezegd kan je nooit iets bewijzen, daarom staat alles op papier bij mij. Je hebt geen poot om op te staan als de eigenaar ineens iets anders wilt.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:38

Mijn vader en ik zijn beide jurist, dus dat komt goed :D. Ik vertrouw haar overigens volledig hoor, maar ik heb wel geleerd dat het voor beide partijen beter is om alles gewoon op papier te hebben.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:47

Sheran schreef:
Mijn vader en ik zijn beide jurist, dus dat komt goed :D. Ik vertrouw haar overigens volledig hoor, maar ik heb wel geleerd dat het voor beide partijen beter is om alles gewoon op papier te hebben.


Ik zou t gewoon voor de zekerheid doen.

Schimp
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-03-20

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:27

Twijfel je niet door het verhaal van je vriendin? Heb je de bijrijder al gevraagd naar haar kant van het verhaal? Ze kan veranderd zijn of misschien niet zoveel zin meer hebben.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:51

Schimp schreef:
Twijfel je niet door het verhaal van je vriendin? Heb je de bijrijder al gevraagd naar haar kant van het verhaal? Ze kan veranderd zijn of misschien niet zoveel zin meer hebben.


Dit ging niet over mij, toch? Ben hier even de context kwijt...

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:42

Sheran schreef:
Schimp schreef:
Twijfel je niet door het verhaal van je vriendin? Heb je de bijrijder al gevraagd naar haar kant van het verhaal? Ze kan veranderd zijn of misschien niet zoveel zin meer hebben.


Dit ging niet over mij, toch? Ben hier even de context kwijt...


Ik denk dat Schimp op een oud bericht reageert.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:17

Ik meld me ook hier.

Ik heb een Quarter kruising western gereden, in het noorden ontzettend lastig om daar iemand voor te vinden. Dus zocht ik iemand met een goede basis in dressuur. Dacht iemand gevonden te hebben, ze is lief en rijdt met zachte hand. Maar er komt nu steeds meer naar boven waar ik niet blij mee ben. Onkunde en bepaalde kennis uit de basis mis ik gewoon. Zolang ik zelf rij om haar te corrigeren kan het misschien nog, maar als ik straks moet stoppen ivm zwangerschap wil ik wel dat ze correct doorgereden wordt. Dus dacht dan kan ze misschien beter stilstaan al die tijd.
Nu zoek ik nog een tactische manier om er een einde aan te breien... Ze is best onzeker en bedoelt het goed. Maar ik heb er geen goed gevoel meer bij.

Ook stoor ik me echt aan dat ik 18+ zoek en reacties krijg van allemaal kinderen die zeggen dat ze net zo goed zijn. Al 3 jaar ervaring en pony's beleerd dat soort dingen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:04

Is het misschien een idee om dit meisje lessen te laten volgen. Want als ik het zo lees is het niet onwil, maar echt onkunde.

Met lessen ondervang je dit misschien net even het stukje onervarenheid.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:08

Daar denk ik ook meteen aan. Kun je haar niet laten lessen? Waarschijnlijk vindt ze dat zelf ook best leuk en dan hoor je het ook van een ander :)

Bedankt trouwens aan iedereen voor de adviezen. Ik heb nog even goed met de staleigenaar gezeten en ze kwam met nog een paar fijne opties. En het paard wordt van mij :)

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 20:26

Ze is evenoud als ik, 25. Maar ze wil geen les. Ze wil liever dat ik ga lessen en het haar dan leer. Maar dan krijg je toch zo'n gevalletje ik vertel een verhaal over een wit paard en 10 meter verderop is het een eenhoorn.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 20:35

O sorry dat ik het zeg, maar ben inmiddels echt allergisch geworden voor mensen die niet willen lessen. ( tenminste als ze op mijn paard willen rijden... zonder regelmatig les mag je gewoon NIET op mijn paard rijden punt uit.)

Om te verzekeren dat een bijrijder wel gaat lessen betalen ze een bijdrage vooruit waar ik dan de les van betaal.

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 20:46

Huh? Dat zou het gewoon klaar zijn. Les heb je nodig, punt. Lekker makkelijk als zij er geen kosten aan heeft en het wel vd eigenaar hoort.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 20:50

Nou, als je geen les wil, dan wil je jezelf ook niet verbeteren. Eęn van de redenen voor mij om die persoon dan niet meer te willen.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:17

Ja ze komt ook met steeds meer dingen die aan mijn paard zouden liggen... Ik kan haar prima nageeflijk rijden en zijgangen. Spins en stops kent ze de basis ook van. Maar met haar snijdt ze elke hoek af, bepaalt zelf tempo. Maar dat is alleen zo als ik er ben.. zou natuurlijk kunnen. Maar vind het nu wel goed zo.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:19

Vanwaar wilt ze dat niet? financieel oid?

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:21

hoikimmmy schreef:
Ja ze komt ook met steeds meer dingen die aan mijn paard zouden liggen... Maar vind het nu wel goed zo.

Het eerste is een gebrek van de ruiter aan inzicht over eigen kunnen, is ook veel voorkomend zo’n opmerking. O:)
Dan juist zou lessen gewenst moeten zijn vanuit de bijrijder zodat zij er ook een fijner rijpaard aan zou krijgen.

Het tweede geeft duidelijk aan dat het tijd om afscheid te nemen is.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:21

miramii schreef:
Vanwaar wilt ze dat niet? financieel oid?


Inderdaad financieel, en heel eerlijk vind ik de lessen niet eens duur. Maar ook valt er gewoon niet te plannen als ik aanbied om samen eens een les te doen.

Wel apart want buitenritten die georganiseerd zijn wil ze wel en dan moet ze een trailer huren ook.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:27

Ehm het paard bepaald niet zelf het tempo en richting. Gaat dat niet zoals gepland door de ruiter ligt dat niet aan het paard.
Ik zou er klaar mee zijn, omdat ze geen zelf kennis heeft en ook niet wil leren.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:21

Geen les is ook bij mij een regelrechte no-go, helemaal als het dus met rijden allemaal niet vanzelf gaat.

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:30

Is het ook niet haalbaar voor haar om dan bijv 1x in de maand te lessen? Qua financiën?

Geen lessen zou ik niks vinden, zeker als het rijden niet goed gaat. En ik ben dan een bijrijder := Het lijkt me toch ook niet prettig voelen voor de ruiter dat dingen niet helemaal goed gaan?
Ik heb deze eerste maand nu 2x pw les (1x kleinschalig gevorderden groep, 1x privé) omdat ik het paard goed wil leren kennen maar snap dat dat financieel niet altijd te doen is.

Het is vreemd dat ze buitenritten dan wel wilt, incl trailerhuur. Zou haar toch vragen dat geld in les te steken :+

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:35

Ik zou dat eerlijk gezegd eisen; je dilemma voorleggen en aangeven dat je graag wilt dat ze of gaat lessen, of dat je op zoek gaat naar een ander. Het valt goed uit te leggen, ik zou dit als bijrijder prima begrijpen en je geeft haar de keuze. Dan inderdaad een constructie dat ze het geld naar jou overmaakt, dan weet je ook zeker dat ze het doet.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:47

Nouja wat ik zeg ze geeft mijn paard de schuld. Toen ik haar vroeg om te lessen zei ze ook wat wil je dat Indy leert dan?
Of haar onzekerheid zit haar in de weg dat ze bang is voor kritiek. Zou me eigenlijk ook niet verbazen.

Miramii, dat ga ik vandaag inderdaad wel met haar bespreken. Ik leste zelf ook altijd met bijrijdpaarden ook als het niet hoefde. Je wil toch dat je het goed doet en dat je verder komt.
Ze vroeg me al om iemand erbij te zoeken die dan ging lessen.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:59

hoikimmmy schreef:
Nouja wat ik zeg ze geeft mijn paard de schuld. Toen ik haar vroeg om te lessen zei ze ook wat wil je dat Indy leert dan?
Of haar onzekerheid zit haar in de weg dat ze bang is voor kritiek. Zou me eigenlijk ook niet verbazen.

Miramii, dat ga ik vandaag inderdaad wel met haar bespreken. Ik leste zelf ook altijd met bijrijdpaarden ook als het niet hoefde. Je wil toch dat je het goed doet en dat je verder komt.
Ze vroeg me al om iemand erbij te zoeken die dan ging lessen.


>;)

Het paard de schuld geven is uiteraard wel de makkelijkste weg. Als ze toegeeft dat het aan haar ligt, ontkomt ze niet meer aan les volgen. Het kan natuurlijk totale onwetendheid zijn, maar dit klinkt als een meisje van 14 i.p.v. 25..
Ik ben eerlijk gezegd benieuwd wat de achterliggende gedachte is. Ze wil enerzijds wel leren, maar dan van jou zei je? Dus je zou denken dat ze er wel voor openstaat. Maar haar opmerkingen zijn wel heel bijzonder en zouden bij mij ook tegen het randje van “laat maar zitten” aanzitten.
Aan de andere kant, zeker vanwege je zwangerschap is het fijn dat je degene kent die met je paard aan de slag is en niet op het laatste moment nog een vreemde moet toevertrouwen (ervan uitgaande dat ze niet voor het oprapen liggen uiteraard).

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:20

Ja mijn vriend vond het ook al heel bijzonder. En niet klinken als iemand van 25.
Ze wil inderdaad van mij de tips en tricks maar ook met mij erbij wordt ze super onzeker.

Maar ik denk dus dat ze dan maar beter stil kan staan. Tegen mei krijgt ze een inloopstal met paddock en wei. En misschien wil mijn tante nog eens met haar wandelen. Krijgt ze toch wat aandacht. En anders moet ik mijn vriend er maar naartoe sturen. :')

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:25

Lastig, maar inderdaad als het met rijden niet goed gaat, zou les voor mij ook een vereiste zijn. Niet om het paard iets te leren, maar om er een betere combi van te maken.