Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:21

Maanlicht schreef:
Ik wil juist ook graag investeren in lessen, maar ga daar bovenop niet ook nog een bijdrage betalen. Daar heb ik het geld gewoon niet voor. Soms vind ik het wel lastig, wordt er een bijdrage van €80 in de maand gevraagd voor twee keer in de week rijden , maar moet je ook wekelijks op eigen kosten lessen. Dan ben je €180 in de maand kwijt voor een paard wat niet van jou is en wat je twee keer per week even mag zien.


Vaak wordt niet wekelijks gevraagd, maar bijvoorbeeld om de week of 1x per maand. En ook dat is dan te veel.

Hier betaal je €25,- a €30,- voor 30 of 45 minuten priveles. Als je zelf van te voren 15-20 minuten losrijd en na de les zelf uitstapt heb je echt heel intensief les in die tijd.
En Veel leerzamer dan een manegeles.

Dit zijn instructeurs die echt op hoog niveau paarden opleiden en uitbrengen op wedstrijden.

Dan gaat het dus om een les investering van €25,- tot €75,- per maand afhankelijk van wat je kiest.

Diegene die al op manege lessen wilden vaak niet overstappen en zij of hun ouders willen niet dubbel betalen.

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:00

JoyceB volgens mij gaat het maanlicht om het dubbele in haar verhaal. En de eigenaar een fikse bijdrage én daarbovenop dan nog de leskosten.

Dat is voor mij ook wel gortig hoor.
Lessen wil ik echt graag doen, maar dan liever niet ook nog eens 75 euro extra aan de eigenaar betalen naast de lessen.

Een zak wortels of voer betalen oid dat vind ik overigens geen probleem.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:18

Ja, dat snap ik. €180 is ook wel erg veel.

Maar het scheelt al als je die €80,- hebt en dan 1 of 2x per maand les.
Dan heb je het over een bedrag van 100-130 euro. Scheelt minimaal €50,- per maand.

Ik zag ook staan 2x per week les. Dat is wel erg vaak. Dan snap ik dat een eigenaar zegt doe mij maar €50,- of €75,- en dan doe je maar 1x per week les bij.

De mensen met eigen paard hebben en het volledige stalgeld, de dierenarts kosten, fysio/tandarts/hoefsmid/zadelmaker, inentingen en mestonderzoek, wormenkuur, kosten voor tuig, en dan nog lessen, lidmaatschap rijvereniging, startkaart en wedstrijden.

Ik snap heel goed dat veel bijrijders die alleen een bijbaantje hebben en nog studeren, of die net op zichzelf zijn gaan wonen dit soort kosten niet op kunnen brengen en dan bewust geen eigen paard nemen, maar wel alle lusten willen en alleen je eigen kosten voor les en evt. Wedstrijden willen dragen is misschien ook niet helemaal reëel.

En ik snap heel goed dat eigenaren dan zeggen: alles prima, maar ik wil in elk geval een eerlijk deel van het stalgeld delen.

Ik ken het van 2 kanten. En heb ook paar keer nee gezegd tegen een "lease" constructie aanbod. Maar ik snap het wel.

Voor een paard waar ik heel veel mee mag en veel van en mee kan leren zou ik dan wel een bijdrage overhebben, maar weer niet voor een paard wat ik moet corrigeren, vervelend is of niet waar ik zoek of watqua mogelijkheden past bij mijn ambities.

Ik heb de paarden nu aan huis, dus een bijdrage nu van €75,- voor 2x per week, is niet aantrekkelijk.

Dan kan ik beter hier thuis een paard in training zoeken. Of in bruikleen.

Dat is voor iedereen een eigen afweging natuurlijk.

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:31

Tja... maar vaak is het dus of een bijdrage aan de eigenaar en geen les of andersom.

En dat kan ik wel begrijpen, want het is veel geld voor niet jou eigen paard.
Daarom vraag ik alleen dat er gelest word en zelfs dat is dus vaak nog teveel tenzij ze dus vooruit betalen dan kan het plots wel ;)

Eerlijk gezegd als ik 180 euro zou moeten betalen incl les dan ga ik liever naar een manege en daar een paard leasen.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:38

Ik snap het ook van beide kanten heel goed. Ik zou als paardeneigenaar zelf les belangrijker vinden dan de bijdrage, maar dat was ook vooral omdat ik het paard 'goed' wilde houden en ik het fijn vond als er een oogje in het zeil gehouden kon worden. Bij echt goede ruiters zou het van mij overigens niet per se hoeven.

De reden dat ik huiverig ben om heel veel te investeren in bijrijdpaarden is ook dat het gewoon niet je eigen paarden zijn en ze zo weer weggehaald kunnen worden. Die kans is zelfs vrij groot, omdat eigenaren een bijrijder zoeken als ze zelf minder tijd hebben. En vaak leidt dat uiteindelijk toch tot verkoop. Ik heb inmiddels zo'n 14 bijrijdpaarden gehad, ook veelbelovende die de eigenaar nóóit zou verkopen, maar geen daarvan heb ik langer dan een jaar kunnen rijden. De meesten maar een paar maanden. En daar investeer je dan in. Dat vind ik dus echt zonde. Vandaar dat ik nu wel investeer in lessen, maar ik huiverig ben voor een hoge bijdrage.

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:51

Sheran ja vandaar dat ik zeg dat ik in geval van een flinke bijdrage zeg dat ik dan liever ga leasen op een manege oid.

Het heeft beide voor en nadelen.

Maar is de keuze van de eigenaar om een paard te hebben en de bijkomende kosten.

De bijrijder wil graag helpen ( en moet in mijn ogen) door middel van les er voor zorgen dat ze een combinatie gaan vormen en daarna vooruit gaan in het rijden.
Wedstrijden en dergelijke daar buiten gelaten. Als dat al mag zijn die kosten vanzelfsprekend voor de kosten van de bijrijder als die wil starten.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:08

Ander puntje over lessen..
wat ik vaak zie gebeuren bij bijrijders welke afhaken omdat ze verplicht moeten lessen is dat de eigenaar bij en bepaalde instructeur lest waar de bijrijder ook moet lessen.
Wat als je dan als bijrijder je niet helemaal in de materie kunt vinden zoals deze gebracht wordt.
Nog los van de complete methodiek. Maar echt de manier van lesgeven.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:21

[***] schreef:
Ander puntje over lessen..
wat ik vaak zie gebeuren bij bijrijders welke afhaken omdat ze verplicht moeten lessen is dat de eigenaar bij en bepaalde instructeur lest waar de bijrijder ook moet lessen.
Wat als je dan als bijrijder je niet helemaal in de materie kunt vinden zoals deze gebracht wordt.
Nog los van de complete methodiek. Maar echt de manier van lesgeven.


Ik als eigenaar zou niet willen dat mijn bijrijder bij een andere instructeur lest, tenzij ik die instructeur ken en weet hoe die les geeft. Ik heb ondertussen te veel instructeurs meegemaakt die les geven en daarbij vooral focussen op de voorste helft van het paard, met andere woorden “geen gelul, paard moet in de krul” alles dat er achter de ruiter gebeurt wordt niet of onvoldoende behandeld.

Dus nee, ik zou niet zomaar toestaan dat een bijrijder een eigen instructeur kiest.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:21

[***] schreef:
Ander puntje over lessen..
wat ik vaak zie gebeuren bij bijrijders welke afhaken omdat ze verplicht moeten lessen is dat de eigenaar bij en bepaalde instructeur lest waar de bijrijder ook moet lessen.
Wat als je dan als bijrijder je niet helemaal in de materie kunt vinden zoals deze gebracht wordt.
Nog los van de complete methodiek. Maar echt de manier van lesgeven.


Ja, dat heb ik ook regelmatig gehad. Dat ik bij een instructeur moest lessen die ik helemaal niet prettig vond en die visie op paardrijden helemaal niet deelde.

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:34

Ik denk dat je dan ook beter kunt stoppen met het paard, hoe jammer ook.
Want de eigenaar lest wel bij die instructeur en staat achter die visie.
Het enige wat je nog wel kunt doen is er over praten met de eigenaar :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:30

Ik heb een bijrijpaard gehad waarvan de eigenaar er een totaal andere visie op na hield dan ik. Ik ben gaan lessen bij de instructeur die zij uitkoos, maar ze wilde niet eens komen kijken, want de ene keer dat ze gekeken had vond ze niet leuk dat het paard iets moest doen wat het niet wilde (aangalopperen en het paard was liever lui dan moe, dus viel telkens terug).

Zij was heel erg van de “zo natuurlijk mogelijk” en “het paard heeft een eigen wil die je moet accepteren”. Uiteindelijk werkte dat ook gewoon ook niet meer, zeker niet met les, waarbij het paard af en toe iets moet doen wat het liever niet wil en/of moeilijk vind om te doen. Wel een super leuke instructeur, die echt naar het totaal plaatje keek, dus haar heb ik (in overleg) gehouden bij mijn volgende bijrijpaard.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:44

Ja ok..
Denk dat ik mijn vraag iets specefieker had moeten stellen aan jullie antwoorden te zien haha.

Ik neem aan dat de visie voor omgang en training in de basis wel moeten matchen wil het voor het paard eerlijk blijven. Anders heb je altijd 1 partij (eigenaar, bijrijder of paard) welke in de staak gaat op een gegeven moment. Dit gaat fout lopen.
Dus als je visie wel overeenkomt en je wel wilt lessen..
Maar als dan blijkt dat de instructrise van de eigenaar niet matcht met jou als ruiter.
Iemand kan gewoon in je allergie zitten door de manier van uitleggen, praten, herhalingen, intonatie, veel gebaren, heel weinig woorden etc etc..
Er zijn 101 redenen te noemen waarom de wijze WAAROP lesgegeven wordt niet past..
Wat dan?
Graag toelichting vanuit beide kanten.. zowel eigenaar als bijrijder..

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:04

[***] schreef:
Ja ok..
Denk dat ik mijn vraag iets specefieker had moeten stellen aan jullie antwoorden te zien haha.

Ik neem aan dat de visie voor omgang en training in de basis wel moeten matchen wil het voor het paard eerlijk blijven. Anders heb je altijd 1 partij (eigenaar, bijrijder of paard) welke in de staak gaat op een gegeven moment. Dit gaat fout lopen.
Dus als je visie wel overeenkomt en je wel wilt lessen..
Maar als dan blijkt dat de instructrise van de eigenaar niet matcht met jou als ruiter.
Iemand kan gewoon in je allergie zitten door de manier van uitleggen, praten, herhalingen, intonatie, veel gebaren, heel weinig woorden etc etc..
Er zijn 101 redenen te noemen waarom de wijze WAAROP lesgegeven wordt niet past..
Wat dan?
Graag toelichting vanuit beide kanten.. zowel eigenaar als bijrijder..


Dus als de focus van de les wel past, maar je de instructeur gewoon niet mag? Tjee, dat heb ik nog nooit gehad, ik zie dat echt als een probleem van de ruiter. Ik ben er om te leren en de instructeur is er om mij wat te leren. De ene instructeur ligt je wat beter dan de ander, maar als het inhoudelijk wel is wat jij zoekt, dan denk ik dat het eerder onzekerheid van de ruiter is als het niet werkt. Ik heb daar zelf geen last van, vroeger misschien wel, maar inmiddels ben ik oud en wijs genoeg om dingen niet persoonlijk op te vatten.

Lastig, maar ik als eigenaar zou een lesje meekijken en het daarna met bijrijder bespreken, vaak helpt het als er een “neutraal” iemand meeluistert en kijkt en later wat van dat gevoel van ongemak weg kan nemen. Maar ik zou om die reden de bijrijden niet een andere instructeur laten kiezen. Het probleem is niet de instructeur, maar de ruiter imo.

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:07

Wederom praten, als eerste met de instructeur zelf. Bij voorkeur overigens NIET als je op het paard zit.

Als het echt is omdat je de persoon zelf niet prettig vind heeft dat natuurlijk niet zoveel zin, maar wel als je de manier waarop de uitleg word gegeven niet prettig vind of dat ze schreeuwt of juist te pas en te onpas complimenten geeft etc...

Meestal ligt daar het probleem als de visie je als ruiter wel past.

Helpt dat niet of er iets anders dan kun je met de eigenaar praten en voorstellen om te lessen bij een andere instructeur waar de eigenaar dan de eerste paar keren bij aanwezig is?

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 19:00

Ik ben vrij coulant, mocht het met mijn instructrice echt niet klikken dan kunnen we samen naar iemand anders kijken. Ik werk zelf ook professioneel in de paarden dus ken veel instructeurs. Er zijn meer mensen die ik fijn les vind geven, dus daar zou een bijrijder uit mogen kiezen wat mij betreft.

Anomien

Berichten: 7391
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:49

Ik zou.... ALS ik al een bijdrage zou overwegen.
Het bedrag Geheel laten vervallen als de ruiter in goed les wil investeren.

Anders bezuinigen ze op les, vind ik toch zonde.
Heb er liever goede instructeur bij dan Pietje de buurman die niets weet en maar 5 euro vraagt.

Maar mij ging het toch nooit om het geld.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:03

Mijn huidige bijrijdster neemt iedere week prive les a 30 euro en betaald 50 euro per maand aan mij. Daarnaast helpt ze mee de wei te mesten en na het rijden voert ze de paarden. Ik heb 2 paarden, dus genoeg te rijden en voor die 50 euro mag ze zo vaak komen als ze wil, de paarden zijn fijn afgericht, enthousiast en super braaf. Daarnaast leer ik haar vanalles over grondwerk, maar ook gedrag ed. Ze heeft voorheen een eigen paard gehad, dus ze weet welke kosten de eigenaar heeft. Ze is nu een stuk goedkoper uit dan toen ze een eigen paard had en kan vaker rijden omdat er 2 paarden staan. Voor haar is het vanzelfsprekend dat een hobby geld kost. Als ze even vaak op de manege zou willen rijden als bij mij dan zou ze een boel meer geld kwijt zijn. En ik ben super blij met haar, ze is super voor mijn dieren en ondertussen heb ik er ook een fijne vriendin aan, dus voor beide partijen een win win situatie.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:27

Volgens mij mag ik in mijn handjes knijpen met mijn bijrijdpaard, als ik deze verhalen zo lees.

Het is een haflinger die ik nu 7 jaar rijd. Geen makkelijke hoor, ik ben de eerste die het met hem volhoudt. Eerdere bijrijders hielden het voor gezien, gezien hij dus niet makkelijk is en deze mensen bang van hem werden.
Ik rijd hem bitloos, vaak zelfs met een los touwhalstertje in het bos, de wijk...en het gaat heel goed. Je moet hem echt leren kennen.

Ik heb alle vrijheid, mag rijden wanneer ik wil ( ben ook de enige die hem rijd ) en mag doen en laten wat ik wil. Het kost me niks. Hij staat 2 mins van mijn huis af en staat direct aan het bos.
Ik betaal wel wat ik zelf wil veranderen ( zoals een hoofdstel, of een zadel als ik een ander wil etc )
Ik beschouw hem als van mij zelf. Ook geen probleem als ik een vriendin mee neem.
Wil ik les, geen probleem, maakt ook niet uit wie.

Ik begin ook niet meer aan een eigen paard, zeker niet zolang ik Niels heb. Heb alle lusten en kost me nauwelijks wat ( alleen als ik zelf dus wat aanschaf ) Wat ik voor dat geld allemaal kan doen, wat mi het gekost had met een eigen paard ( heb meerdere eigen paarden gehad )...
Ik denk dat ik wel een lot uit de loterij heb ;)
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 10-07-20 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:29

Cinnepin schreef:
Volgens mij mag ik in mijn handjes knijpen met mijn bijrijdpaard, als ik deze verhalen zo lees.

Het is een haflinger die ik nu 7 jaar rijd. Geen makkelijke hoor, ik ben de eerste die het met hem volhoudt. Eerdere bijrijders hielden het voor gezien, gezien hij dus niet makkelijk is en deze mensen bang van hem werden.
Ik rijd hem bitloos, vaak zelfs met een los touwhalstertje in het bos, de wijk...en het gaat heel goed. Je moet hem echt leren kennen.

Ik heb alle vrijheid, mag rijden wanneer ik wil ( ben ook de enige die hem rijd ) en mag doen en laten wat ik wil. Het kost me niks. Hij staat 2 mins van mijn huis af en staat direct aan het bos.
Ik betaal wel wat ik zelf wil veranderen ( zoals een hoofdstel, of een zadel als ik een ander wil etc )
Ik beschouw hem als van mij zelf. Ook geen probleem als ik een vriendin mee neem.
Wil ik les, geen probleem, maakt ook niet uit wie. Eigenaresse gaat er van uit dat ik dat zelf wel kan beslissen, gezien ik de pony inmiddels beter ken dan zijzelf ( ze heeft ook een fries en dat is echt haar paard ).

Ik begin ook niet meer aan een eigen paard, zeker niet zolang ik Niels heb. Heb alle lusten en kost me nauwelijks wat ( alleen als ik zelf dus wat aanschaf ) Wat ik voor dat geld allemaal kan doen, wat mi het gekost had met een eigen paard ( heb meerdere eigen paarden gehad )...
Ik denk dat ik wel een lot uit de loterij heb ;)


Ja jij hebt echt wel veel geluk zo :)
Maar ik denk dat dit soort constructies nooit kunnen werken als er nog een eigenaar is die ook met het paard wilt rijden. Dan wordt het toch al sneller afgewogen dan indien dat paard anders toch niets staat te doen.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:34

Denk ik ook. Eigenaresse en ik liggen ook op 1 lijn qua omgang met de paarden..:) Ze is zelf ook bitloos gaan rijden nadat ik dat ben gaan doen met haar haf. We rijden geregeld samen, maar zij is heel druk dus ook regelmatig alleen. Ga straks ook weer ff lekker het bos in

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:00

Ik moest als bijrijder ook EN bijdrage EN wekelijkse lessen zelf betalen.
Was €50 per maand kwijt aan de eigenaar voor het bijrijden. En dan nog €170 per kwartaal voor elke week les.
Nu ik er aan terug denk idioot. Ben bij haar gaan rijden omdat ze iemand zocht die haar jonge paard verder kon ‘opleiden’... raar dat ik daar dan voor moest betalen eigenlijk

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:21

Trui schreef:
Ik moest als bijrijder ook EN bijdrage EN wekelijkse lessen zelf betalen.
Was €50 per maand kwijt aan de eigenaar voor het bijrijden. En dan nog €170 per kwartaal voor elke week les.
Nu ik er aan terug denk idioot. Ben bij haar gaan rijden omdat ze iemand zocht die haar jonge paard verder kon ‘opleiden’... raar dat ik daar dan voor moest betalen eigenlijk



Dit vind ik helemaal niet idioot. 50 euro per maand om te mogen bijrijden is toch niets. En lessen zijn vooral een investering voor jezelf en een houvast om het paard niet te verpesten, zou ik als eigenaar ook sowieso verplichten. Je mag ook niet zo maar alles gratis verwachten. Tenzij je het paard toch effectief beter had gekregen met wedstrijdresultaten?

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:26

Naja k vind t best idioot dat je iemand zoekt die paard verder kan opleiden, dus ik verleende een dienst aan haar, en die lessen had ik toch zelf ook wel genomen.
Maar ik vind het idee van ik verleen een dienst aan haar want zij zoekt iemand die haar paard verder kan trainen, en dan moet ik haar betalen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:28

Trui schreef:
Naja k vind t best idioot dat je iemand zoekt die paard verder kan opleiden, dus ik verleende een dienst aan haar, en die lessen had ik toch zelf ook wel genomen.
Maar ik vind het idee van ik verleen een dienst aan haar want zij zoekt iemand die haar paard verder kan trainen, en dan moet ik haar betalen.


Maar hoeveel ervaring had jij en in welke mate heb je het paard effectief verder opgeleid?

fohadie
Berichten: 4302
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:29

Trui schreef:
Naja k vind t best idioot dat je iemand zoekt die paard verder kan opleiden, dus ik verleende een dienst aan haar, en die lessen had ik toch zelf ook wel genomen.
Maar ik vind het idee van ik verleen een dienst aan haar want zij zoekt iemand die haar paard verder kan trainen, en dan moet ik haar betalen.



Daarmee maak je een denkfout. Echt heel weing mensen verlenen en dienst en rijden het dier naar een hoger niveau. Als je het hele topic (en veel andere topics) had doorgelezen dan wist je waarvoor de bijdrage meestal bedoelt is.

Iemand die een paard wel op een hoger niveau brengt als de eigenaar, zal ook niet voor een gemiddeld bijrijdpasrd kiezen.