Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:01

Shirley schreef:
Dat zou geweldig zijn!
Wat leuk!
Denk dat je aan TelmaB een heel fijne verzorgster hebt :j

En geen klusjes, aangezien ik volpension sta. :))

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:03

Oh, heerlijk!
Bij mij moeten de handen wel uit de mouwen ~~}>

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:41

michelle___ schreef:
TelmaB schreef:
Ik begon er steeds minder plezier in te krijgen. Ik kwam 3 keer per week en betaalde 50 euro per maand, en ik mocht alleen maar klusjes doen en longeren. :/ Het hele verhaal staat in dit topic: [VP] Wat zouden jullie doen?

*Komt even binnen vallen*
Ik zoek toevallig een verzorgster/bijrijdster voor mijn friesje. Ze verhuist per 10 april naar Den Haag op een manege.

Als je interesse heb zie ik vanzelf wel een PB'tje verschijnen :D .


Ah super leuk!! *\o/* Ik heb je een berichtje gestuurd

Mjong
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:10

Helaas heeft de eigenaresse drie weken geleden mijn verzorgponies verkocht, heb ze twee jaar lang drie keer in de week verzorgd. Het waren echt twee superleerzame beestjes <3 Maar ik ben dus ook weer druk op zoek -O- Helaas nemen veel mensen 14 jarigen niet echt serieus en zijn advertenties al gauw voor 16+ :(

Mjong
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:15

Vraag me trouwens ook af waar de paardeneigenaren onder ons op afknappen bij verzorgsters en wat juist pluspunten zijn.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:55

mjong,
Dat ligt voor iedereen anders, maar als ik op zoek zou zijn naar een bijrijder (ikzelf ben recreatieve ruiter met dus ook maar een 'simpel', braaf paard), zou ik kijken naar de volgende dingen:

- rijniveau: niet meer de absolute beginner, maar verder maakt het weinig uit.
- komt de advertentie volwassen over? Laatst zag ik er eentje op fb van een meisje die een groot zwart paard zocht, maar iets anders 'was nog wel ok'. Yeah right....
- schat de ersoon zijn eigen capaciteit goed in? Vb ik zou 100x liever hebben dat iemand eerlijk zegt welke oefeningen hij/zij kan, en wat nog niet goed gaat en les wil nemen dan de bekende 'ik rijd al een half jaar op de manege en heb eens een priveles gehad op een jonge pony van een vriendin. DUS ik heb al heel veel ervaring en ook ervaring met het rijden van eigen paarden en opleren van jonge paarden' (ok, ik vergroot het nu wel erg uit, maar zie bijna wekelijks dit soort omschrijvingen voorbij komen)
- wil iemand les nemen? Zou bij mij sowieso een eerste eis zijn.
- zijn ouders bereid om eens te komen kijken / op te letten / ...? Bij een minderjarige zou ik het echt wel een pluspunt vinden als die bij een eerste kennismaking meekomen. Bij 16 plus ligt dat anders.
- kan iemand een bijdrage betalen of meehelpen met klusjes? En dan zou ik het fijn vinden als die persoon bij een eerste gesprek wel heeft nagedacht wat haalbaar is of niet. Bvb een ruwe schatting van hoe veel dagen en hoe veel tijd je in klusjes kan en wil steken in verhouding tot wat je mag?
- vriendinnen zouden bij mij een afknapper zijn, maar dit hangt af van de eigenaar.


En dan natuurlijk, hoe meer ervaring, 18+, eigen paard gehad, ... Daar gaat wel standaard de voorkeur naar, maar verander je natuurlijk weinig aan...

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:57

Poekkie schreef:
mjong,
Dat ligt voor iedereen anders, maar als ik op zoek zou zijn naar een bijrijder (ikzelf ben recreatieve ruiter met dus ook maar een 'simpel', braaf paard), zou ik kijken naar de volgende dingen:



En dan natuurlijk, hoe meer ervaring, 18+, eigen paard gehad, ... Daar gaat wel standaard de voorkeur naar, maar verander je natuurlijk weinig aan...



Oehh ik ga hier even op inhaken, wellicht dat ik er nog wat aanpassingen aan kan vinden voor in mijn eigen advertentie! (en ik weet heel zeker dat dat geen goed Nederlands was :'))


- rijniveau: niet meer de absolute beginner, maar verder maakt het weinig uit. Op welke manier kijken jullie naar een rijniveau? Ik heb zelf foto's in mijn advertentie staan en heb erin vermeld staan dat ik inmiddels 13 jaar rijd, met tussenposes. Heb leren rijden op een manege maar de laatste jaren ook veel ervaring heb opgedaan met het verzorgen en berijden van bijrijdpaarden wat me enorm goed is bevallen. Ik heb echter geen wedstrijdervaring dus ik kan daarin geen wedstrijdniveau neerzetten. (ik rij op L/M/ weet ik welk niveau iemand wil). Dus ik ben altijd erg benieuwd vanuit eigenaren op welke manier ik nou het beste ' mijn niveau' kan aangeven

- komt de advertentie volwassen over? Laatst zag ik er eentje op fb van een meisje die een groot zwart paard zocht, maar iets anders 'was nog wel ok'. Yeah right.... Serve on a golden plate otherwise no thank you toch? :')

- schat de persoon zijn eigen capaciteit goed in? Vb ik zou 100x liever hebben dat iemand eerlijk zegt welke oefeningen hij/zij kan, en wat nog niet goed gaat en les wil nemen dan de bekende 'ik rijd al een half jaar op de manege en heb eens een priveles gehad op een jonge pony van een vriendin. DUS ik heb al heel veel ervaring en ook ervaring met het rijden van eigen paarden en opleren van jonge paarden' (ok, ik vergroot het nu wel erg uit, maar zie bijna wekelijks dit soort omschrijvingen voorbij komen)
Zouden jullie als eigenaar ook specifiek beschreven willen zien wat je wel en niet kent en kunt?


- wil iemand les nemen? Zou bij mij sowieso een eerste eis zijn.
No comment, lijkt me duidelijk, mag ik bij je langs komen? Want hier zijn ze niet te vinden hoor waar je ook mee op les kunt :')

- zijn ouders bereid om eens te komen kijken / op te letten / ...? Bij een minderjarige zou ik het echt wel een pluspunt vinden als die bij een eerste kennismaking meekomen. Bij 16 plus ligt dat anders. Ik ben inmiddels bijna 21 maar heb een maal gehad dat iemand afknapte op mijn ouders die mee gingen.. (ik neem eigenlijk standaard iemand mee met de eerste kennismaking, het bericht op de vorige pagina is daar de reden van :') ) dat maakte me niet volwassen genoeg om alleen op kennismaking te gaan dus zou ik ook wel niet volwassen genoeg zijn om alle verantwoordelijkheden te kunnen dragen.. Trekken jullie hier een leeftijdsgrens in?

- kan iemand een bijdrage betalen of meehelpen met klusjes? En dan zou ik het fijn vinden als die persoon bij een eerste gesprek wel heeft nagedacht wat haalbaar is of niet. Bvb een ruwe schatting van hoe veel dagen en hoe veel tijd je in klusjes kan en wil steken in verhouding tot wat je mag?
Zijn dit dingen die je echt persoonlijk bij voorkeur bespreekt. Of zijn dit dingen die je ook van te voren in een advertentie zou willen terugzien?


:Y) zo nu ben ik uitgezeurd :') (Hebben jullie gezien dat ik een liefde heb voor deze smiley? :') :o )

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:43

Mjong vroeg dacht ik naar de voorwaarden voor een verzorgster, toch?
Dat is in mijn beleving iets heel anders dan een bijrijdster, dus ik zal hier even op ingaan.

De advertentie moet voor mij liefst kort en bondig zijn.
Vertel wie je bent, welke afstand je maximaal kunt/wilt reizen en hoevaak je kunt/wilt komen en op welke dagen.
Lange verhalen over vorige verzorgpony's, ponykampen en maneges bewaren we wel gezellig voor bij de thee :9k
Iemand die gelijk begint over lengte en gewicht en hoe goed zij of hij kan rijden heeft een verkeerd beeld van een verzorgpony, daar word ik dus niet vrolijk van -O-

Dat eventuele rijden komt later wel ter sprake!

Ouders zijn juist van harte welkom en worden juist door mij mede uitgenodigd, althans bij jongeren onder de 16 dan.
Mocht een oudere verzorgster toch graag met ouders komen, zou dat voor mij geen afknapper zijn, Golden Angel ;)

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:57

Voor mij komt, gezien de omschrijving die je gaf, het eigenlijk op het zelfde neer sorry haha. Ik bied mezelf aan als bijrijdster maar ik doe ik alle verzorging en klussen bij. In mijn ogen zit daar niet direct een verschil in. :')

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:47

Mjong schreef:
Vraag me trouwens ook af waar de paardeneigenaren onder ons op afknappen bij verzorgsters en wat juist pluspunten zijn.

Ik ben echt heel simpel...
Ik wil best iemand een kans geven, maar ik geef er ook maar 1. Als ik je tijdens het gesprek al bijdehand vind, kap ik af. Je jaaaren ervaring of whatever interesseert me echt niet.

Voor mij is het een dikke plus als je ervoor open staat om te leren en dingen ook echt aanneemt.

Het klinkt misschien bazig of arrogant, maar die 2/3 dagen in de week ben je wel bezig met iemands kostbaarste bezit. Er zijn (on)geschreven regels waar je je gewoon aan moet houden.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:36

Michelle, dus jij knapt af als mensen vertellen over hun ervaring met paarden en vind dat bijdehand?

Het is toch normaal dat mensen vertellen over zichzelf en hun ervaring om te zien of het zou passen? Ben jij autoritair? En dan alleen tegen jongeren of ook tegen volwassenen?

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:57

joyce B schreef:
Michelle, dus jij knapt af als mensen vertellen over hun ervaring met paarden en vind dat bijdehand?

Het is toch normaal dat mensen vertellen over zichzelf en hun ervaring om te zien of het zou passen? Ben jij autoritair? En dan alleen tegen jongeren of ook tegen volwassenen?


Ik denk dat je me een beetje verkeerd heb begrepen.
Wat ik bedoel is dat ik afkap op bijdehand gedrag, en niet op je ervaring. Ervaring is waar je in eerste instantie naar kijkt lijkt mij. Met bijdehand gedrag bedoel ik bijvoorbeeld het bit wisselen, terwijl je had aangegeven dit niet te doen. Of toch maar dat kleine stukje door het mulle zand, ondanks dat het paard dat niet mag door oude blessures, en het dan terug zien op foto’s oid.

Autoritair? Nee. Ik wil dat er verantwoord omgegaan word met mijn paard. Mijn vorige bijrijdster was een topper, maar liet in mijn vakantie mijn paard twee weken in haar box staan... En liet daarna niks meer van zich horen. Ik wil dat deze keer liever voorkomen. :)

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 00:10

wb rijiveau gaf ik altijd aan welke oefeningen we zo'n beetje deden of naartoe aan het werken waren in de lessen.
Dus bijv dat we op L-dressuur niveau lesten en aan het werken waren naar schouderbinnenwaarts of welke oefening we dan ook naartoe werkten.
Ook gaf ik altijd ana dat ik meer recreatief dressuurruiter was en van een rustig buitenritje hield als dat tzt mogelijk was maar dat gewoon bakwerk meer dan prima was.
Nou vond ik mezelf niet bepaald toe aan de M :+, ik reed vaak ook op paardjes die hun bouw niet mee hadden maar vond juist die paarden leuk omdat je dan juist samen verder kon tot een bepaald punt en ieder stapje wat we verder konden dan het paard voorheen kon was ik al heel blij.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 00:57

Ah oeps, het verschil tussen verzorgster en bijrijdster is wat vaag voor mij, sorry. In mijn ogen was het verschil tussen verzorgster en bijrijdster altijd de bijdrage en de klusjes buiten het rijden.

Hihi, ik vind een lange advertentie met alle (relevante) uitleg dan weer handiger om iemand in te schatten. Maar idd geen verhalen.

Wbt ouders: onder de 16 is dit voor mij een pluspunt. Boven de 20 zou ik het niet direct doen, alhoewel het voor mij helemaal geen probleem zou zijn als dit voor een eerste kennismaking is. Maar dan graag wel duidelijk maken hoe je het in de toekomst ziet (bvb ouders achteraf ook mee is geen probleem, maar ik wil wel weten wie er op mijn terrein staat.).

Niveau schat ik in op basis van rijfoto, hoe lang je al rijdt, manege ja/nee en het handigste voor mij is natuurlijk als je schrijft welke oefeningen je nu mee bezig bent.

Klusjes bespreek ik het liefst persoonlijk, zal ook anders zijn bij iedere eigenaar denk ik. Dus je tijdsbesteding zou ik niet specifiek in de advertentie zetten. Ik doel vooral op dat ik zou merken dat je hierover ook nadenkt en kan uiten wat wel/niet mogelijk is en samen een compromis kan vinden. Dus niet 'jajaja, ik kan alles doen' en uiteindelijk is het toch te veel of niet wat je wou en dan blijft alles maar gewoon liggen.

Bijdehand is idd ook een afknapper, maar heeft in mijn ogen weinig te maken met jaaaaaaren ervaring hebben? Erder als je mij het gevoel geeft van 'ik weet alles beter en zal het wel effe oplossen'. Die zou ik ook niet met mijn paard vertrouwen.

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 02:53

Telma mijn vriendin zoekt een verzorgster in Warmond:) je mag alles met de pony doen behalve van het terrein af gaan. Springen in overleg :) het is voor volgens mij rond 3x in de week ze vraagt een bijdrage ( ik weet niet hoeveel ik kan der wel een keertje vragen) en het is een hele gezellige stal met binnenbak ik sta er zelf ook:)

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:29

>;) omgekeerde wereld bij mij dan denk ik.

Paarden die ik rij zijn heilig voor mij. De jonge fries al helemaal. De eigenaar rijd daar nooit op dus ik kan 'm helemaal beleren zoals ik wil.
Ik heb m'n eigen zadel en hoofdstel en dekje voor m omdat de eigenaar geen spullen heeft voor m behalve een hoofdstel die ik niet zo tof vind.
Eigenaar reed altijd met enkel gebroken bit bij die arabier. Eerste wat ik heb gedaan is een dubbel gebroken bit er in gehangen. Die Fries rijd ik ook altijd met dubbelgebroken bit.

Longeren deed de eigenaar bijna nooit. Dat doe ik dus minstens een keer in de week. Als ik de hoefsmid nodig heb zeg ik het, dan staat die er de week erop die paarden te doen.
Meestal vraag ik na zo 'n zes weken of die weer langskomt.ja of paard moet een enorme scheur hebben.

De arabier had geen manen meer op de helft van z'n manenkam. Ik ben al een jaar aan het vlechten om die te laten groeien.de manen hebben nu zo'n 15 cm er bij.Eigenaar vind het allemaal prachtig. Ik toiletteer de paarden voor m. Was ze. Soms trek ik de paddock recht. Of probeer ik nieuwe supplementen uit. Voer ze extra bij als ik het nodig vind.

Echt ik had het niet beter kunnen treffen denk ik. +:)+

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:37

Ja, maar dan heb jij een eigenaar getroffen die eigelijk gewoon weinig om zijn paard geeft. Ik zou echt not amused zijn als ze hier hun eigen zadel/hoofdstel gaan meebrengen. Mijn tuig is op maat gemaakt van mijn paard.
En voer of supplementen wil ik echt niet achter mijn rug om gegeven hebben.
Dus super voor jou dat je dit plekje gevonden hebt en dat het geweldig draait, maar als een 'kandidaat' dit verhaal tegen mij komt vertellen, zou het per direct exit zijn, sorry.

(Hmmm, misschien kom ik nu nogal streng over. Ik ben oprecht blij voor je dat jij je in deze constructie goed voelt en onbrekende zorg verleent. Maar de meeste eigenaars zijn zelf toch meer begaan met hun paard denk ik)

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:44

Ik heb ooit eigen teugels meegenomen en aan het hoofdstel gehangen omdat de eigenaar teugels had met van die rubberen strips erin (antislip ofzo) waardoor mijn handen kapot gingen, wel in overleg.
Dat was rap over toen bleek dat de eigenaar het paard op de teugel liet kauwen en mijn teugels daardoor beschadigd raakten.
Meer dan een 'oh ja, sorry' heb ik nooit gehad trouwens, idem dito voor mijn verschimmelde dekje en poetsbak vol met slijkerige troep.

Roosje01

Berichten: 10743
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:57

Ik had idd ook vroeger eigenaar die alles best vond en regelde dus ook alles alsof ik een eigen paard had wel in overleg altijd. Had ook gewoon een eigen kast met tuig en spullen op stal. Heb het altijd als heel leerzaam ervaren en hoop verantwoordelijkheids gevoel opgebouwd daardoor. Maar ik ben vrij makkelijk pas me aan aan de situatie en de eigenaar tenslotte blijft die de baas dus overleg altijd alles.

Heb het nu ook getroffen mag dressuur rijden en met mijn eigen zadel. Zijzelf rijd western en is allang blij dat hij extra aandacht en beweging krijgt. Omdat ze vanwege een hernia niet vaak en lang kan rijden. Haar dochter reed er vroeger ook dresuur mee.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:10

Poekkie schreef:
Ja, maar dan heb jij een eigenaar getroffen die eigelijk gewoon weinig om zijn paard geeft. Ik zou echt not amused zijn als ze hier hun eigen zadel/hoofdstel gaan meebrengen. Mijn tuig is op maat gemaakt van mijn paard.
En voer of supplementen wil ik echt niet achter mijn rug om gegeven hebben.
Dus super voor jou dat je dit plekje gevonden hebt en dat het geweldig draait, maar als een 'kandidaat' dit verhaal tegen mij komt vertellen, zou het per direct exit zijn, sorry.

(Hmmm, misschien kom ik nu nogal streng over. Ik ben oprecht blij voor je dat jij je in deze constructie goed voelt en onbrekende zorg verleent. Maar de meeste eigenaars zijn zelf toch meer begaan met hun paard denk ik)



Wie zegt dat ik het achter zijn allemaal doe? Als ik iets wil moet ik er wel gewoon een goede onderbouwing bij hebben. Dus Ik vraag gewoon of hij het goed vind hoor. Beestje is ontzettend mager voor een Fries en dat ligt niet aan de eigenaar want ze stoppen 'm werkelijk waar helemaal vol met hooi. En ik ben gewoon aan het zoeken wat hem het beste helpt om zijn spieren te laten ontwikkelen en wat vet er op te krijgen. De eigenaar heeft nog helemaal niet zo lang paarden en de accomodatie is verder gloednieuw en perfect onderhouden gezien ze aan huis staan. Ze komen elke dag de hele dag buiten alleen snachts gaan ze naar binnen.

Er is geen zadel op maat gemaakt voor die Fries. Er ligt alleen een dressuur zadel en een endurance zadel van die arabier.daar wil ik niet mee rijden op een brede friese rug. Vandaar dat ik nu het zadel van mijn vriend mee heb, die rijd zelf niet meer. En dat zadel heeft ook alleen maar op friezen gelegen. Fries is ook pas vijf maanden onder het zadel. En omdat ik nu een zadel mee heb is er voor de eigenaar geen nood aan de man om een zadel aan te laten meten gezien dit zadel goed is.

De arabier heeft een rug die heel moeilijk is. Dus ik wilde graag een osteopaat er bij. Nou dat kon ook gewoon. This absoluut niet dat hij niet om z'n paarden geeft. Maar gewoon het ontbreken van een stukje kennis/herkenning. Zadel maker is er toen ook nog bij gekomen om het zadel van dat arabiertje weer goed te maken. This echt geen verkeerde man hoor.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:15

Maar aan diegenen die een eigen zadel meenemen: laten jullie dit dan controleren door een zadelpasser? Of je gooit gewoon een goedkoop zadel dat jou past op het paard? Een goed zadel + controle is duur, dat geef je toch niet uit aan een paard waar je bij wijze van spreken morgen misschien mee moet stoppen?

Edit: Gwen: ok sorry, uit je post leek het net alsof je zelf maar deed zonder al te veel overleg. Bedankt vokr de opheldering. En nogmaals, super dat het voor jullie werkt. Ikzelf zou al dat geregel en stroom aan suggesties persoonlijk niet erg waarderen, maar goed iedereen is anders :)

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:45

Poekkie schreef:
Maar aan diegenen die een eigen zadel meenemen: laten jullie dit dan controleren door een zadelpasser? Of je gooit gewoon een goedkoop zadel dat jou past op het paard? Een goed zadel + controle is duur, dat geef je toch niet uit aan een paard waar je bij wijze van spreken morgen misschien mee moet stoppen?

Edit: Gwen: ok sorry, uit je post leek het net alsof je zelf maar deed zonder al te veel overleg. Bedankt vokr de opheldering. En nogmaals, super dat het voor jullie werkt. Ikzelf zou al dat geregel en stroom aan suggesties persoonlijk niet erg waarderen, maar goed iedereen is anders :)


No problemo!

Zadel wat ik gebruik is een fryso legacy en die had mijn vriend na verkoop van zijn vorige paard op de zolder liggen. Dus het is geen goedkoop zadel. Maar het werd ook niet meer gebruikt. Mijn vriend en ik hebben samen bekeken of het fryso zadel goed genoeg lag ( in de eerste instantie heb ik met een endurance pad eronder gereden door gebrek aan bespiering bij de schoft) en inmiddels is hij zo bijgetrokken dat ik met een dekje waar schapenwol aan vast genaaid zit kan rijden. Dus die is niet dikker als een extreem dik dressuur dekje. Zadel ligt stabiel genoeg daardoor.en als ik merk dat paard weer teveel gegroeit is in bespiering kan ik weer een dunner dekje er onder leggen en dan wordt het tijd voor de zadelmaker. Maar het zou ook kunnen dat paard zodanig zich ontwikkeld dat het zadel gewoon goed blijft liggen, dat is even afwachten. Maar momenteel is hij zo veranderlijk als het weer kwa bespiering. Dan zou ik elke maand een zadelmaker moeten laten komen zo rijk ben ik niet. En met dat dekje is het voor nu wel even opgelost.

Paard is er tien keer beter door gaan lopen.
In vergelijking met de eerste paar keer rijden toen ik wel het zadel van de eigenaar er op had liggen, was dat fryso zadel echt een verademing.

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:57

komen hier mensen uit dit topic uit omgeving scherpenzeel
die evt nog bijrijdpaardje zoeken ik heb dan mis stal genoot zoet wat meer info in pb

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:59

Bedankt voor de uitleg! En super dat het blijkbaar goed werkt voor je bijrijdpaard :)
Eigelijk vind ik het wel aan de eigenaar om goed passend tuig te regelen inclusief nacontroles :o
Maarja, ik begrijp wel dat jij nu in een situatie bent waar dit niet zo is en dan is het goed dat je zelf wel dit initiatief neemt voor het paard. En ja natuurlijk zal een regelmatig nazicht door een zadelpasser beter zijn, maar in dit verhaal is dat niet realistisch om dit van jou als bijrijder te verwachten.

Ik doelde eigelijk meer op mensen die toch hun eigen zadel (of hoofdtel of bit) willen meenemen terwijl er voor het paard al passend tuig is. vb om een andere discipline te beoefenen of omdat ze het niet lekker vinden zitten of ... Dan zou ik hier als eigenaar niet mee in willen investeren, maar anderzijds zou ik toch erg huiverig zijn om dit idee. Een paardenrug is snel gekwetst.

cobiie

Berichten: 7312
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:10

Om van een eigenaar die niet rijdt (en de paarden eigenlijk dus als grasmaaiers heeft lopen), die ook geen (hoge) bijdrage vraagt, te eisen dat die maar extra kosten moet maken omdat de bijrijder wilt rijden, vindt ik niet heel normaal.

Het is, zoals met alles, echt afhankelijk van de situatie.