Verzorgpony??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 14:06

Wat lief van iedereen om ons zo te helpen, dank u!! Hebben we echt veel aan als beginners.

Vraagje: zo een beschermvestje, hoe weet je dat je het juiste koopt? Die in de manege zijn, of stuk of niet de juiste maat,... ligt daar ook zo door elkaar en we kennen er dan niet veel van. :-)
Maar we gaan haar er eentje in Decathlon kopen. Ze heeft al rijlaarzen en -broek, tokje en handschoenen vandaar. Nu nog een kistje met borstels en dan een vestje.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:08

Ik heb wel eens zulke onervaren kindjes gehad als verzorgmeisje hoor :)
Ouders moeten er van mij altijd bij zijn. Hoeven niet perse verstand van paarden te hebben, maar wel geen normaal gezond verstand en oog op veiligheid :)

Ik begeleid ze dan altijd, dus komen op hetzelfde moment als ik :)
(nadeel van kleine ponys :+ ) en dan leer ik ze alles (tot in de redelijkheid) wat ze graag zouden willen weten :)

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 14:09

In dat geval ;-). Altijd welkom :-)[/quote]

Oh, dank u! Nu komt hij dit weekend wel net naar ons en zoveel rijden we nu ook niet aan en af. Hij komt meestal met de trein naar ons, maar indien wij eens naar hem rijden, zal ik je een berichtje zenden. :-)

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 14:13

Hebben ze daar borstels? Op youtube heb je veel instructiefilmpjes, kijk bijvoorbeeld een bij Paardenpraat tv.[/quote]

Ik heb er dus geen idee van of ze daar gerief hebben, niemand heeft ons daar ooit al een deftige uitleg gegeven. :-( Ik ga zeker eens op youtube kijken straks. Dank u om deze tip.

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 14:18

Keet schreef:
Ik heb wel eens zulke onervaren kindjes gehad als verzorgmeisje hoor :)
Ouders moeten er van mij altijd bij zijn. Hoeven niet perse verstand van paarden te hebben, maar wel geen normaal gezond verstand en oog op veiligheid :)

Ik begeleid ze dan altijd, dus komen op hetzelfde moment als ik :)
(nadeel van kleine ponys :+ ) en dan leer ik ze alles (tot in de redelijkheid) wat ze graag zouden willen weten :)


Tja, iedereen moet toch ooit eens ergens starten hé. :-) We blijven op zoek naar een betere begeleiding hoor. En geloof mij, ik loop geen mm weg van haar! Tenzij het paard een geluid maakt en ik van het verschieten een meter opzij schiet, dan sta ik eventjes wat verderop. :-) Maar ook dat betert al hoor. :-))

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:20

Mijn paard is maar 95 cm hoog :+ mooi maatje om mee te beginnen :)
Maar begrijp je heel goed hoor :) komt vanzelf goed :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:24

JenIB schreef:
Wat lief van iedereen om ons zo te helpen, dank u!! Hebben we echt veel aan als beginners.

Vraagje: zo een beschermvestje, hoe weet je dat je het juiste koopt? Die in de manege zijn, of stuk of niet de juiste maat,... ligt daar ook zo door elkaar en we kennen er dan niet veel van. :-)
Maar we gaan haar er eentje in Decathlon kopen. Ze heeft al rijlaarzen en -broek, tokje en handschoenen vandaar. Nu nog een kistje met borstels en dan een vestje.

Er zijn maattabellen voor bodyprotectors (die beschermvestjes). Let wel op dat het aantal blokjes een grote invloed heeft op de bewegingsvrijheid en dus het kunnen volgen van de bewegingen van de pony, regel is hoe meer hoe beter en hoe prettiger ze zitten. Ondanks dat ze er zo uit groeien is een echt goede kopen aan te raden als je je dochter er mee wil laten rijden. Laat haar er eerst eens zonder pony een uurtje mee bewegen (incl. iets als fietsen), want het beperkt hoe dan ook je beweging en dat moet je niet meteen samenvoegen met een sport die nog zo nieuw is.

Zelf heb ik ze niet, deels omdat ik niet spring/cross (daar is het vaak terecht verplicht), maar ook omdat ik de nadelen niet vindt opwegen tegen de kleine kans op een ongeluk. Als ik zonder bodyprotector niet op een bepaald paard/pony wil stappen, dan moet je dat met ook niet doen. Zo'n dier is op dat moment niet geschikt voor mij (en dan mogelijk ook niet voor welke andere ruiter ook). Cap/tok is wel standaard alleen al omdat terreinbeheer niet genoeg snoeit en tak tegen je cap minder ellende geeft dan tak vast in je haar.

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:25

Ik denk dat uw dochter wel zoet is met de paardenfilmpjes van paardenpraattv :)

https://www.youtube.com/watch?v=IqguDr16P6A

En zo zijn er nog veeeel meer! Bijv opzadelen!

ps Ik zou een verkoopster om advies vragen voor bodyprotectors. Het moet wel echt goed zitten anders belemmert het je in het rijden.

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 14:54

tamary schreef:
JenIB schreef:
Wat lief van iedereen om ons zo te helpen, dank u!! Hebben we echt veel aan als beginners.

Vraagje: zo een beschermvestje, hoe weet je dat je het juiste koopt? Die in de manege zijn, of stuk of niet de juiste maat,... ligt daar ook zo door elkaar en we kennen er dan niet veel van. :-)
Maar we gaan haar er eentje in Decathlon kopen. Ze heeft al rijlaarzen en -broek, tokje en handschoenen vandaar. Nu nog een kistje met borstels en dan een vestje.

Er zijn maattabellen voor bodyprotectors (die beschermvestjes). Let wel op dat het aantal blokjes een grote invloed heeft op de bewegingsvrijheid en dus het kunnen volgen van de bewegingen van de pony, regel is hoe meer hoe beter en hoe prettiger ze zitten. Ondanks dat ze er zo uit groeien is een echt goede kopen aan te raden als je je dochter er mee wil laten rijden. Laat haar er eerst eens zonder pony een uurtje mee bewegen (incl. iets als fietsen), want het beperkt hoe dan ook je beweging en dat moet je niet meteen samenvoegen met een sport die nog zo nieuw is.

Zelf heb ik ze niet, deels omdat ik niet spring/cross (daar is het vaak terecht verplicht), maar ook omdat ik de nadelen niet vindt opwegen tegen de kleine kans op een ongeluk. Als ik zonder bodyprotector niet op een bepaald paard/pony wil stappen, dan moet je dat met ook niet doen. Zo'n dier is op dat moment niet geschikt voor mij (en dan mogelijk ook niet voor welke andere ruiter ook). Cap/tok is wel standaard alleen al omdat terreinbeheer niet genoeg snoeit en tak tegen je cap minder ellende geeft dan tak vast in je haar.


Zij gaat ook niet springen met het paard, maar dacht dat het toch iets bescherming gaf, indien ze (hopelijk nooit!) valt.

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 14:57

tamary schreef:
Cap/tok is wel standaard alleen al omdat terreinbeheer niet genoeg snoeit en tak tegen je cap minder ellende geeft dan tak vast in je haar.


Hihi, stel je voor zonder cap kom je na je wandeling in het bos terug eruit ziende als een ree (met takken op je hoofd). :-)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:02

Pasvorm is heel belangrijk bij een bodyprotector. Zeker nooit op de groei kopen. Voor bodyprotectors geldt wel dat hoe duurder, hoe comfortabeler...

Wil jullie gerust aan het station komen ophalen als je eens wil langskomen en de trein gemakkelijker is.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:05

JenIB schreef:
Zij gaat ook niet springen met het paard, maar dacht dat het toch iets bescherming gaf, indien ze (hopelijk nooit!) valt.

Vallen is vrijwel zeker, bewegingen synchroniseren met een ander levend wezen vraagt veel oefening en daar ontstaan wel eens communicatiefouten, bodyprotector kan daarbij zowel hinderen als beschermen. Als jij geen vertrouwen hebt in de manege waar je dochter rijdt, zoek dan een andere, compenseren met veiligheidsmiddelen is niet de oplossing, manege moet zijn dieren, tuigage en instructie voor elkaar hebben.

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 16:47

maximuss schreef:
Pasvorm is heel belangrijk bij een bodyprotector. Zeker nooit op de groei kopen. Voor bodyprotectors geldt wel dat hoe duurder, hoe comfortabeler...

Wil jullie gerust aan het station komen ophalen als je eens wil langskomen en de trein gemakkelijker is.


Ik kan autorijden. :-)

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 16:51

tamary schreef:
JenIB schreef:
Zij gaat ook niet springen met het paard, maar dacht dat het toch iets bescherming gaf, indien ze (hopelijk nooit!) valt.

Vallen is vrijwel zeker, bewegingen synchroniseren met een ander levend wezen vraagt veel oefening en daar ontstaan wel eens communicatiefouten, bodyprotector kan daarbij zowel hinderen als beschermen. Als jij geen vertrouwen hebt in de manege waar je dochter rijdt, zoek dan een andere, compenseren met veiligheidsmiddelen is niet de oplossing, manege moet zijn dieren, tuigage en instructie voor elkaar hebben.


Zijn we volop mee bezig, met het zoeken naar een andere manege. Ik dacht gewoon al dat met een vestje toch al beter was dan zonder. Tja, ken er niets van, gewoon een bezorgde mama. :-)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:53

JenIB schreef:
Zijn we volop mee bezig, met het zoeken naar een andere manege. Ik dacht gewoon al dat met een vestje toch al beter was dan zonder. Tja, ken er niets van, gewoon een bezorgde mama. :-)


Een bodyprotector heb ik nooit gehad, wel ALTIJD een goede cap.
Ben na de 100 keer vallen opgehouden met tellen en heb nooit iets ergers dan een kneuzing gehad. Het hoort er bij, en goed vallen kan je ook alleen leren door te doen :+

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 18:48

Mag je hier foto's plaatsen van een manegepaard? Of moet je daar ook eerst de toestemming voor vragen bij de manege zelf? Ik had hen wel de foto's doorgezonden, maar dat wil misschien nog niet zeggen dat je ze ook zomaar mag plaatsen op een site?

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 14:24

we hebben gisteren naar een paar youtube filpmjes van paardentv(?) gekeken.
Zijn nu net terug vanuit Decathlon, met een koffer vol borstels,spons,...
En bodyprotector hebben we (nog?) niet gekocht.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:11

VSW → VP

Dit topic verplaatst ik naar verzorg praat want het staat in VSW niet goed.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:43

ik zou een bodyprotector niet aanraden.. body protector is vaak meer een soort veiligheids gevoel voor de ouders als voor het kind. bodyprotector zit helemaal niet lekker en zo lang ze gewoon op een manege rijd en niet aan springwedstrijden doet lijkt het me niet nodig.

op een manege zetten ze uw dochter echt niet op een pony waarvan ze denken dat ze het niet aankan.

zelf zit ik in een situatie daarentegen dat een body protector wel echt als bescherming kan dienen voor mijn veiligheid. maar over het algemeen zijn manegepaarden ontzettend brave paarden en is een body protector meer zorgen van ouders als dat het kind er baat bij heeft.

wat wil uw dochter zelf? vind ze het een goed idee om met bodyprotector te rijden of vind ze het niks?

k zou in dit geval uw dochter laten kiezen wat ze wil, maar ik denk dat het haar alleen maar last oplevert als wat anders.

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 21:03

pien_2010 schreef:
VSW → VP

Dit topic verplaatst ik naar verzorg praat want het staat in VSW niet goed.


Sorry, en waarvoor staan die afkortingen?

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 21:06

its_daantjee schreef:
ik zou een bodyprotector niet aanraden.. body protector is vaak meer een soort veiligheids gevoel voor de ouders als voor het kind. bodyprotector zit helemaal niet lekker en zo lang ze gewoon op een manege rijd en niet aan springwedstrijden doet lijkt het me niet nodig.

op een manege zetten ze uw dochter echt niet op een pony waarvan ze denken dat ze het niet aankan.

zelf zit ik in een situatie daarentegen dat een body protector wel echt als bescherming kan dienen voor mijn veiligheid. maar over het algemeen zijn manegepaarden ontzettend brave paarden en is een body protector meer zorgen van ouders als dat het kind er baat bij heeft.

wat wil uw dochter zelf? vind ze het een goed idee om met bodyprotector te rijden of vind ze het niks?

k zou in dit geval uw dochter laten kiezen wat ze wil, maar ik denk dat het haar alleen maar last oplevert als wat anders.


We hebben haar er op de manege proberen aan te doen, vonden niet echt het juiste tussen de stapel die er lag en dan in Decathlon heeft ze er ook aangehad, maar ze voelt zich beperkt in haar bewegingsruimte.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:07

JenIB schreef:
pien_2010 schreef:
VSW → VP

Dit topic verplaatst ik naar verzorg praat want het staat in VSW niet goed.


Sorry, en waarvoor staan die afkortingen?


VP is verzorgpaarden, VSW is dacht ik verzorging stalling weide.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:24

hm als ze zelf aangeeft dit niet fijn zit zou ik het niet doen. ook een bodyprotector kan juist nadelig werken als ze valt..

JenIB
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-03-16

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 21:35

Ik zag hier net een topic van in '05. Het paardje waar ze het over hebben staat in dezelfde manege en heeft dezelfde naam als het paard waar onze dochter nu haar longeles op krijgt. Het paard was en is nu ook nog snel zuur van karakter. Kan het 11 jaar later, nog steeds gaan over hetzelfde paard? De foto die ik wil plaatsen is van dit paardje. In de les zou ze braaf zijn, maar op stal niet zo.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Verzorgpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:37

ik denk dat de foto best geplaatst mag worden.. ik zet ook wel eens fotos van mij op mijn lieveling van de manegeop bokt.