Betalen of betaald krijgen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
churity
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-05-15

Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 22:09

Hoi,

Ik merk in andere topics dat er vaak toch discussies zijn over een vergoeding voor een bijrijdpaard. Maar ik vraag me dan toch af waarom je zou betalen om andermans paarden te rijden. Ik kan er wel een reden voor bedenken. Het is een hele verantwoordelijkheid, etc. Maar ik neem aan dat de eigenaar van het paard wel een bijrijder wil die wel wat ervaring heeft met rijden en de verzorging. Maar je zou het toch ook vanuit een ander standpunt kunnen zien, waarom word de bijrijder niet betaald? Misschien is het heel onlogisch, maar als jij een paard bijrijd (hier praat ik dan over het paard de basis leren en evt. op hoger niveau brengen en zelf ook bij willen leren) dan zou je toch ook kunnen zeggen dat de bijrijder betaald word. Dit geld overigens niet voor de recreatie ruiters, maar echt voor de ruiters die een paard (bij)rijden en dus doorrijden/basis leren/hoger niveau klasseren. Wat is jullie mening?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:13

Ik laat bijrijders nooit betalen, ik mocht zelf vroeger ook altijd gratis rijden. Ik verwacht wel dat ze af en toe meehelpen met voeren en mesten en het tuig wat ze gebruiken een beetje bijhouden. Ze hebben mazzel want meestal hebben wij het voeren en mesten in de ochtend al gedaan en in de zomer hoef je al helemaal bijna niets te doen. Soms als we een weekend weg willen oid vraag ik of ze het voeren en mesten willen overnemen.

Een oud collega van me reed paarden van anderen waarvan ze de staart zelf niet eens zou kunnen betalen en kreeg daar nog een half maandsalaris extra naast haar reguliere baan. Maar zij reed ze echt omhoog voor de eigenaar.

Ik kan me ook voorstellen dat als je op een stinkend dure stal staat met veel faciliteiten voor de ruiter dat je wél een bijdrage vraagt. Een stal met binnenbak etc, waar je als eigenaar 300 zoveel voor betaalt. Ja dan zou ik de bijrijder ook vragen om een bijdrage, tenslotte maakt die ook gebruik van alle faciliteiten waar jij krom voor ligt.

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:17

Als je een paard serieus kan verbeteren (dan bedoel ik niet gewoon een beetje zadelmakken of braaf krijgen). Dan pas zou ik ervoor willen betalen.

Anders moet je gewoon blij zijn dat je de lusten hebt zonder de lasten. Een bijdrage vind ik ook niet meer als normaal, al is het maar om de serieuze mensen van de mooi weer mensen te scheiden.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:21

Ik betaal een bijrijder niet, mijn paarden zijn verder opgeleid dan mijn bijrijders in het verleden.
Jonkie wordt door mij opgeleid en dan pas gereden door bijrijders.
Dus leren mijn paarden er niets van, wel is het hartstikke leuk voor ze dat een bijrijder tijd aan ze besteed met poetsen, wandelen, binnen/buiten zetten etc.
Helaas is mijn ervaring dat bijrijders meteen niet meer op komen dagen als er niets te rijden valt.
En ook op het laatste moment (liefst einde dag) toch nog afbellen voor die dag, terwijl ze het de hele dag al wisten.
Spontaan als ze niet kunnen rijden, uitmesten zit er ook niet in en paarden binnen/buiten zetten ook niet bij de meesten.
Zal wel steeds de verkeerde treffen, want ze bestaan wel, dat weet ik :)) .
Wil er daar graag 1 of 2 van hebben :D aangezien het nu de hele zomer al zelfbediening is met binnen en buiten zetten en gelukkig stalgenoten die het doen *\o/* .

Is er een bijrijder waarbij mijn paard echt dingen zinvol kan leren dan zou ik eventueel bereid zijn te betalen, echter nu zet ik dan gewoon mijn instructrice erop en betaal die.
En dan moet je wel heel goed kunnen rijden, voordat ik ervoor betaal }> .

Zij bijrijders vaak als dienst wederdienst, bijrijder/ verzorgster blij met paard om iets mee te doen en ik blij dat ze er iets mee doen.
Als je niet heel heel goed rijdt al je bij mij ook nog in die wederdienst catagorie, want je hebt er beiden lol van.
Theoretisch zou je dan paar keer in de week niet naar stal hoeven bij goede verzorgers/ bijrijders als ze dan de paarden doen.
(al is het maar een dagje)

Tot nu toe vraag ik geen bijdrage, neig er echter zeer naar dit wel te gaan doen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:28

Als mijn bijrijder mij betaalt is dat een zakelijke overeenkomst waardoor ik ook plichten heb zoals het beschikbaar stellen van paard en tuig, de verplichting tot overleg. Ik vind dat fijn en mijn bijrijder vond dat ook fijn. Voor haar betekende het dat zij ergens aanspraak op kon maken en voor mij was het een soort garantie dat zij ook zou komen als het winter werd. Die 50 euro in de maand bevestigde onze rechten en plichten en dat namen we serieus.

Het had niks te maken met het verbeteren van het paard. Als ik een trainer wil, dan moet ik die een inhuren..

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:36

Mijn bijrijdster betaalde in het begin 20 euro per maand. Symbolisch bedrag voor de tijd en energie die ik erin stak, omdat ze toen nog 13 was en alleen manege ervaring had. Ik begeleidde haar eigenlijk altijd bij het rijden en zadelen enz. Dit geld werd ook altijd weer aan de paarden besteed. Inmiddels is ze 15 (oké bijna 16, want ze leest dit vast mee ;) ) en hebben we het betalen afgeschaft.

Ze is een stuk zelfstandiger in de omgang met de paarden en al ben ik nog altijd in de buurt als ze rijdt, helpt ze me ook vaak door te komen voeren als ik aan het werk ben of de paarden op stal zetten 's avonds. Het is nu dus een win-win situatie in evenwicht en dan hoeft er van mij geen geld bij komen kijken.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:40

Sjolvir schreef:
Ik betaal een bijrijder niet, mijn paarden zijn verder opgeleid dan mijn bijrijders in het verleden.
Jonkie wordt door mij opgeleid en dan pas gereden door bijrijders.
Dus leren mijn paarden er niets van, wel is het hartstikke leuk voor ze dat een bijrijder tijd aan ze besteed met poetsen, wandelen, binnen/buiten zetten etc.
Helaas is mijn ervaring dat bijrijders meteen niet meer op komen dagen als er niets te rijden valt.
En ook op het laatste moment (liefst einde dag) toch nog afbellen voor die dag, terwijl ze het de hele dag al wisten.
Spontaan als ze niet kunnen rijden, uitmesten zit er ook niet in en paarden binnen/buiten zetten ook niet bij de meesten.
Zal wel steeds de verkeerde treffen, want ze bestaan wel, dat weet ik :)) .
Wil er daar graag 1 of 2 van hebben :D aangezien het nu de hele zomer al zelfbediening is met binnen en buiten zetten en gelukkig stalgenoten die het doen *\o/* .

Is er een bijrijder waarbij mijn paard echt dingen zinvol kan leren dan zou ik eventueel bereid zijn te betalen, echter nu zet ik dan gewoon mijn instructrice erop en betaal die.
En dan moet je wel heel goed kunnen rijden, voordat ik ervoor betaal }> .

Zij bijrijders vaak als dienst wederdienst, bijrijder/ verzorgster blij met paard om iets mee te doen en ik blij dat ze er iets mee doen.
Als je niet heel heel goed rijdt al je bij mij ook nog in die wederdienst catagorie, want je hebt er beiden lol van.
Theoretisch zou je dan paar keer in de week niet naar stal hoeven bij goede verzorgers/ bijrijders als ze dan de paarden doen.
(al is het maar een dagje)

Tot nu toe vraag ik geen bijdrage, neig er echter zeer naar dit wel te gaan doen.


mag ik vragen waar je vandaan komt?
groetjes!

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:42

Ik heb ook ooit een bijrijdster gehad (geweldige vrouw, een uit duizend!) die paardenmasseuse was.

Ze masseerde elke maand mijn paard in ruil voor te mogen rijden. Was echt geweldig, paard vond het heerlijk :D maar zo iemand vind ik nooit meer denk ik.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:43

ik zou best 50 euro in de maand willen betalen voor het bijrijden van een paard.. maar meer als dat vind ik echt belachelijk hoog..

Desiree_2001

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:56

ik vind dat het erg van de omstandigheden afhangt, als een bijrijder veel klusjes moet doen en enkel een weiland tot zijn beschikking heeft zal die niet snel (veel) betalen maar als het paard op een luxe stal staat en er verder geen klusjes gedaan hoeven te worden is het, tenzij de bijrijder het paard dus echt naar een hoger niveau rijd, naar mijn mening niet vreemd om een hogere bijdrage te vragen. een bijrijder betalen vind ik echt onzin, ook al rijd de bijrijder het paard naar een hoger niveau, de eigenaar doet de bijrijder toch een plezier aangezien hij/zij zijn/haar hobby uit kan voeren.
in de meeste gevallen zie ik het toch wel als een wederdienst, de bijrijder helpt met de klusjes zodat de eigenaar die niet hoeft te doen en in ruil hiervoor mag de bijrijder gratis of voor een klein bedrag van zijn/haar hobby genieten.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:02

donjalover13 schreef:
[
mag ik vragen waar je vandaan komt?
groetjes!


Bij Dordrecht in de buurt.
Heb nu 1 lieve verzorgster, zoek er nog wel 1. (maar dat is echt zonder rijden, is voor mij jonkie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:03

Bij mij hoeft er niet betaald te worden, want ik vind dat als je betaalt, je ook rechten hebt. En ik wil 100% zeggenschap over m'n eigen paarden. Bovendien moest ik het zelf vroeger ook van anderen hebben, en vind ik het ook leuk als een ander met ons mee kan genieten.
Maar een bijrijder zelf betalen? Nooit. Heel simpel, ze opleiden kan ik zelf wel, en als ik te weinig tijd heb kunnen ze ook gewoon in de wei blijven staan. Hebben we totaal geen last van. Er op mogen rijden is ook wel een beetje een gunst...

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:05

Heel simpel, kom je alleen om te rijden, dan betaal je, simpelweg omdat het werk rondom het paard reeds door de eigenaar betaald wordt. De stalling, dierenarts en hoefsmid zijn namelijk niet gratis. Help je mee in de klusjes, dan zou je imo niet moeten betalen (ruil/ruil situatie) of betaald moeten worden. Maar dat laatste zou voor mij enkel van toepassing zijn als een persoon het paard ook echt verbeterd tijdens het rijden etc.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:09

Alle bijrijders leer ik wel hoefbekappen, want met 7 paarden blijf ik aan de gang, ze mogen hun eigen bijrijdknol helpen onderhouden :D

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:10

Sjolvir schreef:
donjalover13 schreef:
[
mag ik vragen waar je vandaan komt?
groetjes!


Bij Dordrecht in de buurt.
Heb nu 1 lieve verzorgster, zoek er nog wel 1. (maar dat is echt zonder rijden, is voor mij jonkie)


ah dordrecht is voor mij te ver helaas. anders had het me erg leuk geleken! succes met het zoeken verder !

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:17

Mijn bijrijders betalen?

Grapje zeker? Heb twee goede paarden staan, prachtige uitrij mogelijkheden, met een bak en hoeven vrijwel niets anders te doen dan rijden en weer naar huis.

Betalen doen ik zeer zeker niet. Eigenlijk zou ik geld moeten vragen. Kan soms niet rijden omdat anders een van de bijrijders niet aan haar trekken komt. (ik heb er 3)

Ik vraag geen geld,...prima. Maar betalen gaan we zeker niet doen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 31-10-15 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:18

Ligt er helemaal aan wat.
Betalen zal ik persoonlijk niet zo snel doen. Heb genoeg leuke paarden in de buurt die ik gratis kan rijden :P
Maarja, snap dat mensen willen dat hun bijrijder een kleine bijdrage betaalt.

Op dit moment krijg ik betaald voor t rijden en werken met de paarden. Maarja, ik train dan ook paarden hier. (Grondwerk, inrijden en doorrijden) Niet zo veel, maar gewoon als extra'tje en bedankje dat ik t paard heb getraind.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:22

Ik heb zelf overigens ook nooit betaald voor mijn bijrijdpaarden.
(hoewel de laatste volledig bij mij in de kost stond, maar daarvan wist ook bijna niemand dat die niet van mij was)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:25

Ik ben zelf nooit bijrijder geweest. Maar als ik bijrijder zou zijn zou ik wel betalen.
Ik weet als geen ander wat de kosten zijn en zou bij gratis rijden me nu niet erg op mijn gemak voelen.

Maar goed, altijd een eigen dier gehad en hoop dat zo te houden.

churity
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 23:56

Eileen_ schreef:
Ligt er helemaal aan wat.
Betalen zal ik persoonlijk niet zo snel doen. Heb genoeg leuke paarden in de buurt die ik gratis kan rijden :P
Maarja, snap dat mensen willen dat hun bijrijder een kleine bijdrage betaalt.

Op dit moment krijg ik betaald voor t rijden en werken met de paarden. Maarja, ik train dan ook paarden hier. (Grondwerk, inrijden en doorrijden) Niet zo veel, maar gewoon als extra'tje en bedankje dat ik t paard heb getraind.


"Bijrijder" is ook een woord wat voor iedereen verschillend is, ik bedoel het een beetje zoals jouw verhaal hierboven. De penny meisjes die gewoon voor de fun rijden en de (luxe) faciliteiten krijgen aangeboden zou ik ook niet betalen, maar als je een wat ouder persoon neemt die bijvoorbeeld hobbymatig paarden doorrijd/traint en die daar de nodige ervaring voor heeft en eventueel ook zo nu en dan les geeft zou ik het geen gek idee vinden om die bijrijder te gaan betalen.

Marije_jiplover

Berichten: 25366
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:03

Ik wil helemaal geen bijrijder die mijn paard opleidt. Dat doe ik zelf wel. Bij mijn jonge pony ben ik dan ook nog niet aan een bijrijder toe. En mijn oude pony hoeft niet meer opgeleid te worden op zijn 27e, die wil alleen heel graag aandacht en beweging.

Ik heb een bijrijder als win-win situatie. Ik hoef 2 dagen per week geen tijd te maken om mijn oude pony aandacht en beweging te geven. Mijn bijrijdster kan 2 dagen per week lekker haar gang gaan met mijn pony, zonder daar geld voor kwijt te zijn op een manege oid. En in ruil daarvoor zet zeook mijn jonkie buiten of haalt hem binnen en voert ze en bij genoeg tijd mest ze ook uit.
Iedereen blij :-)
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 01-11-15 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:08

Er zijn zat bijrijders die in feite gewoon een paard lenen voor een buitenrit 1/2x per week en verder eigenlijk niet echt nuttig zijn.
Dat is in feite niets anders dan een manege paard huren. Dus daar mag best voor betaald worden.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:08

Een bijrijder betalen zie ik mezelf niet doen. Niet eens als ze het paard zouden verbeteren. Als dat voor mij verder geen meerwaarde heeft zie ik niet in waarom ik daarvoor zou moeten betalen. Als ik besluit dat het paard echt getraind moet worden of verbeterd dan ga ik naar een trainer. Waarbij je toch een zekere garantie hebt dat het paard daadwerkelijk verbeterd.
Daarnaast ben ik er behoorlijk van overtuigd dat juist die ruiter die je paard echt iets kan bijbrengen veelal niet echt op zoek zijn, die rijden zichzelf al in de kijker en zullen wel iets aangeboden krijgen.

Zelf heb ik alleen verzorgpaarden gehad dus wel rijden maar niet als hoofdzaak en daar heb ik nooit voor betaald. Maar daarvoor help ik ook met allerlei andere dingen die gedaan moeten worden.
Maar mocht ik geen eigen paard meer hebben zou ik best een leuk bijrijdpaard willen met leuke accommodatie en goede afspraken tegen betaling. Hoe hoog ik daarmee zou gaan hangt af van heel veel dingen. Maar dat "gemak" lijkt me ook wel wat.

churity
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 00:09

Marije_jiplover schreef:
Ik wil helemaal geen bijrijder die mijn paard opleidt. Dat doe ik zelf wel. Bij mijn jonge pony ben ik dan ook nog niet aan een bijrijder toe. En mijn oude pony hoeft niet meer opgeleid te worden op zijn 27e, die wil alleen heel graag aandwcht en beweging.

Ik heb een bijrijder als win-win situatie. Ik hoef 2 dagen per week geen tijd te maken om mijn oude pony aandacht en beweging te geven. Mijn bijrijdster kan 2 dagen per week lekker haar gang gaan met mijn pony, zonder daar geld voor kwijt te zijn op een manege oid. En in ruil daarvoor zet zeook mijn jonkie buiten of haalt hem binnen en voert ze en bij genoeg tijd mest ze ook uit.
Iedereen blij :-)


Ik vind het wel leuk om allemaal verschillende meningen te horen en ik begrijp het helemaal als ik het vanuit jouw ogen bekijk, jij leidt je eigen paard op en je doet er een ander plezier mee je oudere pony te berijden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:10

Betalen hoeft een bijrijder bij mij niet, zelfs geen verplichte klusjes.
Wel verantwoord met het paard en de spullen omgaan.
Maar ik betaal ook niemand.
Iemand betalen wil toch zeggen dat iemand in een nette tijd een paard echt bewezen hogerop rijdt.
In veel gevallen is daar geen sprake van.