Eisen aan je verzorgpony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jappiepappie

Berichten: 80
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Ouderkerk aan de Amstel

Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:03

Hee bokkers,

Ik lees vaak dat als kinderen een verzorgpony willen hebben dat op nummer 1 het rijden staat en dan als het niet mogelijk is om te rijden dan stoppen ze met de verzorgpony en dan gaan ze weer zeuren dat ze geen verzorgpony kunnen vinden. Ikzelf denk dan: je kan toch ook leuke wandelingen of vrijheidsdressuur gaan doen? Rijden is niet het belangrijkst.

Nu vroeg ik me af of voor jullie het rijden het belangrijkst is of gewoon de leuke dingen die je met je verzorgpony kunt beleven.
Ikzelf heb een verzorgpony waar ik te groot voor ben dus ik kan er niet meer oprijden maar je dat is geen enkel probleem want er zijn genoeg andere leuke dingen te doen okee, soms droom ik er wel eens van om alleen te rijden ipv in een manege les maar achja, zoals ik al eerder zei, ik vind rijden echt niet het belangrijkst.

Doeii
Laatst bijgewerkt door Jappiepappie op 13-01-15 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Puckbeer

Berichten: 170
Geregistreerd: 17-11-14

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:05

Moet er nog iets bij?

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:07

Ik vind het rijden ook niet op nummer 1. Maar ik snap ook wel dat de kinderen graag willen rijden.
Gelukkig maar dat ze er dan mee stoppen, want anders gaan ze met tegenzin naar de pony toe.
En dat is niet leuk voor de pony en het kind.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:14

Mijn eis aan verzorgpaard: lekker aan de slag kunnen op de grond of onder het zadel (en daar zou ik best een bijdrage voof willen leveren). En ik heb het getroffen :D
Ik krijg vrijheid (overleg netjes) mag lekker wandelen (mooi gebied op steenworp van stal), grondwerken en lekker bezig zijn, nauwelijks klusjes (als ik die wel had niet erg natuurlijk) en gratis!

Ik ben gestopt op de manege, maar kan af en toe op pony van vriendin stappen en misschien in de toekomst een keer lessen op verzorgbeest, misschien ook niet, dat maakt me niet uit.

Je kan als zoekende best eisen stellen, maar als je wil rijden zonder bijdrage hoef je niet veel te verwachten :)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:18

Ach, elk z'n ding zeg ik dan ;-)

Ik snap het best als mensen ook willen rijden. Ik ben zelf zo iemand. Begrijp me niet verkeerd, ik vind gewoon een paar dagen tutten en wandelen/grondwerk helemaal super maar ik mis het rijden te hard. Maar je mag - iig hier in de omgeving - ook niet te kieskeurig zijn. Eigenaars vragen voor een rijpaard wat op een stal staat met bak vaak een bijdrage in het stalgeld (meestal de helft).

Wat ik vaak voorbij zie komen op facebook zijn meiden die gratis een verzorgpaard zoeken, maar wel waar ze dressuur én springen mee kunnen rijden en als het kan met een binnenbak. En dan willen ze persé woensdagnamiddag en in het weekend want anders kunnen ze niet met school, geen klusjes etc etc. En dan niet snappen dat ze geen verzorgpony vinden :=

Puckbeer

Berichten: 170
Geregistreerd: 17-11-14

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:23

O nu staat het er hahah

Puckbeer

Berichten: 170
Geregistreerd: 17-11-14

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:24

Ik vind rijden ook niet nummer 1, het is wel leuk Marja als het niet kan dan kan het niet. Mennen grondwerk wandelen...

kuzjexx
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-10-14

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:11

Zelfs als ik een eigen pony zou mogen kiezen, zou ik toch voor een kleine gaan. Gewoon een gezellige knuffelpony. Rijden is natuurlijk mooi meegenomen, maar ja als het niet kan zou ik het niet erg vinden.

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:14

Mijn eis was een dier wat:

Buiten kan, niet 24/7 op stal
Gereden kan worden
Geen bijdrage

Ik mag komen en gaan wanneer ik wil...
Inmiddels betaal ik nu na een jaar mee in de kosten, vrijwillig!


Heb t ideale plekje gevonden hoor.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:19

Iedereen stelt natuurlijk andere eisen dus als iemand rijden een vereiste vindt, dan moet diegene naar zo'n paard opzoek gaan waar dat mee kan. Het zal dan wat lastiger zoeken zijn, maar wat iemand eist aan een verzorgpaard moet iedereen gewoon zelf kunnen weten vind ik.

NoorWJ

Berichten: 271
Geregistreerd: 08-05-10

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:02

Ik snap de mensen die rijden op #1 hebben staan best wel, want rijden is heel leuk, maar ik merk altijd dat het bij een verzorgpaard ten koste gaat van de band die ik met het dier heb. Momenteel verzorg ik al een heel tijdje een Shetlander waar ik mee wandel, fiets, lange lijnen, ik laat wel ns m'n kleine zusje er op rijden, VD en grondwerk, het is allemaal ontzettend leuk om te doen en je bouwt een geweldig leuke band op. Je moet het denk ik alleen wel leren waarderen en het wat tijd geven. :) Ik ben het dus volkomen met je eens ^^

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33855
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:03

Ik rijd al jaren niet meer of heel af en toe omdat ik zo gek ben van mijn kleine zwart verzorgvriendjes! <3
Heb ik die tijd wel meerdere keren iets voorbij zien komen wat me wel heeeel gaaf leek, toffe paarden, dichtbij en soms ook mooie kansen...

Maar kan niet stoppen met die duiveltjes!

bokker1605
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-06-14

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:26

Ik rijd al heel lang niet meer want ik vind geen van de maneges in de buurt leuk, en ik heb geen pony waar ik op kan rijden, dus ik doe dit bij mijn VP en als mijn BFF er niet is ook haar VP; Uitmesten, opstrooien, mijn VP biks geven,poetsen, wandelen... enz. enz.

Dus bij mij staat een pony lekker gezond en knuffelig houden op nummer 1 :)

Lotusje555

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Den Haag

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:09

Ik vind rijden bij mijn verzorgpaardje niet zo belangrijk, maar wel leuk. Ik heb 8 maanden vanwege blessure van haar kant niet "echt" kunnen rijden (wel stapritjes over het fietspad enzo) maar ik vond het altijd wel fijn om gewoon lekker met haar bezig te zijn <3
Vanaf zaterdag mag ze van haar pensioen genieten

Anoniem

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:22

Ik zeg heel eerlijk dat kunnen rijden wel een "eis" van mij was. Ik had ambitie om toen' later met eigen paard' de sport in te gaan, ik wou leren leren en kilometers maken. Nu inmiddels mijn eigen paard die in uitbreng in dressuur (en springen) en wat heb ik een hoop gehad aan het vallen en opstaan met mijn verzorgpony's! :)
Dus ja, ik wou kunnen rijden ja. En nee, ik vind dat niet een hele rare "eis". Toen pony kreupel was hebben we ook aan de hand gestapt, met een van mijn toen huidige vzp zelfs een half jaar lang. Dat vind ik dan ook niet erg, en ik kan ook enorm genieten van gewoon lekker klooien in de paddock of een tutdagje, maar ik wou wel kunnen rijden ja.
Ik heb meerdere bijrijpaarden gehad waar ik ontzettend veel van geleerd heb, en zelfs nooit voor hoeven te betalen. Ik ben me er enorm van bewust wat een geluk ik hiermee gehad heb. En een hele hoop ervaring heb ik mee kunnen nemen toen ik de overstap op eigen paard maakte, ik had gen verzorgpaard gewild zonder te kunnen rijden nee.

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:33

ik heb zelf paarden en eerlijk gezegd valt een verzorg(st)er bij mij af als ze perse willen rijden!
niet dat dat per defenitie niet mag, maar bewijs jezelf eerst maar eens met alleen verzorgen! als dat kan zal ik vanzelf rijden (onder mijn begeleiding waarschijnlijk) voorstellen. nu is dit op dit moment niet aan de orde: oude merrie is met pensioen en voor mijn jonge pony die nog moet worden ingereden heb ik iemand die me prima bevalt (en die rustig een half uur naar mij toefietst door kloteweer, terwijl we eigenlijk niet veel kunnen doen behalve borstelen :) )

Annatje04
Berichten: 24
Geregistreerd: 18-01-15

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:38

ik vind rijden heel leuk alleen ik hoef het niet perse als het niet kan knuffelen en borstelen vind ik al leuk genoeg

Mbeekhuizen
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:31

Ik vindt rijden niet allerbelangrijkste

Charlotte_K
Berichten: 47
Geregistreerd: 14-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:05

Voor mij is het belangrijk dat er een band kan ontstaan en dat je de pony/ het paard leuk vind en hij/zij jou ook. Het is leuk als je erop kan rijden maar er is nog zo veel meer om te doen !

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:10

Bij mij is rijden nooit een eis geweest. Als kind had ik wel een vz pony. Maar kon er niet mee rijden. Pas toen ik daar jaren verzorgde kocht de eigenaresse pony om te rijden ( had ze voor me gekocht zei ze ). Later verhuisde ik naar een andere plaats en heb ik jaren een gelderse merrie verzorgd. Ik heb daar misschien 3 keer mee gereden omdat zij eeeeh niet de makkelijkste was.

Mijn 1e eigen pony was een fjorden veulen van 5 maanden. Dat heeft dus ook 3 jaar geduurd voor ik er zo nu n dan op kon.

Nu rijd ik nog steeds niet elke dag. Doe ook veel aan grond werk, wandelen tutten etc

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:21

Mijn stal waar ik nu lease heb ik gevonden door te reageren op een advertentie van een kleine Kwpn'er die te lease was waarvan ik al wist dat ik daar nooit op zou kunnen rijden door haar grootte en mijn grootte.
Dit vond ik helemaal geen probleem en was al blij dat ik weer wat met een paard kon doen. Mijn geluk was dat ze nog een grote Kwpn'er te lease hadden waar ik op kon rijden, maar dit stond niet bij mij op nummer 1, de omgang met paarden wel

Helaas is look 17 maart overleden

Nu heb ik op de zelfde stal een 6 jarige Belgisch trekpaard als leasepaard. Zij is nog niet beleerd dus rijden kan nog niet. Maar ik geniet nu al van haar met poetsen en longeren.

Wat ik wil zeggen is dat er vanzelf misschien wat op je pad komt en dat je met iets kleins al heel tevreden kan zijn. Want paarden zijn geweldige dieren :)

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 01:41

ankep schreef:
ik heb zelf paarden en eerlijk gezegd valt een verzorg(st)er bij mij af als ze perse willen rijden!
niet dat dat per defenitie niet mag, maar bewijs jezelf eerst maar eens met alleen verzorgen! als dat kan zal ik vanzelf rijden (onder mijn begeleiding waarschijnlijk) voorstellen.n :) )

En ik ben 38, heb eigen en pensionpaarden aan huis en zocht geen verzorgpaard maar een bijrijdt paard. Verzorgen en knuffelen doe ik thuis meerdere keren per dag. Daar hoef ik niet ergens anders voor naar toe. Voor het rijden en lessen doe ik dat wel. Mijn eigen pony is zga 24 en kan niet meer voor de sport getraind worden.

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 02:44

Toen ik nog reed was rijden wel een eis, maar dat mocht bijv ook 1x per week zijn als ik 2x per week kwam en de klussen (stal, terrein, harnachement, voeren, longeren, toiletteren etc) deed ik er ook gewoon bij.
Betalen wilde ik niet, ik deed immers zo'n beetje alles erom heen ook.
Ik zag het meer als wederdienst: paard wat extra beweging en evt wat meer doorgereden, terrein etc netjes bijgehouden en eigenaar een dag (of 2) vrijaf.

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 06:01

Voor mij is/was rijden wel een eis. Ik heb zelf niet zoveel met vrijheidsdressuur, wandelingen e.d.. Voor mij is paardrijden vooral leuk om de sport.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:56

In mijn ogen hangt het een beetje af van het paard in kwestie. Er zijn misschien twee of drie verzorgpaarden voorbijgegaan waar rijden en beweging centraal stond. Ik vond dit afschuwelijk eentonig en ben dus relatief snel vertrokken. Het rijden was ook geen pretje - de paarden hadden veel minder basis dan de eigenaars dachten dat ze hadden. Als ik er iets over zei, kreeg ik de deur vaak op mijn neus. Het was immers "eigen aan niet-manegepaarden" dat ze wat moeilijker waren, zeiden de eigenaars en andere ruiters tegen me. Ik moest er niets van hebben, en dat is maar goed ook, want anders was ik mijn huidige verzorgpaard nooit tegengekomen. Ze kende niets van hulpen en was zwaar overgewicht, en daarnaast was ze ook enorm schrikkerig en drammerig. Ze ging vooruit als ze vooruit wilde, en dat was niet het geval als er gras langs de kant stond. Noem me dus een bangerik, maar ik heb welgeteld twee en een halve maand puur grondwerk gedaan voordat ik er ook maar aan dacht op te kruipen.

Dus ja, rijden is inderdaad fantastisch, maar het kan veel beter zijn dan het is, en daarvoor heb je in mijn mening grondwerk nodig. Het werkte, en nu ze haar grondwerk ook kent heb ik amper problemen met haar. Nu kruip ik er weer even niet op omdat ik bij een clinic over laatst te horen kreeg waar een grote fout zat in haar opleiding en dat ze gewoon niet flexibel genoeg is. Dan wordt dat dus grondwerken voor flexibiliteit, ja. En daar heb ik geen probleem mee, want als je bereid bent om je problemen aan te pakken vanaf de grond, ga je met veel meer plezier rijden.