Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElisaAppie6

Berichten: 350
Geregistreerd: 10-03-13

Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 19:37

Wat denken jullie er van? Misschien heb je wel eens verhalen gehoord van Appie hier op bokt maar ik zal evengoed even wat infomatie geven:

Toen Appie net 3 was ging ik hem verzorgen, in het begin alleen nog maar laten rennen ( want met wandelen beet hij & met longeren had ik geen ervaring). Door het laten rennen leerde hij ook de tonen; stapp, drrrraf & GAAAALOP.. Als snel zijn we begonnen met beleren, toen hadden de eigenaren mijn Instructeur die ik toen had gevraagd om te helpen. Ondertussen had ik ook al wat ervaring met longeren opgedaan, en ik was hard aan het werk om Appie te leren gehoorzamen... Hij beet, draaide tijdens longeren de andere kant op... Heb toen wel eens gedacht; ik stop ermee, t heb toch geen zin... Maar dan zei mijn moeder; Welshjes zijn pittige beestjes, Appie heb al 2 verzorgers gehad die hem in de steek lieten, je moet bewijzen dat je voor hem gaat, voor hem vecht... Als je het wint, zal hij voor je door het vuur gaan.. Dus daar ging ik weer op mn fietsie.. (10jaar) :j

Hij was snel zadelmak, ook omdat hij eerder zadel opgehad had, ik had er ook veel meegetraind want hij leerde het zadel kennen en ik kon ondertussen oefenen met longeren. Maar goed, de eerste paar x ging alles goed! Perfect! Maar na 3x ongeveer begon Appie zn evenwicht een beetje te vinden en begon hij te bokken, te draaien aan longeertouw toen ik erop zat..... Hij heeft mijn na getrapt, over me heen gelopen... Sterker, als hij een stap hoger gezet had had ik dit waarschijnlijk niet meer kunnen typen. Ik was er klaar mee. Durfde niet meer, ging er toch op, Appie maakte daar gebruik van en wjieewhwhwhw daar vloog ik weer! Toen besloten om er tijdelijk mee te stoppen, nog een poging gedaan, weer mislukt... Tja.. Toch ging ik daar weer, door weer en wind op mn fietsje... Ik ging kennismaken met grondwerk, de doelen van grondwerk en ging hard trainen... Behendigheidparcourtje lopen, vrijspringen,met zadel longeren, galopsbalken tijdens longeren, springen tijdens longeren... Het ging steeds beter... Na 3 jaar besloot ik er weer voor te gaan... Ik stapte op, alles ging relaxt. Maar opeens ging hij er vandoor en na 5 bokken lag ik in t hek met een geschaafde arm.. Heb toen nog me nichtje erop gezet, stuk lichter als mij en kleiner :j . Ging weer n tijdje oke... En ja daar ging het weer mis...

Nu ben ik weer aan het twijfelen, als je na 3 jaar vrijspringen, longeren, grondwerk iedere keer maar weer doe.. Blijf volhouden met het zadel.. En het lukt niet. De eigenaar zag mij op een van ze andere paarden, die er vandoor ging: "Je zit veeeel beter dan vorig jaar, achterover, controlen over het paard, de baas over het paard, waarom ga je niet op Appie?" Eerst had ik iets van; achja ken t mij was schelen, wie is hier nou de baas, je gaat toch niet verliezen na zoveel strijden gewonnen te hebben? Maar later dacht ik; ik ben te zwaar en wat als ik er afkletter en er gebeurd wel iets ergs?

Reactie eigenaar: "Voor het beleren (1\2x in de week) ken je er nog op, maar als het later echt om het rijden gaat is het verstandig om het op 50 kg te houden.."

Reactie moeder: "Je moet gewoon gaan stappen, iedere x maar weer.. Later stukje draven, paar meter... En weer stappen..

Reactie sommige bokkers: Als hij je eraf gooit moet je hem afstraffen!
Reactie instructeur: Zweeppie erbij, geeft je m ram met die zweep... (Ikke; ja maar dan gaat ie harder bokken :j )
Reactie eigenaar: Ja je moet m eigenlijk afstraffen,
Reactie moeder: Hoe kunnen mensen zo met hun paard omgaan? Slaan schoppen, zwepen?

En ja.. Nog even reactie nichtje: Ik weet niet of ik er nog op durf...

Ja en nu zit ik op het punt: Wat doen in geval van bokken, vandoor gaan? Moet ik er nog op gaan? Wat moet ik doen, hoe pak ik het aan? Moet ik wel doorzetten?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen... ik heb nog nooit zoveel getypt...


Voor foto's, ZIE mijn profiel...

Afbeelding
BELEREN 2 JAAR GELEDEN

Afbeelding

Beleren dit jaar nog.. :(:)
Afbeelding[/quote]

ElisaAppie6

Berichten: 350
Geregistreerd: 10-03-13

Re: Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 21:00

Niemand?? :n

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:11

oei moeilijk!!!
mischien kan je trainingsstal je helpen.
iemand hem goed beethouden als iemand er opzit.
zelf zou ik denk ik er wel weer op stappen maar ja jij weet hoe hij inlkaar steek ik niet. :x

een paard straffen werkt niet en ik denk zelf dat als je met een zweepje gaat slaan je allen maar angst op boud bij hem.
je moet hem proberen te corigeren door stem verheffingen en als hij iets goeds doet ook al is het zo klein beloof hem er voor.

en als een paard bokt moet je zo snel mogelijk hem 1 kant op sturen.

je moet op je eigen gevoel af gaan :))

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:12

iemand dan nog zoekken die er wel op durf als je er zelf nog niet op wil/durft is ook nog een idee :D

silvia58

Berichten: 1831
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:21

Misschien is het goed om eerst weer te gaan longeren.
En ik zou in ieder geval eens goed naar het zadel laten kijken.
Op de foto kun je het natuurlijk niet goed beoordelen, maar
het zou mij niets verbazen als het zadel eigenlijk de grootste boosdoener is.
Pony heeft nog helemaal geen bespiering en als het zadel dan ook nog eens niet goed
ligt en er gaat een ruiter op zitten. Tja dan kan ik mij wel voorstellen
dat de pony de ruiter eraf gaat bokken. Pony kan ondertussen natuurlijk ook op
de een of andere manier rugletsel hebben op gelopen.
Mijn tip is dus alles eens goed na te laten kijken en daarbij ook de tandarts niet vergeten.
Succes en ik hoop dat het snel goed komt !:j

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:37

Hij is dus 3 jaar geleden ook nooit door gepakt? Wat ik uit je verhaal begrijp is dat jij nogal veel vliegles heb gekregen en de pony verder eigenlijk niet veel geleerd heeft? Behalve dat negatief gedrag beloont wordt Door te stoppen..
Zoek iemand die ervaring heeft met inrijden en je kan helpen. Je blijft nu aan studderen dit gaat ten koste van jou plezier en van die van de pony.
Naar mijn idee kun je er trouwens nog wel even op hoor :)

Welsh pony's zijn idd niet de leukste en liefste kinderponys die er bestaan, maar als je hem eenmaal hebt..

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:38

Wij hebben ook zo'n welshje, een merrie. Toen we haar net hadden was ze al zes en ondanks de belofte van de handelaar 'doodbrave kinderpony' een steigerend, bokkend, achteruitlopend en ervandoorgaand kreng. Ze viel aan, beet en trapte. Grondwerk heeft vooral voor de omgang heel erg veel geholpen, volgens de methode van Klaus Hempfling. Met rijden bleven de problemen, vooral zodra je iets van haar vroeg. Als ze dreigde te bokken, steigeren etc, dreven we en zetten haar direct op een kleine volte, die ze dan driemaal in draf moest doen; daarna gingen we weer verder waar we waren gebleven. Uiteraard werd ze beloond (stem, aaien) als ze het wel goed deed. Deze tactiek heeft echt geholpen. Je moest natuurlijk wel door hebben wanneer ze iets van plan was.
Als je dit wilt proberen is het handig om iemand anders erbij te hebben die vaak gemakkelijker kan zien aankomen wat je pony van plan is.

Succes!

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:41

Als ie na drie jaar nog niet fatsoenlijk zadel- en ruitermak is, gaat ie 't in ieder geval in jullie handen ook niet meer worden.

silvia58

Berichten: 1831
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:29

0000 schreef:
Als ie na drie jaar nog niet fatsoenlijk zadel- en ruitermak is, gaat ie 't in ieder geval in jullie handen ook niet meer worden.


Dat is nou een goed advies :7
Is ze echt mee geholpen :Y) :Y)

Fitii

Berichten: 307
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:36

Ik zou iemand laten komen die hem eens een maandje goed doorrijdt. Dat is veiliger voor jou en als hij dan goed gereden staat, kunnen jullie misschien nog jaren plezier hebben van een brave pony.

ElisaAppie6

Berichten: 350
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 22:47

Bedankt voor de reacties. Rug + zadel is nagekeken. Het zadel Zou kleiner kunnen, verder heb ik wel altijd door getraind ( zadel op en longeren.) Ik dacht dus ook al aan zijn rug, helemaal nagekeken, geen probleem. Ik heb dus t idee dat t klieren is. Ik denk dat ik er weer opstap. Appie is niet verkeers/trailermak... Sterker nog er zit een groot gat in de trailer door appie.. erg onhandig dud als we hem ergens heen willen.brengen. verder is er al veel geld aan uit gegeven, t beleren, Maar verder zijnwwe er niet mee gekomen.. Appie is erg verbeterd kwa gedrag in afgelopen 3 ja.. bijt niet meer.. ik denk nu; ik heb zo veel voorelkaar gekregen dat dit toch ook mot gaan lukken! Misschien kijk ik er nu wel zo tegen aan door de reactie; als ie binnen 3 jaar nog geen ruiter op zn rug Kan, gaat dat injullie Handen niet meer lukken...

Bedankt voor de tips met bokken!! Raden jullie het aan om aan de longeerlijn te gaan? Wel Maar denk... En Hoe moet ik t aan pakken? Vooral gaan stappen?

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:21

silvia58 schreef:
0000 schreef:
Als ie na drie jaar nog niet fatsoenlijk zadel- en ruitermak is, gaat ie 't in ieder geval in jullie handen ook niet meer worden.


Dat is nou een goed advies :7
Is ze echt mee geholpen :Y) :Y)


Kan het wel verhelderen als je het niet begrijpt. Ts, stop ermee. Dit zegt niets over jouw doorzettingsvermogen of kwaliteiten, wel iets over de wil om al dan niet te verongelukken met een pony die niet eens van jou is. Als de eigenaar hem zo graag zadelmak wilde hebben, had ze geen jong meisje in moeten schakelen maar het dier gewoon fatsoenlijk moeten laten beleren. Niet jouw schuld, maar genoeg is genoeg.

Heel bokt schreeuwt moord en brand als iemand met TS haar leeftijd en ervaring roept dat ze haar verzorgpony in gaat rijden, dit is overduidelijk al meer dan eens misgegaan en nu zou ze door moeten zetten? Omgekeerde wereld.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:22

De kennis is er gewoon niet, stop ermee en laat iemand het doen die het als werk doet.

Dit is gewoon een verpest paard door eigenwijs zelf beleren. Als je het nog nooit hebt gedaan, doe dan aub ook niet zomaar wat. Als het vanaf het begin uit handen was gegeven, was de pony nu echt niet zo.

Bloesem2

Berichten: 65
Geregistreerd: 13-10-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:27

Ja beter is dat je paard zadel mak laat maken die iemand die wel veel ervaring heeft met jonge paarden.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18143
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:28

WPC->VP

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Re: Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:43

Als er al veel geld is uitgegeven aan beleren waarom is er dan nog niks verandert? Ik lees niet terug in je begin post dat je daadwerkelijk een professioneel iemand erbij hebt gehad.
Nogmaals om ooit nog te kunnen gaan genieten van een ritje raad ik je echt aan iemand te zoeken met ervaring, hoeft niet eens een speciale trainingsstal te zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:46

Het heeft geen zin om door te zetten als je;
a. Duidelijk nog niet de ervaring hebt om dit probleem aan te pakken
b. Te bang bent om door te zetten.

Ik zou dus zeker iemand zoeken met meer ervaring om te helpen.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 06:58

Bizzybijtje schreef:
Het heeft geen zin om door te zetten als je;
a. Duidelijk nog niet de ervaring hebt om dit probleem aan te pakken
b. Te bang bent om door te zetten.

Ik zou dus zeker iemand zoeken met meer ervaring om te helpen.


Dat. Anders geef je de pony helemaal een slechte basis mee.
Zorg alsjeblieft gewoon dat de pony hier geen rot ervaringen aan over houdt en er niemand gewond raakt. Gewoon uit handen geven.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:26

Wrm 2 jaar gewacht met verder beleren ? je bent er nu eigenlijk al uit gegroeid en te groot, zwaar voor begrijp dat het een verzorgpaardje is Maar zou verder dan poetsen er niet meer op gaan rijden Dan kan je beter een ander verzorgpaardje zoeken waar je lekker mee kan rijden

Die kleintjes zijn zo snel dat kan je niet volgen met je lente en gewicht Er zou beter een klein (wel ervaren) meisje op kunnen Die kan het nog volgen dat draaien en bokken

ElisaAppie6

Berichten: 350
Geregistreerd: 10-03-13

Re: Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 08:43

In die 2 jaar hebben we wel altijd getraint met zadel. Klopt er is genoeg geld aan uitgegeven, maarvoor mij idee is het alleenmaarMaar erger geworden..

silvia58

Berichten: 1831
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:32

Dat is nou een goed advies :7
Is ze echt mee geholpen :Y) :Y)[/quote]

Kan het wel verhelderen als je het niet begrijpt. Ts, stop ermee. Dit zegt niets over jouw doorzettingsvermogen of kwaliteiten, wel iets over de wil om al dan niet te verongelukken met een pony die niet eens van jou is. Als de eigenaar hem zo graag zadelmak wilde hebben, had ze geen jong meisje in moeten schakelen maar het dier gewoon fatsoenlijk moeten laten beleren. Niet jouw schuld, maar genoeg is genoeg.

Heel bokt schreeuwt moord en brand als iemand met TS haar leeftijd en ervaring roept dat ze haar verzorgpony in gaat rijden, dit is overduidelijk al meer dan eens misgegaan en nu zou ze door moeten zetten? Omgekeerde wereld.[/quote]

Nu ben je tenminste duidelijk naar TS toe en kan ze ook begrijpen dat je het alleen maar goed bedoelt !
In je eerste post kwam het nogal hard over _-:(
Ik ben het wel met je eens en hoop voor ts en pony dat er snel een goede oplossing komt :j

ElisaAppie6

Berichten: 350
Geregistreerd: 10-03-13

Re: Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 18:22

Bedankt voor jullie; meningen\tips! Jullie hebben me er mee geholpen!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:51

Zou het alleen doen als je het zelf perse wilt...anders niet.

Niet straffen? Als het geen medisch probleem is en geen angst...dan kan correctie goed werken.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Doorzetten met welsh beleren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:07

Ik zou stoppen hier mee. Als er iets gebeurt zit jij met de gebakken peren. Bovendien is het op deze manier ook niet echt leuk toch?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:09

Monster schreef:
Welsh pony's zijn idd niet de leukste en liefste kinderponys die er bestaan, maar als je hem eenmaal hebt..

waar slaat dat nou weer op ;) Welshjes zijn juist perfecte kinderponys. Kom anders hier maar eens kijken, zelfs hengstje is geweldig met kids.

Verpeste ponys daarintegen; ongeacht het ras; dat zijn niet de beste kinderponys. Zeker niet in verkeerde handen.

Afijn. Tja het is jou pony niet,dus mijn advies zou ook zijn, niet verder beleren. Je loopt dan gevaar voor een ander.

Wil je zelf graag door? Zoek dan GOEDE hulp, met grondwerk om te beginnen, om het vertrouwen en respect wederzijds te hervinden.