natural horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie87

Berichten: 1019
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Achter de Pc

natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:35

hoi ik weet niet of het hier goed staat maar ik hoor zoveel over natural horsemanship dat ik nu wel eens zou willen weten wat het nu precies allemaal inhoud. ik hoop dat iemand mij dat kan vertellen.
Groetjes....

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:36

zie van nature, daar zijn genoeg topics erover Lachen

Stephanie87

Berichten: 1019
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Achter de Pc

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 13:04

okej thanx

Anoniem

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:31

TAO --> NH.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:30

Natural Horsemanship is een omschrijving voor een bepaalde manier van omgang met je paard. Als je je bezig houdt met NH leer je je als mens je inleven in het paard en je leert begrijpen hoe hij denkt, en waarom hij reageert zoals hij reageert, en hoe je daar op een paardvriendelijke manier mee om kunt gaan, Er zijn verschillende stromingen binnen de NH, maar ook mensen die op de klassieke manier met hun paard omgaan kunnen dingen vanuit de NH toepassen.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:15

Cassidy schreef:
Natural Horsemanship is een omschrijving voor een bepaalde manier van omgang met je paard. Als je je bezig houdt met NH leer je je als mens je inleven in het paard en je leert begrijpen hoe hij denkt, en waarom hij reageert zoals hij reageert, en hoe je daar op een paardvriendelijke manier mee om kunt gaan, Er zijn verschillende stromingen binnen de NH, maar ook mensen die op de klassieke manier met hun paard omgaan kunnen dingen vanuit de NH toepassen.

Ehm, kleine uitbreiding: het leert je ook jezelf te kennen (en daar is niet iedereen even blij mee) als je een goede instructeur hebt.

Anoniem

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:21

ikke schreef:
Ehm, kleine uitbreiding: het leert je ook jezelf te kennen (en daar is niet iedereen even blij mee) als je een goede instructeur hebt.

Inderdaad waar.
En in mijn geval was (is) mijn paard mijn instructeur. Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 02:59

ikke schreef:
Ehm, kleine uitbreiding: het leert je ook jezelf te kennen (en daar is niet iedereen even blij mee) als je een goede instructeur hebt.


Psst, dat moet je nou niet verklappen Haha!

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 10:46

Cassidy schreef:
ikke schreef:
Ehm, kleine uitbreiding: het leert je ook jezelf te kennen (en daar is niet iedereen even blij mee) als je een goede instructeur hebt.


Psst, dat moet je nou niet verklappen Haha!

Oh, sorry, ja, sommige waarheden moet je inderdaad niet vertellen Haha!
Een stalgenoot is daar dit weekend ook achter gekomen. Die is tijdens een wedstrijd volledig in de maling genomen door haar paard. Waar ze in bedekte termen door stalgenoten als vaker voor gewaarschuwd is, heeft het paard nu eens met HOOFDLETTERS uitgeroepen. De booschap is overigens wel aangekomen Schijnheilig

Stephanie87

Berichten: 1019
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Achter de Pc

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:35

Bedankt voor de reacties ik denk dat ik nu wel genoeg weet over NH. groetjes...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:45

Genoeg weten over NH op grond van 9 berichten?

Dat is knap....heel knap.....

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:49

Inderdaad.. voordat ik doorhad wat NH was moest ik eerst tig sites zien, 1 boek lezen en tientallen verhalen op bokt overkijken Clown

En dan weet ik alléén nog maar wat het is, hoe het nou eigenlijk moest was weer een ander verhaal Nagelbijten / Gniffelen

Stephanie87

Berichten: 1019
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Achter de Pc

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 21:35

ik heb de andere topics ook bekeken vandaar Haha! en vele sites bezocht maar ik weet nu in ieder geval wat het inhoud dat is al heel wat.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:57

Conga schreef:
ik heb de andere topics ook bekeken vandaar Haha! en vele sites bezocht maar ik weet nu in ieder geval wat het inhoud dat is al heel wat.


Nu nog leren hoe het moet, als je net zoals ik niet snel van begrip bent en de concentratie hebt van een pinda, wens ik je bij deze veel succes Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 01:27

En voordat je een beetje weet wat voor stromingen er allemaal bestaan en je alle methodes onder de knie wilt krijgen ben je helemaal een aantal jaren verder....

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:31

daar sluit ik me bij aan. het klinkt allemaal wel zo makkelijk, maar het is niet iets wat je uit een boek hebt gelezen en ff gauw dat na wilt doen. Vraagt veel kennis, ervaring en lef. En daarbij is geen enkel paard hetzelfde..

Stephanie87

Berichten: 1019
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Achter de Pc

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 19:43

Ik heb ook niet gezegd dat ik het na wilde doen maar ik wilde in eerste instantie alleen even weten wat het ongeveer inhoud....

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:48

Cassidy schreef:
Genoeg weten over NH op grond van 9 berichten?

Dat is knap....heel knap.....

Hahah Ik had er vroeger wat over gelezen en vond het wel intressant dus had een site gemaakt met daarop een pagina over NH, maar toen dacht ik echt dat het zeldzaam was ofzo Haha! En ik wist niet eens dat het een naam had Nagelbijten / Gniffelen Zo penny Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:10

Conga schreef:
Ik heb ook niet gezegd dat ik het na wilde doen maar ik wilde in eerste instantie alleen even weten wat het ongeveer inhoud....


Probleem is alleen dat niet zomaar even te vetellen valt Haha!

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:57

dat is hetzelfde als 'even' vertellen hoe je als leek een paard moet rijden naar een bepaald niveau.

Stephanie87

Berichten: 1019
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Achter de Pc

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 16:15

Even voor alle duidelijkheid ik heb nooit gezegd dat ik iets met natural horsemanship wilde gaan doen maar omdat ik er zoveel over hoorde wilde ik alleen even weten wat het ongeveer betekend en inhoud maar als iemand mij alleen had verteld dat natural horsemanship is wat Monty Roberts doet dan had ik het ook al begrepen maar bedankt voor jullie reacties allemaal...
Groetjes..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:17

Wat Monty Roberts doet is niet helemaal representatief voor Natural Horsemanship.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:19

Natural Horsemanship is precies wat de naam al zegt, Natuurlijke Paardomgang, dus het met paarden omgaan op een natuurlijke manier, een manier die logisch is voor het paard, en dus ook vriendelijk omdat ze het snappen en erin mee kunnen denken. monty roberts is idd zoals cassidy zegt niet representatief voor NH maar een bepaalde richting erin, net zoals veel andere; Monty Roberts, Pat Parelli, Emiel Voest etc etc

Stephanie87

Berichten: 1019
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Achter de Pc

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 16:47

@el_vis
Monty Roberts doet meer als alleen NH dat snapte ik bedankt voor je reactie

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:21

Nee, NH doet dingen die buiten de NH vallen. Zoals het gebruik van martelwerktuigen zoals de Buckstopper die geen enkele andere NH-er gebruikt....

De Join-up die MR propageerd nemen anderen namelijk ook mee. Het is alleen niet rats-boem met een half uur zadel en ruiter erop...dat gaat veel langzamer, veel geleidelijker en is een stuk minder spectaculair dan wat MR in zijn demonstraties laat zien.