bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maja86
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: noord brabant

bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 16:53

hoi,
ik weet niet of mijn vraag hier goed staat, maar ik vind van wel (haha)

nou ik heb een vraag over bitloos rijden,,,
ik verzorg nu ongeveer een jaar een poolse arabier, op t begin ging het vreselijk, ik kon de weg niet op, ze bokte veel, en kon alleen maar heel hard rennen dit mede omdat ik nog wat huiverig was.
maar nu doet ze het geweldig, we zijn een team geworden, en mijn instructeur zij zelfs dat we wedstrijd moeten gaan rijden,,

maar

ik rij veel liever in de bossen, op de wei, wil binnenkort proberen een sprongetje te maken,
enz enz.
nou ben ik veel gaan lezen over N.H., en ben ook het een en ander aan het proberen,
ik heb ook gelezen (heeeeeeel lang verhaal dus ik hou het vrij kort)
dat ditloos rijden veel beter is voor je paard/ pony, ivm ademhaling, enz enz,
en dat het sturen ook helemaal niet vanuit de mond kwam enzo,
(ik ree al veel met mijn benen, maar je armen en handjes gebruik je zonder er ergen in te hebben al vrij snel)
(ben dus zonder zadel erop gekropen, en heb met losse teugel en alleen mijn benen en stem gereden.

nu wil ik heel graag bitloos gaan rijden omdat dit gewoon simpelweg beter voor haar is,
dus nou vroeg ik me af, omdat Nesty toch een arabje is, is het wel verstandig om dit te gaan doen?
en hoe pak ik het aan, .
en met one rein stop, kun je je paard alleen in nood laten stoppen,
dus moet ze neem ik aan door en door op benen en stem getraind zijn?
maar ik ben het bit zo gewend, dat ik toch even wil weten hoe het nu percies zit,,
word je paard rustiger, en luistert hij beter?

ik hoop dat iemand me kan helpen

groetjes maja

tiffany_
Berichten: 59
Geregistreerd: 17-06-06

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:59

Ik TeM even, dit hoort bij naturals. Daar geef ik nog wel even een reactie;)

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:45

Als je het zelf een beetje eng vindt :

- eerst met bit goed jezelf en haar leren sturen op je been / zit / stem / neckreining zodat je de teugels nog nauwelijks nodig hebt
- vervolgens eventueel met dubbele teugels gaan rijden : 1 teugel aan bitloos hoofdstel , 1 teugel aan bit. Je rijdt dan gewoon met de bitloze teugel , en hebt het rustgevende gevoel dat je altijd het bit erbij kunt pakken als het te spannend wordt.
- met alleen bitloos hoofdstel / halster eerst een paar keer goed in de bak bevestigen totdat je je daarmee net zo zeker voelt als nu met je bitje.

Overigens grote kans dat het dier juist nog veel rustiger en fijner te rijden wordt zodra je het bit eruit haalt.

tiffany_
Berichten: 59
Geregistreerd: 17-06-06

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:22

pmarena--> je haalt me de woorden uit de mond Knipoog

Het is belangrijk dat je vertrouwen in haar hebt, en zij in jouw. Dus daarom is het heel handig om te beginnen met 2 teugels te rijden, 1 aan het bit en een aan het hoofdstel.
(dat kan met de hoofdstellen van libby's (die kan ik je trouwens aanbevelen Bloos) en met de meeste hoofdstellen van goedhard). En in de bak zorgen dat je de commando's goed doorgeeft. Met bit heb je vaak de neiging om onbewust op het bit te gaan rijden. Dat had ik ook, maar dat merkte ik pas toen ik begon met bitloos rijden Clown , en je moet dus even opnieuw "leren" hoe je moet sturen. Waarschijnlijk merk je nu dat je paard een stuk beter let op je zit en beenhulpen.
Verder kan je met de meeste bitloze hoofdtellen ook nog wel een beetje sturen met je handen hoor. Ik hou wel altijd contact met de teugels. Je moet ook wel gewoon je handen bewegen in de richting die je opwilt. Je kan zijn hoofd die kant niet optrekken, maar je verplaatst je zit als je je hand verplaatst dus dit is wel belangrijk. Verder ook goed kijken waar je naartoe wilt.

Ik zou zeker in de bak ook veel goed oefenen op "de rem"! en alles heel rustig opbouwen. Ik ben mijn eertse buitenrit met mijn bitloze hoofdstel ook alleen gaan stappen. Als je genoeg vertrouwen hebt kun je gewoon steeds iets verder gaan, en als je nog niet helemaal zeker bent kun je gewoon met 2 teugels en een bit blijven rijden. (zoals pmarena uitlegde)

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:46

Een Arabier is niet anders dan andere paarden hoor, het ligt gewoon aan het karakter per paard. Santos heb ik nooit op stem of beenhulpen getraind, die reageert even goed op hulpen met de teugels/leadrope zonder bit als met.

maja86
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: noord brabant

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:13

hier heb ik al heel erg veel aan heel erg bedankt,
ik ga het zeker proberen,
ik wil ook boomloos gaan rijden, maar dat kost kei veel geld, dus moet ik nog even sparen,
maar het komt er !!!


groetjes

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:22

Misschien kan ik je nog iets aanraden:
Rij voorlopig met bit maar leer je zit en je gewicht te gebruiken ipv je teugels.Je kan dan ook evt zonder zadel rijden,de hulpen komen dan veel fijner door.

Mijn vzpaard was nog erger dan de jouw.En die loopt nu ook met een touwhalster,voorlopig doen we wegens een peesblessure het nog niet in de bak,maar hopelijk kan dat wel over een 2tal weken

tiffany_
Berichten: 59
Geregistreerd: 17-06-06

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:57

maja86 schreef:
hier heb ik al heel erg veel aan heel erg bedankt,
ik ga het zeker proberen,
ik wil ook boomloos gaan rijden, maar dat kost kei veel geld, dus moet ik nog even sparen,
maar het komt er !!!


Met een boomloos zadel (of barebackpad) is het iig wel veel makkelijker om je hulpen goed door te geven. Maar het is idd wel duur. Een bbp kun je uitproberen met een shabrak en een longeersingel. Het werkt niet echt goed maar dan krijg je een idee of het wat voor jullie is. Je kunt verder ook goed rijden met een boomzadel en bitloos hoofdstel hoor!

Als je een bitloos hoofdstel hebt (en misschien ook een boomloos zadel) wel even foto's plaatsen he? Haha!

maja86
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: noord brabant

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 11:52

haha jaja dat zeker, maar dat zit er nog niet zomaar in,
je moet rekenen op 400 euro voor een boomloos zadel,
en een bbp schijnt nog een slecht te zijn ook!! (heb ik gelezen,
je kunt ze ook kopen met stijgbeugels, hierdoor krijg je drukking bij de schoft, en als je paard wegschiet, en je houd steun in de beugels, glij je met zadel en al naar beneden,
dus dat is niks,
waarsch, ga ik eerst eens een 2de hands boomloos zadeltje proberen en dan kan ik nog altijd een nieuwe dure kopen als ik er zo mee door wil gaan...

ik wil vanaaf toch wel ff gaan rijden, misschien dat ik er wel meteen zonder zadel op duik, (heb tot nu toe ong, 5 x gedaan, en dan na het rijden, beetje stappen, drafje en piep klein galopje,
moet er gewoon van komen, xzal vragen of n vriendin van me meegaat om fotootjes te maken, kunnen jullie lachen!!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:27

lenneke_ rijdt haar arab ook bitloos. pm haar eens zou ik zeggen.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:33

Ik rij mijn arabier zonder bit. Arabieren zijn vaak gevoeliger dan andere paarden, maar als je hiermee om weet te gaan kan dat enorm in je voordeel werken.

Het allerbelangrijkste wat je je paard eerst moet leren is wijken voor druk (jaja, kom ik weer me m'n verhaal)
Elk paard gaat van nature tegen druk in, dat zit in het instinct.
In de omgang met mensen is dit tegen druk in gaan niet handig en kan zelfs gevaarlijk zijn. Wij mensen kunnen het met kracht nooit winnen van een paard.
Daarom moet gedomesticeerde paarden moeten dus leren niet tegen de druk in te gaan maar ervoor te wijken. Of de druk nu in de mond, op de neus, op de kont, de buik, de schouder of wat dan ook komt maakt niet uit.
Mooi voorbeeld zijn paarden die gaan hangen. Paarden die niet geleerd hebben te wijken voor druk blijven hangen omdat ze ertegen in gaan. Zodra een paard dat wel heeft leren wijken te ver naar achteren gaat als hij vast staat en er komt druk achter de oren dan gaat hij weer naar voren.

Of je nu met of zonder bit rijdt, je krijgt hier ook mee te maken. Paarden moeten leren dat ze moeten stoppen zodra er druk in de mond of op de neus komt. Paarden zijn gevoelig, dus ze voelen het perfect als je alleen maar je hand dicht knijpt (met de teugels erin)

Dit wijken voor druk is redelijk makkelijk te leren.
Het vraagt echter wel wat geduld en consequentie.
Het makkelijks kun je beginnen met het hoofd. Doe een halster om met een touw eraan, vraag het hoofd naar beneden door heel zachtjes druk te geven op het touw naar beneden. Laat je paard z'n hoofd zakken dan neem je direct de druk weg. Na een tijdje zou je paard snappen dat als hij druk voelt, er niet tegen in gaat, maar mee gaat de druk weg gaat.
Doet je paard z'n hoofd omhoog ipv naar beneden en gaat er dus tegen in dan neem je niet meer druk maar gaat je hand gewoon mee naar boven.
Als je paard dit door heeft kun je vragen het hoofd naar links en naar rechts te bewegen, een stapje opzij te doen als je heel licht tegen de schouder duwt, noem maar op.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:27

Toen mijn vriendin met haar arabiertje bij ons kwam staan reed ze met dit.
Afbeelding

Na een jaartje spullen van mij uitproberen rijd ze met dit!
Afbeelding

Gevolg.... een heerlijk rustig en goed reagerend arabiertje.
Ze is minder schikkerig in haar hoofd en rijd veel ruimer.

Mocht je het nog eng vinden kan je ook met bitloos hoofdstel EN bit rijden en dat je je bit alleen gebruikt als het uit de hand dreigt te lopen.
Probeer ook veel met je zit en stem te leren werken.

Succes!!! Knipoog

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:38

Wat je ook doet, overleg het eerst met de eigenaar!
Het is zijn/ haar paard en hij/zij moet er natuurlijk wel achter staan Knipoog

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:09

[edit]
Laatst bijgewerkt door Ruga op 01-07-06 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:09

tiffany_ schreef:
Met een boomloos zadel (of barebackpad) is het iig wel veel makkelijker om je hulpen goed door te geven.

Dat hangt erg van je eigen bouw, en die van het paard af. Ik ben 1,58 m hoog (laag) en mijn paard is rond en gespierd. Mijn been en zithulpen (en die had ik bitloos echt nodig) komen optimaal door met een zadel dat zorgt voor een A-vorm van het lichaam. Ik heb mijn boomloos zadel verkocht om een stap verder te kunnen in het bitloos rijden.
Ik vind persoonlijk de spontane associatie van bitloos met boomloos erg verraderlijk. Boomloos past niet iedereen (op vlak van beenligging) en bitloos heb je bij veel paarden wel echt je benen nodig..

edit: geen idee hoe dat bericht hierboven gekomen is, heb ik niet geschreven

tiffany_
Berichten: 59
Geregistreerd: 17-06-06

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:44

maja86 schreef:
haha jaja dat zeker, maar dat zit er nog niet zomaar in,
je moet rekenen op 400 euro voor een boomloos zadel,
en een bbp schijnt nog een slecht te zijn ook!! (heb ik gelezen,
je kunt ze ook kopen met stijgbeugels, hierdoor krijg je drukking bij de schoft, en als je paard wegschiet, en je houd steun in de beugels, glij je met zadel en al naar beneden,
dus dat is niks,
waarsch, ga ik eerst eens een 2de hands boomloos zadeltje proberen en dan kan ik nog altijd een nieuwe dure kopen als ik er zo mee door wil gaan...


Een bbp is niet altijd slecht hoor Clown ik heb er een zonder beugels waar ik bijna elka dag op rij, en mijn paard loopt er heel goed mee, en hij heeft geen druk of schuurplekken. Een bbp met beugels is idd geen goed idee maar dat leg je zelf al uit. Haha!

Ik ben misschien een beetje kort door de bocht met mijn stukje van hierboven... Bij mijn paard maakte het veel verschil door een bbp te gebruiken, mijn paard liep meer ontspannen en ik kon makkelijker sturen. Dit kan natuurlijk bij andere paarden heel anders zijn...

maja86
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: noord brabant

Re: bitloos rijden (met arabier)wie ervaring? advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 00:28

ik moet zeggen dat het me geen slecht idee lijkt om met een bbp te gaan rijden, (zonder beugels)
beetje voorschut eigelijk, maar ik heb vandeweek echt intensief zonder zadel gereden
(mevrouw moest wel 2x wegschieten) en in galop word ze boos, en wil ze bokken, z
al wel zijn omdat het nog onwennig is, maargoed,
ik had naderhand pijn aan mijn bil!!!
was niet te harden, kijk ik thuis. heb ik een schuurplek op mn bil!!
oooowww doet zon zeer, een grote rode plek, net een schaafwond van zeker 1 cm groot,
dus ik mn billen al in elkaar knijpen bij het douchen,
als je water op een open wond krijgt doet het zeer en geloof me zeker als het op je bil zit!!! pvd!
maargoed

heb ook met halster en hoofdstel gereden,
ik raakte telkens in de knoop met mijn geklungel pff wat een karwei en nes snapte mijn goede bedoelingen niet,
dus heb ik maar met bit verder gereden, (veel oefenen, komt goed!!!)

ik houd hoop

laat jullie meteen weten als het weer zover is!!!
groetjes maja