Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 16:07

Janine1990 schreef:
NadjaNadja schreef:
Dat onze basis wel in orde is, alleen dat dat inderdaad in dit filmpje niet te zien is. Maar dat het hier niet is te zien betekent niet dat ik het normaal gesproken in 9 van de 10 gevallen bij wijze van spreken wel voel en ook zie.


Basis is natuurlijk een relatief begrip.
Grote kans dat jij hele andere zaken onder basis schaart dan wij, waardoor hier dus een miscommunicatie ontstaat. Dus misschien kan je die uit de weg helpen (mocht je daar zin in hebben) door jouw definitie van basis uit te leggen?

Basis is wat mij betreft redelijk goed beschreven in de laatste punten van het protocol op een wedstrijd. Dus de ontspanning, rechtgerichtheid, impuls, harmonie, aanleuning, effect van de hulpen etcetera. Als dit heel erg verschilt van jouw definitie, wat is dan die van jou?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110838
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:08

De basis is onder andere een onafhankelijke zit, en dat zie ik absoluut niet in je filmpjes terug.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15936
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:17

NadjaNadja schreef:
Basis is wat mij betreft redelijk goed beschreven in de laatste punten van het protocol op een wedstrijd. Dus de ontspanning, rechtgerichtheid, impuls, harmonie, aanleuning, effect van de hulpen etcetera. Als dit heel erg verschilt van jouw definitie, wat is dan die van jou?

Ontspannen was hij wel want hij hoefde niet echt te werken.
Impuls heeft hij niet, aanleuning echt helemaal niet en als je telt hoe vaak je met je been zit te kloppen om hem maar iets voorwaarts te houden dan zul je begrijpen dat het effect van de hulpen ook niet zo goed is.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 16:18

Ik heb nog een vraag aan jullie. Een aantal van jullie zei dat een jury-oordeel niet zo veel zegt. Dan zegt er ook iemand dat ik les zou moeten nemen van iemand die subtop rijdt. Ik weet wie mij afgelopen zaterdag jureerde en ik weet dat zij niet onverdienstelijk subtop start (naam evt. via PB). Is hier dan volgens jullie nog steeds niets uit op te maken? Los van de filmpjes?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 16:19

janderegelaa schreef:
NadjaNadja schreef:
Basis is wat mij betreft redelijk goed beschreven in de laatste punten van het protocol op een wedstrijd. Dus de ontspanning, rechtgerichtheid, impuls, harmonie, aanleuning, effect van de hulpen etcetera. Als dit heel erg verschilt van jouw definitie, wat is dan die van jou?

Ontspannen was hij wel want hij hoefde niet echt te werken.
Impuls heeft hij niet, aanleuning echt helemaal niet en als je telt hoe vaak je met je been zit te kloppen om hem maar iets voorwaarts te houden dan zul je begrijpen dat het effect van de hulpen ook niet zo goed is.

Ik heb meerdere malen gezegd dat ik in de filmpjes de basis inderdaad ook niet op orde vind. Hier ga ik dus verder niet op reageren.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:22

NadjaNadja schreef:
Basis is wat mij betreft redelijk goed beschreven in de laatste punten van het protocol op een wedstrijd. Dus de ontspanning, rechtgerichtheid, impuls, harmonie, aanleuning, effect van de hulpen etcetera. Als dit heel erg verschilt van jouw definitie, wat is dan die van jou?


Nouja, dat is wel heel erg simpel he, dat zijn allemaal begrippen die ook zeer relatief zijn, multi-interpretabel... Maar net wat voor definitie jij er aan geeft.

Maar ik wil je aan de hand van die begrippen wel even uitleggen wat ik daarin graag wil zien.

Zeker wil ik een ontspannen paard zien. Een ontspannen paard is geen zoutzak maar loopt vlijtig door zijn proeven en is hierin gericht op zijn ruiter, niet op de omgeving. Aandacht bij de omgeving betekent spanning. Een paard kan alleen ontspannen als zijn ruiter ontspannen is. Deze laatste twee punten kunnen elkaar zeer goed versterken, wanneer een gespannen ruiter een afgeleid paard tracht op het rechte spoor te brengen.

Het rechtgerichte paard is aan beide kanten even buigbaar, reageert gelijkmatig op de hulpen voor het opzij gaan. Valt niet over de schouder weg, valt ook niet door de schouder. Heeft zowel linksom als rechtsom een gelijke takt. En vertoont geen spanning bij gevraagde lengtebuiging.

Impuls: Wederom een vlijtig paard dat uit zichzelf voorwaarts blijft. Elke hulp komt goed door en verstoort de takt niet. De ruiter hoeft niet overmatig te drijven om het paard voorwaarts te houden en geeft alleen hulpen wanneer verandering van tempo of gang gewenst is.

Aanleuning: Het paard beweegt ontspannen, rechtgericht en met impuls van achter naar voren. De achter opgewekte impuls resulteert aan de voorkant in een smakelijke mond die zorgt voor een gelijkmatig contact met de ruiterhanden. Vice versa zorgen prettig meebewegende ruiterhanden voor een voor het paard zo prettig mogelijke aanleuning.

Effect van de hulpen: Het paard reageert op de minste en geringste hulp, zonder hierbij gespannen te raken, de aanleuning te verstoren of de impuls kwijt te raken.

Harmonie: Ach, dat is een optelsommetje van wat hier bovenstaat. Het is een juiste verhouding tussen de hierboven genoemde factoren.

Maar voor mij is de basis een paard dat in elke gang en bij elke verandering taktmatig blijft lopen, die voldoende impuls heeft en vlijtig blijft in het werk. Een paard dat goed van achter naar voren blijft lopen, waardoor een gezonde aanleuning gehandhaafd blijft. Uiteraard is het paard ook gewoon recht. Dit zijn in mijn ogen de grondvoorwaarden om je te kunnen blijven ontwikkelen als combinatie en om richting de diverse mates van verzameling te kunnen werken.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 16:25

Janine1990 schreef:
NadjaNadja schreef:
Basis is wat mij betreft redelijk goed beschreven in de laatste punten van het protocol op een wedstrijd. Dus de ontspanning, rechtgerichtheid, impuls, harmonie, aanleuning, effect van de hulpen etcetera. Als dit heel erg verschilt van jouw definitie, wat is dan die van jou?


Nouja, dat is wel heel erg simpel he, dat zijn allemaal begrippen die ook zeer relatief zijn, multi-interpretabel... Maar net wat voor definitie jij er aan geeft.

Maar ik wil je aan de hand van die begrippen wel even uitleggen wat ik daarin graag wil zien.

Zeker wil ik een ontspannen paard zien. Een ontspannen paard is geen zoutzak maar loopt vlijtig door zijn proeven en is hierin gericht op zijn ruiter, niet op de omgeving. Aandacht bij de omgeving betekent spanning. Een paard kan alleen ontspannen als zijn ruiter ontspannen is. Deze laatste twee punten kunnen elkaar zeer goed versterken, wanneer een gespannen ruiter een afgeleid paard tracht op het rechte spoor te brengen.

Het rechtgerichte paard is aan beide kanten even buigbaar, reageert gelijkmatig op de hulpen voor het opzij gaan. Valt niet over de schouder weg, valt ook niet door de schouder. Heeft zowel linksom als rechtsom een gelijke takt. En vertoont geen spanning bij gevraagde lengtebuiging.

Impuls: Wederom een vlijtig paard dat uit zichzelf voorwaarts blijft. Elke hulp komt goed door en verstoort de takt niet. De ruiter hoeft niet overmatig te drijven om het paard voorwaarts te houden en geeft alleen hulpen wanneer verandering van tempo of gang gewenst is.

Aanleuning: Het paard beweegt ontspannen, rechtgericht en met impuls van achter naar voren. De achter opgewekte impuls resulteert aan de voorkant in een smakelijke mond die zorgt voor een gelijkmatig contact met de ruiterhanden. Vice versa zorgen prettig meebewegende ruiterhanden voor een voor het paard zo prettig mogelijke aanleuning.

Effect van de hulpen: Het paard reageert op de minste en geringste hulp, zonder hierbij gespannen te raken, de aanleuning te verstoren of de impuls kwijt te raken.

Harmonie: Ach, dat is een optelsommetje van wat hier bovenstaat. Het is een juiste verhouding tussen de hierboven genoemde factoren.

Maar voor mij is de basis een paard dat in elke gang en bij elke verandering taktmatig blijft lopen, die voldoende impuls heeft en vlijtig blijft in het werk. Een paard dat goed van achter naar voren blijft lopen, waardoor een gezonde aanleuning gehandhaafd blijft. Uiteraard is het paard ook gewoon recht. Dit zijn in mijn ogen de grondvoorwaarden om je te kunnen blijven ontwikkelen als combinatie en om richting de diverse mates van verzameling te kunnen werken.


Bedankt voor het uitgebreider opschrijven van wat ik ook vind.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:25

NadjaNadja schreef:
Ik heb nog een vraag aan jullie. Een aantal van jullie zei dat een jury-oordeel niet zo veel zegt. Dan zegt er ook iemand dat ik les zou moeten nemen van iemand die subtop rijdt. Ik weet wie mij afgelopen zaterdag jureerde en ik weet dat zij niet onverdienstelijk subtop start (naam evt. via PB). Is hier dan volgens jullie nog steeds niets uit op te maken? Los van de filmpjes?


Er werd ook gezegd dat men de jury wel begreep.
Je doet niet heel veel dingen echt fout hoor, het is alleen tegelijk ook niet goed genoeg om verder mee te kunnen werken. Wat hier gezegd wordt is dat om verder te kunnen ontwikkelen, je terug moet naar de basis.

De jury beoordeelt wat hij/zij ziet. Ga maar eens mee schrijven bij een jury. Je zult zien dat je heel wat netwel/netniet combinaties ziet, die toch een royale winstpunt krijgen. Gewoon omdat de protocollen niet voorschrijven dat je in die klasse alles mee te nemen in je beoordeling. Jureren en lesgeven zijn nu eenmaal twee totaal verschillende dingen. Doe eens mee aan een clinic/les van die betreffende jury, grote kans dat je daar hele andere inzichten krijgt.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 16:34

Janine1990 schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik heb nog een vraag aan jullie. Een aantal van jullie zei dat een jury-oordeel niet zo veel zegt. Dan zegt er ook iemand dat ik les zou moeten nemen van iemand die subtop rijdt. Ik weet wie mij afgelopen zaterdag jureerde en ik weet dat zij niet onverdienstelijk subtop start (naam evt. via PB). Is hier dan volgens jullie nog steeds niets uit op te maken? Los van de filmpjes?


Er werd ook gezegd dat men de jury wel begreep.
Je doet niet heel veel dingen echt fout hoor, het is alleen tegelijk ook niet goed genoeg om verder mee te kunnen werken. Wat hier gezegd wordt is dat om verder te kunnen ontwikkelen, je terug moet naar de basis.

De jury beoordeelt wat hij/zij ziet. Ga maar eens mee schrijven bij een jury. Je zult zien dat je heel wat netwel/netniet combinaties ziet, die toch een royale winstpunt krijgen. Gewoon omdat de protocollen niet voorschrijven dat je in die klasse alles mee te nemen in je beoordeling. Jureren en lesgeven zijn nu eenmaal twee totaal verschillende dingen. Doe eens mee aan een clinic/les van die betreffende jury, grote kans dat je daar hele andere inzichten krijgt.

Maar deze jury geeft mij een 7 voor mijn houding en zit. Een 6.5 voor de stap en galop en een 7 voor de draf.

Wat betreft het cijfer voor mijn houding, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind mijn houding zelf slecht, maar daar werk ik hard aan. Wat betreft de cijfers voor de gangen, daar ben ik het wel mee eens. Maar voor zulke cijfers moet de takt en de impuls wel goed zijn, want anders krijg je volgens mij echt geen 7. Maar dit klopt dan toch totaal niet met wat jij/jullie zegt/zeggen?

Wat betreft schrijven en clinics: dat heb ik wel gedaan en dat doe ik nog steeds geregeld. Dus ik ben echt niet helemaal blanco wat betreft kennis.

moonfish13
Berichten: 18247
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:40

Vind je dan zelf dat je paard actief is van achter?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 16:42

moonfish13 schreef:
Vind je dan zelf dat je paard actief is van achter?

Ze is wellicht iets traag, maar ik vind haar verder wel actief.

moonfish13
Berichten: 18247
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:53

Ik vind je paard echt traag ogen, achterhand is niet actief en er wordt vooral aan de voorkant gewerkt naar mijn indruk.
Het oogt ook zo vlak, niet wat ik verwacht bij een M proef.
En het is niet slecht, maar niet M waardig.
En er zit zoveel in, maar dan moet die motor gewoon aan.
Echt ik hoop dat je dat in gaat zien, want dan kunnen jullie zo ver komen samen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110838
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:53

NadjaNadja schreef:
Ze is wellicht iets traag, maar ik vind haar verder wel actief.


Maar dat spreekt elkaar toch tegen?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 16:57

Cayenne schreef:
NadjaNadja schreef:
Ze is wellicht iets traag, maar ik vind haar verder wel actief.


Maar dat spreekt elkaar toch tegen?


Ik bedoel meer dat haar achterhand ietwat traag meekomt, niet dat ik het tempo traag vind. Maar ik vind het niet zo erg dat ik het niet actief vind.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:31

NadjaNadja schreef:
Cayenne schreef:

Maar dat spreekt elkaar toch tegen?


Ik bedoel meer dat haar achterhand ietwat traag meekomt, niet dat ik het tempo traag vind. Maar ik vind het niet zo erg dat ik het niet actief vind.


Een sterkere en vlottere achterhand heb je nodig voor een betere aanleuning en vanaf het M2 ook zeer belangrijk. Dus dat jij het niet erg vindt omdat je je puntjes zo wel bij elkaar sprokkelt maakt het nog niet beter. Als je verder wil komen zal die achterhand een stuk sneller moeten worden.

Janine, jij kan het goed uitleggen zeg! Zo begrijpt bijna iedereen het denk ik.
Basis is wel meer dan alleen die puntjes. Basis is in mijn oven: impuls, aan de hulpen (controle) en nagevelijk op twee teugels.

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:33

Je hebt een fijn paard. Ik hoop dat je vooral lol blijft houden in het rijden. Lekker de proeven nabespreken met de instructrice en samenwerken aan de verbeterpunten.
De overgang L2 naar M1 is lastig.

Denise_Storm

Berichten: 2374
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:49

Hi TS!

Heb je plezier in het rijden? Geniet je er zelf van? Top! Lekker doorgaan met waar je mee bezig bent, veel oefenen, lessen rijden, trainen, wedstrijden starten, ervaring opdoen, en dan kom je er vanzelf!

Vergeet niet: jouw gevoel is het belangrijkste!
De tips die hier worden gegeven kan je meenemen, maar ook naast je neerleggen.

Mijn motto is: zolang je maar geniete van jouw prachtige dier! :D <3

Babootje

Berichten: 26454
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:53

NadjaNadja schreef:
Maar deze jury geeft mij een 7 voor mijn houding en zit. Een 6.5 voor de stap en galop en een 7 voor de draf.


Deze jury wel , maar een andere mogelijk weer niet.
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat je deze punten in het M krijgt bij het beeld dat ik zie. Bij ons in de Randstad zou je die echt niet krijgen. En voor jou is dat dus heel verwarrend, want je krijgt daarmee een verkeerde boodschap.

Je paard is nog niet eens aan elkaar en niet nageeflijk. Je rijd met waslijnen, Je aanleuning is niet constant. Je paard is niet aan de hulpen. Dat is in mijn ogen echt nog B niveau.
Vind je zelf wel dat je paard nageeflijk is?

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:57

NadjaNadja schreef:
Maar deze jury geeft mij een 7 voor mijn houding en zit. Een 6.5 voor de stap en galop en een 7 voor de draf.

Wat betreft het cijfer voor mijn houding, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind mijn houding zelf slecht, maar daar werk ik hard aan. Wat betreft de cijfers voor de gangen, daar ben ik het wel mee eens. Maar voor zulke cijfers moet de takt en de impuls wel goed zijn, want anders krijg je volgens mij echt geen 7. Maar dit klopt dan toch totaal niet met wat jij/jullie zegt/zeggen?

Wat betreft schrijven en clinics: dat heb ik wel gedaan en dat doe ik nog steeds geregeld. Dus ik ben echt niet helemaal blanco wat betreft kennis.


Als je deze jury weer tegen komt, vraag dan eens om uitleg.

Ik weet dat het heel erg lastig is om dit te bevatten, wat hier allemaal wordt uitgelegd. Ik weet ook dat je op dit moment sowieso twee wedstrijden in het M1 hebt gereden. Dus ik neem aan dat je sowieso twee jury's hebt getroffen op wedstrijd. Hou er rekening mee dat een andere jury ook heel goed een ander oordeel kan gaan geven.

Een jury hoort te oordelen op wat hij/zij ziet, niet op wat hij/zij weet van een combinatie. Daarbij, zoals ik eerder ook al aanhaalde, speelt ook een stukje subjectiviteit mee. Hoe objectief een jury ook probeert te zijn.

Gangen, zoals jij aanhaalt, horen niet beoordeeld te worden op kwaliteit en potentieel (althans, zo heeft een jury mij dit ooit uitgelegd), een jury hoort na te gaan hoe de onderdelen in die bepaalde gangen gingen, en beoordeelt op basis daarvan de gang (bleef het paard daarin taktmatig is dan de grootste vraag als ik me niet vergis). Zouden kwaliteit en potentieel de criteria zijn (grofweg, want ik weet niet wat de criteria bij het stamboek zijn) en subjectiviteit geen rol spelen, dan zouden deze cijfers exact hetzelfde zijn als die gegeven worden/werden op de stamboekkeuring. De onwaarschijnlijkheid hiervan, zou een beetje aan moeten duidelijk hoe ingewikkeld jureren nu daadwerkelijk in elkaar zit.

Ik denk dat er met de takt van de gangen niet zo heel veel mis is en dat je paard ook wel blijft lopen. Ik denk alleen dat je zo weinig aan de impuls hebt door het gebrek aan met name aanleuning en ontspanning. Ik betwijfel of jouw paard nog wel zo taktmatig blijft lopen wanneer je hem meer aan de tand voelt. Ik denk namelijk dat je dan ontdekt dat hij moeite heeft met blijven gaan in de juiste takt en moeite heeft met het behouden van de impuls, als je hem ronder probeert te rijden en meer op het achterbeen.

Maar dat betekent niet dat de cijfers op dit moment niet kloppen hoor.
Als je genoemde zaken beter voor elkaar hebt, kunnen ze alleen maar hoger worden. Maar ook dan kan jij een in onze ogen fantastische proef rijden, waar de jury amper of geen winstpunt voor over heeft... Kom je weer terug bij die subjectiviteit.

Je moet niet alles willen meten in cijfertjes en in wat de geleerden zeggen. Je moet die cijfertjes en dat wat de geleerden zeggen gaan combineren met jouw gevoel. En dat doe je niet aan de hand van één of twee protocollen. Dat doe je door kilometers te maken, door heel veel dingen terug te kijken, door les te nemen, door kritische vragen te stellen, en door heel erg veel naar anderen te kijken en daar iets van vinden. Althans, proberen.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:58

suikermeisje schreef:
Janine, jij kan het goed uitleggen zeg! Zo begrijpt bijna iedereen het denk ik.
Basis is wel meer dan alleen die puntjes. Basis is in mijn oven: impuls, aan de hulpen (controle) en nagevelijk op twee teugels.


Thanks, maar het blijft maar een relatief begrip. En het is nu ook weer niet zo dat ik met mijn uitleg alle wijsheid in pacht heb ofzo. Zelf rij ik ook nog geen deuk in een pakje boter _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110838
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:54

Overigens vind ik wel dat je een heel leuk en meewerkend paard hebt, TS!

Babootje

Berichten: 26454
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:24

NadjaNadja schreef:
Basis is wat mij betreft redelijk goed beschreven in de laatste punten van het protocol op een wedstrijd. Dus de ontspanning, rechtgerichtheid, impuls, harmonie, aanleuning, effect van de hulpen etcetera. Als dit heel erg verschilt van jouw definitie, wat is dan die van jou?


Er is sprake van ontspanning /losgelatenheid als je paard de rug wil loslaten en de hand wil volgen. Een oefening als hals strekken bijvoorbeeld, is ervoor om te beoordelen of dat zo is.
Als je dat niet kunt laten zien, zul je m.i. dus ook onderaan de streep voor ontspanning / losgelatenheid geen voldoende kunnen krijgen, maar zelfs een ruime onvoldoende.

Rechtgerichtheid: de rechtgerichtheid wordt beoordeeld in de oefening schouder binnenwaarts.
En door de hele proef of het paard spoort, Bij de schouder binnenwaarts moet het binnen achterbeen in het spoor lopen van het buiten voorbeen, waarbij het paard met stelling en buiging in een voorwaarts zijwaartse richting loopt. Het paard spoort minimaal (de schouder is niet voldoende naar binnen en het binnenachterbeen niet voldoende ondertredend. Je paard loopt feitelijk nog voorwaarts en niet voorwaarts/zijwaarts. Slingert een beetje door gebrek aan impuls (komt terug in tempo) en doordat je zijn hoofd steeds naar buiten trekt.
Door deze oefening zou je paard aan je buitenteugel moeten komen en zou je de binnen teugel los moeten kunnen laten zonder dat hiervan wat te zien is. Maar met aan de teugel trekken krijg je je paard niet aan de buiten teugel. De recht gerichtheid is wat mij betreft dus echt onvoldoende.

Harmonie: staat voor mij in samenhang met aanleuning / nageeflijkheid, losgelatenheid en het doorkomen van de hulpen. Het een zijn met je paard. Harmonie wordt ook beoordeeld aan de hand van hoe je je overgangen rijdt. Als je paard dus uit galop valt, dan is ontbreekt ook de harmonie.
Losgelatenheid ontbreekt, aanleuning is rommelig (los vast), je paard beweegt het hoofd heen en weer. En je paard reageert slecht op je been.
Hiervoor dus een dikke onvoldoende.

Effect van de hulpen: zie boven. En derhalve ook een dikke onvoldoende.

De impuls is ook onvoldoende. Impuls is niet het tempo, maar de snelheid en kracht van het achterbeen. Dat kenmerkt zich door dragen. Een oefening als schouder binnenwaarts is ook goed om dat te beoordelen. Maar bijvoorbeeld ook bij de volte 10 meter. Als je kijkt naar je schouder binnenwaarts zie je impulsverlies. Je paard vindt het moeilijk om te dragen. Ook in de volte 10 meter zie je impulsverlies en taktfouten. De impuls kan dus ook niet voldoende worden beoordeeld.

Als je nog eens naar je proeven kijkt, vind je dan zelf dat je goed bent beoordeeld?

Ik weet dat er in het Noorden nogal eens ruimhartig met de punten wordt omgegaan. Maar wat wil je nu zelf? Wil je dat je straks kunt zeggen "ik rijd Z" maar je komt niet verder? Of wil je echt leren paardrijden?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:05

@ NadjaNadja
Ik denk dat bovenstaande analyse de spijker op de spreekwoordelijke kop slaat.
Het gaat er feitelijk niet om of andere het beter kunnen of niet, maar of de kritiek juist is. Dat ik het niet beter zou kunnen doen dan de TS, kan waar zijn, maar dan zou mijn prestatie dezelfde kritiek moeten krijgen en zou ik aan dezelfde onderdelen moeten werken.
Het is aan u te beslissen wat u met deze informatie doet. Ik zou er mijn voordeel mee doen.

Padoertje
Berichten: 1573
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:24

Ik kwam een wat ouder filmpje van jullie tegen en moet helaas toch zeggen dat ik je paard hier een stuk fijner voorgesteld zie worden https://www.youtube.com/watch?v=96VEHblpEYQ
Super sympathiek dier om te zien en hier lukt het halsstrekken wel al heel aardig.

Wel kun je duidelijk zien dat het beeld onrustig wordt op het moment dat jij gaat doorzitten. Je stoort onbedoeld je paard en je ziet de spanning opkomen. Denk dat het gevraagde doorzitten in de M proeven jullie dan ook de das omdoen, wat echt heel jammer is. De combinatie van jullie is echt heel leuk om te zien namelijk. Persoonlijk zou ik toch eens aan de gang gaan met zitlessen of flexchair of probeer eens een zadel met een goede diepe zit en veel wrong waardoor jij je benen niet zo omhoog gaat trekken. Dat zal echt enorm veel goed doen aan je onafhankelijke zit en ik weet wel zeker dat je paard daar ook enorm blij mee zal zijn.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:05

U paard loopt daar wezenlijk meer ontspannen, dat klopt. U zou zich moeten afvragen wat er in de tussentijd is gebeurd. Immers ook in uw winnende prof loopt uw paard niet zo fijn als in de video die Padoertje heeft aangeleverd.
Ik persoonlijk wijt het echter aan uw zit.
In ieder geval een erg fijn paard. Zeker de moeite waard om verder aan te werken!