Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 19:36

Ik denk dat als ik niet kritisch naar mezelf wil zijn ik niet deze filmpjes op HAW had gezet.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:54

Jawel hoor, kan zeer zeker wel.

Want of je reageert nergens op, of optie 2; je ziet alles als aanval en dat doe jij in dit geval helaas.

Anoniem

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:00

TS, zie jij zelf niet dat er iets ontbreekt aan de basis: het los zijn in het lijf en het van achter naar voor gereden zijn? Daardoor mislukt o.a. het halsstrekken. Dat is toch niet vervelend bedoeld? Ik hoop dat je het zelf ook kan zien straks als je het later nog eens terugkijkt.

Babootje

Berichten: 26455
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:25

Als we dan toch filmpjes plaatsen:
Hier een filmpje van onze toen nog maar net 4 jarige. In de B.
Het is een heel voorwaarts paard, jong dus snel afgeleid (volgens mij hoor je hem tussendoor ook nog hinniken) en is hij kijkerig. Dus ook hier was de onspanning niet helemaal wat het moet zijn.
Toch zie je dat bij het hals strekken (gaat ook nog niet helemaal goed) en de middenstap wel een voorwaarts neerwaartse tendens naar ontspanning / het de rug loslaten / de hand volgen. Dat is de B.
In de M moet dat echt al ok zijn. Volgens mij was deze proef iets van 197 pt.

Padoertje
Berichten: 1573
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:46

Denk dat de TS inmiddels wel voldoende tips heeft meegekregen om samen met de instructie mee aan de slag te gaan. Ik zou deze filmpjes als ik haar was dan ook in de les bespreken en gebruiken om aan verbeterpunten te werken.
Het geheel oogt inderdaad erg overhaast en gespannen en de amazone stoort het paard in de beweging. Niets wat niet verholpen kan worden, mits met de juiste begeleiding en goede zelfreflectie. Persoonlijk zou ik de oefeningen achterwege laten en vooral gaan werken aan tact, lossigheid en gehoorzaamheid. Ga desnoods een keer op de flexchair of rijd een keer een goed/hoger opgeleid paard om eens te voelen wat meerdere mensen in dit topic proberen aan te geven.

Basis is basis en ja, daar ben ik het volkomen mee eens. Dit moet goed zijn. Maar voor een ruiter die zelf wellicht minder geschoold is en waarvoor ieder niveau nieuw is, is dit een lastig begrip. Want wat bedoelen we met de basis, welke voorwaarden moeten er in orde zijn en hoe komen we daar dan? Niet voor iedereen even makkelijk. Als ik naar mijzelf kijk, dan ben ik echt een basismuts. Mijn paard wil ik eerst fijn voor elkaar hebben en minimaal M/Z afgericht voordat ik hem überhaupt meeneem in het L. Waarom? Omdat ik hem met vertrouwen en gehoorzaamheid rond wil kunnen sturen en omdat ik niet onder de 190 punt thuis wil komen. Ik ben dus iemand die iedere dag bezig is om de randvoorwaarden voor de basis te leggen en te herhalen, met stalgenoten die zeuren wanneer ik nu eens ga starten. Paard loopt met gemak een M proef door, maar zolang ik van mening ben dat de basisafrichting nog beter kan, start ik niet eens.

Ik hoop TS dat je de goedbedoelde tips meeneemt naar je instructie en samen een plan van aanpak en doel kan stellen. Niet zozeer in het rijden van wedstrijden en winstpunten, maar in wat je aan jezelf en je paard wilt verbeteren komend jaar. Succes

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:30

Ik denk dat er al genoeg gezegd is over het missen van de basis. Wel ben ik benieuwd, naar aanleiding van je posts waarin je zegt wel lang en laag te trainen maar dat het halsstrekken niet gaat. Dat is toch hetzelfde? Hand volgen is halsstrekken en hand volgen is ook lang en laag rijden toch? Of hoe zie jij dit dan? Ben verder trouwens wel benieuwd naar trainingsmateriaal, waarin je bijvoorbeeld lang en laag traint. Als je dat nog durft te plaatsen :Y)

Verder snap ik compleet dat je zo reageert, het is natuurlijk echt niet leuk om te horen wat je hier te horen krijgt terwijl je voor je gevoel toch al M1 rijdt (of heb ik dat verkeerd?). Misschien zie je dan later pas in wat er bedoeld wordt, ik hoop alleen dat je de tips ter harte neemt.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 23:56

Goed, van mijn kant een laatste poging om het nodige uit te leggen.

Ik vind de basis op de filmpjes ook niet goed. Echter is mijn basis over het algemeen wel goed. Maar dat gaat op wedstrijd of in de training ook heus wel eens niet zoals ik het wil, zoals in de filmpjes. Misschien had ik er bij moeten zetten dat het een hele sensibele en kijkerige merrie is en dat er 4 mensen voor me uitvielen waardoor ik nog geen 10 minuten had om in te rijden. Dit heeft in ieder geval bij mij wel invloed op hoe de wedstrijd gaat. Het blijven dieren en hoe hard je dus ook traint, er zijn ook dagen dat het even niet zo lekker gaat. En wij zijn ook maar mensen, dus je hebt ook dagen dat je zelf even niet alles eruit kunt rijden wat er in zit. Dan kun je nog zo trainen om standaard boven de 190 punten te rijden, maar dat lukt gewoon niet altijd.

Ik had überhaupt nooit verwacht dat ik op dit punt in mijn leven al M1 te kunnen starten met een paard. Dit is nu wel zo, en ja, daar ben ik trots op. En ik blijf lekker starten, want gaandeweg worden we steeds beter. Misschien, of zelfs waarschijnlijk, lopen we ook wel ergens een keer vast. Nou, prima, daar komen we ook wel weer doorheen.

Voor de mensen die denken dat het een makkelijk paard is waarop ik meelift; was het maar zo'n feest. Mevrouw kan knap lastig zijn en in de training zou ik dat anders oplossen dan dat ik op bepaalde momenten in deze filmpjes doe bijvoorbeeld. Misschien is dat fout, maar voor mij is dat nu de manier waarop ik dat wil doen.

Wat betreft het halsstrekken: het zal nooit ons beste onderdeel worden. Ze kan het wel, maar niet geweldig. Het komt hier absoluut niet uit de verf en ik vind het ook volledig onterecht dat ik er in de eerste proef bijvoorbeeld een 6 op heb gehaald. Maar het ene paard kan bijvoorbeeld beter galopperen dan de ander en ik denk dat dat met halsstrekken net zo is.

Ik zal eens kijken of iemand een keer tijdens een training een filmpje van mij kan maken. Meestal train ik alleen en ga ik alleen naar les, dus dat laat misschien wel even op zich wachten.

Ik hoop hiermee mezelf iets verduidelijkt te hebben en mocht dat niet zo zijn, dan is het niet anders. Voor nu blijf ik bij mijn eigen gevoel en zal ik niet verder reageren op reacties waarin wordt genoemd dat mijn basis niet in orde is.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:04

NadjaNadja schreef:
Janine1990 schreef:
Ik wil met liefde een filmpje van een M1 proef van mezelf naar je sturen, ik kan je garanderen dat je afgaand op mijn commentaar de slechtste proef ever verwacht. Dat valt best mee, maar ook als je 200 punten rijdt heb je genoeg op jezelf aan te merken hoor. Ik in ieder geval wel. In mijn ogen de enige manier om beter te worden.

En dat is dus net het punt. Hier doe je overkomen alsof ik niets op mezelf heb aan te merken en dat is niet waar. Ik wil juist leren en plaats het filmpje daarom hier. Maar ik pik er inderdaad wel de tips en commentaren uit waarvan ik ook daadwerkelijk denk dat ze bij ons passen. En dat is niet iets wat alleen ik doe, dat zou iedereen doen. Want het zou gek zijn om nu ineens te zeggen: goh wat fijn jongens dat jullie zeggen dat ik het roer om moet gooien want dat had ik altijd al gedacht en gewild maar jullie trekken me nu over de streep!


Je hebt niets op jezelf aan te merken, kijk nu eens naar je laatste reactie...
- Paard is kijkerig en sensibel
- Er vielen mensen uit, dus ik kon maar 10 minuten inrijden
- Ik ben trots dat ik nu al M1 kan starten, dus blijf ik dat doen
- Halsstrekken zal nooit ons beste onderdeel worden

Ik zie hier geen kritiek, ik zie ook geen uitleg, ik zie alleen maar excuses.

Sensibel en kijkerig, ach joh... mijn paard is ook vaak genoeg kijkerig. Is geen excuus, ik zeg dan gewoon: Ach, ik had de basis niet voldoende voor elkaar. Iets om aan te werken voor de volgende wedstrijd. Kennelijk had ik de focus in aanloop naar deze wedstrijd niet goed liggen.
En ja, bij het ene paard heb je dan wat meer werk dan bij het andere paard hoor. Maar het is een keuze of je er ook wat mee gaat doen.

Soms vallen er mensen uit, tjsah... dat kan gebeuren. Daarom zorg je dat je op tijd heen gaat. En dan nog is het geen excuus voor onvoldoende basis. Want ook in een half uur rij je de basis er niet in bij het losrijden. Dat moet thuis al klaar zijn. Paard is dan hooguit minder los.
Ik heb wel eens gestart bij zeer benauwd weer, 28 graden... Dan ga je toch ook geen half uur losrijden?

Prima dat je M1 blijft starten, dat je trots bent. Daar heb ik geen probleem mee. Maar het is toch geen uitleg voor een minder gewenst beeld? Het is voor Bokt in ieder geval geen reden om jou niet te wijzen op je verbeterpunten? Daar is het sowieso al HAW voor en geen ITP. Ook al kan je het daar ook verwachten. Ik hoop echter dat je wel wat gaat doen met de tips hier (ook al ben je ze behoorlijk defensief aan het afschieten), zodat je ook trots kan blijven! Want een andere jury kan een enorm verschil maken.

En elk paard kan halsstrekken. Je hebt een paard met een prachtige lange hals. En je gaat mij niet vertellen dat wanneer je de basis goed voor elkaar hebt, deze niet beter kan gaan halsstrekken.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 10:28

Citaat:
De eerste proef werd ik laatste met 178.5 punten. Terecht. Het eerste deel gaat nog wel redelijk, maar vanaf de galop is het echt dramatisch. Terwijl dit bij mijn eerste wedstrijd juist wel heel goed ging. Ik moet dus vooral werken aan constantere proef. Daarnaast vind ik dat ik minder streng met mijn handen moet zijn!


Citaat:
En dan de tweede proef wonnen we met 186 punten. Deze proef vind ik al een stuk rustiger, maar ook hier zijn nog de nodige werkpuntjes.


Citaat:
Ik houd mijn handen inderdaad erg laag, maar dat is niet bewust. Dus dat wordt hard werken om me bewust te worden van mijn handhouding haha!


[qoute]Wat betreft het terugvallen bij het SB, dat klopt inderdaad. Daar mag ze nog veel meer door blijven lopen[/quote]

Citaat:
Ik moet mijn benen langer maken, ik trek ze nu als het ware op waardoor er inderdaad minder ruimte voor mij overblijft om te zitten als het ware.


Dit zijn allemaal dingen die ik in het topic heb gezegd. Ook niet kritisch en alleen excuses zeker?

rien10
Berichten: 14803
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:33

Nee hoor, je ziet en benoemt zat dingen.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:33

Ik bedoel natuurlijk kritisch naar aanleiding van de reacties hier. In plaats van defensief reageren.

Daarbij werken aan een constantere proef, leuk voornemen. Maar hoe ga je hier in de praktijk mee om?
Welke werkpuntjes zie je in de tweede proef? En hoe ga je werken aan je handhouding?

Uit ervaring weet ik dat alleen er aan denken onvoldoende is. Je moet kijken wat de oorzaak is van jouw handhouding? En hoe ga je de oorzaak veranderen? Je hand onvriendelijk stilhouden is ook niet altijd een oplossing. Als je paard daar tegenaan gaat lopen, kan dit er ook toe leiden dat ze juist achter de teugel kruipt en er totaal geen sprake meer is van aanleuning.

Benen langer maken? Hartstikke goed voornemen, maar hoe ga je het aanpakken?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 10:40

Sommige quotes zijn ook naar aanleiding van reacties hier. Andere reacties reageer ik misschien niet heel meegaand op maar dat is omdat ik het er niet mee eens ben. Dat is toch niet heel gek? Ieder mens zou niet instemmend reageren als je het ergens niet mee eens ben.

Hoe ga ik werken aan mijn punten: voornamelijk les. Daar moet ik het van hebben. Bewust rijden. Nadenken bij wat ik doe. Maar helaas gaat dat in stapjes en is dat allemaal niet in 1 keer in orde. Dus daarom staan er ook geen perfecte proeven in de OP. Ik ben aan het leren en aan het fouten maken. Dat mag en dat moet zelfs, want juist daarvan leer ik weer.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:31

NadjaNadja schreef:
Sommige quotes zijn ook naar aanleiding van reacties hier. Andere reacties reageer ik misschien niet heel meegaand op maar dat is omdat ik het er niet mee eens ben. Dat is toch niet heel gek? Ieder mens zou niet instemmend reageren als je het ergens niet mee eens ben.

Hoe ga ik werken aan mijn punten: voornamelijk les. Daar moet ik het van hebben. Bewust rijden. Nadenken bij wat ik doe. Maar helaas gaat dat in stapjes en is dat allemaal niet in 1 keer in orde. Dus daarom staan er ook geen perfecte proeven in de OP. Ik ben aan het leren en aan het fouten maken. Dat mag en dat moet zelfs, want juist daarvan leer ik weer.


Nouja, ik mis eigenlijk een beetje een inhoudelijke reactie.
Ook in dit geval, les... Vind ik een heel goed ding hoor! Iedereen heeft les nodig...
Maar pin je er niet te veel op vast. Wees ook kritisch op wat je in de les hoort, ga voor jezelf na of er logica is. In aanloop naar je les vind je vast wel een punt dat lastig gaat. Je bedenkt dan natuurlijk voor jezelf wat de oorzaak is en hoe je de oorzaak van dat lastige punt kan aanpakken. In de les evalueer je dat met je instructeur. En ben je constant kritisch, want ook wat je instructeur zegt moet logisch zijn voor jou. Zonder logica is naar mijn idee namelijk niet te rijden.

Voorbeeld voor mijzelf, kan ik wel even toelichten. Ik had en heb moeite met travers. Paard wordt er recht in, rent weg, gaat gigantisch tegen de hand. Kortom: Probleem!
Dus ik besloot voor mezelf dat het kennelijk moeilijk is voor mijn paard, maar ik wil gewoon toewerken naar een zeven. Dus begin ik bij de basis, ik ga m'n paard (die iets aan de lange kant is en een wat neerwaartse romprichting heeft) wat ronder rijden en zorg dat hij er van achteren goed bij is. Zodat hij lekker in verbinding over de rug gaat. Daarin vraag ik veel stelling op de rechte stukken en ga ik veel draaien, om de boel soepel te maken en de spieren op te rekken, zodat de lengtebuiging verbeterd.
Maar dan is de travers nog niet meteen begrepen door mijn paard. Hij weet wel een beetje wat hij moet, maar niet voldoende. Dus ik stel hem behoorlijk laag in bij de inzet, maak een kleine volte en neem gas terug. Ik laat hem een paar passen travers lopen, beloon en stel hem weer recht. Dit was in mijn ogen logica, toch was de travers nog geen 7 waard. Tijdens mijn lessen zijn we hier dan ook veel mee bezig. Maar werd ook bevestigd dat ik op de goede weg was en mijn denkwijze klopte. In de les gebruiken we dan nog wat extra trucjes om de travers te verbeteren en het kwartje te laten vallen. Maar hierin constant teruggrijpend op de basis. Maar goed, dat moet je op elk niveau.

En dat bedoel ik, zelf nadenken over hoe je je problemen kan aanpakken.

Je hoeft niet meegaand te reageren. Maar ik zie veel defensieve reacties. Zonde, want als je gewoon een kritische vraag stelt over een reactie van iemand, kan je enorm veel leren van een daaruit voortvloeiende discussie. Of misschien is de uitleg gewoon heel erg plausibel en kan je er in je training mee vooruit.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 11:37

Juist bij alle afgelopen reacties ga ik voor mezelf na of er logica in zit. En er zijn dan dingen die voor mij niet kloppen met het gevoel dat ik heb bij het rijden. Daarom ga ik daar ook niet verder op in.

Ik ben iemand die in de les ontzettend veel vragen stelt over het hoe en wat van bepaalde oefeningen of welke spieren er juist wel of niet moeten worden aangespannen etc. Op die manier kan ik ook voor mezelf bedenken hoe ik het gewenste doel kan bereiken. Ook als mijn instructice niet aanwezig is en ik zelf aan het trainen ben.

Babootje

Berichten: 26455
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:48

NadjaNadja schreef:
Juist bij alle afgelopen reacties ga ik voor mezelf na of er logica in zit. En er zijn dan dingen die voor mij niet kloppen met het gevoel dat ik heb bij het rijden. Daarom ga ik daar ook niet verder op in.


Verklaar je nader. Wat klopt er dan niet als zo ongeveer iedereen hier hetzelfde zegt?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 11:51

Babootje schreef:
NadjaNadja schreef:
Juist bij alle afgelopen reacties ga ik voor mezelf na of er logica in zit. En er zijn dan dingen die voor mij niet kloppen met het gevoel dat ik heb bij het rijden. Daarom ga ik daar ook niet verder op in.


Verklaar je nader. Wat klopt er dan niet als zo ongeveer iedereen hier hetzelfde zegt?


Dat onze basis wel in orde is, alleen dat dat inderdaad in dit filmpje niet te zien is. Maar dat het hier niet is te zien betekent niet dat ik het normaal gesproken in 9 van de 10 gevallen bij wijze van spreken wel voel en ook zie.

_Joelle

Berichten: 318
Geregistreerd: 08-09-15

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:30

basis kan thuis prima zijn maar op wedstrijd door de spanning etc. helemaal weg.
heb ik met mijn pony soms ook last van.
thuis gaat het perfect en op wedstrijd zet hij zn nek erop en is de ontspanning voor een deel weg. gewoon ervaring opdoen en veel op wedstrijd gaan.
kan alleen maar beter worden ! :)

Babootje

Berichten: 26455
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:38

Nadja, het is wat ik eerder zei. Als jouw basis thuis wel in orde is, zou je er op wedstrijd iets van terug moeten zien. Maar ik zie er helemaal niets van terug. Nul ontspanning, nul verbinding, tegen de hand, geen controle (m.n. in de overgangen) Je paard valt ook echt uit de galop.
Ik ben wel benieuwd hoe je paard dan thuis in de bak loopt en wat jij dan onder de basis verstaat. Wat gaat thuis dan wel wat hier niet lukt? Zit je er thuis dan anders op?

Ik vind het zo jammer dat je iedere keer wel een excuus hebt. Mijn paard is "sensibel en kijkerig" , "thuis gaat het wel", "hals strekken is nu eenmaal niet haar ding".

Ik zie gewoon een (in mijn ogen) heel braaf paard, dat duidelijk last heeft van haar amazone. Je bent niet mee met haar beweging (je zet jezelf vast in je onderrug) zit daardoor zwaar in de rug en je hand is stug (op 1 plaats). Je benen onrustig.
In mijn optiek is dat ook de hoofdreden dat ze zo loopt en ik kan me dus niet voorstellen dat dat thuis wel in orde is. Als jij je vast zet, zet je paard zich ook vast. Dat is punt 1 waar je aan moet werken. Werk aan je houding en zit te paard. Laat je begeleiden door een hippische sport oefentherapeut of neem een aantal lessen bij een centered riding instructeur.

Wat je paard betreft moet je werken aan nageeflijkheid. Je paard moet ronder, loslaten en van achter naar voren gereden worden. Daar zie ik ook niets van in beide proeven. Je paard loopt helemaal uit elkaar en daarom verbaast het me ook zo dat je nog een wp hebt gereden. In de randstad zou je zo geen punten rijden. in het M. Dan moet het allemaal al wat meer aan elkaar zijn, richting verzameling.
Daarvoor heb je ook ruitergevoel nodig en dat is ook iets dat er nog niet helemaal lijkt te zijn. Dat kun je alleen maar leren door ervaring en dat ontbreekt nog. 2,5 jaar eigen paard is nog maar kort om dat allemaal te leren. Een enkeling heeft dat van nature, anderen doen daar weer langer over.
Ik weet niet op wat voor niveau je eigen instructrice rijdt maar probeer eens een ander om te beoordelen of je met haar wel op de goede weg zit. Niet dat je moet switchen, maar gewoon ernaast. Iemand die subtop rijdt.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-03-17 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:39

Ik ben dan eigenlijk vooral benieuwd naar een video van hoe het thuis dan gaat! Laat je je thuis wel eens filmen en zou je dat met ons willen delen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15936
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:44

NadjaNadja schreef:
Zou je echt meer lengte willen zien of moet ik mijn handen gewoon wat meer dragen zegmaar? Ik houd mijn handen inderdaad erg laag, maar dat is niet bewust. Dus dat wordt hard werken om me bewust te worden van mijn handhouding haha!

Je moet gewoon je teugels wat korter maken want je rijdt met waslijnen. Je paard geeft niet na, en is niet voorwaarts.

Als je aan die punten werkt ziet je proef er heel anders uit.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 12:47

Ik zal kijken of ik binnenkort eens iemand thuis kan laten filmen.

Babootje

Berichten: 26455
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:58

Nog een tip om (de vrijheid) van je zit op en de controle van je paard te bevorderen: neem springles en ga oefenparcoursjes springen.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:15

Ik heb ook nog een tip voor het feit dat je zei dat je je benen optrekt: de ANKY Free Rider ( https://anky-atc.com/freeridertechnology?lang=nl ). Ik snap dat je waarschijnlijk dit ding niet op stal hebt staan maar iets wat erop lijkt zou je ook heel erg kunnen helpen! Ik gebruik hem regelmatig omdat ik snel spanning heb in mijn bovenbenen/heupen en daar krijg ik dan ook last van en het heeft mijn (ontspannen) zit al een heel stuk verbeterd.
Volgens mij zijn er ook allemaal oefening die je met zo'n fitness bal kan doen om je zit en balans te verbeteren als je geen beschikking hebt tot zo'n apparaat.

Babootje

Berichten: 26455
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:33

Goede tip. Zou zo'n ding zelf ook nog wel willen hebben. De kosten (590,00) vallen aanzienlijk mee.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:00

NadjaNadja schreef:
Dat onze basis wel in orde is, alleen dat dat inderdaad in dit filmpje niet te zien is. Maar dat het hier niet is te zien betekent niet dat ik het normaal gesproken in 9 van de 10 gevallen bij wijze van spreken wel voel en ook zie.


Basis is natuurlijk een relatief begrip.
Grote kans dat jij hele andere zaken onder basis schaart dan wij, waardoor hier dus een miscommunicatie ontstaat. Dus misschien kan je die uit de weg helpen (mocht je daar zin in hebben) door jouw definitie van basis uit te leggen?