Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6674
Geregistreerd: 28-08-12

Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 11:15

Hoi!

Gisteren heb ik in Zwaagwesteinde mijn tweede M1 wedstrijd gereden. Dit resulteerde (bij dezelfde jury) in een laaste en eerste plaats :')

Elfina is mijn 7-jarige KWPN merrie. Ze is mijn eerste eigen paard en toen ik haar 2,5 jaar geleden kocht had ik alleen wat manege ervaring en zij was ook nog volledig groen. Ik had nooit durven dromen dat wij nu, 2,5 jaar later, op dit niveau zouden zijn. Ik ben dus super trots op haar en ook wel een beetje op mezelf!

Goed, de proeven. De eerste proef werd ik laatste met 178.5 punten. Terecht. Het eerste deel gaat nog wel redelijk, maar vanaf de galop is het echt dramatisch. Terwijl dit bij mijn eerste wedstrijd juist wel heel goed ging. Ik moet dus vooral werken aan constantere proef. Daarnaast vind ik dat ik minder streng met mijn handen moet zijn!



En dan de tweede proef wonnen we met 186 punten. Deze proef vind ik al een stuk rustiger, maar ook hier zijn nog de nodige werkpuntjes.



Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:31

Netjes dat je dit al samen bereikt hebt! Ik zou wel iets meer lengte in je armen willen zien. Ik vind dat je je handen nu vrij dicht op je zadel/benen draagt, daardoor lijkt het alsof je met een hele strenge hand rijdt en ik denk niet dat dat zo is. Je ellebogen kunnen iets meer aangesloten zijn aan je lichaam en dan je onderarmen wat meer naar voren toebrengen dan komt je hand ook wat mooier naar voren in het geheel.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6674
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 11:43

Zou je echt meer lengte willen zien of moet ik mijn handen gewoon wat meer dragen zegmaar? Ik houd mijn handen inderdaad erg laag, maar dat is niet bewust. Dus dat wordt hard werken om me bewust te worden van mijn handhouding haha!

_Sofie

Berichten: 4433
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:26

Leuk dier heb je! :j

Ik ben het met LauraO eens, je houdt je handen erg dicht bij je lichaam. Ook ik zou graag zien dat je je teugels wat korter hebt en je handen voor het zadel kan plaatsen. Het lijkt nu alsof je erg terugwerkt met je hand. Probeer je paard meer naar je hand toe te rijden. Ze oogt nu op sommige momenten erg onrustig in de aanleuning en ook het halsstrekken komt nog niet ideaal uit de verf. Als ze meer naar de hand toeloopt, zal dit beter gaan.
Beide proeven geven een klein beetje een traag beeld, je paard lijkt met weinig impuls te lopen, dit zie je met name terug in de SB, op dat moment lijkt je paard erg dood te vallen. Probeer veel overgangen en tempowisselingen te rijden, zodat ze net wat scherper en actiever wordt.

Veel succes en erg knap wat jullie al in korte tijd hebben bereikt!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6674
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 12:44

Het halsstrekken is inderdaad niet helemaal ons sterkste onderdeel:') Dit zal het echter ook nooit worden denk ik. Ook als ze wel meer mijn hand volgt is het niet heel erg veel.

Wat betreft het terugvallen bij het SB, dat klopt inderdaad. Daar mag ze nog veel meer door blijven lopen. Voor de rest heb ik niet het idee dat ze weinig impuls heeft en ik had ook gewoon 6.5 en 7 op de gangen dus ik denk dat dat beeld een beetje vertekent dan op het filmpje!

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:28

NadjaNadja schreef:
Zou je echt meer lengte willen zien of moet ik mijn handen gewoon wat meer dragen zegmaar? Ik houd mijn handen inderdaad erg laag, maar dat is niet bewust. Dus dat wordt hard werken om me bewust te worden van mijn handhouding haha!


Het creëren van meer lengte in de arm- handhouding is denk ik belangrijker dan het meer dragen van de handen. Als je alleen je handen meer draagt, blijven je ellebogen alsnog ietwat uitsteken en doe je in feite alleen je handen hoger en daarmee blokkeer je juist je lichaam om het paard vanuit achter naar voor te lopen, omdat je dan waarschijnlijk krampachtig gaat zitten. Wat belangrijk is, is dat je je schouders ontspannen houdt, je ellebogen wat meer tegen je lichaam hebt en dan met een ontspannen hand een mooie rechte lijn vormt naar de paardenmond. Aan je houding werken is altijd een van de lastige dingen van paardrijden, daarom is het ook goed als je aan anderen kunt vragen wat zij zien :) Vooral het bewustzijn van je eigen houding is belangrijk, dan weet je ook waar je aan kunt werken om het geheel er nog mooier uit te laten zien :o
Het hals strekken is voor veel paarden lastig, bij mij zal dit met mijn paard ook niet ons sterke punt worden, haha, maar goed dat is gelukkig maar een onderdeel...

Je bent met je paard echt een leuke combinatie om te zien! Met de puntjes op de i zul je nog mooie resultaten boeken, want de potentie is er zeker :j .

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6674
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 16:12

Bedankt voor de tips! Ik zal dit meenemen in mijn training :)

BigOne
Berichten: 38320
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:17

Over de punten ga ik niets zeggen, daar heb je een jury voor. Wel een vraag, zit jouw zadel wel goed?? Het lijkt alsof je moeite met doorzitten hebt en het zadel voor jou aan de kleine kant is. Je zit lijkt heel erg onrustig, misschien door de beweging van je onderbenen?? Geen idee.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6674
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 16:20

bigone schreef:
Over de punten ga ik niets zeggen, daar heb je een jury voor. Wel een vraag, zit jouw zadel wel goed?? Het lijkt alsof je moeite met doorzitten hebt en het zadel voor jou aan de kleine kant is. Je zit lijkt heel erg onrustig, misschien door de beweging van je onderbenen?? Geen idee.

Mijn zadel is goed voor mij. Ik moet alleen mijn benen langer maken, ik trek ze nu als het ware op waardoor er inderdaad minder ruimte voor mij overblijft om te zitten als het ware. Als ik gewoon mijn benen lang maak zit ik goed in het zadel, maar doordat ik m'n benen optrek is dat inderdaad niet zo!

BigOne
Berichten: 38320
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:05

NadjaNadja schreef:
bigone schreef:
Over de punten ga ik niets zeggen, daar heb je een jury voor. Wel een vraag, zit jouw zadel wel goed?? Het lijkt alsof je moeite met doorzitten hebt en het zadel voor jou aan de kleine kant is. Je zit lijkt heel erg onrustig, misschien door de beweging van je onderbenen?? Geen idee.

Mijn zadel is goed voor mij. Ik moet alleen mijn benen langer maken, ik trek ze nu als het ware op waardoor er inderdaad minder ruimte voor mij overblijft om te zitten als het ware. Als ik gewoon mijn benen lang maak zit ik goed in het zadel, maar doordat ik m'n benen optrek is dat inderdaad niet zo!

Probeer daar veel op te trainen, zo geeft het een heel onrustig beeld en laat je paard misschien minder goed zijn rug los en gevolg is dat je minder goed door kunt zitten. In de M (eigenlijk alle niveaus) is losgelatenheid toch een vereiste om een goede proef neer te zetten.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6674
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 09:36

bigone schreef:
NadjaNadja schreef:
Mijn zadel is goed voor mij. Ik moet alleen mijn benen langer maken, ik trek ze nu als het ware op waardoor er inderdaad minder ruimte voor mij overblijft om te zitten als het ware. Als ik gewoon mijn benen lang maak zit ik goed in het zadel, maar doordat ik m'n benen optrek is dat inderdaad niet zo!

Probeer daar veel op te trainen, zo geeft het een heel onrustig beeld en laat je paard misschien minder goed zijn rug los en gevolg is dat je minder goed door kunt zitten. In de M (eigenlijk alle niveaus) is losgelatenheid toch een vereiste om een goede proef neer te zetten.

Mijn instructie en ik zijn inderdaad hard bezig om dat er uit te krijgen. Helaas kost dat heel wat bloed, zweet en tranen :p

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:45

wat grappig ! ik dacht al Elfina in zwaagwesteinde kan eigenlijk niet missen.
en dat klopt, heb tot paar weken terug nog bij jullie op stal stage gelopen :D
maar filmpjes zien er goed uit! gefeliciteerd! *\o/*

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:56

Citaat:
Het halsstrekken is inderdaad niet helemaal ons sterkste onderdeel:') Dit zal het echter ook nooit worden denk ik. Ook als ze wel meer mijn hand volgt is het niet heel erg veel.

Ik snap nooit zo goed dat mensen dit als onderdeel zien. Dit is echt basis... Een paard moet gewoon zich los in zijn lijf kunnen laten. Als een paard niet of amper hals wil strekken zit er in je elementaire voorwaarden iets niet oke.

Ik zou toch wat meer voorwaarts neerwaarts gaan proberen mee te gaan pakken dan zul je vanzelf merken dat ze minder strak en stug gaat ogen / voelen. Daar komt dat onrustige beeld denk ik vandaan. Onspanning en aanspanning afwisselen in de training.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6674
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 14:03

vencedor schreef:
Citaat:
Het halsstrekken is inderdaad niet helemaal ons sterkste onderdeel:') Dit zal het echter ook nooit worden denk ik. Ook als ze wel meer mijn hand volgt is het niet heel erg veel.

Ik snap nooit zo goed dat mensen dit als onderdeel zien. Dit is echt basis... Een paard moet gewoon zich los in zijn lijf kunnen laten. Als een paard niet of amper hals wil strekken zit er in je elementaire voorwaarden iets niet oke.

Ik zou toch wat meer voorwaarts neerwaarts gaan proberen mee te gaan pakken dan zul je vanzelf merken dat ze minder strak en stug gaat ogen / voelen. Daar komt dat onrustige beeld denk ik vandaan. Onspanning en aanspanning afwisselen in de training.

Geloof me, voorwaarts neerwaarts nemen we echt genoeg mee in de training/lessen en ze laat ook echt wel los. Halsstrekken zal echter gewoon nooit haar beste onderdeel worden. Natuurlijk kan het beter dan dit, maar het zal nooit een 'stofzuiger' worden. Geef haar maar de midden- en zijgangen, die doet ze fluitend (en ontspannen!). Dat verschilt ook echt gewoon heel erg per paard denk ik.

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:50

vencedor schreef:
Citaat:
Het halsstrekken is inderdaad niet helemaal ons sterkste onderdeel:') Dit zal het echter ook nooit worden denk ik. Ook als ze wel meer mijn hand volgt is het niet heel erg veel.

Ik snap nooit zo goed dat mensen dit als onderdeel zien. Dit is echt basis... Een paard moet gewoon zich los in zijn lijf kunnen laten. Als een paard niet of amper hals wil strekken zit er in je elementaire voorwaarden iets niet oke.

Ik zou toch wat meer voorwaarts neerwaarts gaan proberen mee te gaan pakken dan zul je vanzelf merken dat ze minder strak en stug gaat ogen / voelen. Daar komt dat onrustige beeld denk ik vandaan. Onspanning en aanspanning afwisselen in de training.


Dan mag er in de top ook wel meer aandacht voor komen, daar hebben heel veel paarden ook moeite met dit onderdeel! Niet elk paard doet dit even makkelijk en natuurlijk hoort het bij de basis, maar op wedstrijd rij je vaak met wat meer spanning dan thuis, komt dat niet door jezelf dan wel door een paard wat snel nerveus is. Er zijn allerlei redenen te bedenken dat het halsstrekken niet goed uit de verf komt op wedstrijd, dat wil niet zeggen dat het thuis niet geoefend wordt :)

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:19

Ze hebben het niet voor niks vanaf de M weer toegevoegd :). Ik ben van mening dat ieder gezond paard dat zou moeten kunnen... Hetzij het ene paard makkelijker dan het ander. Ik denk dat er bij deze combinatie nog veel winst te behalen valt in beweging aanleuning en losgelatenheid. Ik denk namelijk dat er nog veel meer inzit dan je nu laat zien :). Welke regio start je?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6674
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 15:25

vencedor schreef:
Ze hebben het niet voor niks vanaf de M weer toegevoegd :). Ik ben van mening dat ieder gezond paard dat zou moeten kunnen... Hetzij het ene paard makkelijker dan het ander. Ik denk dat er bij deze combinatie nog veel winst te behalen valt in beweging aanleuning en losgelatenheid. Ik denk namelijk dat er nog veel meer inzit dan je nu laat zien :). Welke regio start je?

Dat er meer inzit dan er hier op deze filmpjes uitkomt dat denk ik niet alleen, dat weet ik ook. Ik plaats dit hier vooral om tips te krijgen hoe ik dingen beter of anders kan doen. Waar de fouten zitten weet ik in de meeste gevallen wel en anders ben ik bereid daar naar te luisteren. Maar ik heb niks aan alleen: 'halsstrekken moet ieder gezond paard kunnen' of 'ik denk dat er meer in zit'. Vertel me dan wat jouw aanpak zou zijn, binnen het kader van mijn merrie. Pas dan kan ik er iets van opsteken ;)

Ik start in en rond Friesland.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:51

NadjaNadja schreef:
Geloof me, voorwaarts neerwaarts nemen we echt genoeg mee in de training/lessen en ze laat ook echt wel los. Halsstrekken zal echter gewoon nooit haar beste onderdeel worden. Natuurlijk kan het beter dan dit, maar het zal nooit een 'stofzuiger' worden. Geef haar maar de midden- en zijgangen, die doet ze fluitend (en ontspannen!). Dat verschilt ook echt gewoon heel erg per paard denk ik.


Ik ga iets zeggen en daar ga ik me niet populair mee maken vrees ik. Maar ik doe het toch, want misschien schud ik je wakker. :o
Ik vind jullie als combinatie niet klaar voor de M categorie; nee zelfs niet voor de L. En het verbaast me dat je in de M1 bent terecht gekomen. Zegt ook iets over jouw instructie; die zou het je moeten afraden.
Ik zie nergens, maar dan ook nergens ontspanning bij het paard. Het blijft strak in de bovenlijn, de aanleuning is onrustig. Je hebt geen "meeverende" hand, maar deze blijft statisch, op 1 plek waardoor de verbinding niet constant is (los vast). Er is geen goede verbinding en geen nageeflijkheid. Ik zie zelfs een beetje een onderhals en weinig bespiering over de bovenlijn bij je paard.
Het niet kunnen hals strekken bij jouw paard vind ik echt een "rode vlag". Het is zoals Vencedor als zegt, Als een paard niet los kan laten in het lijf zit er in je elementaire voorwaarden iets niet goed. Ieder paard kan voorwaarts neerwaarts hals leren strekken; hoeft niet tot op de grond, maar een ieder geval tot de knie op een goede manier de hand volgend neerwaarts met ontspanning laten zien.
Je bent er trots op al zo snel het M te hebben bereikt, maar ik zou het veel knapper vinden als je nog in de B of L zou zitten en die voorwaarden wel voor elkaar hebt. Dat je al in de M-categorie zit, heb je echt te danken aan je paard, want het is een leuk en goed en heel braaf paard waar heel wat in zit zo te zien.
Dus mijn advies: doe een stapje terug en ga werken aan je basis voorwaarden.

Persoonlijk ben ik groot voorstander van een soort entreetoets voor overgang naar een andere categorie, waarbij die basis voorwaarde voor het M-categorie een onderdeel moet zijn waarop je kunt zakken. Het hoeft niet perfect, maar je moet kunnen laten zien dat je paard een ontspannen voorwaarts neerwaartse neiging kunt laten zien, waarbij het de hand goed volgt.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:54

Ik vind dat de jury nog heel aardig is geweest met de punten die je hebt gekregen. :P Ik zie vooral een gespannen en onrustig paard. Inderdaad het halsstrekken is echt niks van te zien. Ook vond ik het achterwaarts niet zo netjes, let erop dat je paard diagonaal naar achter stapt. Ook mag het paard veel meer bij elkaar gereden worden zodat er meer activiteit en gedragenheid komt. Door deze gedragenheid zullen ook de middenstap/draf/galop verbeteren.

Wat betreft het halsstrekken: toen ik mijn paard kocht kon hij ook voor geen meter halsstrekken en hij snapte ook echt niet wat ik wilde (hij had bij de vorige eigenaresse Z2 dressuur gelopen). Maar na heel veel oefenen en ontspanning zakt hij nu gemakkelijk en scoor ik op wedstrijd meestal een 7 ipv een 4. Daarom vind ik het heel goed dat deze oefening ook weer in de hogere klasse's wordt gevraagd, daarmee vallen veel ruiter door de mand namelijk...

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:05

Zeepsop schreef:
Wat betreft het halsstrekken: toen ik mijn paard kocht kon hij ook voor geen meter halsstrekken en hij snapte ook echt niet wat ik wilde (hij had bij de vorige eigenaresse Z2 dressuur gelopen). Maar na heel veel oefenen en ontspanning zakt hij nu gemakkelijk en scoor ik op wedstrijd meestal een 7 ipv een 4. Daarom vind ik het heel goed dat deze oefening ook weer in de hogere klasse's wordt gevraagd, daarmee vallen veel ruiter door de mand namelijk...


Je ziet het inderdaad in het Z ook. En dat die oefening daar dan ook weer in de proef is teruggekeerd is goed. Maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn. Mijn mening is dat een ruiter/amazone niet in het Z terecht moet kunnen komen als het paard dat niet kan. In het Z moet hij dat in ieder geval voor een 7 kunnen. :)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:08

Babootje schreef:
Zeepsop schreef:
Wat betreft het halsstrekken: toen ik mijn paard kocht kon hij ook voor geen meter halsstrekken en hij snapte ook echt niet wat ik wilde (hij had bij de vorige eigenaresse Z2 dressuur gelopen). Maar na heel veel oefenen en ontspanning zakt hij nu gemakkelijk en scoor ik op wedstrijd meestal een 7 ipv een 4. Daarom vind ik het heel goed dat deze oefening ook weer in de hogere klasse's wordt gevraagd, daarmee vallen veel ruiter door de mand namelijk...


Je ziet het inderdaad in het Z ook. En dat die oefening daar dan ook weer in de proef is teruggekeerd is goed. Maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn. Mijn mening is dat een ruiter/amazone niet in het Z terecht moet kunnen komen als het paard dat niet kan. In het Z moet hij dat in ieder geval voor een 7 kunnen. :)


Maar gelukkig kan hij het nu wel :) en is het met de nieuwe proeven dus een stuk moeilijker geworden om het halsstrekken te vermijden.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:12

Dat is in ieder geval vooruitgang.
Ieder paard kan het leren. Ook mijn "scheve bok met artrose in zijn SI gewricht) kon dat. Dat heeft hem ook lange tijd "gered". (Spieren op de juiste plaats).

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6674
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 16:17

Ik weet heus wel dat er punten zijn waaraan ik moet werken. Maar ik ga graag op wedstrijd, geniet graag van mijn paard en wil gewoon kilometers maken in de wedstrijdring.

Daarnaast, ik ben zowel de B als de L doorgekomen met ruime winstpunten en meer dan genoeg prijzen. Ik vind dat jullie gewoon je eigen mening mogen hebben, maar ik heb niet zo iets van: 'hé verdorie, 2 mensen op bokt vinden het niet goed genoeg, laat ik stoppen met wedstrijden'. Ik geloof dat jury's er voor opgeleid zijn om punten te geven voor wat goed is maar ook lagere punten te geven voor iets dat niet goed is. Daarnaast heb ik meerdere goede instructrices en vind ik het behoorlijk dapper om te zeggen dat mijn instructrice niet goed is omdat ze me 'zo' laat starten.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:33

NadjaNadja schreef:
Ik weet heus wel dat er punten zijn waaraan ik moet werken. Maar ik ga graag op wedstrijd, geniet graag van mijn paard en wil gewoon kilometers maken in de wedstrijdring.

Daarnaast, ik ben zowel de B als de L doorgekomen met ruime winstpunten en meer dan genoeg prijzen. Ik vind dat jullie gewoon je eigen mening mogen hebben, maar ik heb niet zo iets van: 'hé verdorie, 2 mensen op bokt vinden het niet goed genoeg, laat ik stoppen met wedstrijden'. Ik geloof dat jury's er voor opgeleid zijn om punten te geven voor wat goed is maar ook lagere punten te geven voor iets dat niet goed is. Daarnaast heb ik meerdere goede instructrices en vind ik het behoorlijk dapper om te zeggen dat mijn instructrice niet goed is omdat ze me 'zo' laat starten.


Niemand die hier zegt dat je moet stoppen met wedstrijden. Alles wat hier is genoemd is met het doel om jou te helpen en je mag ermee doen wat je wilt. Persoonlijk vind ik de dingen die hier in het topic genoemd worden door de andere gebruikers allemaal nuttige opmerkingen en ik hoop dat je er wat mee gaat doen.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:42

Ik snap dat allemaal wel. Het is inderdaad ook leuk om wedstrijd te rijden. Maar het is nog leuker om met een goed afgericht en getraind paard in de wedstrijdring te verschijnen. Uiteindelijk kom je jezelf in de hogere klassen tegen en het is doodzonde als je dan de basis er nog moet gaan inrijden (als je dan je paard nog niet verziekt hebt). Het klinkt hard, maar zo doorrijden leidt uiteindelijk tot rugproblemen bij je paard.

En over het jury oordeel; ik ben er niet echt verbaasd over natuurlijk; ik zie het hier ook wel zie gebeuren. Ik vind wel dat het de wedstrijdsport geen goed doet. Wedstrijd rijden is er nu juist voor als meetlat om te zien waar je staat met je paard. Dan zou dit m.i. dus niet mogen gebeuren. Aan de andere kant is de wedstrijdsport ook een enorme commercie. Dus om zo maar te zeggen "ik rijd punten dus het zal wel goed zijn" is te kort door de bocht.