Friese Bauke aan het werk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 21:04

Hoihoi! Mijn moeder was vandaag meegeweest, samen met de camera, naar Bauke!

Bauke is een 7 jarige friese ruin van 1,70. Hij was voorheen van mijn moeder, maar wij hebben in de zomervakantie besloten om van paard te wisselen. Bauke heeft vrijwel stilgestaan het afgelopen jaar, en is ook nog vrij groen.

Ik heb hem eerder ook wel voor mijn moeder gereden, maar niet echt met heel veel succes. Meneer was altijd met superveel kracht gereden, altijd ver achter de loodlijn en nogal heet. Nu ben ik 15 jaar en heb de kracht van een kip, dat was een fantastische combinatie natuurlijk :+

Ik rijd zelf volgens het freestyle systeem van Emiel Voest, maar ik les bij Petra Verstraaten. Ik doe dit al zo'n acht jaar. Eerste maand heb ik vooral vanaf de grond gewerkt, heel veel basisafrichting erop gezet. Dat was toch wel hard nodig. Daarna langzaam aan de dubbele lange lijnen opgepakt en het lang en laag rijden. Sinds twee weken rijd ik hem af en toe dressuurmatig en ik kan wel zeggen: wat een wereld van verschil!!

Ik rijd nu bitloos en met een Christ.

Als je nog tips en trics hebt, ik hoor ze heel graag! Hij loopt nog steeds wel eens achter de loodlijn, maar dit is dus work in progress!

Eerst even inrijden!

Afbeelding

Af en toe versneld hij in een keer, waardoor ik mijn benen optrek, foei!!
Afbeelding

Dan pakken we het uiteraard iets serieuzer op!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En is het tijd voor schakelen!! I love it! Dat zit zo verschrikkelijk machtig <3

Mijn houding vind ik dan wel een stuk minder leuk, jeetje wat erg -O- ... Ik heb hem geleerd om te verruimen als ik mijn gewicht naar achteren verplaats, maar op sommige plaatjes lijkt het net alsof ik met een milioen kilo aan die teugels hang. :(:) Dit is niet zo...

Afbeelding

Afbeelding


Jaa, de galop!! Ookal zo'n retegaaf gevoel!

Afbeelding

Dan nog even chill uitdraven en dan zit de training er al weer op voor vandaag!

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste nog een primeur! Het eerste 2 minuten buitenritje zit erop, megatrots!

Afbeelding


Je snapt uiteraard al uit dit topic dat ik megatrots op hem ben (en natuurlijk ook een beetje op mezelf)! Er is altijd zat te verbeteren, dus ik hoor het heel graag!!

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 22:28

Ziet er prima uit! Ontspanning :j

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 22:34

Dat is natuurlijk helemaal niet erg om te horen! Danku!

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:46

Ik ken het freestyle systeem van Emiel Voest niet, dus kan je weinig nuttigs mee gegeven daarover.
Wel zie ik dat je je hakken wat optrekt en je tenen naar buiten kantelt. Op de galopfoto ligt je onderbeen/voet wat dat betreft netter. Maargoed het zijn momentopnames en ik doe het je zeker niet na ;)

Ziet er in elk geval relaxed uit, leuk om te lezen dat ze eerst met kracht werd gereden en dat het op de foto's totaal anders is.

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 19:17

Elsa, bedankt voor de tip! Ik moet inderdaad stiller en in een lijn gaan liggen met mijn benen.

Het dressuurmatig rijden, lijkt grotendeels op het traditionele systeem, alleen de toeloop ernaar is anders. Dus jullie kunnen absoluut ook tips meegeven over het rijden!

dankjulliewel!

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 20:39

Dat is natuurlijk het grootste compliment wat je kan krijgen! Dankje!

Obrien
Berichten: 29
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:39

Wat mij heel erg opvalt is dat je naar achter gaat leunen. Je gewicht verplaatsen kan je ook doen zonder je hele schouders achter de lijn te brengen, door bijvoorbeeld je bekken te bewegen. Probeer goed recht te zitten dus met je hakken-kont-schouder-hoofd lijn.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:41

heerlijk on iemand zo te zien rijden op bokt, bewust maar toch vriendelijk.
Je mag echt een heel stuk trotser gaan zitten, maar verder petje af hoor ;)

Isabje
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:43

Ik ken het systeem niet maar vind het er heel fijn uit zien! Wel viel me op dat je je benen niet op 1 lijn houdt en je hakken optrekt dus dat is een puntje waar je een kan werken. En wat tof je eerste buitenritje :)

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 20:43

Dat naar achter leunen is een verschrikkelijk trucje wat ik mezelf aan heb geleerd. Als Bauke hoog opgooit, is het makkelijker uit te zitten, als ik naar achteren leun... (Luie ikke dus)

Ik ga op mijn lange benen letten!

Dit is ook pas weer de 5de keer dat ik erop zit, in drie maanden tijd. Volgende week heb ik weer les, en dan gaan we er zeker aan werken. Tot die tijd, ga ik proberen er zelf hard op te letten en streng voor mij te zijn!

Buitenritje was ook echt fantastisch hoor! Ik kan daar zo van genieten, als je weet dat hij in de bak al alle kanten opvloog als er iets engs was, drie maanden terug!

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:51

wauw mega compliment dat je hem zo onspannen laag rond kan rijden, ja hij loopt soms idd achter de loodlijn maar niet heel hoog! alleen als je je gewicht naar achter verplaatst maak je je toch zwaar, dan zou hij toch moeten remmen? of zeg ik nu iets heel stoms.

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:02

Bettyvn, dat is net hoe je het aangeleerd hebt en in combinatie waar je paard goed op reageerd.

Verruimen is bij mij vooral dus gewicht naar achterenen en een klikje, en dan is ie al mega enthausiast! Langzamer gaan is vooral het aanspannen van je buikspieren en even hoo, goedzo man.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:46

das wel waar, ik rijd ook afwisselend bitloos maar ook veel gewoon 'standaart' dresuur (veel gymen en ontspannen ect maar niet super 'alternatief' ) dus dan komen stemhulpen in je proefje niet even goed van pas hehe :P

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 23:19

Ik heb totaal niet de behoefte om wedstrijden te rijden, dus dat maskt niet uit!

Mijn plan is overigens wel om hem af en toe ook met een leren bit te gaan rijden. Zoals hij nu bitloos loopt is prima, maar met bitje, kun je net even beter finetunen!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:08

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

winnie70
Berichten: 440
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: meppel

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:20

Ziet er ontspannen en vriendelijk uit!

Inderdaad trotser gaan zitten en benen lang maken. Ik denk dat q handen ook nog wel een stukje naar boven mogen, en echt gaan plaatsen!

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 20:55

Dankjewel!!

Inmiddel heb ik beugels aan mm padje hangen. Ik rijd er niet mee licht, er staat minimale druk op. Om te werken aan mn zwaaibenen, dat gaat al een stuk beter!

Handen ga ik opletten de volgende keer!

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:02

Lijkt me dat je een steengoede onafhankelijke zit krijg van zoveel zonder beugels rijden :)

Vind 'm lang blijven in z'n bovenlijn, maar wellicht is dat de bedoeling van de freestyle methode?
Ik weet dat mensen streven naar lang en laag maar wat variatie in lengte in de hals is ook nuttig! :)

Ik ben geen friezenfan maar vind dit een gaaf dier :o

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:05

Het ziet er echt heerlijk uit, en wat loopt hij al fijn, krachtpatser!

Wat me opvalt is inderdaad wat anderen ook al zeggen over je benen. Volgens mij scheelt het als je je benen vanuit je heupen wat probeert te draaien, zodat je knieen / voeten meer parallel aan je paard komen. Dus je tenen meer naar voren dan naar buiten, maar het draaien gebeurt helemaal vanuit je heup. Je komt dan meer op de binnenkant van je bovenbenen te zitten. (En dan blijf je vanzelf ook weer makkelijker met je bovenlichaam boven je centrum.)
Het kan helpen als je dan goed let op de hulpen - een reden om je benen zo te draaien is om je kuit in contact / in de buurt te houden. Bewust letten op het voorwaarts rijden nog meer op je zit (/ademhaling.) Het kan :j

Ik vind het er trouwens niet uit zien alsof je aan de teugels hangt hoor. Ik zie daar bij jou wat evenwicht en bij hem nog wat zoeken naar zijn houding in het geheel. Maar als jij je balans hebt gevonden en je legt uit wat je wilt, denk ik dat 'ie je hand zo volgt. :j

(En geheel niet RT-HAW maar wat ziet zo'n Christ er toch comfortabel uit... :z )

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 21:36

leeneliefje, eerlijk: ik ben ook geen friezenfan... Maar deze <3

Het lang blijven in de bovenlijn, is nu ons doel. Later gaan we ook werken aan het verkorten van de bovenlijn!

Shadow: bedankt voor de tip wat betreft mijn benen, ik zal het morgen toepassen! Evenwicht bij mij, en bij hem mist af en toe nog wat. Soms komt hij in een keer heel enthousiast uit de hoek, wat ik dan niet helemaal uit kan zitten/volgen...

Ik zweer inderdaad bij mijn Christ!!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:36

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 19:59

Fijn om te horen, ookal mogen deze posts niet, dankjewel!!

Malibo
Berichten: 183
Geregistreerd: 11-09-10
Woonplaats: 15 km van mijn pony vandaan :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:36

Ziet er vriendelijk en ontspannen uit.

Jammer dat bijna alle foto's linksom zijn genomen. Waarschijnlijk wel afgewisseld, maar als reminder vergeet niet van hand te wisselen hè :)

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Re: Friese Bauke aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 20:49

Dankjewel!

Ja, ik zag het ookal aan de foto's die ik uit had gezocht. Mijn moeder is niet een top-fotografe, dus heel veel beenstanden waren niet mooi... Toevallig dus de gelukte allemaal linksom.

Normaal rijd ik eigenlijk nooit een hele hoefslag, allemaal nog niet uitgevonden figuren. Maar dat zie je helaas niet terug op de foto's!

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:55

Wauw wat ziet dit er fijn uit zeg! Petje af.
Vind dat je hem heel netjes rijdt, ik weet hoe lastig het is om met een bbp "echt" te rijden.
Ik doe het je niet zo na!
Zoals al gezegd is is er nog aan je houding te sleutelen maar volgens mij komt dat helemaal goed.
Zou heel graag vaker topics van je zien op deze manier!

Ben wel benieuwd met wat voor hoofdstel je rijdt.