Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 18:15

Zanneke is een 7 jarige vos merrie, die ik november vorig jaar heb aangeschaft.
Ik was opzoek naar een fijn leerpaard, had er net een gekocht en twee weken later werd deze merrie mij aangeboden. Omdat ik eigenlijk al jaren stiekem verliefd ben op dit plaatje, omdat ik wist dat ze 100% betrouwbaar was en omdat ik vanwege haar kleurtje dacht: als het niks is kan ze altijd weg als rijpaard, heb ik haar gekocht :) .

Ze was zadelmak toen we haar kochten, de dochter van de trainer reed ermee, maar dat was vooral op de baan.

Cer, degene die al mijn dravers tot nu toe heeft doorgereden kreeg ook Zanneke op haar bord, omdat training onder het zadel mij een goed idee leek voor deze merrie.

Cer heeft eerder dravers getraind, maar dat was tot nu toe vooral om ze alleen soepel in de rug te maken. Dit hebben we met Zanneke dus ook gedaan( dus zeg maar, niet al te veeleisende training zodat het de gewone training niet in de weg zou zitten). Tot ongeveer juni ging ze voorruit, daarna kwamen we tot de conclusie dat de max er zo wel opzat, zowel onder het zadel als qua werk in de koers.

Cer en ik zijn toen samen gaan zitten om een ander trainingsschema op te zetten, vooral gericht op het vergroten van haar spieren, zodat ze de lucht die ze in de koers tekort komt daarmee kan compenseren. Het is eigenlijk het eerste paard wat we echt zo aanpakken, dus krijgt ze nu onder het zadel pittig dressuurmatig werk naast haar gewone werk. Deze foto's zijn van vorig jaar, dit is in principe de derde keer dat ze echt met die tactiek gereden werd.

Resultaat was een overwinning in september een een veel beter gespierd paard :) Ik ben Cer zeer dankbaar, omdat ik weet dat het lastig werken is ' naast' een ander trainingsschema. En omdat ik weet dat ik ook een lastige trainer ben haha :Y)

Even ter illustratie, twee foto's van het voorjaar, toen we haar nog niet zo lang hadden en nog anders werkte, deze foto's zijn van een snelwerk, maar het gaat mij om het verschil in spieren :) .

Afbeelding

Afbeelding

Nu het andere werk:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Als afsluiter nog even waar ze voor bedoeld is :)
Met mij op Duindigt
Afbeelding

Tijdens haar overwinning in September
Afbeelding

Afbeelding

Zou je er met je commentaar rekening mee willen houden dat het een koersdraver x westernruiter x bemoeierige dravertrainer is :D en dat deze foto's vooral bedoeld zijn om tips te krijgen hoe we haar nog beter in haar spieren kunnen krijgen, naar het Z hoeven we niet :Y)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 20:12

200 x bekeken en geen reactie, zal ik dan maar een ritje op de duosulky beloven aan de leukste reactie :')

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:18

Nou hier dan een reactie ;)

Verstand van een draver "omscholen" heb ik niet.
Maar ik zie duidelijk verbetering, ik vind dat ze duidelijk meer spieren heeft op andere plekken.
Heb alleen het idee dat ze zich vast zet in de rug/schoft.
Misschien proberen door middel van longeren proberen haar wat meer stelling te geven ik heb het idee dat ze daar wat moeite mee heeft?

littlegun

Berichten: 174
Geregistreerd: 01-03-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:19

Ik heb helemaal geen verstand van draverijen.
Maar ik zie wel dat het paard er goed uit ziet.
Vooral bij de foto's dat jij erop rijdt, zie je goed de bespiering.
Lijkt me best lastig, een paard wat zo hard moet draven op de baan, om daar op te rijden. :D

ILoveJip

Berichten: 460
Geregistreerd: 06-06-10
Woonplaats: Thuis :)

Re: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:48

Ik vind het een heel leuk doel om te trainen. Zo kan je inderdaad het beste uit het paard halen. En het is afwisselend voor het paard!
Zou graag recentere foto's zien van het dressuur rijden want neem aan dat ze hierin ook al een heel stuk zijn verbeterd. Al vind ik het er al heel netjes uit zien, ze valt nog wel wat op de voorhand en mis af en toe wat contact met de mond. Neem vooral veel overgangen/schijnovergangen/tempowisselingen mee, daardoor zal ze meer op de achterhand komen en ook sterker worden. Veel figuren voor de soepelheid en zo blijft het interessant voor het paard. En houd de ontspanning er gewoon lekker in zoals nu.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:41

Vind dat je al goed bezig bent, geen sperriem *\o/*
En een mooi zacht, soms zelfs doorhangend teugeltje, zo zie ik het graag, zeker bij een paardje als dit.
Je mag zelf met een wat langer been gaan zitten, blijf je mooier op de juiste plaats in balans, voor haar balans ook weer goed.

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:50

Wat een leuk paard!
Ik heb zelf weinig tot geen verstand van draverijen (Ik ga een keer in het jaar naar Aduard om te kijken en gokken).
Wat een verschil zeg! En wat heeft ze een mooie kont. Ook een erg mooi kleurtje inderdaad.
Vind je dat trouwens niet doodeng op zo'n sulky als het zo hard gaat? Op koersen lijkt het me zo eng, soms rijden ze zo dicht op elkaar...

switt
Berichten: 847
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:00

Wat leuk om te zien zo zeg! Vind het een erg aansprekend dier met die sneb en dat kleurtje <3

Rijden ziet er ontspannen uit, leuk dat jullie dit zo proberen/doen! Ik heb qua trainen er verder totaal geen verstand van maar dressuur matig spieren en uithoudings vermogen kweken door een paard op de juiste manier te laten lopen lijkt mij ook beter dan ze voor de kar maar gewoon te laten lopen hoe ze zelf willen in hun eigen houding. Of zie ik dit verkeerd?

Succes nog met jullie leuke paard!

Saintelette

Berichten: 3183
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:05

Gaaf!! Wat een goed idee om te gaan dressuren!
Is balkjes draven/springen misschien ook nog een idee om die achterhand nóg sterker te krijgen?
Je ziet iig mooi het verschil qua bespiering! En zon mooie overwinning is vast een mooie beloning op het harde werk ;)

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:08

Ben niet genoeg thuis in de draverijen om hier veel zinnigs op te kunnen zeggen.
Dressuur matig onder het zadel zou je haar sterker kunnen maken door veel overgangen te rijden en vooral tempowisselingen, paar passen weg, weer terug, etc.
Zo komt ze met haar gewicht meer op haar achterhand.
Of je aan die bespiering voor het koersen iets hebt weet ik niet, maar sterker in de achterhand zal geen kwaad kunnen denk ik.

Wel leuk om te zien hoe jullie haar proberen te verbeteren.
Ze is trouwens al flink veranderd op de foto's.

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:09

Leuk zeg! Ik denk echt dat het dravers ten goede komt in de koers als ze dressuur matig beter getraind worden, losser in de rug en gewoon fanatiek rijden (= meteen conditie training). Proberen de achterhand er bij te rijden, dat mis ik nog wel een beetje, maar alvorens zou ik hem meer rond rijden over zijn rug en dan de achterhand er bij gaan rijden. Overigens zie ik het natuurlijk alleen van een foto, dus dat is wel lastig bekijken.
Ik rij op de draver van een vriendin, deze liep ook koers en ik reed vrij fanatiek dressuur. Helaas vond ze het koersen toch echt niet leuk en was ze behoorlijk gestressed waardoor het er niet echt uitkwam, maar ze liep wel beter dan ze had gedaan! (Overigens heb ik laatst na wedstrijd haar terug laten draven, ze heeft volgens mij zelden zo stabiel en snel gedraafd over het paarden pad ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:13

Wat ik graag zou willen weten is welke spieren je wilt trainen?
Ze ziet er fantastisch uit.. Mooi strak gelijnde spieren..

Persoonlijk zou ik de rug, lendenpartij en bilspieren versterken.. Wat ik zo zie vanaf de geplaatste foto's.
Als je de rug sterker wilt maken, oefen dan laag en rond in de hals met een sterk achterbeen gebruik. Sluiten en klein laten lopen... Zowel stap, draf galop. Veel tempowisselingen, veel kleine schakelingen. Echt om de paar passen schakelen met reactie.. Achterhand/ bekken laten kantelen door licht aantreed werk van achter naar voren... Denk hierbij aan dribbelen me ruggebruik. Vraag hulp hierbij van iemand op de grond... Houdt verbinding van achter naar voren, maar niet met een losse teugel. Ik zie op de foto een losse teugel.. Pas met contact kun je verbinding krijgen op het achterbeen...

Succes, laat eens horen hoe het gaat n hopelijk heb je iets aan mijn tips...

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:18

Wauw, goed bezig!

Trainingstips; tja, veel schakelen en tempowisselingen rijden terwijl het paard toch ontspannen blijft, intervaltraining en misschien kan je ook nog wat kennis bij de endurance weghalen door met een hartslagmeter aan de gang te gaan. Geen idee of dit in de drafsport gebruikelijk is eigenlijk.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 07:34

Ik moet naar mijn werk, reageer vanmiddag op de rest :) .
Of Cer moet ook even reageren, aangezien die er op zit :D

maaike5581 schreef:
Heb alleen het idee dat ze zich vast zet in de rug/schoft.
Misschien proberen door middel van longeren proberen haar wat meer stelling te geven ik heb het idee dat ze daar wat moeite mee heeft?


We longeren haar inderdaad ook, klopt dat ze dan bijna met haar neus de bakrand raakt, zo erg loopt ze dan met haar hoofd naar buiten ;) . We hangen er niet altijd wat aan, omdat ze soms ook ' vrij' moet kunnen herstellen natuurlijk :)

heidy_wilco schreef:
Wat een leuk paard!
Ik heb zelf weinig tot geen verstand van draverijen (Ik ga een keer in het jaar naar Aduard om te kijken en gokken).
Wat een verschil zeg! En wat heeft ze een mooie kont. Ook een erg mooi kleurtje inderdaad.
Vind je dat trouwens niet doodeng op zo'n sulky als het zo hard gaat? Op koersen lijkt het me zo eng, soms rijden ze zo dicht op elkaar...


Waarschijnlijk starten al onze paarden op Aduard, leuk!

Doodeng op zo'n sulky? Als je dat eenmaal een keer gedaan heb snap je niet wat jullie allemaal in die bak doen :+ :)

Soms rijden we zo dicht op elkaar dat er contact is, dat is dan weer niet zo tof :')

switt schreef:
Wat leuk om te zien zo zeg! Vind het een erg aansprekend dier met die sneb en dat kleurtje <3





switt schreef:
Wat leuk om te zien zo zeg! Vind het een erg aansprekend dier met die sneb en dat kleurtje <3

Rijden ziet er ontspannen uit, leuk dat jullie dit zo proberen/doen! Ik heb qua trainen er verder totaal geen verstand van maar dressuur matig spieren en uithoudings vermogen kweken door een paard op de juiste manier te laten lopen lijkt mij ook beter dan ze voor de kar maar gewoon te laten lopen hoe ze zelf willen in hun eigen houding. Of zie ik dit verkeerd?


Thanks! Over het algemeen trainen wij al onze dravers of aan de longe of aan het zadel erbij, dit om ze soepel te houden, blessure's te voorkomen en het boeiend voor ze te houden :) . Helaas kan het met mijn andere paard niet ivm een slecht voorbeen, ik merk dat ik aan hem veel meer DA kosten kwijt ben( ik moet hem regelmatig aan zijn rug laten behandelen ) .

switt
Berichten: 847
Geregistreerd: 15-09-12

Re: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:12

Maar als je andere paars een slecht voorbeen heeft waardoor longeren/ rijden niet kan, hoezo kan zo een paard dan wél getraind worden voor een koers? Ik bedoel, dat is toch ook behoorlijk belastend? Sommige dingen vallen minder op als een paard rechtuit loopt maar dat wil dan niet zeggen dat het er niet is? Gewoon een vraag uit interesse, mijn draver had namelijk ook een slecht voorbeen dus als rijpaard totaal ongeschikt ( niet rad op de volte) maar die hadden ze ook gewoon laten koersen " want ze kon nog hard". Ik vond dat echt onbegrijpelijk, misschien had het niet zo erg hoeven.zijn als.ze dr niet hadden laten koersen. Oiv adrenaline lopen paarden door een hoop ellende heen..
Misschien is het bij jullie andere paars heel anders hoor maar ik vroeg het me af!

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:21

switt schreef:
Maar als je andere paars een slecht voorbeen heeft waardoor longeren/ rijden niet kan, hoezo kan zo een paard dan wél getraind worden voor een koers? Ik bedoel, dat is toch ook behoorlijk belastend? Sommige dingen vallen minder op als een paard rechtuit loopt maar dat wil dan niet zeggen dat het er niet is? Gewoon een vraag uit interesse, mijn draver had namelijk ook een slecht voorbeen dus als rijpaard totaal ongeschikt ( niet rad op de volte) maar die hadden ze ook gewoon laten koersen " want ze kon nog hard". Ik vond dat echt onbegrijpelijk, misschien had het niet zo erg hoeven.zijn als.ze dr niet hadden laten koersen. Oiv adrenaline lopen paarden door een hoop ellende heen..
Misschien is het bij jullie andere paars heel anders hoor maar ik vroeg het me af!


ik heb er geen verstand van maar in de bak moeten ze dus idd kleine voltes maken, op een koers veel rechtuit en grote bochten...

Mooie foto's TS, leuk om een keer te zien!

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:32

Geweldig dat je deze prachtige merrie een kans hebt gegeven,de combi van rechtuit trainen en dressuur werpt duidelijk zijn vruchten af.

Ik hoop dat jullie met de tips haar nog meer kunnen verbeteren,heel veel succes :)

switt
Berichten: 847
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:20

Happy16 schreef:
ik heb er geen verstand van maar in de bak moeten ze dus idd kleine voltes maken, op een koers veel rechtuit en grote bochten...


Ja dat is natuurlijk ookwel zo..maar kan me zo voorstellen dat snelrijden toch ook best belastend is voor de benen? Als een paard licht dressuur werk niet aankan moet er toch wel echt iets mis zijn met het been, misschien valt dat rechtuit minder op maar de blessure blijft. Maargoed zoals ik al zei, ik heb er verder geen verstand van en praat alleen uit mn eigen ervaring die ik met mijn draver had. Vind het iig erg leuk om te zien hoe jullie het met deze merrie aanpakken!

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:37

Ziet erg vriendelijk uit!

Het enige wat ik mee wil geven is: Hou contact met de voorkant. Al is het maar 10 gram per teugel. Geef haar steun, laat haar maar een beetje duwen, dan kan ze de spieren in de bovenlijn pas echt ontspannen.

Dat losse teugeltje ziet er erg vriendelijk uit maar eigenlijk laat je haar onbewust een beetje in de steek.

Dat bedoel ik natuurlijk niet vervelend, maar dat begrijp je vast :(:)

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Re: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:53

Leuk om te zien! Afwisseling in training is altijd goed. Zo is het voor dressuurpaarden die altijd dezelfde rondjes lopen goed om eens een sprintje in het bos te trekken. worden ze rechter van en losser in de schouder. Train je ook met hartslagmeter? Dan kun je nog gerichter trainen!

lideli

Berichten: 2452
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:58

Ik vind ze er ook heel gaaf uitzien. Knap hoe je het voor elkaar hebt gekregen. Ik moest wel lachen om je reactie: koersdraver x westernruiter x bemoeierige dravertrainer.

dat is idd een aparte combinatie :')

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:06

Hoi :)
Ik meld me, als ruiter van dit paard, ook in dit topic :D

Ruitje heeft het al goed toegelicht.. omdat dit een koersdraver betreft die in een koerstrainingsschema moet blijven, maar tegelijkertijd ook gymnastisch gereden wordt (ik noem het opzettelijk niet 'dressuurmatig') zijn we erg aan het puzzelen met het hoe,wanneer en waarom van het gymastiseren van deze (superleuke) merrie.
De loop zoals ze die in de koers moet uitvoeren is niet te vergelijken met wat een dressuurgereden paard moet doen. Ook heb ik proefondervindelijk uitgevonden dat het beinvloeden van de loop onder het zadel eigenlijk niet te handhaven is op full-speed. De finesse die je zou moeten voelen en uitvoeren gaat simpelweg niet.. dus we proberen de training onder het zadel zo eenvoudig en tegelijkertijd doeltreffend mogelijk te maken

maaike schreef:
Heb alleen het idee dat ze zich vast zet in de rug/schoft.
Misschien proberen door middel van longeren proberen haar wat meer stelling te geven ik heb het idee dat ze daar wat moeite mee heeft?
Klopt, ze heeft veel moeite met links-rechts buigen :j .. echter, longeren is wat lastig omdat ze niet goed rechtop loopt op een volte. Onder het zadel kan ik haar beter helpen en dit is ook iets waar we aan werken :)

littlegun schreef:
Lijkt me best lastig, een paard wat zo hard moet draven op de baan, om daar op te rijden
:D is het ook! Qua loop is het heel groot en ruim, en ze bestrijken veel meters met 1 pas

ilovejip schreef:
Zou graag recentere foto's zien van het dressuur rijden want neem aan dat ze hierin ook al een heel stuk zijn verbeterd. Al vind ik het er al heel netjes uit zien, ze valt nog wel wat op de voorhand. Neem vooral veel overgangen/schijnovergangen/tempowisselingen mee,
Eigenlijk moeten die fotos er ook komen :j (ruitje ..? :+ ) Ze valt idd af en toe op de voorhand, wat ook te maken heeft met haar enorme achterbenen waarmee ze zichzelf af en toe voorbij loopt :D De overgangen zijn we mee bezig, ze heeft daar wel moeite mee omdat ze een aantal meters nodig heeft om op te starten en dan niet voorbij het 'middentempo' moet schieten..

Citaat:
en mis af en toe wat contact met de mond.
Dat is een understatement :)

Freeride schreef:
Vind dat je al goed bezig bent, geen sperriem
daar rij ik eigenlijk nooit mee.. Uche..cowboy..Uche
Freeride schreef:
En een mooi zacht, soms zelfs doorhangend teugeltje, zo zie ik het graag, zeker bij een paardje als dit.

Wat is 'een paardje zoals dit'? :o
Ik zou zelf graag zien dat ze wat meer laag/rond is, met licht contact.. Maar vanwege lichaamsbouw en doel moeten we hier een beetje mee schipperen

Freeride schreef:
Je mag zelf met een wat langer been gaan zitten, blijf je mooier op de juiste plaats in balans, voor haar balans ook weer goed.
Eens :j Het is meer mijn gemakzucht omdat we na het bakwerk meestal nog een paar rondjes baan doen, en dat kan ik gewoon niet met een lange beugel.. :o

horsiegek schreef:
Het enige wat ik mee wil geven is: Hou contact met de voorkant. Al is het maar 10 gram per teugel. Geef haar steun, laat haar maar een beetje duwen, dan kan ze de spieren in de bovenlijn pas echt ontspannen. Dat losse teugeltje ziet er erg vriendelijk uit maar eigenlijk laat je haar onbewust een beetje in de steek.
Ik begrijp wat je bedoelt, en dit paard moet ook iets meer contact zoeken.. ze is momenteel nog erg zoekende naar de ruiterhand en ik wil haar niet constant in de mond hengelen, dus laat ik haar wat zoeken.. :j

saintelette schreef:
Is balkjes draven/springen misschien ook nog een idee om die achterhand nóg sterker te krijgen?
Dat is altijd een goed idee :j maar met dit paard durf ik het niet aan. Haar techniek met balkjes is 'niet zo handig' :+ en dan gaan de middelen het doel voorbij, als ze een blessure oploopt vanwege dr gestuntel .. dus helaas..

hayka schreef:
Persoonlijk zou ik de rug, lendenpartij en bilspieren versterken.. Wat ik zo zie vanaf de geplaatste foto's.
Als je de rug sterker wilt maken, oefen dan laag en rond in de hals met een sterk achterbeen gebruik. Sluiten en klein laten lopen... Zowel stap, draf galop. Veel tempowisselingen, veel kleine schakelingen. Echt om de paar passen schakelen met reactie.. Achterhand/ bekken laten kantelen door licht aantreed werk van achter naar voren... Denk hierbij aan dribbelen me ruggebruik. Vraag hulp hierbij van iemand op de grond... Houdt verbinding van achter naar voren, maar niet met een losse teugel. Ik zie op de foto een losse teugel.. Pas met contact kun je verbinding krijgen op het achterbeen...

Dit zijn te dressuurtechnische oefeningen voor een koersdraver.. Het hoeft geen dressuurpaard te worden, maar 'klein laten lopen', 'kleine schakelingen' en 'dribbelen met ruggebruik' zijn dingen die haar lange ruime loop veelteveel gaan beinvloeden in het werk voor de kar, en wat haar veel teveel inspanning gaat kosten ten koste van het koersverloop.

Overigens, je laatste zin 'pas met contact kun je verbinding krijgen op het achterbeen', ben ik het niet eens, maar dit is een heel andere discussie (niet voor dit topic).

De overige tips (ook van anderen hier gegeven) zoals overgangen rijden en laag rond rijden (waar we al een tikje mee bezig zijn) gaan we zeker gebruiken :j

Wat het voornaamste doel van onder het zadel rijden is het soepel houden van het lijf. Deze merrie heeft van nature een goed buikspier en ruggebruik waar we voor onder t zadel rijden geluk mee hebben :) Het zou mooi zijn als ze de korte spieren (explosieve kracht) kan trainen om het stukje lucht wat ze mist in een koers te compenseren.. Maar eigenlijk wil je dat ook weer niet, omdat ze conditioneel weer meer het werk van een marathonloper als dat van een sprinter zou moeten hebben.. Daarin zijn we nog aan het kijken wat het beste bij haar past..

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:05

hayka schreef:
Wat ik graag zou willen weten is welke spieren je wilt trainen?
Ze ziet er fantastisch uit.. Mooi strak gelijnde spieren..


Succes, laat eens horen hoe het gaat n hopelijk heb je iets aan mijn tips...


Alle tips zijn welkom hoor, dus zowiezo bedankt voor alles tot nu toe!

Welke spieren ik wil trainen, ja, alles waar ze harder van gaat in de koers :+ . Nee gekkigheid, ze had toen ze kwam zo weinig bespiering en lucht dat ze heel snel verzuurde en na een zware training ook snel vast stond of echt heel erg moe was. Dat is lastig trainen natuurlijk, nu heeft ze dat eigenlijk helemaal niet meer, dus ze is al enorm vooruit gegaan. Al mist deze merrie de ' klasse' om echt een topper te worden, het blijft een leuk project :) .

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden dit seizoen :) .

Anne_GTI schreef:
Wauw, goed bezig!

Trainingstips; tja, veel schakelen en tempowisselingen rijden terwijl het paard toch ontspannen blijft, intervaltraining en misschien kan je ook nog wat kennis bij de endurance weghalen door met een hartslagmeter aan de gang te gaan. Geen idee of dit in de drafsport gebruikelijk is eigenlijk.


Interval training doen we inderdaad al, hartslagmeters worden wel gebruikt in de drafsport maar niet door iedereen, hangt af van de trainer :) . Train er zelf nog niet mee :) Lastige van zaken bij de endurance weghalen is dat het toch wel een hele ander tak van sport is m.b.t. training, heb er nog niet echt iets kunnen vinden wat goed aansluit :) .

switt schreef:
Maar als je andere paars een slecht voorbeen heeft waardoor longeren/ rijden niet kan, hoezo kan zo een paard dan wél getraind worden voor een koers? Ik bedoel, dat is toch ook behoorlijk belastend? Sommige dingen vallen minder op als een paard rechtuit loopt maar dat wil dan niet zeggen dat het er niet is? Gewoon een vraag uit interesse, mijn draver had namelijk ook een slecht voorbeen dus als rijpaard totaal ongeschikt ( niet rad op de volte) maar die hadden ze ook gewoon laten koersen " want ze kon nog hard". Ik vond dat echt onbegrijpelijk, misschien had het niet zo erg hoeven.zijn als.ze dr niet hadden laten koersen. Oiv adrenaline lopen paarden door een hoop ellende heen..
Misschien is het bij jullie andere paars heel anders hoor maar ik vroeg het me af!



Mijn andere draver ( Yoe uit mijn profiel ) heeft artrose in zijn voorvoeten, dat betekend dat ik hem twee keer per jaar moet laten inspuiten, dan komt hij compleet goed de buigproeven door en loopt hij geen meter kreupel, als ik hem onder het zadel of aan de longeerlijn gooi gaat hij wel kreupel lopen en moet ik hem veel eerder weer in zijn voorvoeten laten inspuiten, ook gaat hij dan gevoelig worden op zijn knie. Het is niet dat ik het niet geprobeerd heb, maar het werkt bij hem gewoon niet. Of hij op dit moment pijn heeft? Ik denk het niet, hij won vorig seizoen twee keer, aan het einde van het seizoen sprong hij voor de koers in galop aan, naar mijn mening zijn eigen manier om aan te geven dat het niet goed zit. Het is in die zin geen pard wat het niet laat zien. Hij gaat na zijn carierre bij mij de eeuwige groene velden op, juist omdat het een paard is waarbij je constant moet kijken of het nog gaat.

Het is een dunne lijn, maar ik vind dat ik die goed bewandel met hem, niet iedereen zal dat met mij eens zijn, het zal ook anders zijn wanneer je een paard voor de recreatie heb, en hem ook wil houden als hij alleen maar ' gras kan maaien' , ik wil hem na mij niet naar nog iemand sturen dus in die zin is het: zolang het bij mij nog gaat, gaat het, en anders maak ik er een einde aan... Goh, ik klink heel harteloos zo, terwijl ik echt wel om mijn paarden geef :o

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:07

Leuk topic en het verschil bij je merrie is ook wel zichtbaar!
Je schrijft dat het longeren lastig is omdat ze zich zo scheef maakt heb je al eens geprobeerd met een schoftje en dubbele lijnen te longeren?
Enkele jaren geleden hadden wij een koerspaard wat ontzettend scheef was wij hebben haar met fysio behandelingen en heel veel training aan de dubbele longe echt bijna recht en vele malen soepeler gekregen. Je kan dan namelijk veel makkelijker aan stelling en buiging werken en bijsturen.
Voor het werk onder het zadel zou ik haar iets meer aan elkaar rijden om de rug en achterhand spieren te versterken. Het is nu aan de voorkant iets teveel vrijheid blijheid en een lange teugel ze duikt er iets te veel in. Als je haar wat meer aan elkaar hebt zal ze beter tot stuwen en dragen komen en daar sterker van worden.
Ben benieuwd naar de resultaten het komende seizoen, succes !

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:22

Ik zou CER ook zo op m'n paard laten wegrijden, ziet er top uit! Toch zou ik haar niet laten zoeken maar wel wat contact nemen, datn gaat ze sneller van de vh af en krijg je betere bovenlijn :j

Verder leuk om zo de samenwerking te zien paard ziet er top uit !