Appaloosa Karlijn @ Dressuur.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kasmir

Berichten: 5455
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Appaloosa Karlijn @ Dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 19:49

Hallo allemaal.

Karlijn is een 4-jarige Appaloosa (ster)merrie met een ontzettend pittig karakter, ze was deze dag erg aan het zoeken naar iets om spanning op te maken en als het even kan er vandoor te gaan. Ons aller grootste probleem is de galop, ze spant hier, gooit haar hoofd in de lucht, valt volledig uit elkaar en is niet vooruit te branden ofwel rampenplan dat we met veel korte stukjes galop meepakken proberen op te lossen.

Dit is 6e keer dat ik op haar rijdt dus we zijn nog wel een beetje aan elkaar aan het wennen maar tot nu toe klikt het wel en stap ik er elke keer weer met plezier op. Ook op de dagen dat ze narrig is en het wat minder gaat zoals vandaag. We zitten uiteraard nog op B-niveau te hobbelen, ik heb elke maandag les dus we werken samen hard om vooruit te komen.

Owja, reden voor de martingaal is de heftige galop geeft me gewoon net een wat veiliger gevoel x). Ook zit ze daarom voor zo mooi ingepakt in de bescherming, ze tikt met achter voor nog wel eens aan in haar gekke manoeuvres.

01. Beetje instappen en jéetje wat zit ik gebocheld xD.
Afbeelding

02. Drafje, ze werkt wat tegen de hand in.
Afbeelding

03. Drafje, vóor me kijken.
Afbeelding

04. Hoek waar ze elke keer spanning op bouwt.
Afbeelding

05. Galop, volledig uit elkaar tegen de hand en valt moeilijk met de buitenteugel te begrenzen.
Afbeelding

06. We stijgen op x) Werk hier teveel terug met mijn hand maar vind het moeilijk te ontspannen als ze zo galoppeert.
Afbeelding

07. Terug naar de draf.
Afbeelding

08. Drafje.
Afbeelding

09. Lekker smoeltje.
Afbeelding

10. Drafje.
Afbeelding

11. Heb even getwijfeld of ik deze zou postten maar hij geeft een te goed beeld van wat er allemaal fout gaat. Ze zit verkeerd, valt volledig uit elkaar, ik krijg haar niet begrenst met buiten, ze vált dan naar buiten en ik span daardoor (heel fout) de binnenhand.
Afbeelding

12. Drafje, buitenbeen lang houden.. SCHOUDERS TERUG xD
Afbeelding

13. Een gebroken lijntje rijden.
Afbeelding

14. Drafje, kruipt achter de teugel.
Afbeelding

15. Pas later, komt tegen de hand xD
Afbeelding

Nou ik ben benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben. =)
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 27-09-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:52

Wat een superleuk paardje zeg! :D

Het meeste commentaar geef je zelf al, iets trotser zitten, let op piano handjes en je hakken mogen soms wel wat naar beneden.
Jullie zijn een leuke combinatie. :)

Dav

Berichten: 3022
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:57

Heerlijk paardje!

Rij je veel binnenhoefslag? Ze lijkt erg naar buiten te vallen met aanspringen (hoofd naar binnen,etc)
Wat miss kan helpen is vanuit een gebroken lijn aanspringen,op het moment dat ze de hoeslag raakt,de galop hulpen geven.

Heb je een speciale reden om deze neusriem te gebruiken?
(had ik zelf ook met mijn appy,die wou absoluut geen gecom.) :D

Quartusje
Berichten: 650
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:57

aller eerste vind ik het een heel speciaal paard echt cool al die vlekjes en jou houding is ook wel oke alleen afentoe iets meer ontspannen je zit is netjes hoor en idd erg is nog veel werk aan de galop maar dat komt nog wel ;)

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:58

Kan je geen andere neusriem gebruiken?
Je ziet dat ze soms d'r mond open doet, en dan kunnen ze heel sterk worden. Dat is bij mijn paard ook zo. Als je er 1 gebruikt die de mond dicht houdt (meer dicht dan dit) dan zal ze misschien minder sterk worden.

Probeer het is zou ik zeggen.

Kasmir

Berichten: 5455
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 19:59

Ze heeft een wondje onder haar kin waar de gecombineerde neusriem normaal zit dus ze moet voorlopig met een lage neusriem. Maar het is dus tijdelijk ;)

Draf pak ik regelmatig de binnenhoefslag mee ja, met galop niet dan ben ik bezig met overleven x). Dat van de gebrokenlijn zal ik eens onthouden, probeer haar ook vaak in een volte aan te springen voor de rechtergalop.. Die zit ze zo ongeveer standaard fout.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Appaloosa Karlijn @ Dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:08

oeff.. wat een hittepetitje lijkt me dit zeg :=

eventueel bij aanspringen stelling naar buiten vragen, dan springt ze wel goe daan omdat ze haar binnenachterbeen er dan goed onder moet zetten :j

Kasmir

Berichten: 5455
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Appaloosa Karlijn @ Dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 20:13

Ja heb absoluut mijn handen vol aan haar haha. Dat van die buitenstelling kwam mijn instructrice inderdaad ook mee alleen heeft Karlijn overal een weerwoord op. Ze sprong toen góed aan en een pas later zat ze fout.. Doet ze overigens ook heel vaak als ik binnenstelling vraag, dan zit ze goed en springt ze na een halve pas fout om. Moet van mijn instructrice inmiddels dan maar een halve ronde doorgalopperen omdat ze dat gewoon echt gaat gebruiken. Heel irritant dus haha.

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:18

bo0tjeee schreef:
Kan je geen andere neusriem gebruiken?
Je ziet dat ze soms d'r mond open doet, en dan kunnen ze heel sterk worden. Dat is bij mijn paard ook zo. Als je er 1 gebruikt die de mond dicht houdt (meer dicht dan dit) dan zal ze misschien minder sterk worden.

Probeer het is zou ik zeggen.


Lage neusriem houdt toch juist meer dicht? Niet als hij los hangt natuurlijk maar anders toch wel?

@ ts. Aan de longe heeft ze dan ook dit probleem? Denk dat je het daar goed aan kan oefenen, kan ze oefenen balans te zoeken. Als het aan het balans ligt zou ik ook juist langere stukken galopperen, dat ze ook een beetje de tijd heeft om zichzelf op te pakken.

Succes.

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:19

Citaat:
Kan je geen andere neusriem gebruiken?
Je ziet dat ze soms d'r mond open doet, en dan kunnen ze heel sterk worden. Dat is bij mijn paard ook zo. Als je er 1 gebruikt die de mond dicht houdt (meer dicht dan dit) dan zal ze misschien minder sterk worden.


Een paard doet niet zomaar zijn mond open :) Een neusriem gebruiken om de mond dicht te snoeren zodat het paard het bit bijv. niet
kan gebruiken lijkt mij persoonlijk niet echt een goede en vriendelijke oplossing :)

Kasmir

Berichten: 5455
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 20:26

IMO valt het ook wel mee met d'r mond openen, ik ben wel altijd van de (te) losse neusriemen en deze werkt inderdaad omdat hij lager zit wat meer in maar nogmaals is tijdelijk.

Ik train haar inderdaad minstens een keer per week aan de longe (doe haar 3x in de week, ander meisje ook 3x en 1 dag vrij) . Longeerlijn geeft ze nog véel heftiger verzet, ze gaat bokken (met haar dominantie ook naar binnen toe, mijn richting op dus) glijd uit valt volledig op de grond wordt boos gaat nog harder van kiet en daarna is ze moe en niet meer vooruit te brandden. Longeer haar overigens met een kaptoom, longeerlijn op het bovenste ringetje van de kaptoom zelf en dan met een longeesingel met stoten zodat ze wel zelf haar balans moet zoeken.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 27-09-09 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Appaloosa Karlijn @ Dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:09

Wat een leuk stippelpaard is het Rian!

De galop is nog wat onstuimig inderdaad... Vind wel dat je het goed oplost, door niet te gaan zitten trekken en plukken, zeker te zien op foto 5. Verder, denk om je pianohandjes en je mag best wat trotser gaan zitten! Je zit nu een beetje onderuit..

Veel succes met haar, ze is echt leuk!

HedwigO

Berichten: 1829
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Appaloosa Karlijn @ Dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:41

Wat een mooi paard zeg!
Ik vind het knap hoe je bezig bent met haar. Ze lijkt me niet de makkelijkste. Ga lekker door met lessen en dan zal het vanzelf verbeteren wat er zitten op sommige foto`s al mooie stukje tussen!

Succes!

Senna___
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:46

Allereerst, wat een heerlijk dier om naar te kijken!
goed, de dingen die op de foto's zichtbaar zijn geef jezelf al aan.
Als tip geef ik graag mee tog iets zelfverzekerder of meer ontspannen in het zadel te gaan zitten. Verder nog wat letten op je handen en hakken.

Aan de hand van de fotos lijkt me dit een prima duo!
en veel succes

Kasmir

Berichten: 5455
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 22:27

Dankjewel allemaal. Ik heb inderdaad gezegd dat het strakker trekken van een neusriem geen optie is, en ik ze zelfs vaak wat aan de losse kant doe. Op foto 1 en 9 zie je dat de neuriem keurig net onder het bit ligt, dat is de plek waar zo'n lage neuriem hoort te zitten dus hij zit imo niet té laag.

Moet toegeven dat ik her en der wel spande ja, ze was overal aan het loeren en constant bezig half te schrikken. Ze is gelukkig maar 1x er echt vandoor gegaan maar ze was dus nogal flauw bezig x). Ik irriteer me zelf ook óntzettend aan mijn houding, vooral aan het feit dat ik mijn schouders niet naar achteren trek dat zou het plaatje al een stuk beter maken.. Doe ik trouwens met gewoon lopen ook niet, mijn schouders hangen naar voren en trek mijn rug hol, doe mijn best daar verandering in te brengen maar als het er eenmaal in zit..

winnietje3

Berichten: 663
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Appaloosa Karlijn @ Dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:51

Leuk paardje! Jullie passen wel bij elkaar.
Let op dat je je duim als hoogste punt van hand houdt ;)

Koekje_

Berichten: 2879
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Punthorst [OV]

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 06:42

Leuke foto's alleen wat me echt opvalt is dat je je martingaal zo onwijs kort hebt. Deze mag wel 10cm langer (voor de duidelijkheid, het deel naar de teugels toe).

Veel succes nog!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 07:08

Leuk paardje. Zeker in de draf rij je haar netjes. Omdat je nog maar net op haar rij zou ik gewoon op deze manier doorgaan. Vertrouw op jezelf en dan gaat zij hoop ik ook meer ontspannen.
En ja, appaloosa's kunnen wel een apart karakter hebben. Heb zelf een hele brave merrie maar wel een heethoofd en ook die stond regelmatig te springen omdat ze wilde galopperen en ik nog niet. Lastig met wedstrijdrijden omdat je dan niet het moment van aanspringen kan afwachten. Je moet dan of ze gespannen is of niet.
Martingaal vind ik niet storend te kort. Zou iets langer kunnen maar als ze netjes loopt stoort hij net de teugelvoering niet. Wel een goede keuze trouwens.

Blijf inderdaad rechtop zitten omdat je haar daarmee ook meer bij je kan houden zonder aan de teugels te hoeven komen. Met instappen zou ik proberen om haar nog meer lengte naar beneden te laten opzoeken. Lukt dat dan daarna in de draf ook. Je krijgt dan meer ontspanning.

Captain

Berichten: 21406
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:17

bo0tjeee schreef:
Kan je geen andere neusriem gebruiken?
Je ziet dat ze soms d'r mond open doet, en dan kunnen ze heel sterk worden. Dat is bij mijn paard ook zo. Als je er 1 gebruikt die de mond dicht houdt (meer dicht dan dit) dan zal ze misschien minder sterk worden.

Probeer het is zou ik zeggen.


:roll:
Een paard doet niet voor niets zijn mond open.. Dat is de fout van de ruiter en dan moeten we niet de mond dicht gaan snoeren omdat het er anders niet 'aangenaam' uitziet!

TS; Leuk paard! :j Ik denk dat je iets te streng bent in je binnenhand maar voor een 6e x kan het natuurlijk ook nog niet perfect zijn! ;)
Veel plezier met je mooie paardje! :j

Hipar

Berichten: 1461
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Appaloosa Karlijn @ Dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:42

Mooie foto's hoor! En wat een gaaf paardje ook, zo met die tekening :)
HAW dus commentaar: ik vind het een fijn beeld geven hoor! Probeer je janden mooi rechtop en voor je te houden (vooral je binnenhand mag een fractie naar voren). Maar hey, voor de zesde keer: vriendelijk beeld hoor :j

Bino_Pino

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Oost-vlaanderen, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:51

Erg leuk paardje! :j
rijd zelf ook een apaloossa, en die heeft zeker niet meer manen! :D vind dat eigenlijk wel leuk, past hem en zou hem helemaal niet mét manen willen! ;) wel heeft hij wat meer staart :) Vind het trouwens superleuk om over zijn 'manen' te wrijven :D

Rijden ziet er in draf al vrij goed uit hoor! :j aan de galop is er nog vrij veel werk, maar dat zal vast wel in orde komen, gewoon rustig blijven oefenen, beter een klein stukje dat goed is dan een lang stuk dat niet goed is! :)

Veel succes nog met je leuke paardje! :)

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:52

Wat een apart beestje, mooi hoor! Heeft ze nou een mensenoog, of zie ik dat verkeerd? Hoort dat soms ook bij appie's?

Ik vind dat je haar netjes rijdt en ik denk dat er echt nog veel verbetering gaat komen :j Je doet goed je best en ik denk dat als deze merrie eenmaal inziet dat meewerken handiger is, dat je er dan heel veel plezier mee kan hebben :) Succes!

Kasmir

Berichten: 5455
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:57

¾ van de tijd hangt de martingaal slap tussen de benen, enkel wanneer ze omhoog drukt om te kijken komt ze hem tegen. Heb verder niet zo heel veel verstand van hoe hij hoort te zitten, heb hem gewoon zo gelaten als hoe de andere ruiter ermee rijdt. Rij normaal niet zo met hulpteugels maar met haar vind ik het wel even fijn, maar voor het mooie zou die dus iets langer mogen. En gaat die dan niet tussen de benen wapperen? Nogmaals heb er niet zoveel verstand van hoor haha, weet hoe en wanneer hij inwerkt maar vertrouwde de andere ruiter van haar erop dat ze hem goed had zitten x).

De manen stoor ik me niet het meest, vind vooral de staart erg x). Als ik ooit op wedstrijd ga draai ik gewoon 10 elastiekjes om het knotje en dan lijkt het nog wel wat :D. Vanavond weer les dus ben benieuwd of ik alweer wat verbetering zie in vergelijk met vorige week. Vorige keer wel maar toen zat ik er voor de eerste keer op dus da's niet gek haha.

Ze heeft inderdaad een mensenoog (vind ik wel jammer) en ik dácht dat het appaloosa eigen was, daar hebben ze het in iedergeval alle 3.

Voor de rest dankjewel allemaal :D

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:02

He wat een knapperd, weet je haar afstamming?

Een paard wordt niet sterk omdat hij zijn mond open kan doen, hij opent zijn mond omdat hij zich sterk maakt. Jammer dat er hier mensen zijn die dat niet snappen. ;)

Op zich niet zo gek dat een heet en gespannen paard niet nageeflijk loopt, maar ik zie in je profiel hele mooie fotos dus ik neem aan dat je gewoon op zoek gaat naar de ontspanning.
Je rijdt haar in ieder geval fijn hoor.

Anoniem

Re: Appaloosa Karlijn @ Dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:45

wat mij opvalt is dat het lijkt alsof je denkt dat zij maar zus en zo doet. Je weet dat dit alleen maar reacties zijn op jouw acties he?

Ziet eruit als een slim paard wat heerlijk kan lopen, maar je rijdt volgens mij niet bewust genoeg om te corrigeren en haar aan het werk te zetten op een goede manier..