Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:07

Het is ook maar wat je onder goed rijden verstaat
is dat iemand die een paard in het Z rond krijgt?
of als je echt op alle soorten paarden kan rijden?als je van die paarden heb die echt niet te stuiten zijn.

Als je een paard het Z in wil krijgen moet je natuurlijk ook wel wat kunnen. maar dat is toch anders. dat kun je leren.
om op alle paarden te kunnen rijden dan bedoel ik ook echt moeilijke moet je in je hebben en valt echt niet te leren.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:08

Je kan paardrijden wanneer je er een goed gevoel voor hebt. Zodra je een goede houding hebt. Maar het eerste contact met je paard blijft het belangriijkste!

Anoniem

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:22

Ik denk wel dat je kunt paardrijden wanneer je gewoon kunt stappen, draven, galopperen, goed weet hoe je met een paard om moet gaan, voldoende controle kunt hebben over de meeste paarden, de juiste hulpen kunt geven, wat ervaring hebt met onder andere springen en buitenrijden.

Op zo'n moment kun je volgens mij als je eens bij een andere stal een buitenrit wilt maken of een les wilt nemen ofzo rustig bevestigend antwoorden wanneer je wordt gevraagd of je kunt rijden.

Goed kunnen rijden is dan natuurlijk weer een ander verhaal en "wat kan je" "alles" lijkt me nooit van toepassing. Tuurlijk, je blijft altijd leren. Maar ik denk wel dat je wanneer je op een zeker niveau bent kunt zeggen dat je in ieder geval wel kunt rijden.

xAmigo

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:31

Ik vind het niet zo dat je nooit kunt zeggen dat je kunt rijden, omdat je nooit bent uitgeleerd... Want je kunt ook fotograveren, hoewel je er nog niet alles vanaf weet.. en dat zal ook eigenlijk nooit kunnen omdat er steeds meer nieuwe dingen worden uitgevonden..

Dus je kan ook paardrijden, hoewel je er niet alles vanaf weet... anders zou je eigenlijk bijna niks kunnen...

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:49

a3a schreef:
Nooit! Leren tot je niet meer kan rijden.


idd.. maar ik denk dat je het kan zeggen wanneer je liefdevol en samen met je paard steeds verder komt. dan vind ik dat je kan rijden!

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:48

Ik zou het niet weten maar 1 ding weet ik wel. Ik rijd liever wat minder goed maar eerlijk. Dan dat alles er super netjes uitziet maar oneerlijk is

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:00

venusjah schreef:
Hey,

De vraag staat eigelijk al in de titel maar :

Wanneer kan iemand zeggen dat hij/zij kan paardrijden?

Ik vind dit best een moeilijke vraag, dus brand maar los!

Groetjes



Een kind van 4 moet dit toch al wel redelijk vloeiend kunnen zeggen volgens mij Knipoog!

Iesj_

Berichten: 1068
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:09

Euhm.. als je het gewoon hebt over 'rijden' (in de vorm van; erop zitten aan drijven en een beetje sturen) ja dan kan je dat snel zeggen Haha!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:51

CooLLady schreef:
Lieve mensen iedereen kan op een paard rijden (na een tijdje)het naar links en rechts ttrekken is sturen en schoppen tot lopen,maar het paard leren begrijpen en de lichaamstaal van hem zien daar heeft een anky zich nog niet in verdiept.En dan heb je de andere takken van rijden nog want in de western en horsemanship wereld rijd je niet zoals de engelse ruiters doen (het naar inks en rechts trekken;wat eigenlijk ook tegenstrijdig is,want je houd je andere teugel strak dus het paard wordt aan de andere kant tegen gehouden Lips are sealed )dus je bent nooit uitgeleerd,want als je Engels in de hogere klasse rijd kan je nog geen horsemanship _/-o_ ,eventing,western of springen en andersom


Off topic maar ik zou me als ik jou was eerst eens even in het "engelse" rijden verdiepen. Ook bij het drssuurrijden hoor je niet aan de linker en rechterteugel te trekken om die betreffende kant op te willen. Ja mag nooit aan de binnenteugel "trekken".(je mag natuurlijk nooit aan de teugels trekken) Als je mensen dat toch ziet doen (wat inderdaad gebeurt) dan is dat fout.

Bovendien hoe weet jij nou of Anky zich daar niet in verdiept heeft? Ik denk dat zij haar paarden heel goed begrijpt. Wat Anky van nature met paarden kan moeten een heleboel van ons heel lang over doen om te leren...in welke dicipline je ook rijdt.
(edit) ik bedoel dus niet dat anky western kan rijden of zo, maar ddat ze gewoon heel erg goed met paarden om kan gaan.

On-Topic.
Ik denk dat je kan paardrijden als je op een normaal, in alle gangen een onafhankelijke zit hebt en je paard onder controle kan houden. Het mooie van paardrijden is dat je de rest van je leven hebt om je zelf steeds maar weer te verbeteren. Maakt niet uit op welk nivo en welke tak van paardensport je beoefend.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 13-07-06 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:54

Ik vind dat je kan rijden als je je paard onder controle hebt.
Niet perse dat je goed dressuur hoeft te rijden, Ik zelf rijdt denk ik nog geen eens B Clown . Maar ik kan wel goed rijden, absoluut niet netjes. Maar ik belemmer mijn paard niet in de mond, of por in zijn buik bijvoorbeeld. Ik ben niet snel bang en het paard weet waar hij aan toe is.

Dat vind ik 'kunnen rijden' Ja.

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:42

je hebt 'paardzitten' en 'paardrijden'
'paardzitten' heb je redelijk snel onder de knie, paardrijden daarentegen... dat kan je nooit helemaal denk ik

maar paardzitten is toch ook leuk Haha!

Fieneke
Berichten: 94
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: beerse

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:17

haha pomelo Tong uitsteken
Ik denk dat je goed kan rijden wanneer je op elk paard kan rijden
en elk paard kan besturen. Maar ook wanneer je helemaal 1 bent
met je eigen paard denk ik dat je goed opweg bent, ik vind van
mezelf dat ik niet slecht rijd maar ook nog helemaal niet goed en
inderdaad je blijft bijleren.

Marikootje

Berichten: 154
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:21

Wanneer je de bokpartijen en steigeren etc etc kan uitzitten (op een vriendelijke/juiste manier) , vind ik dat je kan paardrijden.

NuggT

Berichten: 5498
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Delft

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:42

Eigenlijk ben je qua rijden nooit uitgeleerd.
Er is altijd heel veel wat je nog moet leren voordat je echt kan zeggen ik kan paardrijden. Ik moet zeggen dat ik vroeger vaak zei: 'Ik kan paardrijden!' maarja ben nu wel wat ouder. Knipoog
Ik kan wel in het zadel blijven zitten, maar zal zeker weten niet alles foutloos doen.
Er is altijd nog wel wat wat je kunt verbeteren. Lachen

_Kimberley

Berichten: 5090
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: den helder

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:37

Ik vind dat je nooit kunt zeggen; Ik kan paardrijden. Omdat je idd nooit bent uitgeleerd. Je kunt wel zeggen ik ken de basis van het paardrijden.. Maar dat is wat anders.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:34

Vroeger op de manege werd tegen ons gezegd, als je 7 keer van het paard/pony bent gevallen ben je een goede ruiter. Als je bedenkt dat sommigen uit mijn les het voor elkaar kregen om 7 keer in een uur te vallen Clown

Je bent idd nooit uitgeleerd maar ik denk dat mensen die het paard de basis goed bij kunnen brengen en op een eerlijke manier rijden wel mogen zeggen dat ze KUNNEN rijden. Er zit ook nog verschil in kunnen rijden, of goed rijden Knipoog

_Kimberley

Berichten: 5090
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: den helder

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:03

Nou dan ben ik een goede ruiter. Clown

Dreamstreet
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:44

Wanneer je paard je laat weten dat je hem niet meer stoort in zijn bewegingen!

_inge_

Berichten: 1129
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:51

odetteke schreef:
venusjah schreef:
Hey,

De vraag staat eigelijk al in de titel maar :

Wanneer kan iemand zeggen dat hij/zij kan paardrijden?

Ik vind dit best een moeilijke vraag, dus brand maar los!

Groetjes



Een kind van 4 moet dit toch al wel redelijk vloeiend kunnen zeggen volgens mij Knipoog!


Haha die is goed Tong uitsteken

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:49

Tsja, ik ben nog geen b gestart, maar ik kan wel tuigloos rondrijden met mijn ponys.
Ik vind niet dat je kan zeggen dat je kan paardrijden, als je een paar jaar op een manege rondhobbelt. Rijden is maar zo'n klein stukje van de hele paardenwereld.

Ik vind dat er wel wat meer bij komt kijken dan een beetje gangen rijden en voltes draaien. Naar mijn idee kun je pas echt paardrijden, als je kan denken in oorzaak-gevolg-oplossing, en dit ook kan toepassen.

Niet minderwaardig bedoelt naar manege ruiters, absoluut niet, ik ben daar zelf ook begonnen..... Maar ik denk dat er maar weinig ruiters zijn, die op een manege zich echt kunnen ontwikkelen op die manier.

Liins

Berichten: 7906
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Deventer. (Overijssel)

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:13

Ik vind dat je kan zeggen 'Ik kan paardrijden!' ,
Als jij je paard zelf inrijd met ze up en downs en naar de Z rijd in een mooie net tijd! Dan kun je rijden Ja

(Dit is mijn mening, hoef ik verder geen commentaar van en ja dat is niet zo blablabla ik eef alleen me mening Knipoog )

x_lubbet_x
Berichten: 383
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:15

tja moeilijke vraag...
ik denk dat als je alles beheerst, elk paard zo'n beetje aankan ( tot op zekere hoogte!) je 'kan 'paardrijden....
als je bokken en stijgeren kan uitzitten en dergelijke...
ik 'kan'paardrijden..maar het kan altijd beter...