Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CHOCOLADE_
Berichten: 104
Geregistreerd: 13-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:40

Ik vind dat echt raar met een spoortje rijden omdat dat er zoo leuk uit ziet ,
Als je bij ons dat op de manege doet kan je ze er glijk weer af doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:47

Ben het er mee eens dat je eerst fatsoenlijk moet leren rijden voor sporen. Ze dienen immers voor het verfijnen vande hulpen. Eerlijk gezegd vind ik dat bij alle andere hulpmiddelen als slof, thiedeman en speciaale bitten ook. Eerst goed leren rijden en dan eventueel als het echt nodig is alles uit de kast halen.

Martingaal vind ik eigenlijk als enigste kunnen voor een onervaren ruiter, en heel misschien een zweepje als de ruiter hem ook daadwereklijk alleen gebruikt om even bij te tikken.

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:51

Citaat:
mijn stelling en mening is dan ook:
éérst goed leren rijden, en pas een gevorderde ruiter is in staat om spoortjes op een
paardvriendelijke, veilige en goede manier te gebruiken... toch?


helemaal mee eens!

Laura1989

Berichten: 600
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: achter de computer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:53

Ik werk in een ruitersport winkel en er kwam laatst iemand (een moeder) om sporen te kopen voor haar jarige dochtertje van 9. Dus ik vroeg wat voor sporen we wilde kopen.. Zegt ze; "Nou gewoon een paar die er leuk uit zien. Met van die puntjes net als die cowboys! Dat vind me dochter stoer!" Ik zo; "Nou als ze er alleen stoer uit moeten zien dan raad ik het niet aan om met sporen te rijden...! Dat is alleen voor mensen die er weten mee te rijden...

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 16:56

Jeej, vooral die wieltjes sporen (oftewel die cowboy sporen) daar zie je gelukkig bijna niemand mee....... die werken echt ontzettend scherp in....vooral een kindje van 9 ermee laten rijden, die rijdt zo dat hele paard naar de kl*ten........

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:59

Goed van je Laura1989!
Sorry offtopic: ADAM BRODY.. *Kwijl.. Benjamin McKenzy is ook niet fout haha
Ontopic: Ik vind het ook echt belachelijk dat mensen het uberhaupt durven om zoiets te vragen: die cowboy dingen vindt ze mooi staan! Hopelijk hebben die mensen meer verstand van alle andere dingen die met paarden te maken heeft anders is het een beetje zorg verwekkend vind ik persoonlijk. Ik heb zelf 1 keer met knopjes gereden omdat het paard het altijd gewend was en ik eerst zonder probeerde wat dus echt niet lukte (ik koos er zelf niet voor, mijn instructeur wou dat ik met sporen reed). Verder nog NOOIT met sporen gereden..

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:59

Annelies200 schreef:
ik vind dat als je met sporen rijd sowieso geen stijl van rijden hebt...
P.S mijn mening


Omdat?
Als je met sporen rijd wil dat helemaal niet zeggen dat je constant zit te prikken hoor! Zo nu en dan als verfijning bij een oefening.

Ik heb zelf 6 jaar op een manege gereden, daarna ongeveer een jaar op veel jonge paarden en pas (ik rijd hem een jaar nu) met mijn verzorgpaard met sporen gaan rijden. Simpelweg omdat je dan fijnere hulpen kunt geven!

Cubone

Berichten: 6235
Geregistreerd: 17-03-06

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:09

Ik gebruik liever een zweepje! Heb wel eens met spoortjes gereden maar vind "natura" gewoon fijner Ik zie idd. wel eens paarden die helemaal kale plekken hebben van de sporen.. Een keer zelfs zo erg dat het paard gewoon aan het bloeden was.. Als je ze goed gebruikt en je ervaren bent ok.. maar anders..

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 17:29

ga inderdaad mee met Leiniej; wat annelies200 zegt slaat niet echt ergens op, vind ik.... Sporen, hulpteugels ed. zijn geen onzin, maar dient puur om het verfijnen van de hulpen..... sommige paarden lopen nou eenmaal écht veel beter met af en toe eens het gebruik van een spoortje; je kunt niet alle paarden maar over 1 kam scheren en zeggen dat sporen onzin zijn, sommige ruiters en paarden hebben er wel degelijk baat bij....

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:38

Erg hea? Kom ik bij ons op de boerderij ook wel eens tegen Vreselijk. Leg dan ook vaak genoeg uit, waarom ik dat nou liever niet zie. Ken dus ook iemend, welke haar pony ingereden heeft, met sporen. Was het er zo niet mee eens, maar ze deed het toch. Het paardje reageerde zonder sporen ook genoeg op je benen.

Zelf rijdt ik heel soms met sporen, maar dat is echt een uitzondering! Doe het dan ook alleen onder toezocht van mijn instructrice, maar probeer het zo ie zo alleen met mijn zit, en vooral been hulpen te redden, maar soms is dat net niet genoeg, en dan komt toch dat spoortje om de hoek

Ben er dus niet helemaal voor, maar ook niet tegen spoorgebruik, maar k vindt, dat ze idd. echt niet voor de sier zijn, en dat je vooral je benen goed stil moet kunnen houden, voordat je met spoortjes mag rijden

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:40

Horsii_mine schreef:
Ik gebruik liever een zweepje! Heb wel eens met spoortjes gereden maar vind "natura" gewoon fijner Ik zie idd. wel eens paarden die helemaal kale plekken hebben van de sporen.. Een keer zelfs zo erg dat het paard gewoon aan het bloeden was.. Als je ze goed gebruikt en je ervaren bent ok.. maar anders..


Dat is dan wel heel erg extreem hoor..heb zoiets nog nooit gezien!
Ik gebruik tevens ook een zweepje, omdat ik dat niet als verfijning maar als hulp zie. Bijv. als mijn paard aan het klieren is de aandacht erbij houden.

botje

Berichten: 442
Geregistreerd: 21-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:44

Ik keur het rijden met sporen niet af, als het is om de hulpen te verfijnen. Die dingen zijn, net als de martingaal of slof, heus niet voor niks uitgevonden.
Maar vaak hoor je: 'Ik heb ze nodig omdat mijn pony zo sloom is.'
Dan krijgen die beesten een trap met een spoor als ze niet voorwaards zijn. Daar ben ik het dus niet mee eens, omdat dat niet is waar sporen voor bedoeld zijn.
Je ziet wel eens dat mensen (zonder sporen) zoveel schoppen, dat het paard op een gegeven moment 'immuun' wordt, en er niet meer op reageert. Dan grijpen mensen naar die sporen. Maar als ze datzelfde doen met die sporen, wordt hij op een gegeven moment ook 'immuun' voor die sproren. Zo gaat het dus van kwaad tot erger, en los je met die sporen dus niks op.
Ik vind het wel een beetje flauw dat er gezegt wordt: als je een spoor nodig hebt, betekent dit dat je niet kunt rijden. Hier ben ik het dan weer niet mee eens.

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:13

Ik snap helemaal dat mensen het niet met me eens zijn...
Maar ik vind gewoon dat je paarden niet met zulk soort dingen moet berijden... Een zweepje bijvoorbeeld vind ik ook niet bepaald de beste methode om een paard duidelijk te maken dat iets niet goed is of iets dergelijks.. Ik vind dressuuur bijvoorbeeld ook niet echt fijn...ik vind het mooi om naar te kijken en ik vind het super knap van ruiter en paard maar ik hou het liever bij lekker buiten rijden...
Mijn ideale paard (wat ik niet heb helaas ) zou ik zonder bit kunnen berijden.. natuurlijk is dat heel moeilijk maar ik ben meer van het natural horsemanship...

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:41

Ja ik vind dat wel raar dat je zo'n jong,onervaren meisje met sporen laat rijden.
Ik zelf rijd vanaf mijn 13e met sporen op mijn eigen pony.(mijn sporen zijn niet groot) Zo kan je de hulpen verfijnen want mijn pony is een beetje bang voor de zweep.(kan alleen licht tikje op zijn kont geven).

L_Odette
Berichten: 184
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:48

Ik ben ooit eens op een manege geweest (vraag me niet meer waar), waar op de stal deur stond bij sommige paarden dat ze MET sporen gereden moesten worden...
Tja,sommige mensen verdienen het echt niet.

Heb zelf vroeger ook met spoortjes gereden, de meest kleinste knopspoortjes, tegenwoordig rij ik zonder, mn benen zijn nou sterk genoeg om het zelf te kunnen doen. Daarnaast rij ik oon niet op een dermate hoog niveau om sporen te moeten gerbuiken als verfijning. Wat dat is naar mijn inzicht dé rede om sporen te dragen, ter verfijning.

_Jennifer_

Berichten: 2965
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:56

Het zijn trouwens niet alleen kinderen bij ons op de manege zie je wel eens volwassen mensen die met hun sporen klapperen elke pas dat het paard zet (en dan geen subtiele hulpjes, maar ze zitten letterlijk te klapperen met hun benen )

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 20:32

@ Maaiikii: natuurlijk laat ik haar niet rijden.... ze heeft er 1x 5 minuutjes voor spek en bonen op gezeten toen ze nog niet kon rijden, gewoon even zitten en er weer af... alleen ze WIL graag de pony rijden, maar zoals ik al had gezegd: 'daar komt mooooi niks van in, helemáál niet met die sporen':D

@ Annelies200; oké, er is natuurlijk een verschil met recreatief buitenrijden, wat jij dan waarschijnlijk doet, en echt dressuurmatige training; bij dat laatste kun je in sommige gevallen met sporen soms nét iets meer verfijning bereiken.... mensen die echt recreatief buitenrijden en niet echt bezig zijn met dressuurtrainingen hoeven inderdaad normaal gesproken geen sporen te gebruiken, dat ben ik wél met je eens.

@ Leiniej: Oh ja, dat heb ik ook wel eens gezien hoor...... hier op de manege in ons dorp (waar ik heb gereden als klein 'pennymeiske' ) zie je genoeg paarden rondsloffen compleet met spoorwonden, drukplekken, dikke benen en al.... nou is het ook niet bepaald een goeie manege moet ik zeggen.... zadels worden van paard op paard gelegd naar gelang het de instructeur uitkomt, met als gevolg dat die arme beestjes ontzettend onder de druk- en schuurplekken zitten. ook het (ondeskundig) gebruik van spoortjes heeft zo zijn gevolgen bij sommigen, daar kijgen ze soms echt wondjes van...

Dais_

Berichten: 4044
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:36

Bij ons op de manege kwamen ook wel eens ruiters met sporen maar die mochten ze eerst uit doen voor de les begon en inleveren bij de instructrice.

Nu mag 1 vrouwtje het wel eens, maar dan hoor je de instructrice wel eens zeggen: Haal die vleesspiezen eens vantussen zijn ribben..

En dan denk ik ook: Hmm..zou je ze niet gewoon afdoen als je met je tenen naar buiten rijd...

Ikzelf rijd ook niet met sporen hoor, daarvoor rijd ik veeeeel te slordig en bovendien rijd ik nog geen oefeningen waarbij ik de hulpen moet verfijnen

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 20:38

vleesspiezen, hahaha, die gaak onthouden

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:51

Ach, zolang ze er alleen maar mee rondlopen (en dat zijn er ook een heleboel) vind ik het niet erg. Ermee rijden is een ander verhaal.

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:38

Ik las laatst in een paardenblad 'cowboy sporen met extra rinkeleffect'
zaten er dus belletjes aan die dingen...

Shivatjuh01

Berichten: 1912
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:42

Ik vindt sporen de normaalste zaak van de wereld,

MITS je weet hoe je er mee om moet gaan!!

Ik vindt dus dat jonge en onervare mensen er niet
mee rijden mogen! Maar wie ben ik?

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:46

Ik vind het onverat woordelijk om meisjes die nog maar een paar lessen gehad hebben met spooren te laten rijden. Laat haar eerst normaal been leren geven en aan de teugels kunnen zitten. Maarja die vader snapt mischien ook niet dat zei hier nog nie mee mag rijden

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:51

op mun verzorgpony rijd nu een meisje dat ik er op les gaf.. ze wil met sporen omdat ie anders niet reageert.. ja.. je moet ook niet elke pas drijven.. dat moet je met je stem+kuiten èn zit doen.. voor de zweep is ze bang.. echt een dom kind joh.. nu zit ze er op met sporen, en nu vliegt ze.. dus zij bang.. en ik lol

Anoniem

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:54

RUI --> PP.