Wolven en een paard kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Wolven en een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 09:42

Stel, de pensionstal staat in een bosrijke omgeving en je rijd en wandeld praktisch alleen maar buiten in de bossen. Op 10 km afstand zitten wolven en je weet dat er waarschijnlijk meer komen.
Zou je het dan nog aandurven om een paard te kopen of zou je stoppen?

Zou je nog ontspannen in het bos durven rijden? Of rustig thuis kunnen zitten terwijl je paard overdag op de wei staat langs de bosrand?

Misschien overdreven maar merk dat ik niet meer ontspannen met verzorgpaard door het bos rij/wandel.

Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Wolven en een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:03

Er zijn toch amper wolven in Zeeland?

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolven en een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:06

Ja hoor zit in wolven gebied en rij gewoon buiten. Ben wel voorzichtig maar ga niet hierdoor stoppen.

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:10

Jokonootje schreef:
Ja hoor zit in wolven gebied en rij gewoon buiten. Ben wel voorzichtig maar ga niet hierdoor stoppen.



hier hetzelfde

Celebi
Berichten: 3790
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wolven en een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:16

Ik zit niet in een wolven gebied maar in de randstad. Al willen we al een jaar of 2 kijken of we kunnen verhuizen. Nu met die wolf is dat toch lastiger geworden heb ik het idee, want waar doe je goed aan met een eigen paard. Met weekendjes weg vind ik het nu ook spannend.. En ze komen vanzelf deze kant op en dan is het hier wellicht nog een veel groter probleem omdat het hier niet gericht is op veel ruimte en goede hekwerken. Alles is klein, hutjemutje en open.

Ik heb mijn paard nou eenmaal al, maar ik zou het nu toch niet meer de meest handige tijd vinden om er eentje te kopen. Liever even afwachten om te kijken wat de overheid met die beesten gaat doen. Idem voor de huizenjacht in een bosrijk gebied. Dat staat nu ook toch een beetje on hold.

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wolven en een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:26

Ik woon en hou paarden in wolvengebied. Het zit toch in het achterhoofd hoor. Bij licht ga ik nog wel met paard en hond het bos in, maar vanaf schemer niet meer (wat ik vroeger wel deed, zelfs in het donker). Ook staan de paarden ‘s nachts niet meer buiten, wat vroeger in de zomermaanden wel het geval was. En ja ik weet dat er ook aanvallen overdag en bij schemer gebeuren maar mijn idee van paarden houden is niet dat ik ze continu op stal wil.
Ik had al paarden vóór de “invasie” van de wolf dus wegdoen is moeilijk. Maar ik hoop echt dat ik nooit hoef mee te maken dat ik 1 van mijn dieren open gereten terug vind.

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 10:39

Jokonootje schreef:
Ja hoor zit in wolven gebied en rij gewoon buiten. Ben wel voorzichtig maar ga niet hierdoor stoppen.


Ik zie dat ik het een beetje raar op heb geschreven. Bedoelde niet of je zou stoppen met je huidige paarden maar meer of je nog opnieuw een paard zou kopen als je op zoek was. of zou je stoppen met zoeken/geen paard meer nemen.

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 10:40

Lieser schreef:
Er zijn toch amper wolven in Zeeland?


Oh niet gezien dat dat er nog bij stond. daar woon ik niet meer.

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Wolven en een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:50

Ik ga mocht ik ooit mijn droom verwezenlijken. Een of twee grote pyrenese honden aanschaffen om de paarden en kippen te beschermen. Inclusief tuig met enorme stekels die ze dan snachts omkrijgen. Ik heb geen zin in dat gedoe van dode dieren.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wolven en een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:48

Als ik een paard geen veilige omgeving kan bieden dan koop ik geen "nieuwe" meer als degene die ik nu heb zou overlijden. Dat zou me heel zwaar vallen om na een heel leven met paarden ineens zonder te zijn maar ik koop er geen om als wolvenvoer te dienen. Overigens, dat wolvenprobleem is er nog maar recent, ik hoop erop dat over enige tijd de politiek tot inzicht gaat komen dat het niet gaat zo.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wolven en een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:00

Ik zou de komende jaren inderdaad geen paard kopen in een dergelijke situatie. Eerst maar eens zien of de situatie stabiliseert of escaleert (en ik verwacht het laatste, waarna het overgaat naar beheerd).

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:12

Lukasje schreef:
Ik woon en hou paarden in wolvengebied. Het zit toch in het achterhoofd hoor. Bij licht ga ik nog wel met paard en hond het bos in, maar vanaf schemer niet meer (wat ik vroeger wel deed, zelfs in het donker). Ook staan de paarden ‘s nachts niet meer buiten, wat vroeger in de zomermaanden wel het geval was. En ja ik weet dat er ook aanvallen overdag en bij schemer gebeuren maar mijn idee van paarden houden is niet dat ik ze continu op stal wil.
Ik had al paarden vóór de “invasie” van de wolf dus wegdoen is moeilijk. Maar ik hoop echt dat ik nooit hoef mee te maken dat ik 1 van mijn dieren open gereten terug vind.

Hier sluit ik bij aan en heb ook al besloten dat dit mijn laatste paarden zijn. Andere weide dieren heb ik gelukkig al niet meer en komen er ook nooit meer. Ik vind het gewoon niet meer prettig dieren houden.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:21

anjali schreef:
Als ik een paard geen veilige omgeving kan bieden dan koop ik geen "nieuwe" meer als degene die ik nu heb zou overlijden. Dat zou me heel zwaar vallen om na een heel leven met paarden ineens zonder te zijn maar ik koop er geen om als wolvenvoer te dienen. Overigens, dat wolvenprobleem is er nog maar recent, ik hoop erop dat over enige tijd de politiek tot inzicht gaat komen dat het niet gaat zo.


+1 ik heb nu nog een oudje in een rusthuis staan maar hierna geen andere meer

roekes

Berichten: 757
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:42

Ik heb om de wolven die hier lopen mijn fokmerrie verkocht.
Ik heb de laatste jaren minstens 3 maanden in mn caravan in de wei geslapen met mijn honden als er een veulen was.
Laatst bijgewerkt door roekes op 06-05-24 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:00

Ligt er aan, hier zijn pensionstallen in de buurt van het bos met veel toezicht en besloten. Daar zou ik wel een paard neer durven zetten.

In het bos rijden of iets anders doen met paard daar vind ik momenteel ook wat minder ontspannend.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:59

Ik heb shetlanders dus voel mij veel kwetsbaarder in het bos.
Waar ik voorheen zonder zorgen liep loop ik nu meer om mij heen te kijken of ik iets zie (aankomen) Stalgenoot is er al 1 tegengekomen, maar alle partijen, wolf, ijslander en zijzelf waren overdondert door de ontmoeting en de wolf trok zich terug.

Hier durf ik nog wel in mn eentje naar buiten, Utrechtse heuvelrug, maar de Veluwe waar ik graag kom, omg Ede, zou ik nu echt niet meer in mn eentje met één of beide jongens lopen.
Wel met stalgenoten oid, maar niet alleen en ook niet met beide jongens tegelijk.


Mn jongste is gister 7 geworden en dit waren idd ook mijn laatste paarden.

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:40

Tieme schreef:
Jokonootje schreef:
Ja hoor zit in wolven gebied en rij gewoon buiten. Ben wel voorzichtig maar ga niet hierdoor stoppen.


Ik zie dat ik het een beetje raar op heb geschreven. Bedoelde niet of je zou stoppen met je huidige paarden maar meer of je nog opnieuw een paard zou kopen als je op zoek was. of zou je stoppen met zoeken/geen paard meer nemen.

dat zeg ik... ik ben wel voorzichtig maar ga niet stoppen. Ook niet als mijn huidige merrie er ooit niet meer is.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wolven en een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:49

Volkomen offtopic: ik lees deze topictitel de hele tijd als 'Wolven en een paard kopen' (je gaat even rondneuzen op Marktplaats en je komt thuis met 3 wolven en 1 paard) :')

office
Berichten: 825
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:06

Ik zou me niet zo gek laten maken overal kun je aangevallen worden door grote honden die niet onder toezicht staan.Of psychisch gestoorde sexmaniakken …of aangereden worden…of flauw vallen ..of..in een kuil stappen …of…Het leven is vol gevaar en voorlopig eten de wolven nog geen mensen vlees ook.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:12

office schreef:
Het leven is vol gevaar en voorlopig eten de wolven nog geen mensen vlees ook.


Nee, maar wel paardenvlees. Ook hier in NL....

Die van ons staat op pensioen (24/7 buiten en dat is nu al spannend genoeg), en er was al geen plan voor een volgend paard, maar als dat er wel was hadden we dit probleem zeker meegenomen in de beslissing.

pjer
Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:21

office schreef:
en voorlopig eten de wolven nog geen mensen vlees ook.


Deden ze dat maar wel, dan was het snel afgelopen met die beschermde status.

Maar nee ik laat me er niet door weerhouden. Ben momenteel bezig met een huis kopen in wolvengebied.

Als je op de kaarten met meldingen kijkt zitten die wolven overal in nederland en kun je ze niet ontwijken.

Majabeestje
Berichten: 3830
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:26

Apple schreef:
Volkomen offtopic: ik lees deze topictitel de hele tijd als 'Wolven en een paard kopen' (je gaat even rondneuzen op Marktplaats en je komt thuis met 3 wolven en 1 paard) :')


Zou best een oplossing kunnen zijn, zelf wolven aanschaffen :')

Wintu

Berichten: 3098
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:36

office schreef:
Ik zou me niet zo gek laten maken overal kun je aangevallen worden door grote honden die niet onder toezicht staan.Of psychisch gestoorde sexmaniakken …of aangereden worden…of flauw vallen ..of..in een kuil stappen …of…Het leven is vol gevaar en voorlopig eten de wolven nog geen mensen vlees ook.


Wolven pakken ook paarden in de wei helaas, gaat ook niet zo zeer om of ze mensen pakken, maar of je je paard nog veilig houden kan.

Ik woon in wolvengebied en hierna geen paard meer. Momenteel staat hij op pensioen en overdag de hele dag buiten op een druk boerenbedrijf. In de nachten op stal, buitenstalling, dus hopelijk in de nachten wat koelte van de zomer, ipv binnen in een warme stal.

Met de hond lopen wij bij schemer niet meer de straat uit, daar begint het terrein van de wolf. Sowieso is het gedrag hier van mensen veranderd, zodra de avond valt. Mensen die een ommetje maken, gaan tegenwoordig halverwege weer terug, sowieso is wandelen iets minder relaxed met hond. Als je ook een roedel tegen komt, is er geen kip die je hoort.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolven en een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:52

En hoe je je paarden straks nog kan houden. Als dat meer op stal is dan buiten dan vind ik dat ook niet meer voldoende voor een volgend paard.

Nu zijn mijn jongste net 10 dus hopelijk heb ik ze nog wel even bij me. Maar met de kennis en de situatie van nu… geen volgende meer.

Amado
Berichten: 1341
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Wolven en een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:03

Ik sta in het vuurrode gedeelte met wolven, ze worden op enkele meters gesignaleerd etc. Het weerhoudt me niet, ze lopen zelfs door de steden heen inmiddels.