Mel en ik in Denemarken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Molfre

Berichten: 2647
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:20

Sansa schreef:
Wat leuk dat je naar Denemarken bent vertrokken! Ik ben zo'n 9 jaar geleden verhuisd en de ruimte en natuur gaf mij echt rust. Ik sta ook op zo'n lekker DIY plekje op een boerderij. Paard heeft het prima en het kost eigenlijk geen drol *D

Over geen pensioen opbouwen: Dit is omdat je niet Deens bent. Soms is het wel zo dat je salaris er rekening mee houdt, of dat het bedrijf dat voor je doet, maar hier moet je zeker op letten. Dat betekent ook dat als je geen pensioen opbouwt via je salaris, je 10% van je jaarlijkse kapitaal gaat missen. -O-

(Extra sneaky: Je ziet ook veel buitenlands werkers in agricultuur baantjes bijvoorbeeld, want lekker cheap.)

Ik bouw wel pensioen op en ben niet Deens, ik heb wel een gele kaart.

Heb jij die ook TS?

Sansa
Berichten: 48
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:45

Molfre schreef:
Sansa schreef:
Wat leuk dat je naar Denemarken bent vertrokken! Ik ben zo'n 9 jaar geleden verhuisd en de ruimte en natuur gaf mij echt rust. Ik sta ook op zo'n lekker DIY plekje op een boerderij. Paard heeft het prima en het kost eigenlijk geen drol *D

Over geen pensioen opbouwen: Dit is omdat je niet Deens bent. Soms is het wel zo dat je salaris er rekening mee houdt, of dat het bedrijf dat voor je doet, maar hier moet je zeker op letten. Dat betekent ook dat als je geen pensioen opbouwt via je salaris, je 10% van je jaarlijkse kapitaal gaat missen. -O-

(Extra sneaky: Je ziet ook veel buitenlands werkers in agricultuur baantjes bijvoorbeeld, want lekker cheap.)

Ik bouw wel pensioen op en ben niet Deens, ik heb wel een gele kaart.

Heb jij die ook TS?


Werk je toevallig minimaal 3 jaar in Denemarken? Ik geloof dat je dan wel recht hebt op pensioen namelijk.
Ik werk in Denemarken voor een Nederlands bedrijf, dus het kan best zijn dat ik helemaal fout zit trouwens!

Molfre

Berichten: 2647
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:12

Sansa schreef:
Werk je toevallig minimaal 3 jaar in Denemarken? Ik geloof dat je dan wel recht hebt op pensioen namelijk.
Ik werk in Denemarken voor een Nederlands bedrijf, dus het kan best zijn dat ik helemaal fout zit trouwens!

Ik bouwde voor het eerst pensioen op toen ik net 10 dagen mijn gele kaart had.

Wellicht dat het iets te maken heeft met het Nederlandse bedrijf? Het bedrijf waar ik als eerst voor werkte was Novasol, hardstikke Deens.

Mews

Berichten: 5503
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:22

Zelfde ervaring als Molfre hier. Ik ben ook niet Deens en heb wel pensioensopbouw, dus het lijkt me dat geen pensioen een keuze van het bedrijf is. In het eerste gesprek met mijn pensioenbedrijf vroeg ze of ik van plan was om weer te verhuizen (dan regelen ze het zo dat je direct belasting betaalt, geloof ik, om te voorkomen dat je dan in Nederland dubbel belasting betaalt, maar ik herinner me niet meer precies hoe het in elkaar stak dus pin me er niet op vast), maar omdat ik van plan ben hier te blijven heb ik de "gewone" pensioensopbouw die mijn Deense collega's ook hebben. Ik werk overigens voor een internationaal bedrijf, maar de arbeidsvoorwaarden zijn wel erg Deens hier.

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 12:42

Thanks. Ja ik moet het er gewoon met ze over hebben als ik er even zit denk ik.. ik krijg er best een net salaris en van een half jaar geen pensioen opbouwen gaat er niks stuk, maar het is geen situatie die ik "voor altijd" zo wil houden :+

En het klinkt gemeen maar als ik alles goed heb opgestart, het hoogseizoen is begonnen etc dan heb ik een hele sterke positie om te onderhandelen. Plus, ik heb dan al gewerkt voor een Deens bedrijf dus een volgende neemt me ook makkelijker aan


Mel was boos. We kwamen aan en toen ze de auto zag ging ze er met haar kont naartoe staan. Dus ik loop naar haar toe en riep, waarop ze nogal verontwaardigd opkijkt en nog maar eens met een boze blik en ataartzwiep duidelijk maakt dat ze het er niet mee eens is. Ik mocht een snoepje inleveren maar eigenlijk geen aai geven en ze was al net zo boos op mijn vriend. Hoe durven we ook om zolang weg te blijven.

Na een tijdje rondhangen en wat snoepjes zijn we wel weer goed op weg naar vergeving gelukkig :knuffel: want toen ik wegging moest ze toch even knuffelen

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 14:18

Pff het paard waar we nu hebben gekeken.

17 jaar oud, spat in beide achterbenen maar dat is wel rustig. Zomereczeem. Trapte gericht toen ze met het zadel bezig was. 5 duizend euro :evaw:

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18182
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 05:43

Je weet nu n elk geval wat je niet zoekt :+
Er komt er wel een op jullie pad. Heel benieuwd.

melanie0906

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:56

Ugh ik haatte de zoektocht naar een nieuwe pony. Zoveel advertenties die niet klopte.. Maar inderdaad de goede komt wel op je pad!

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 13:04

Ja zijn verdere karakter was wel fantastisch hoor. Liep mega braaf mee, stond netjes vast, genoot van het poetsen, je kon er wel een uur over doen om op te stappen want hij verzette geen haar tot je het zei etc. Echt oprecht top karakter voor een beginner.
Maar "hij doet dat al 11 jaar" vind ik echt geen reden voor zo'n braverd om gericht te trappen met het zadel opdoen en singelen. Daar zit echt wel wat anders achter :+

melanie0906

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:06

Sintara schreef:
Ja zijn verdere karakter was wel fantastisch hoor. Liep mega braaf mee, stond netjes vast, genoot van het poetsen, je kon er wel een uur over doen om op te stappen want hij verzette geen haar tot je het zei etc. Echt oprecht top karakter voor een beginner.
Maar "hij doet dat al 11 jaar" vind ik echt geen reden voor zo'n braverd om gericht te trappen met het zadel opdoen en singelen. Daar zit echt wel wat anders achter :+


Ja dat klopt. Wij hadden in onze zoektocht een 6 jarige die super braaf zou zijn. Gaat ze voorrijden naait je er constant tussenuit. Steigeren en bokken. Ja dat doet ie nou noooiit
:')

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 16:15

Nouja ik denk iets medisch eigenlijk, zijn maag of rug of wat dan ook. Want dit paste echt totaal niet bij de rest van zijn gedrag. Maar als dat al zeker 11 jaar oud is, in hoeverre krijg je dat dan nog opgelost?

We kijken gewoon verder :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18182
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:28

Ik dacht ook gelijk ‘maag’. Wat erg dat hij al blijkbaar 11 jaar niet onderzocht is naar de oorzaak.
Maar nogmaals, er komt een andere op jullie pad ;).

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 18:03

Ja mensen zijn zo makkelijk. Ik snap het nog als het bij een boze blik blijft ofzo maar ik heb het in mn hele levenlang met paarden nog niet zo erg gezien -O-

We kijken idd gewoon verder :)


Verder heb ik lekker een stuk met mel gewandeld, morgen ga ik dit eens onder het zadel doen :D okee het is maar een rondje boerderij, maar toch wel lekker dat het zo goed gaat. Ik had verwacht dat we verder stappen terug zouden zijn met zo'n grote verhuizing maar het valt echt enorm mee. Knappe Mellie

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 11:22

Afbeelding
Toch maar een wandelingetje, want het is echt geen lekker weer vandaag

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18182
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:06

Lijkt wel Nederland :=. Ga je daar nou zo’n eind voor verhuizen?

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 21:18

Hahaha nee, voor het weer kun je het net zo goed laten :')

Ik vind trouwens de verkeersregels hier best wel wennen. Dat het verkeer de andere kant op tegelijk groen krijgt bij een stoplicht, en je dan als je linksaf wil geacht wordt midden op het kruispunt te stoppen om hen voor te laten gaan. Dat voelt echt niet intuïtief _O-
Oh en dit geldt niet alleen voor autos, ook fietsers en voetgangers hebben tegelijkertijd groen 8)7

Molfre

Berichten: 2647
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:38

Sintara schreef:
Hahaha nee, voor het weer kun je het net zo goed laten :')

Ik vind trouwens de verkeersregels hier best wel wennen. Dat het verkeer de andere kant op tegelijk groen krijgt bij een stoplicht, en je dan als je linksaf wil geacht wordt midden op het kruispunt te stoppen om hen voor te laten gaan. Dat voelt echt niet intuïtief _O-
Oh en dit geldt niet alleen voor autos, ook fietsers en voetgangers hebben tegelijkertijd groen 8)7

Oh dat vind ik na 3,5 jaar nog steeds heel bijzonder :o

Wat ik wel heel fijn vind is dat hier eigenlijk geen gelijkwaardige kruisingen zijn!

Mews

Berichten: 5503
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:29

Ik moest ook echt wennen aan de stoplichten ja. := Nederlandse infrastructuur is sowieso ook wel bovengemiddeld goed in verhouding tot andere landen, vind ik, en dat is ergens ook wel logisch omdat het zo druk is. In Denemarken is het in mijn ervaring maar op een paar drukke plekken (bijv opgang linksaf naar snelweg in de spits) een probleem. En dat je wat meer moet nadenken en alerter moet zijn bij stoplichten.

Wat ik dan wel weer fijn vind is dat er stoplichten aan de overkant van de weg staan, zodat je niet je nek hoeft uit te strekken om te zien wanneer het groen is. :D

En jammer van het paard, groot gelijk om het risico niet te nemen dat het iets groots medisch is.

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 18:20

Ik ben blij dat ik niet de enige ben haha.

Mel heeft wrs door hoe het hek tussen hun schuilstal en de rest van de schuur open kan :') ze konden zo helemaal weglopen maar zo te zien hebben ze alleen in de schuur rondgescharreld, de bakjes voor vanavond leeggegeten en wat spullen rondgeslingerd, om daarna gewoon weer op de wei te gaan staan.

Paarden _O-

Mo_86

Berichten: 1250
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:49

Heerlijk paard heb jij hahaha!

Ondertussen groet ik iedereen hier vanuit Sønderborg, vandaag aan komen waaien vanuit Duitsland . Hej!

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 18:32

Hej, velkommen! :D

Vandaag heb ik het rondje te paard geoefend maar dat was echt heel spannend om de een of andere reden :+ de eerste keer tot ongeveer een derde erop gebleven, de laatste keer tot de laatste bocht terug naar stal. Dat is altijd de lastigste om op een normaal tempo te doen, ze ziet de finish zo voor zich en dan ga je stappen :x kan toch bijna niet

Maar goed, eenmaal afgestapt dacht ze oja eigenlijk kan ik dat best. Nu mag ze er even een nachtje over nadenken en dan gaan we de volgende keer weer verder :)

Oh en ik denk dat ik mijn toekomstige werkgever heb overtuigd me toch pensioen te geven? Hij heeft het contract voor me aangepast zei hij, maandag kan ik het gaan tekenen en hopelijk is dat de aanpassing.

Wat betreft het huis hebben we nu de vloer opgehaald en ben ik kozijnen aan het schuren. Het zijn echt rampen dingen haha

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 20:37

Afbeelding
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 18:17

Nou we zijn vandaag weer bij een paard gaan kijken. Deze is gezond en was ook heel braaf, met het zadel en alles. Maar helaas wat te voorwaarts. Ze galopeerde bij mijn vriend uit zichzelf aan en kwam niet terug naar draf zonder de hulp van de eigenaar :+
Toen ik haar probeerde kwam ze ook niet direct terug in draf op mijn zit dus ik maakte een korte ophouding op de teugels (echt niks groots, gewoon hand verder sluiten) en toen kreeg ik een bokje.

Het is zeker niks groots en ze had al een tijdje weinig gedaan. Buiten is ze nog voorwaartser zeiden ze en wij willen vooral buiten rijden. Ik vind het voor mijn vriend too much :)

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 17:52

Afbeelding
Zon knap paard *\o/* we hebben een rondje van 4km gewandeld vandaag (zonder ander paard erbij) en het ging super

RoxanneJessy
Berichten: 5
Geregistreerd: 24-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:15

Wat een mooie foto!