Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sababber

Berichten: 2696
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:08

Wij hebben inmiddels een handje vol paarden moeten laten gaan. Het blijft met allemaal even pijnlijk, de laatste deed mij wel het meest, maar dat was ook omdat deze nog maar 9 jaar was en ik dit paard geërfd had. Wat het dubbel zo pijnlijk maakte voor mij. Eerst hadden wij de paarden aan huis en daar liet ik ze het liefst buiten inslapen in de paddock zodat de andere paarden het konden zien en afscheid konden nemen.

Bij de laatste stond ik inmiddels pension, de stalhouder deed een uur van te voren de stal voor anderen dicht en een uur na inslapen weer open. Dat was heel prettig, we kregen echt de ruimte om op die manier nog even écht samen te zijn. Ik ben nog een aantal keer terug gelopen om te kijken. Inderdaad veel foto’s gemaakt en filmpjes van te voren. Elke minuut voor hij ging heb ik gebruik gemaakt van onze tijd samen.

Waarvan ik me voor kan stellen dat het als heftig wordt ervaren: bij de tweede spuit gaat het paard ineens tegen de grond, daarbij kan hij nog een draaiende beweging maken, je weet dus niet hoe hij gaat vallen. Daarbij kan er nog beweging zijn ná het overlijden. Dus als je na het overlijden nog gaat aaien kan er ineens nog een soort “hoest” uit de longen komen en een beweging zijn met het hoofd. Dit was ons bij de eerste keer inslapen niet verteld, ik schrok daar best wel van.

Een half jaar later kocht ik een ander paard, mensen gingen proberen te helpen in mijn zoektocht door paarden door te sturen die volgens hen op mijn paard leken.. ook toen mijn nieuwe paard er kwam kreeg ik reacties dat hij zou lijken op de vorige. Ik snap het ergens wel, maar ik was totaal niet opzoek naar een vervanger of een zelfde type. De enige gelijkenis die ik zie is de schofthoogte en dat het beide ruinen “zijn”..

Doe wat voor jou goed voelt, het is jouw herinnering en jij moet er een “fijn” gevoel bij hebben, heel veel sterkte :knuffel:

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:48

Heel veel sterkte. Probeer te genieten van de laatste momenten en lukt dit niet neem 't gewoon in je op. Laat het "over je heen komen", alles mag er zijn, elk gevoel en elke gedachte. Ervoor, tijdens en erna.

Probeer er zeker bij te blijven, hoe moeilijk het ook gaat zijn. Wat al gezegd wordt, je paard heeft steun aan jou. Je kunt het. Je hebt de beslissing genomen voor je paard, vond ik de moeilijkste beslissing ooit... en dit gaat ook moeilijk zijn, maar je kunt het. Voor je paard. Hou je vast aan jullie liefde.

Wat betreft je nieuwe paard. Verdriet en blijdschap kan naast elkaar bestaan en het is aan jou hoe je hier mee omgaat. Wees lief voor je zelf, er is geen goed of fout, ook als anderen 't anders zouden doen, of je zelf gedacht had het anders te doen/beleven/voelen. Rouw is verschrikkelijk, voor iedereen anders en je weet pas hoe 't is als het zover is.

Heel veel sterkte.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 07:06

Ik vond het heel moeilijk om mijn beste vriend na 21 jaar te moeten laten gaan. Maar ik wist wel dat het zijn tijd was. Hij was 30 jaar en op.. kreeg er een blessure aan z’n spronggewricht bij waardoor hij letterlijk geen poot meer had om op te staan. Dus voor mij was de keus die ik moest maken heel duidelijk.

Maar dan, de afspraak is gemaakt en dan begint het aftellen. Alle laatste keren. Heel moeilijk wanneer je je dat beseft. Ik ben daar heel bewust mee om gegaan en kon bij hem gelukkig ook kalm blijven.

Het inslapen zelf ging gelukkig heel rustig. De dierenarts nam alle tijd. Legde van te voren nog een keer goed uit wat ik kon verwachten en tussendoor ook weer opnieuw. Hij gaf mij de tijd om afscheid te nemen. Ik heb hem laten gaan in de wei zodat mijn andere paarden afscheid hebben kunnen nemen. Ik heb hem ‘s avonds laten ophalen door Rendac individueel. Ook dat was heel fijn. Kwamen op de door mij bepaalde tijd en hebben hem liggend in een trailer vervoerd. Alles ook heel rustig en respectvol en heel lief naar mij.

Ik wens je heel veel sterkte. Laat je verdriet er zijn en de tijd die jullie nog hebben gewoon over je heen komen. Ik hoop dat jullie afscheid vredig verloopt.

Ted_Zale
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-03-24

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 07:42

Ik ben jullie dankbaar voor het delen van ervaringen. Ik heb nu genoeg tips en ik ben voorbereid voor morgen, ik ga vandaag genieten met haar en morgen zal ik naast haar zijn. Ik heb al veel gehuild, maar ook gelachen nog met haar. Ik zie wel dat ze op is, ze laat ook veelal haar eten staan. Vandaag mag ze onbeperkt snoepjes en gras !! En morgen haar welverdiende rust

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:41

Iedereen zijn proces is anders. Wat mij hielp was het delen van dat rouwproces op Instagram. Ik heb bijvoorbeeld een kopje op mijn profiel staan met "rouwproces". Daarin heb ik de eerste dagen na het overlijden van mijn paard alles neergepend. Mijn paard is wel vanzelf gestorven. Ik heb dus de keuze niet kunnen maken. Ergens ben ik daar wel dankbaar voor.. je leeft niet toe naar een inslaapproces of je moet de keuze niet maken. Ik heb altijd vele foto's en filmpjes gemaakt en ben daar erg dankbaar voor.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:54

Mijn man heeft toen Jam overleed een filmje gemaakt over hem die goed weer gaf hoe hij was en onze tijd samen.
Zoiets simpels, maar ik heb er best veel steun aan gehad toen. Ook de lieve woorden van mensen prive, op socials en hier op bokt.
Heb het filmpje er bij gezet, mocht je een voorbeeldje willen zien:

https://youtu.be/rLuSVMOa7mU

[Edit even als link, zodat hij niet ongevraagd automatisch gaat afspelen]

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:24

Sterkte vandaag

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:36

Sterkte vandaag

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:40

Sterkte vandaag.

cariena1
Berichten: 940
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:39

Sterkte vandaag

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:46

Heel veel sterkte vandaag!

Goof

Berichten: 28798
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:46

Heel veel sterkte.
Geef haar nog maar duizend lieve kusjes voor ze gaat.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:51

Ik vond het heel moeilijk, maar het gaf ook veel rust. Mijn paard had door een blessure ataxie opgelopen en werd steeds zwakker. Rollen en rennen werd op een gegeven moment moeilijk en toen hebben we besloten om hem in te slapen. We wilden niet dat we hem op een ochtend zouden vinden en dat hij niet meer kon opstaan.

Het inslapen zelf ging heel rustig en netjes. Net alsof hij ging slapen met zijn hoofd op mijn schoot.

Alvast heel veel sterkte gewenst. Het is en blijft moeilijk om een maatje te verliezen.

Macen1995

Berichten: 33
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:05

Echt goed advies is er niet in deze situatie. Iedereen rouwt op zijn eigen manier.
Bij mij moesten direct na het inslapen alle foto's weg thuis, alles wat me aan hem deed denken moest opgeruimd worden. Pas na een maand kon ik het opbrengen om zijn herdenkingsplekje te maken.
Er is geen goed of fout.
Wat betreft je schuldgevoel, ik heb jarenlang gewerkt als dierenartassistente en moet altijd denken aan een dierenarts (de beste man is al enige tijd op pensioen) die altijd zei. "alles wat hierna komt, word er niet mooier op. Wil je dat?" Ik heb er veel troost aan gehad, aan zijn woorden.

Bovenal wens ik je enorm veel sterkte vandaag en alle kracht toe om deze dagen door te komen. :(:)

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:22

Veel sterkte vandaag. En zoals je leest, er is geen goed of fout. Iedereen rouwt anders. Dikke knuffel! :(:)

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:43

Sterkte vandaag. :knuffel:

Ted_Zale
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-03-24

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 19:43

Dankjulliewel. Het was een verdrietige dag en er zijn een hoop tranen gevallen. Ik voel mezelf erg opgelucht het geeft mij rust dat ik haar een mooi leven heb kunnen geven en dat ze nu pijnvrij is. Er brand een kaarsje naast een fotoalbum en haar ijzer/gevlochten stuk staart. Herinneringen en foto’s maken mij nu nog iets te emotioneel, maar ik hoop er over een tijdje met een glimlach naar te kunnen kijken

Annefrance
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-02-22

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:28

Ach het zo ontzettend moeilijk. Ik moest een jaar geleden mijn ezeltje Nougatine laten inslapen. Ze kon niet genezen van een weiongeluk mar ze was pas 4 jaar. Ze was heel erg moe dus ze was heel snel weg en gelukkig hebben we het gewoon in haar wei kunnen doen met haar maatje erbij. Ik moest ontzettend huilen toen de beslissing was genomen met de dierenarts, de dierenarts moest er ook van huilen maar toen het gebeurt was had ik erg veel rust omdat ze erg veel pijn had. Denk maar zo, je paard is erg geliefd, zijn dood is zonder pijn, voor je paard is het echt het allerbeste en je paard weet dat. Maar ik zou vooral lekker huilen als je daar behoefte aan hebt en laat het vooral over je heen komen. Sterkte.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:55

Sterkte Y;(

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:34

Heel erg veel sterkte!

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:43

Heel veel sterkte :knuffel: Y;(

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Paard inslapen hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:54

:knuffel: Het heeft tijd nodig maar dat weet je wel. Veel sterkte.