Wat een gedoe!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29663
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:49

Weinig natuurkijks aan. 4 paarden op 1600 m2.
Leuk verdien model voor mensen die ook zo'n klein stukje hebben en paarden erop houden graag willen.

Dat mensen dit willen oké. Maar het natuurlijk noemen? Nee.

Maar goed dat vind ik ook van de term natuurlijk bekapper.
De dag dat het paard in de natuur aanklopt bij een mens om zijn hoefjes te laten doen ben ik pas om :+

Maar van die site gaan mijn nekharen echt overeind staan...

Wintu

Berichten: 3007
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wat een gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:52

Ik vind het wel mooi dat er een wadi is en een ruim assortiment aan begroeiing, maar ik mis toch echt ruimte. Zie net het filmpje van genoemde 1600m2 maar zie daar toch echt niet veel meer dan een rondje om de bak en wat ruimte rond een stal, ik zie ook geen ruimte om te liggen binnen voor 4 dieren.

https://www.youtube.com/watch?v=BTL8psIIFBY

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 22:02

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Een open stal, maat 4x3m mag sowieso altijd gebouwd worden, zonder vergunning.

Dan ben jij van Belgie?
In Nederland mag dit niet namelijk :)

En stalling met gouden kooitje is een keuze, 1 die ik in nog geen 35 jaar heb gemaakt.


Ja klopt, ik ben van België, hier mag het dus gelukkig wel :p

Stalling zal ik ook nooit voor kiezen, hier zijn ze 24/7 weide of paddock gewoon... in de zomer weide met inloopstal, in de winter paddock met inloopstal.
In de winter is er bewust gekozen voor paddock omdat de grote een peesblessure heeft waar we voorzichtig mee moeten zijn. En meneertje is nogal een fris paardje, dus zou zijn benen nog eens durven breken als het echt vriest _O-

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 22:04

Wintu schreef:
Ik vind het wel mooi dat er een wadi is en een ruim assortiment aan begroeiing, maar ik mis toch echt ruimte. Zie net het filmpje van genoemde 1600m2 maar zie daar toch echt niet veel meer dan een rondje om de bak en wat ruimte rond een stal, ik zie ook geen ruimte om te liggen binnen voor 4 dieren.

https://www.youtube.com/watch?v=BTL8psIIFBY


Het is zeker een prachtig plekje, maar ik mis precies toch echt de weide en plek om eens een goede sprint te trekken? :\
Want die van mij rennen nogal graag lekker heen en weer door de weide _O-

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 22:06

DuoPenotti schreef:
Weinig natuurkijks aan. 4 paarden op 1600 m2.
Leuk verdien model voor mensen die ook zo'n klein stukje hebben en paarden erop houden graag willen.

Dat mensen dit willen oké. Maar het natuurlijk noemen? Nee.

Maar goed dat vind ik ook van de term natuurlijk bekapper.
De dag dat het paard in de natuur aanklopt bij een mens om zijn hoefjes te laten doen ben ik pas om :+

Maar van die site gaan mijn nekharen echt overeind staan...


Ik vind het zelf ook niet helemaal oké hoor :\
En daarom twijfelnik dus over het stuk van 10 are. Die 10 are als winterpaddock is ideaal, zeker voor mijn draver die graag stunten uithaalt (die breekt zijn nek of benen nog eens op een grote winterweide). Maar in de zomer wil ik toch echt graag een goede weide voor hen, eentje waar ze lekker kunnen grazen en razen :p

DuoPenotti

Berichten: 29663
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:08

Maar jij staat er heel anders in als de dame van de site en zoekt er voor de zomer wat bij.
Imo heel anders dan jaar rond en het dan heel blij natuurlijk noemen.

Mijn ruin moet je al niet op de smalle paadjes zetten. Slaat een ander dan de draad in. Of daar van dat trapje af.
Wat hij niet doet als hij ruimte heeft. Kunnen ze zonder problemen naast de draad grazen. Zo natuurlijk...

Nu begrijp ik echt wel dat niet elk paard zo doet.
Maar geeft denk ik wel aan dat die "opgesloten" paadjes geen naam natuurlijk mogen hebben.

Als die dame gewoon had geschreven ik probeer er het beste van te maken op een klein stukkie grond. Zonder raar verdien model. Waren mijn nekharen wat minder omhoog gaan staan.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 08:52

DuoPenotti schreef:
Maar jij staat er heel anders in als de dame van de site en zoekt er voor de zomer wat bij.
Imo heel anders dan jaar rond en het dan heel blij natuurlijk noemen.

Mijn ruin moet je al niet op de smalle paadjes zetten. Slaat een ander dan de draad in. Of daar van dat trapje af.
Wat hij niet doet als hij ruimte heeft. Kunnen ze zonder problemen naast de draad grazen. Zo natuurlijk...

Nu begrijp ik echt wel dat niet elk paard zo doet.
Maar geeft denk ik wel aan dat die "opgesloten" paadjes geen naam natuurlijk mogen hebben.

Als die dame gewoon had geschreven ik probeer er het beste van te maken op een klein stukkie grond. Zonder raar verdien model. Waren mijn nekharen wat minder omhoog gaan staan.


Nee inderdaad... ik vind sowieso ´natuurlijk´ paarden houden altijd een rare benaming. Want een paard houden is nooit natuurlijk :=

En inderdaad, mijn ruin zou ook niet zo blij zijn met die smalle paadjes :\ hij is een draver die uit de drafsport komt en dus echt wel houdt van een sprintje trekken. We mogen sowieso, in de zomer, wel met enige regelmaat eens naar de weide van mijn vriendin waar onze paardjes dan samen kunnen rennen en spelen. Want haar jongste (3j) is echt beste maatjes met mijn gekkerd _O-
Maar een eigen weide waar ze ook lekker kunnen grazen en een stukkie rennen is echt wel een must voor mij en voor hen! <3

sasja0705
Berichten: 2017
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Wat een gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:20

Ik zou gewoon even de idee naar de zomer en weide laten schieten bij de overweging om het überhaupt te doen.
Even eerst op een rijtje zetten wat er NU mogelijk is en of je dat wilt en of haalbaar.
Een stuk grond zomaar van lieve buren krijgen is een geweldige kans.
Als je dat kan inrichten zoals jij het wilt en fijn voor de paardjes , helemaal, want ook in de wintermaanden trekken ze zeker graag een sprintje.
Dus ik zou mij eerst gedachten maken over de permanente situatie en die zo inrichten met de gedachte aan het hele jaar rond.
Kan je dan de grond van school gebruiken is het mooi mee genomen maar je bent niet afhankelijk van.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat een gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:46

Ik snap DP ook heel goed in alles wat ze zegt. In de huidige vorm is er nog minder ruimte om te rennen. Als dit concept op een flink stuk grond uitgewerkt zou zijn, ja dan is het écht fantastisch gaaf. Nu ontbreken er elementen die erg belangrijk zijn voor welzijn (zoals ik het graag zie).

Dus ja TS voor mij zou de beschikbare ruimte ook te klein zijn. Hopelijk vind je een plekje waar je grasland kan huren.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:31

DuoPenotti schreef:
Maar jij staat er heel anders in als de dame van de site en zoekt er voor de zomer wat bij.
Imo heel anders dan jaar rond en het dan heel blij natuurlijk noemen.

Mijn ruin moet je al niet op de smalle paadjes zetten. Slaat een ander dan de draad in. Of daar van dat trapje af.
Wat hij niet doet als hij ruimte heeft. Kunnen ze zonder problemen naast de draad grazen. Zo natuurlijk...

Nu begrijp ik echt wel dat niet elk paard zo doet.
Maar geeft denk ik wel aan dat die "opgesloten" paadjes geen naam natuurlijk mogen hebben.

Als die dame gewoon had geschreven ik probeer er het beste van te maken op een klein stukkie grond. Zonder raar verdien model. Waren mijn nekharen wat minder omhoog gaan staan.


Het lijkt wel een soort reuze hamsterscaping :D

Misschien grappig voor een paar minipaardjes, maar ik zou daar ook geen "echte paarden" doorheen durven jagen.
Juist omdat het zo klein is, verhoog je m.i. de kans op blessures -O-

Lindsey_99
Berichten: 2494
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:57

Wintu schreef:
Ziet er prachtig uit, maar een goede sprint trekken, kunnen ze dus nooit echt op die kleine stukjes, vind ik wel een nadeel.


Voor (meerdere) grote paarden kan het ook absoluut niet, daarvoor is het uiteraard te klein. Maar dat was de vraag ook niet van TS volgens mij.

De vraag was wat er op een klein stukje kan.

Nou, zoiets dus, een mini-browsing PP zoals ze het noemt. Interessanter voor paarden dan een kale bak waar geen barst te doen is.

Voor veel en/of grote paarden zijn er grote Paddock Paradises, dan is het een stuk makkelijker en ook een stukje duurder of onhaalbaar omdat een groot perceel + inrichting aardig wat pecunia kost.

Ik ben bij Femke geweest, om te kijken hoe het eruit ziet omdat het mij wel klein leek voor het aantal pony's, 2 grote en 2 shets, maar toch wel interessant als er simpelweg niet meer ruimte voorhanden is.
Mijn idee is dat het een stuk slechter kan, en veel paarden hiervan dromen als ze in hun stalletje of postzegel 'winterpaddock' zich kapot staan te vervelen, al dan niet in de drek.

Overigens liggen die van mij nooit binnen te slapen, echt nooit terwijl de stal groot genoeg is. Ze tukken er wel, maar slapen altijd buiten.

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:03

Als ik mijn randstad maatstaven ernaast leg is 1100m2 voor twee paarden toch best oke.. :=

Hier in de randstad worden gewoon 15 paarden op net geen 1000m2 gehouden (met 's nachts op stal). In de zomer komt daar wel een ruime 20.000m2 land bij trouwens dus dat is dan een aanzienlijk verschil.

Zou wel goed kijken wat kan en mag op dat stukje grond wat jullie krijgen. Hier mag je echt niet zomaar een schuilstal bouwen. En of je landje het gaat houden als je geen drainage of zand erop gooit of verharding aanlegd is ook een goede vraag. En of dat erop mag is een nog grotere vraag. Neem aan dat het stukje buiten het bouwblok van je buren valt. Hier in NL mag je dan vaak vrijwel niets ermee doen, hooguit een paar prikpaaltjes erin zetten.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:06

Celebi schreef:
Als ik mijn randstad maatstaven ernaast leg is 1100m2 voor twee paarden toch best oke.. :=

Hier in de randstad worden gewoon 15 paarden op net geen 1000m2 gehouden (met 's nachts op stal). In de zomer komt daar wel een ruime 20.000m2 land bij trouwens dus dat is dan een aanzienlijk verschil.

Zou wel goed kijken wat kan en mag op dat stukje grond wat jullie krijgen. Hier mag je echt niet zomaar een schuilstal bouwen. En of je landje het gaat houden als je geen drainage of zand erop gooit of verharding aanlegd is ook een goede vraag. En of dat erop mag is een nog grotere vraag. Neem aan dat het stukje buiten het bouwblok van je buren valt. Hier in NL mag je dan vaak vrijwel niets ermee doen, hooguit een paar prikpaaltjes erin zetten.


1000m2 in de winter voor 15? Dat lijkt me meer dan stug. Maar goed, wat al niet kan. Wat men al niet okay vindt…

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:38

Geloof het of niet.. Op mijn eerste stal was de groepspaddock net geen 300m2 en daar stonden ze dan 24/7 in. Daar stopten ze dan zomaar 8 tot 10 paarden in en dat werd heel normaal en diervriendelijk bestempeld. :+

Ik ben daar natuurlijk nu niet meer, maar als nieuwe paardeneigenaar kreeg ik het gevoel dat dat best paard vriendelijk was. Zeker ten opzichte van 24/7 stal en een buiten paddock van formaat stal. Nou scheelt het dat ik een oudje heb die op 100m2 of 20.000m2 eigenlijk weinig verschillends doet. Vooral een beetje knabbelen, slapen, keer met een vriendje kroelen en wat rond stappen. Voor hem is de ruimte niet zozeer belangrijk meer. Vooral de veiligheid, stabiele kudde en schuilmogelijkheden hebben voor hem echt meerwaarde. Het ligt er misschien dus een beetje aan wat voor type paarden TS heeft. Sommigen hebben volgens mij echt genoeg aan 1100m2, mits goed ingedeeld. Alleen of de bodem het het trekt zonder daarin aanpassingen te doen is wel de vraag.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:09

Wintu schreef:
Ik vind het wel mooi dat er een wadi is en een ruim assortiment aan begroeiing, maar ik mis toch echt ruimte. Zie net het filmpje van genoemde 1600m2 maar zie daar toch echt niet veel meer dan een rondje om de bak en wat ruimte rond een stal, ik zie ook geen ruimte om te liggen binnen voor 4 dieren.

https://www.youtube.com/watch?v=BTL8psIIFBY



Die mag wel een cursus filmen gaan doen...ik werd er doodziek van en dus niet afgekeken.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 16:41

Celebi schreef:
Als ik mijn randstad maatstaven ernaast leg is 1100m2 voor twee paarden toch best oke.. :=

Hier in de randstad worden gewoon 15 paarden op net geen 1000m2 gehouden (met 's nachts op stal). In de zomer komt daar wel een ruime 20.000m2 land bij trouwens dus dat is dan een aanzienlijk verschil.

Zou wel goed kijken wat kan en mag op dat stukje grond wat jullie krijgen. Hier mag je echt niet zomaar een schuilstal bouwen. En of je landje het gaat houden als je geen drainage of zand erop gooit of verharding aanlegd is ook een goede vraag. En of dat erop mag is een nog grotere vraag. Neem aan dat het stukje buiten het bouwblok van je buren valt. Hier in NL mag je dan vaak vrijwel niets ermee doen, hooguit een paar prikpaaltjes erin zetten.



Het gaat om een stukje landbouwgrond dat zij ook via erven hebben verkregen. Ik woon in België, dus een simpele 3x4m open schuilstal mag zonder vergunning gebouwd worden :D
    Verder zitten we net aan het kanaal, dus het stukje land (ze hebben er voorheen al opgestaan) is eigenlijk echt perfect, doordat regenwate
r afloopt naar het kanaal en dus niet in ons stukje blijft staan <3

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wat een gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:43

Kijk dat zijn fijne dingen! Dan voorzie ik niet zoveel problemen hoor voor een paard en een ponytje.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 16:44

Celebi schreef:
Geloof het of niet.. Op mijn eerste stal was de groepspaddock net geen 300m2 en daar stonden ze dan 24/7 in. Daar stopten ze dan zomaar 8 tot 10 paarden in en dat werd heel normaal en diervriendelijk bestempeld. :+

Ik ben daar natuurlijk nu niet meer, maar als nieuwe paardeneigenaar kreeg ik het gevoel dat dat best paard vriendelijk was. Zeker ten opzichte van 24/7 stal en een buiten paddock van formaat stal. Nou scheelt het dat ik een oudje heb die op 100m2 of 20.000m2 eigenlijk weinig verschillends doet. Vooral een beetje knabbelen, slapen, keer met een vriendje kroelen en wat rond stappen. Voor hem is de ruimte niet zozeer belangrijk meer. Vooral de veiligheid, stabiele kudde en schuilmogelijkheden hebben voor hem echt meerwaarde. Het ligt er misschien dus een beetje aan wat voor type paarden TS heeft. Sommigen hebben volgens mij echt genoeg aan 1100m2, mits goed ingedeeld. Alleen of de bodem het het trekt zonder daarin aanpassingen te doen is wel de vraag.


Ja mijn grote is pas 8 jaar en komt uit de drafsport, dus is wel een extreem actief paardje ;p
De bodem lijkt het wel goed te trekken, ze hebben voorheen ook op dit stuk grond gestaan (met een extra stuk erbij, maar dat is dus verkocht). Toen kregen ze in de winter ook enkel dit stukje als paddock en de grond bleef daar echt best goed eigenlijk ;p

Nu zou ik wel, als ik er een stal zet, rondom de stal willen verhogen/verharden, zodat ze zeker droog kunnen staan!

DuoPenotti

Berichten: 29663
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:44

Heb je de financiën om het te kopen?
Kijk dan daarna of je er echt je paard op wilt houden of niet?
Stuk grond is altijd waarde vermeerdering van het huis.
Of zie je het dan niet zitten om het te kopen?

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:56

Volgens mij heb ik gelezen dat ze het krijgt van haar buren omdat ze de paarden graag zien.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:46

Wintu schreef:
Ik vind het wel mooi dat er een wadi is en een ruim assortiment aan begroeiing, maar ik mis toch echt ruimte. Zie net het filmpje van genoemde 1600m2 maar zie daar toch echt niet veel meer dan een rondje om de bak en wat ruimte rond een stal, ik zie ook geen ruimte om te liggen binnen voor 4 dieren.

https://www.youtube.com/watch?v=BTL8psIIFBY



Welke van mijn 10 paarden ik hier ook neer ,ou zetten...ze zouden allemaal hun benen breken over die lege banden omdat het er gewoonweg veel te veel op een kluitje zijn...tevens dat paadje bovenlangs, levensgevaarlijk...er zou van beide kanten maar onverwacht een paard naar boven wandelen...en dan? Want veel te smal om om te keren dus achterwaarts de bult weer af? Levensgevaarlijk...
Tevens vind ik dit niet bepaald paardwaardig ivm dat er dus eigenlijk niet genoeg ruimte is om een sprintje te trekken zonder de benen te breken...die paden zijn daar echt wel te smal voor...nee dit zou ik echt nooit bouwen op een perceeltje van 1600m² voor 2 grote en 2 kleine pony's...

Ik snap dat mensen zeggen dat gewoon een bak waarschijnlijk saai is voor de paarden maar dit ligt er ook wel aan wat voor paarden het zijn...
Je kunt ook in je bak wel dingen maken/neerleggen om de paarden wat te vermaken...zo heb ik een boomstam in de bak liggen, een speelbal en een kleine jollybal waar daadwerkelijk mee gespeeld wordt...we gaan nog een trekkerband in de bak leggen en vullen met zand...onze paarden vermaken zich echt meer dan uitstekend op onze "doodsaaie" bak.
Wij hebben daarbij wel 2 schuilstallen en een groot extra afdak en een plein waar onze paarden dus met droge voeten kunnen staan...
Ik denk dat dit alles bij elkaar ook op ongeveer +-1100/1200m² staat...wij gebruiken dit overigens alleen in de winter voor onze paarden...in de zomer hebben ze 24/7 weidegang met 1 schuilstal en afdak en een hele buts aan bomen voor schaduwplekken.

Ik zou op 1100m² geen mini PP maken...want juist op zo'n klein stukje en dan opdelen en banketstaaf paadjes maakt dat de ruimte juist kleiner wordt dan het daadwerkelijk is.

Een saaie bak is uitstekend minder saai te maken voor paarden als je een beetje creatief bent.

(Dit is een algemene reactie, niet specifiek op Wintu gericht maar ik vind vooral dat zo'n type PP wat in het filmpje staat wat Wintu plaatst, eigenlijk geen PP genoemd mag worden...want in mijn ogen is dit alles behalve een paradise voor paarden

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wat een gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:37

Ik heb nu dat filmpje hierboven gekeken en ik vind dat nou niet echt een paddock paradise om zo mee te adverteren. :') Meer een verreikte bak met een daarin nog een afgezette rijbak erin. Ik had die banden er inderdaad uitgegooid en ook dat stuk grind. Dan hebben ze daar best een mooi recht stukje voor een klein galopje. Het pad rondom de bak is inderdaad wel wat smal voor grote paarden (die mini's lijken makkelijk te passen) en dat paadje bovenlangs geeft me ook de kriebels. Paarden schijnen het onwijs leuk te vinden om over heuvels te crossen, maar dan zou ik er wel eentje willen die breder is en waar ze in ieder geval veilig kunnen draaien als ze elkaar halverwege tegenkomen.

Volgens mij kun je op 1100m2 best leuke dingen maken. Een schuilstal, maar ook een zandheuvel, een wilgenhaag planten, schuurborstels. En afhankelijk hoe het perceel loopt zullen ze vast ook wel een galopje kunnen maken daar. :j

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:18

Het zijn paarden, geen klimgeiten. Een beetje doorgeslagen, lijkt mij.
Paarden vinden het fijn om af en toe flink de benen te strekken.

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wat een gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:51

Heb je wel eens gezien wat paarden doen als je een hele grote berg zand stort? Erop klimmen, erin graven, rollen tot ze letterlijk naar beneden rollen. Ze vinden het prachtig. Als je dit soort verhoogde paadjes maakt die stevig en breed genoeg zijn zullen ze daar ook gebruik van maken. Zag het bij de filmpjes van een paddock paradise aan de kust. Die beestjes gingen galopperend over die heuvel. Prachtig om te zien.

Maar dit specifieke paadje is wel wat ieniemienie. :')

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Wat een gedoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:19

Dat bedoelde ik ook met dat pad bovenlangs...een heuvel vinden paarden geweldig, maar zorg welndat ze er dan echt fatsoenlijk met ruimte overheen kunnen...dit paadje over dat heuveltje is zelfs te smal voor die shetlanders die er staan om om te keren als ze elkaar tegemoet lopen daar.

Wat ik ervan begrijp, heeft femke de bak gewoon afgesloten en is dat dus geen vrije ruimte voor de pony's die ze er heeft staan...dit houd dus in dat deze pony's alleen de schuilstal (de te klein is om allemaal in te liggen) en het stukje rondom de stal hebben en het paadje rondom de bak...nou, in mijn ogen alles behalve een paradise voor die pony's...
Ik durf zomaar een gokje te wagen dat wanneer de bak 24/7 open staat voor deze pony's, ze daar het grootste gedeelte van de dag rondhangen...

Nee, TS probeer alsjeblieft ver bij zo'n type PP weg te blijven want ik geloof niet dat je daar je paarden plezier mee doet...
Op 1100m² zou ik een schuilhok neerzetten met verhard stuk (tegels, rubberen tegels of paddockplaten) en gewoon een bak plaatsen...in je bak kan je echt wel leuke dingetjes maken waar de paarden zich mee vermaken...waaronder dus bijvoorbeeld een boomstam (of balkjes) een trekkerband gevult met zand waar ze op kunnen staan, verschillende voerplekken, een plekje waar ze bijvoorbeeld ongegeneerd hun kontje kunnen schuren aan borstels oid en speelballen...dit soort dingen even creatief in je bak plaatsen en je zou je bak nog probleemloos kunnen gebruiken om fatsoenlijk te kunnen rijden en tevens gebruik te kunnen maken van je "obstakels" in je bak.