Agressie naar kinderen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Agressie naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 20:32

Hey hey,

Vandaag heel hard verschoten van mn bijna 5 jarige paardje. Hij is altijd lief en zou alleen bijten of bokken als je iets doet dat hij echt niet leuk vind en je zijn eerdere tekenen (bv. oren naar achteren) al hebt genegeerd. Vandaag kwam er een kindje op bezoek en omdat hij zo braaf was achter het draad mochten ze ook naar binnen. Maar eens ze binnen waren viel hij het kindje aan en beet hij. Hij had het echt op het kindje ‘gemunt’ want hij negeerde alle andere mensen. Er komen wel vaker eens onbekende mensen, maar dan is hij altijd super lief.
Nog mensen die dit herkennen? Of mensen die weten waarom mijn paard juist het kindje aan viel en nooit iemand anders?

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Agressie naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:56

Kinderen zijn onvoorspelbaar en voor dieren is een kind niet perse ook een mens, dat moeten ze eerst leren.
Het is vervelend als het zo tot uiting komt, maar niet abnormaal. Meestal kun je ze leren dat een kind ook gewoon een mens is en geen bedreiging, dat moet jij bijv. bij honden ook doen als je een kind krijgt.
Sommige paarden vinden kinderen gewoon niets, ik heb mijn paard er mede daardoor verkocht. Dat bleef uitkijken.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:01

Milawh6422 schreef:
Hey hey,

Vandaag heel hard verschoten van mn bijna 5 jarige paardje. Hij is altijd lief en zou alleen bijten of bokken als je iets doet dat hij echt niet leuk vind en je zijn eerdere tekenen (bv. oren naar achteren) al hebt genegeerd. Vandaag kwam er een kindje op bezoek en omdat hij zo braaf was achter het draad mochten ze ook naar binnen. Maar eens ze binnen waren viel hij het kindje aan en beet hij. Hij had het echt op het kindje ‘gemunt’ want hij negeerde alle andere mensen. Er komen wel vaker eens onbekende mensen, maar dan is hij altijd super lief.
Nog mensen die dit herkennen? Of mensen die weten waarom mijn paard juist het kindje aan viel en nooit iemand anders?

Zou alleen bijten/bokken indien hij iets niet leuk vindt? Werk aan de winkel, hoop dat het goed is afgelopen met het kind.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:30

Idd kinderen zijn onvoorspelbaar. Het ene paard wordt daar heel voorzichtig en zorgzaam van, het andere helemaal niet. Mijn pony vond mijn neefje ook helemaal niets, de pony 5, mijn neefje 6. Met grote ogen stond ze hem te bekijken, klaar om er full speed ahead er vandoor te gaan. Het vriendinnetje van mijn pony, een 5 jarige fries, stond zeer zeker met de oren in de nek te kijken. Dat was de eerste en laatste x dat ik mijn neefje mee heb genomen de wei in.
Aan de andere kant vond mijn pony de 9 jarige dochter van stalgenoot juist helemaal leuk. Maar dit meisje had haar eigen pony, en wist hoe zich te gedragen bij paarden.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Agressie naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:34

Mijn merrie vond alles wat klein was leuk, zo eenkennig als ze was naar paarden en mensen, zo sociaal was ze als er klein grut was, paste op alle veulentjes en stond standaard met haar neus in de kinderwagen als mijn zoon mee was. Mijn ruin is er mee opgegroeid, babybox naast de wei.
Maar ik ken ze ook wel die er niets van moeten hebben, zo ken ik ook wel paarden die niets van shetjes of ander kleins op vier pootjes moeten hebben.

Maar eh, bokken en bijten als ze iets niet leuk vindt, is niet ok hoor!

miezelke

Berichten: 1320
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Agressie naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:46

Ik laat ook geen kinderen in mijn wei, mijn merrie heeft het niet op kinderen en honden gemunt en rent er met de oren plat naar achter op af :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:48

Ik ben me ervan bewust dat bijten en bokken als hij iets niet leuk vind niet oké is, en daar werken we ook wel aan met een professioneel iemand, maar dit heeft veel tijd nodig bij hem helaas. Met het kindje is trouwens alles oké.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:00

ja altijd uitkijken met paarden en kinderen :j
toen ik mijn ruin nog had moest die ook niks van kleintjes weten, dan gingen ook de oren plat en ik heb kids dus altijd uit de buurt gehouden.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Re: Agressie naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:26

Niet om kritisch te zijn TS, maar je zegt in de OP dat je paard altijd lief is en hierboven dat je samenwerkt met een prof omdat hij bijt en bokt? Het klinkt alsof er meer speelt.
En het kan prima dat hij zich nog oké voelt achter het draad (een barrière tussen hem en de 'bedreiging' of althans wat hij als bedreiging ervaart), maar niet meer zodra je achter het draad komt (en de barrière dus wegvalt).

Anoniem

Re: Agressie naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:55

Zoals ik al paar keer heb gezegd. Mijn paard bokt en bijt als hij met iets niet eens is dus enkel als ik bv. grondwerk doe en hem iets vraag waar hij geen zin in heeft. Hieraan werken we dus met een prof. Zolang ik niet met hem aan het werken ben is het het liefste paardje. Hij vraagt altijd voor aandacht en kieteltjes (op een goede manier) zowel bij mij als bij mensen dat hij niet kent.
Dat hij dus zo ging reageren op een kindje als hij niet aan het werk was had ik niet verwacht omdat hij dat nog nooit had gedaan als er mensen kwamen.

Sky_As

Berichten: 4738
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:02

Een paard wat een bokje geeft met rijden als hij iets moeilijk vind of fris is oké.
Maar een paard wat met grondwerk gericht (dus niet speels) bijt en bokt is zeer onbetrouwbaar /slecht opgevoed/erg onbegrepen. Dus echt een inschattingsfout om daar een kind bij te laten.

Waarschijnlijk begrijp je je paard niet helemaal/en hij jou niet en vertoont hij daarom dat gedrag. Ik zou idd goed met een professional aan de gang blijven en veel les nemen (en dan hopen dat je de juiste hebt, want tegenwoordig noemt iedereen zich professional)

Dit gedrag moet/zou er snel uit moeten kunnen zijn, tenzij het uit ongemak voort komt.

Anoniem

Re: Agressie naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:19

Ik had idd beter moeten inschatten, maar omdat hij dit nog nooit had gedaan. Ook naar kindjes die bv op wandelingen naar ons kwamen, was hij altijd heel flink. Ik dacht zolang ze der niet mee aan het werk gaat en gwn aaitjes geeft (wat hij fijn vind) kan het geen kwaad. Verkeerde inschatting dus.

Nu je aanhaalt van dat iedereen zich een prof noemt tegenwoordig en ik na maanden niet veel vooruitgang zie (hij is wel minder agressief tijdens het werk als vroeger, maar nog steeds niet zoals het moet). Moet ik misschien toch eens opzoek gaan naar iemand anders. In de tussentijd mogen der geen kleine kindjes meer bij hem. Dank u allemaal voor jullie antwoorden!

Ik ga dus opzoek naar een nieuwe prof die zijn slecht gedrag beter kan helpen afleren en voorlopig geen kindjes meer.

Lillyflower
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:29

Ik ervaar hetzelfde probleem met mijn merrie tijdens het werk, maar zij is wel super lief naar kinderen toe. Ze laat ze graag eens verwennen met alle aandacht van de kindjes

KittyDylan

Berichten: 8890
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:15

Een van mijn merries ging achter alles aan wat kleiner is dan haar. Honden, katten, kinderen... haar zoon doet dat ook. En dit zijn de 2 ponies die ik gerust het braafst durf te noemen.
Ik ben er ook achter gekomen toen een stel kinderen op straat haar wilde aaien..

Nu ze wat ouder is doet ze het minder, eigenlijk niet meer, vooral tot haar 4e

Sky_As

Berichten: 4738
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:45

KittyDylan schreef:
Een van mijn merries ging achter alles aan wat kleiner is dan haar. Honden, katten, kinderen... haar zoon doet dat ook. En dit zijn de 2 ponies die ik gerust het braafst durf te noemen.
Ik ben er ook achter gekomen toen een stel kinderen op straat haar wilde aaien..

Nu ze wat ouder is doet ze het minder, eigenlijk niet meer, vooral tot haar 4e


Dan hebben wij een andere visie op braaf.... Als ik een brave (kinderpony) zou willen kopen, dan wil ik er 1 die een kind (bijna) alles vergeeft, en die blij is met kinderen om hem heen. Niet 1 die af en toe denkt :en nu uit mijn aura, en daarbij gelijk bijt of schopt.
Zo zie je maar weer dat je soms goed door moet vragen :+

KittyDylan

Berichten: 8890
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:34

Sky_As schreef:
KittyDylan schreef:
Een van mijn merries ging achter alles aan wat kleiner is dan haar. Honden, katten, kinderen... haar zoon doet dat ook. En dit zijn de 2 ponies die ik gerust het braafst durf te noemen.
Ik ben er ook achter gekomen toen een stel kinderen op straat haar wilde aaien..

Nu ze wat ouder is doet ze het minder, eigenlijk niet meer, vooral tot haar 4e


Dan hebben wij een andere visie op braaf.... Als ik een brave (kinderpony) zou willen kopen, dan wil ik er 1 die een kind (bijna) alles vergeeft, en die blij is met kinderen om hem heen. Niet 1 die af en toe denkt :en nu uit mijn aura, en daarbij gelijk bijt of schopt.
Zo zie je maar weer dat je soms goed door moet vragen :+


Mwa, en daarom koop je niet zomaar een pony. En een < 4-jarige voor een kind is ook niet meteen de ideale optie ;)
Het blijft altijd een risico. Inmiddels is ze 8 en ligt dat karakter al fijn achter haar. En ja, ik blijf er bij dat het een brave pony is. Je kunt namelijk ook niet verwachten dat het robots zijn ;)