Op de manege begonnen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ben je op de manege je paardenleven begonnen?

Ja
467 (86%)
Nee
73 (13%)

Totaal aantal stemmen: 540


mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:54

Ik ben niet op een manege begonnen, ook nooit op een manege gereden.
Ik kom uit een boerenfamilie, en er waren pony's in de familie.
Mijn oom heeft mijn nichtje en mij toen we zo rond de 6 jaar waren, geleerd om op de pony's te rijden.
In het begin natuurlijk altijd onder begeleiding van hem, een andere oom of mijn moeder.
Toen we rond de 8 jaar waren, werden we lid gemaakt van de rijvereniging de Schaapskooiruiters.
Daar hadden we 1 of 2 x in de week les en deden we mee met de pony concoursen.
In die tijd kreeg ik ook een eigen pony die bij ons thuis stond, en heb wel tot ongeveer 17 jaar heel fanatiek gereden en in de ponysport mee gedaan.
Toen een paar jaar gestopt omdat ik het huis uitging , en daarna nog verschillende paarden gehad en in de sport gereden.

xPabloBokt

Berichten: 9440
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:06

Ik ben 16 jaar geleden begonnen op een manege en ik rij nog steeds op een manege.

Wel tussentijds een aantal verzorgpaarden gehad, maar rij nu inmiddels gewoon weer een keer per week bij mijn manege.

nevica

Berichten: 1010
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:10

Op een kleine manege begonnen toen ik 5 was en rond mijn 8e naar een grotere gegaan. :j

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:19

Ja en nee, rond mijn 4e op de markt, daar 2 jaar blijven pony rijden\''helpen''(we gingen wekelijks) tot een jaar of 6 en toen ging ik naar de manege. Bleef ook op de markten helpen, pony's huren, en op mijn 11e al een eigen paard.

DeEenhoorn
Berichten: 2937
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:19

Toen ik 6 was begonnen op de manege, en ondertussen nog steeds op diezelfde manege. Al 18 jaar lang! Wel vaak ook op stal aan het helpen na de les, dus ik ben regelmatig hele zaterdagen en soms ook zondagen (wedstrijden) aanwezig. Ik vind het helpen van de andere ruiters er ook gewoon bij horen, net als een keer stallen vegen, dus dat soort dingen doe ik vaak :j ondertussen vertrouwt het stalpersoneel me ook met de jonge paarden en veulens dus dat is mega leuk :D

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:37

Op mijn 9e begonnen op een manege. Ik viel er de 2e les vanaf, kreeg een preek van de instructeur en ik was er klaar mee.
Op mijn 11e had ik een vriendin op school die paard reed en ik ben toen een keer mee geweest en blijven hangen.
Later nog overgestapt naar een manege die meer buitenritten deed en op mijn 16e had ik ene verzorgpony.
Toen ik 18 was kocht ik mijn eerste eigen paard en toen ik 23 was kwam daar nog eentje bij.

Als ik terug kijk op mijn manege tijd heb ik het daar ontzettend leuk gehad. Elke week was het weer uitkijken naar dat ene uurtje. Toen ik wat meer ervaring had was ik er wat vaker om te helpen met opzadelen enzo.

Ik overweeg op dit moment een paar lessen te gaan nemen op een manege om te kijken of ik het na tig rugbehandelingen weer aan kan.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:08

Ook op de manege begonnen.

Leuke manege er was 1 buitenbak.
Als het te nat was leerde je poetsen en opzadelen enz.

Verder kon je er echt nog in de hooiberg spelen en uren pony knuffelen.
Lekker in de kantine zitten met een ouderwetse houtkachel.
Heerlijk warm.
Een leuk club blad gemaakt door de leden.
Je mocht zelf als kind ook puzzels bv aanleveren.

Ik heb nog 1 club boekje in mijn bewaardoos als het goed is
Het was een leuke kindertijd op de manege.
De manege moest verhuizen en toen hebben zij besloten de manege te sluiten.

Jammer heel wat tranen bij alle leden.
Het was verdrietig


Daarna wel nog gereden bij 2 andere maneges maar deze waren heel anders.
En daar leerde je alleen rijden maar niks over de verzorging.
Ik heb nooit eigen paarden gehad wel verzorgpaarden.

Nu rijd ik niet meer maar mis het nog steeds. En zit soms weleens oproepjes te kijken.

Marjo

Berichten: 37238
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:13

Ik was 8 toen ik ein-de-lijk mocht gaan paardrijden van mijn ouders. Ik wilde al veel eerder, maar dat mocht niet :')
Ik heb hier gereden tot ik 20 jaar oud was? Ik had destijds een verzorgpaard en wilde wedstrijden gaan rijden, maar kon beide niet meer betalen. Sindsdien steeds verzorgpaarden gehad. Helaas niet de financiële ruimte om een eigen paard te kopen, misschien dat dit in de toekomst wel gaat lukken.

De manege waar ik reed was vrij groot en is ook steeds verder uitgebreid. Het had al een ruitersportzaak ernaast en ook pension. Drie binnenbakken, één 40x60 baan en een kleine 20x30 baan (ideaal voor de longelessen en de kleine pony's) en daarnaast nog een hele grote baan waarvan ik de afmetingen niet kan zeggen.

De paarden en pony's stonden destijds nog in stands maar gingen wel elke dag naar buiten. In de zomer stonden ze op het land buiten de lestijden om (ook 's nachts) en in de winter mochten de paarden los in de bak. Eigenaresse is ook zadelmaker waardoor de paarden goed en passend tuig hebben.

Ik was er altijd heel tevreden en heb er met veel plezier gereden.

Heide83
Berichten: 22
Geregistreerd: 28-02-19
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:13

Ik ben als 12 jarige op de manege begonnen. Op mijn 17e een bijrijdpaard gekregen en op mijn 20e een eigen paard. Die heb ik 15 jaar gehad. Toen een paar jaar niet gereden en nu weer manege gecombineerd met bijrijdpaarden.

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:15

jazeker, op de Utrechtse Manege. Toen ik 9 jaar was, in de ponyles op vrijdagmiddag. Later gepromoveerd naar de zaterdagochtend. Heel veel gereden daar, ook op paarden.
Ik kreeg een eigen pony toen ik 11 was. De manege stopte en werd pensionstalling met vereniging, daar ben ik ook nog jaren lang lid geweest (Midland).

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:23

Hier ook op de manege begonnen. Ik had ook geen kennissen met paarden helaas. De eerste manege was totaal drama. De derde les viel ik eraf (jonge pony die nieuw was, en iets met hagel op het dak) en ben ik erg bang geweest. Toen naar een andere manege gegaan die hiermee om wist te gaan.
Vanuit daar ben ik na circa 4 jaar op zoek gegaan naar een verzorgpony, maar ik heb uiteindelijk nog wel 7 of 8 jaar bij de manege gereden in totaal.
Ik kon pas 10 jaar na de start van de paardenhobby mijn eigen krijgen, omdat ik haar toen kon betalen :)

Maar ik moet zeggen dat bij de manege die ik gezien heb ook wel heel erg bezuinigd werd. Als ik eraan terugdenk was er niet 1 met een passend zadel, maar daar lette niemand op. Veel ponys zagen er ook echt niet uit, als ik nu fotos terugzie. Daar wil je toch ook niet voor fokken lijkt me

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Op de manege begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:30

Vanaf m'n 8e ging ik mee met vriendinnetje naar de manege en ik kreeg ponyrijles voor mijn 9e verjaardag, ook op de manege.
Op m'n 11e van manege gewisseld en daar vanaf 15 verzorgpony's en -paarden gekregen en dus eigenlijk heel lang blijven hangen, tot ik naar de andere kant van het land verhuisde.
Eerste eigen pony kwam daarna pas, was mijn lievelingspony van de manege van weleer die met 22 jaar met pensioen mocht en daarna nog 11 jaar bij mijn van een goede oude dag heeft mogen genieten.

De betreffende manege had heel veel van hun pony's tot hoge leeftijd gezond en wel in het manegewerk lopen. En voor meerdere oudere pony's is nog voorzien in minstens een seizoen pensioen ergens op de wei (bij bekenden), voordat ze echt af waren.
Die van mij is met 4 jaar op de manege gekomen en dus tot 22 jaar hard gewerkt en daarna nog 11 jaar geleefd in goede gezondheid, ik reed hem zelfs dat laatste jaar nog af en toe voor de leuk een rondje door het bos.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:47

Moeder reed al paard en ik zat er al regelmatig op vanaf dat ik kon praten. Op mijn 6e verjaardag begonnen op de manege waar zij al paard had. Altijd manegelessen blijven rijden met af en toe op dat paard mogen rijden en daarnaast een verzorgpony die ook daar stond toen ik 8 was oid. Van diezelfde eigenaar stond er een iets grotere pony die ik ook af en toe in de lessen mocht rijden. Op mijn 11e kreeg ik mijn 1e pony, was pony van mijn instructie die wij voor de helft huurden.

Mijn moeder ging echt niet beginnen met proberen les te geven :') mocht ik mooi op de manegeponys doen met instructie die er ervaring mee had. En naast die lessen gewoon leuk verzorgpony. Maar die lessen had ik echt niet willen missen.

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:48

Ik was 4 toen ik zei dat ik een pony wilde (waar dat vandaan kwam weet ik niet al had mijn opa wel shetlanders) en aangezien we wel grasland hadden maar geen beesten die dat op konden eten, heeft mijn vader ergens 2 shetlanders gekocht. 1 voor mij en 1 voor mijn zus, maar na onze 1ste rit had ik 2 pony's :Y)

Ik moest wel toen ik 5 of 6 was, 25 lessen nemen op de manege om te bewijzen dat ik echt wilde rijden... Na de 25ste les stond er een "echte" pony klaar en gingen we veel naar het bos bij gebrek aan een bak. Op mijn 7de zijn we bij de ponyclub gegaan, op concours en toen is het volledig geëscaleerd _O-

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:52

Begonnen op de manege op mijn 8e.
Op mijn 12e eerste eigen pony. Wat was ik blij!
Op mijn 16e eerste eigen paard.
Op mijn 19e is het paard verkocht ivm studie. Toen bijrijdpaarden gehad.
Op mijn 21e het paard teruggekocht.
Tot mijn 28e samen geweest. Tussendoor ook bijrijdpaarden.
28-36 jaar alleen bijrijdpaarden. Ik mis het hebben van een paard vreselijk, maar de omgeving (Leiden) is hier veel te duur.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:55

Eigenlijk niet, mijn ouders hadden niets met paarden en konden het eigenlijk ook niet betalen.
Ik wilde dus altijd al, maar het zat er gewoon niet in. Totdat we naar het buitengebied verhuisden en de buurman door kreeg dat ik paarden leuk vond. Dus hij zei dat ik dan wel op zijn shetlander mocht, maar ja... dan moest ik wel kunnen rijden natuurlijk.
Dus 20 lessen gehad op de manege en toen met de shet naar de ponyclublessen. Eerst één keer per week, later twee keer per week. Dat kon omdat dat veel goedkoper was: bijna een heel jaar lessen ipv 10 keer op de manege is nogal een verschil zeg maar.
Maar ja... van een shet groei je een keer af, maar toen hadden ze op de ponyclub ook door dat ik niet bang was aangelegd, dus sinds die tijd eigenlijk altijd ponies van anderen gereden (verzorgpony noemden we dat toen nog).
Tijdens mijn studie een paar jaar gestopt, totdat het toch weer begon te kriebelen. En daarna van mijn eerstverdiende geld mijn paard gekocht, die heb ik nog steeds. Inmiddels woont hij bij ons thuis, samen met een vriendje :D

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:58

Ooit bij een kennis op vijfjarige leeftijd op een paard gezet en toen rolde de manege er op zes jaar zo uit. Na een aantal jaren mezelf te hebben bewezen met rijden en verzorgen van paarden in de buurt kreeg ik mijn eerste pony toen ik negen jaar werd, die onverwachts na een half jaar een kleintje op de wereld bracht. Dat 'kleintje' (oké shets blijven altijd lief en klein) is inmiddels een hele dame van 15,5 jaar alweer en de enige van de roedel paarden die ik heb gehad die nog over is. Voor mijn gevoel is mijn rijperiode wel deels afgesloten. Dit omdat mijn ouders inmiddels anders in de wedstrijd staan en geen paarden meer erbij willen thuis. Ik heb 2 jaar geleden afscheid genomen van mijn rijpaard en nog altijd aan het bekomen van die gebeurtenis en dat gat waar je dan in valt. Voor mij is het voor nu even goed zo. Ik denk terug aan de prachtige jaren van 6 tot en met nu alweer 25 jaar oud waarin mijn leven toch wel in het teken stond van nothing but horses. Ik zou niet zonder meer kunnen en ben daarom blij dat mijn lieve Lady nog naar me staat te hinniken elke ochtend en avond als ik kom voeren <3

DemiSisa

Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:12

Hier op mijn 7e op een manege begonnen, vanaf mijn 10e kreeg ik daar verzorgpaardjes bij, waar ik zo'n 4jr voor gezorgd heb. Vanaf m'n 14e kreeg ik nog een bijrijdpaard erbij, samen met mijn moeder. Toen ben ik gestopt op de manege. Ben toen ook nog even 2 jaar helemaal gestopt met paarden, maar op m'n 18e weer begonnen met rijden op een andere manege. Daar 2 jr gereden, tot ik een bijrijdpaard vond. Deze heb ik 11 maanden bijgereden, toen kwam mijn eigen paard op mijn pad. Intussen dus al 2,5 jaar verder en nog steeds een eigen paard, dus de manege tijd is definitief verleden tijd. :)

KittyDylan

Berichten: 8890
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:17

Op mijn 4e mijn eerste pony gekregen, daarna op manege begonnen (doorgegaan), toen ponyclub met eigen pony, toen weer manege, toen weer ponyclub, weer manege en uiteindelijk op een springstal gewerkt en beetje gereden. Nu rij ik al 3.5 jaar niet meer.
Wel nog steeds eigen ponies maar op mijn 14e bewust niet voor een rijpony gekozen om te kopen.

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:47

Ik ben op mijn 10 jaar oud begonnen op de manege, na heel lang zeuren bij mijn ouders. In de zomer van 2006 waren we een paar manege's gaan bekijken, maar ik kon moeilijk kiezen. Mijn achterbuurman heeft dit in een stroomversnelling gekregen, doordat hij zijn pony's op die specifieke manege had staan. Hij heeft uiteindelijk mijn eerste les geregeld. Ik heb daar 5 jaar gereden en toen is de manege failliet gegaan. Achteraf gezien hadden we dit kunnen weten, want je zag de paarden zienderogen achteruitgaan. Ze kwamen ook bijna nooit op de wei en in de winter waren het bommetjes. Ik heb er wel goed geleerd te blijven zitten, maar verder ook rijtechnisch wel verkeerde dingen aangeleerd gekregen.

Ben daarna meteen op zoek gegaan naar iets nieuws en overgegaan naar een 'manege' bij iemand in de achtertuin. Ze hadden enkel een buitenbak, dus als die te nat was, gingen we op buitenrit. Iets wat ik daarvoor nog maar 2-3x gedaan had. Zij heeft mij allemaal foute dingen moeten afleren, wat best moeilijk is als je het al 5 jaar zo doet. Daarnaast kwamen de paarden veel meer buiten, in de zomer zelfs 24/24, waardoor ze ook veel braver waren. Heb een hele leuke tijd gehad met het arabiertje van stal en ze hebben hem zelfs nog langer gehouden speciaal voor mij (hij werd oud, maar buitenritjes deed hij wel nog graag en het natte seizoen kwam er net aan, dus hebben we afgesproken nog 1 buitenrij seizoen te doen). In 2018 kreeg mijn rijmaatje een eigen verzorgpony en toen ben ik 1x met haar alleen op buitenrit gemogen. Daarna is het arabiertje dan echt op pensioen gegaan en ben ik met Darkos beginnen rijden. Ook in 2019 mochten we 1x alleen op buitenrit. In 2020 kwam corona en mocht ik opeens niet meer in de groepslessen rijden, zo is Darkos stilletjes aan mijn verzorgpony geworden. Vanaf toen deden we vooral nog buitenritjes samen met mijn rijmaatje. 2020 en 2021 nog samen op ponykamp-trektocht gegaan met de stal. Jammer genoeg heeft Darkos daarna een blessure gekregen aan zijn checkligament en is daarna de pony van mijn rijmaatje overleden. Tijdelijk een andere pony van hun mogen rijden, maar daar had ik echt geen klik mee. Ik was dus heel blij dat ik begin 2022 terug met Darkos kon gaan rijden. Een paar maanden later besloot mijn lesgeefster na de zomer te gaan stoppen. Ik ben Darkos wel blijven verzorgen, maar in november kwam ook hij te koop. Toen heb ik mijn hart gevolgd en heb hem overgekocht, ik was toch net verjaard haha (26 jaar). En nu is hij dus helemaal van mij. :D

In de jaren ervoor ook 2x een strandrit gedaan en een rit in de loonse en drunense duinen. Een verzorgpaard gehad op mijn universiteit en als tiener ook wel eens een pony verzorgd, maar dat was jammer genoeg maar van korte duur (pony ingeslapen).

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:50

Mijn eerste les was op vakantie op een camping in Heerle op een shetlander, en toen na die vakantie mocht ik op paardrijles van mijn moeder. Ik was 8 toen ik begon, op mijn 15e kreeg ik mijn eerste verzorgpaard en ben ik gestopt op de manege. En op mijn 22e helemaal gestopt met de paarden. Nu ga ik donderdag kijken voor een mogelijk verzorgpaard, en ik heb ook al een stal gemaild om mijn rijlessen weer op te starten want ik mis de paarden.
Een eigen paard blijft de droom.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:29

Ik heb een jaar op de manege gereden, toen een lease en op m'n 10e eigen pony's.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:48

Niet op een manege begonnen, maar met verzorgpony's.
Na een aantal jaar wel een jaar in de manege lessen meegereden, maar ook daarbij met verzorgpaarden gereden en niet op manege paarden.

Later bijrijdpaarden gehad en ook betaald voor mensen gereden. En op een gegeven moment mijn eigen paard gekocht.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:14

Op mijn 8e begonnen op een manege.
Mijn ouders wisten niet meer van paarden dan de voorkant bijt en de achterkant trapt.

Op mijn 14e kwam mijn eerste eigen pony en toen ik 19 was een 2-jarige KWPN-er.
Inmiddels is die eerste manegeles meer dan 40 jaar geleden. Verzorgpaarden waren er toen, denk ik, nog niet echt. En lease al helemaal niet.
Ik heb sindsdien altijd gereden en heb ruim een jaar geleden een 5-jarige KWPN-er gekocht om weer op te leiden.

nick_en_ik

Berichten: 204
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:31

Op mijn 11e verjaardag werd ik verrast met een wel hele speciale buitenrit. We waren op vakantie op Bonaire, dus de buitenrit was inclusief samen met de pony zwemmen. Dit was mijn allereerste keer op een pony, en tsja, toen werd ik wel flink besmet met het paardenvirus zeg maar :))

Afbeelding

Het jaar daarop hebben we een tijdje op Bonaire gewoond, dus toen heb ik lessen genomen op een ranch, waar ze voornamelijk met Paso Fino’s reden. Dat ras heeft nog altijd een speciaal plekje in mijn hart, wat een geweldige paarden waren dat <3

Afbeelding

Terug in Nederland stopte ik voor ongeveer een jaartje met paardrijden, om vervolgens lessen te nemen bij Manege Zwanenburg.
Fijne manege, heb een hele goede tijd gehad daar, mooie herinneringen <3

Uiteindelijk kriebelde het om een verzorgpony te hebben, stad en land afgezocht maar zonder resultaat en ontzettend veel teleurstellingen.
Daarom de knoop doorgehakt, bijna 4 jaar geleden, dat ik ook wel een pony kon kopen. Dus zo gezegd, zo gedaan en opeens had ik een eigen(wijze) pony :D