Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:10

Gefeliciteerd! Er echt op zitten is toch wel de meeste bijzondere mijlpaal.

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:26

Oh wat fijn stalmelyn, dat je nu weet waar het m in zit en dat het opgelost word, dat komt wel goed.


Snorkel1986 aaahh super, wat fijn dat het zo goed ging

Blacky94

Berichten: 3504
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:46

Wat superleuk snorkel! :D
En gaaf dier zo sensibel!
StalMerlyn, wat interessant om te horen en leuk dat er al wat vooruitgang lijkt te zijn! Ben benieuwd naar je volgende les. Dit was van Rianne toch? Dan hou ik dat even in gedachten voor het geval die van mij evt. wat uit zou vreten want volgens mij kan zij qua karakter ook wel een beetje zo zijn :=

Hier gebeurt weer even niks. DA stond vanavond op stal ivm ("milde") zandkoliek. Dus medicatie erin en weer per direct aan de psyllium. Vrijdag stond al een afspraak voor o.a. de mok en denk dat ik dan nog even bel of er binnenkort ook een buikfoto gemaakt kan worden. Ben al dit medische gezeik even helemaal zat want loop inmiddels al zo'n 2,5e maand te klooien met vanalles en nogwat. Lijkt wel alsof we een bingokaart aan het afstrepen zijn := Zit gelukkig qua voer verder wel op de goede weg en het was positief dat ze wel al aangekomen is. Maar ik hoop toch eigenlijk dat we hierna onze portie DA voorlopig wel weer even gehad hebben :=

theadora99

Berichten: 3638
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 23:10

Hier vandaag weer grondwerkles en hij was ineens zo volwassen, qua uitstraling en qua gedrag. Zo goed gedragen, alles braaf gedaan. Even trots haha

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 07:32

Blacky, dit was inderdaad van Rianne.
Het was wel even een eye opener hoor. Ik kan bepaald gedrag als veulen nu ook opeens plaatsen. Toen was het al een paard met heel veel karakter om het zo maar te zeggen.

Toch is hij fantastisch, hij wilt super graag samenwerken en dat zorgt dus dat vrijwel al het andere ons tot zover zo makkelijk afgaat.
Afbeelding

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:47

Fijn stal Melyn. Dat het lijkt te werken. Klinkt toch of je wat meer de grondwerk/ naturel horsemanship kant op gaat.

Blacky balen van de koliek hopelijk nu weer opgeknapt en helpt de zandkuur snel. Ik check regelmatig zelf op zand in de mest.

Sensibel wat is die gaaf.

Zelf vandaag weer een dressuurles aan de hand gehad. Ging erg goed, eerste keer gedraafd. Merk wel dat half uurtje les nog wel erg lang voor hem is. Maar goed dat moet hij ook leren met mij is die binnen 10 min klaar. Dus eens in de zoveel tijd wat langer is ook wel goed voor hem.
Denk dat rijden straks een eitje wordt!

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 07:54

Gister wou ik even iets anders doen dan de dressuur aan de hand of werken met het hoofdstel, omdat hij dat eergister al een half uur had gedaan. Dus gister het zadel op gegaan en halstertje om en het longeerrondje in. Daar weer even met de vlag bezig geweest daarna met me voet in de beugel en wat springen daar gaf hij helemaal niets om hij stond weer uigeschacht te slapen. Dus toen heb ik me zelf maar even aan het zadel omhoog gehezen en ben ik even in 1 beugel gaan staan. Hij zette een paar stappen maar vond het prima, ik ben er weer afgesprongen ook dat vond hij prima. Dus dat was top.
Alleen omdat hij nog al rond is (beetje te veel gras gegeten), ging het zadel wat scheef zitten. Dus ik singelde nog een gaatje bij (strakker dan ik normaal zou doen als ik ga rijden) maar dat vond hij niet fijn hij gedroeg zich prima maar ik kon aan alles zien dat hij wou gaan liggen dus heb hem even rond gestapt en de singel weer een gaatje losser gedaan toen was hij meteen weer oke.
Vervolgens nog paar keer voet ik de beugel en wat gesprongen en toen ging hij weer lekker terug naar stal. Nu ga ik kijken of het goed genoeg gaat om alles nog is te herhalen.

jitskenienke

Berichten: 379
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 11:48

Fijne update DDDara! Lijkt me een heel gaaf gevoel om al te hangen terwijl je paard er rustig bij blijft!

Gister heb ik Goofy voor de 3e los gelongeerd in de roundpen van de buren. De commando’s zitten er aardig op al, ook de galop nu! Mijn plan is nu om hem 1 keer per week los te longeren in de roundpen om een beetje conditie op te bouwen. Helaas heb ik geen rijbak en is vaker gaan geen optie. Deze week hebben we ook met les een start gemaakt met werken aan de hand & het meelopen in de partner positie tijdens het werken op de cirkel (zoals mijn instructeur dat noemt - ik heb op mijn land een mini paddock van 10 bij 12, hier kan je net op een cirkel werken-)

Goof kan nu ook gewassen worden! Dat heb ik de laatste tijd ook veel geoefend.. En gister hebben we een bitloos hoofdstel gepast, hij zat mooi op de frondriem na, even kijken of ik een andere kan vinden!

Verder heeft mn instructeur gezegt dat we eind van de zomer goof zadelmak hebben en ik kan stappen/ draven. Dat is een mooi doel & ben daar zeer tevreden mee!

Ik merk dat ik wat stiller ben omdat ik nooit zo goed kan verwoorden wat ik allemaal gedaan heb, maar ik vind het meelezen echt super leuk en hoop dat jullie wat vaker updaten !
Afbeelding

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:27

jitskenienke schreef:
hoop dat jullie wat vaker updaten !
[ [url=m/k5SOFi.png]Afbeelding[/url] ]


Dat laat ik me geen 2de keer zeggen :+

Van ochtend dus weer zadel op en halster om even geoefend met de plastic zak tot hij met ze hoofd op de grond stond te relaxen en toen tot 3x toe me zelf om hoog gehezen. Ik denk dat de druk op het zadel een rugmassage voor hem is hij wordt echt zo relaxt weer vollegid uit geschacht en heb hem in het zadel staand gekroelt overal aangeraakt.

Ik ben zo trots op hem!

3heathcliff5
Berichten: 480
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:04

Leuk hoor! Zo heb ik het ook gedaan. Op een gegeven moment staan ze zo ontspannen dat je weer een stapje verder gaat en je been eroverheen gooit. Toen ik echt opstapte was het paard er allang klaar voor, maar aangezien ik zonder helper op ging stappen, wilde ik dat niet doen als niemand wist dat ik ging proberen te zitten. Iets met te oud voor onverantwoordelijk gedrag zijn, haha. Over 1 of 2 maanden laat ik hem wel door iemand anders verder inrijden. Het voorwerk is klaar, dus mijn jonkie krijgt weer ff vakantie.

snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 15:43

Ik heb zaterdag er weer op gestapt en ook wat bewust geslingerd (nog stappen aan de longe hoor) en zelf stoppen / weg stappen.. Al hangt ze erg aan de persoon in het midden.. misschien morgen wel even longeren en bak even halfdood en als stappen aan de longe goed voelt los stappen in een halve bak... denk ik en dan de helper maar even aan het hek houden.. mocht het nodig zijn dat ik niet alleen ben...

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 15:59

Hier weer lekker rondgehobbeld en daarna uitgebreid gewassen. Hopelijk worden staart en manen weer blond maar ben er bang voor. Alleen de bovenkant is nog echt blond haha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 18:29

Ik doe het zadelmak maken ook helemaal alleen dus ik moet wel zeker weten dat het goed zit voor ik een stapje verder ga. Maar de reactie die je gaat krijgen wanneer je er boven op zit/hangt kan je toch nooit helemaal inschatten. Je kan oefenen met vlaggen, plasticzakken op een hek of krukje klimmen en er al boven staan, en van alles op hun rug binden (allemaal gedaan) maar er eenmaal echt op gaan is toch anders.
Maar mijn paard staat aan huis en ik vertel nooit thuis dat ik erop ga. Dan krijg ik ineens kijkers en ik doe het liever in alle rust, plus dat ik niet vooraf wil besluiten wat ik ga doen. Ik kijk gewoon want mijn paard die dag aan kan en speel daar op in.
Ik was dus goed beveiligd met bodyprotector en cap toen ik er vandaag op hing.

Voor morgen staan er weer andere dingen op de planning. Dit ging goed laat hem maar lekker even zijn goede ervaring overdenken. Ik heb geen haast en hoe het nu gaat geeft mij al het gevoel dat het allemaal goed gaat komen.

3heathcliff5
Berichten: 480
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:46

Ja, ik begrijp wat je bedoelt met geen behoefte aan kijkers hebben en in alle rust willen werken. Ik zeg voor ik met hem aan het werk ga, joh het kan zijn dat ik vandaag ga opstappen. Dus als je gekke geluiden hoort, of ik ben niet op tijd terug uit de longeerton, dan kan ik mogelijk hulp nodig hebben. Staan tijdens het werk de seinen onvoldoende op groen, zeg ik achteraf gewoon dat vandaag niet de dag was om hem verder op te pakken. M’n stalgenootjes weten hoe reactief mijn jonkie op van alles kan zijn, dus niemand zal spontaan komen pottenkijken en niemand vindt het raar als ik zeg vandaag was niet de dag.

jitskenienke

Berichten: 379
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 13:35

Ja snap ik! Ik ben dan vaak ook alleen bezig. Heel soms kijkt er iemand mee & dan met les natuurlijk.
Ik ben altijd zo gefocust dat ik het niet door heb tot ik klaar ben.

Hier nog een update waar ik zelf heeel blij mee ben. De zadelmaker is vandaag geweest voor controle van mijn andere pony, we hebben ook haar 2 zadels gepast op Goofy, en één zadel ligt eigenlijk wel heel erg goed, moet wel een bontje gebruiken maar ligt verder goed! Dus daar ben ik erg blij mee, kunnen we mooi beginnen met het wennen aan het zadel!

Eefste

Berichten: 911
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:32

Wat een heerlijke updates. Ik had heel wat bladzijdes bij te lezen.
Super mooie stappen zet iedereen. En erg leuk en fijn te zien dat iedereen dat in een eigen tempo doet.

Met Rover gaat t ook lekker. Naast t rijden ben ik nu ook begonnen met longeren met dubbele lijnen. Heb daar les in genomen, want totaal onervaren. Ging heel leuk. Hij pakte het super op. Ook weer lekker equikinetic opgepakt vd week.

Zou graag ook gaan lessen aan de hand. Zag een lijst met instructeurs voorbij komen. Daar ga ik eens tussen zoeken voor hier in de randstad (in de buurt van Gouda).

Ben met Rover afgelopen maanden wel hard opzoek geweest naar een passend bitje. Althans.. passend voor zijn behoefte. Ik had een myler fase 1. Maar hij had er echt een hekel aan. Allerlei verschillende dingen geprobeerd (mocht van al mn stalgenootjes en instructrice heeeel veel bitten lenen). Ben uiteindelijk uitgekomen op een Trust inno sense bit (rubber, flexibel, ongebroken).

Roov staat nu overdag op het land. Hij begon flink stevig te worden (is natuurlijk qua aanleg daar ook wel gevoelig voor...) Gelukkig lijkt hij zijn graasmasker 'leuk' te vinden. Als ik er mee door de wei loop, komt hij aanlopen, steekt zijn neus erin en gaat erdoorheen eten. Alsof hij t leuk vindt dat hij moeite moet doen ofzo. Zelfs als ik m af doe in de wei, en ik heb m nog vast, steekt ie steeds zn neus er weer in. Beeeetje vreemd, maar wel heel fijn. Verder veel beweging om een beetje in vorm te blijven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moonlight17
Berichten: 2351
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:58

Hier gisteren na een hoop twijfelen of ik überhaupt wel moest gaan gisteren zonder mentale paardensteun gisteren op pad gegaan met de trailer naar de houding en zit les gegaan.
Trailer op en af de dag ervoor nog een keertje geoefend. Dat ging relatief vloeiend. Daar gekomen een hoop spanning. Niet willen stilstaan met opzadelen, constant rondjes lopen. Toen alles erop/eraan zat gaan grondwerken totdat de hartslag wilde gaan zakken. Toen opgestapt en best goed kunnen rijden voor ons doen de laatste tijd. Trailer laden terug verstapte hij zich op de laadklep, dus toen had toch wat meer twijfels of hij mee naar huis wilde. Uiteindelijk wel veilig en in een geheel thuis gekomen.

De grote twijfels bij mij waren ontstaan toen ik in de afgelopen week toch nog een keertje naar vreemd terrein was gegaan met zijn paardenvriendin en hij het met momenten even helemaal onbereikbaar was voor mijn hulpen.

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:17

Wat een leuke updates allemaal!

Het begint hier ook echt te kriebelen!
We staan nu 3 weken op de nieuwe stal en dat bevalt ons beide echt mega goed!

Woensdag gaat hij naar de tandarts en daarna wil ik hem aan de longe kennis laten maken met de bijzet. (bit, hoofdstel en singel kent hij al) ook longeren stap, draf, galop en ho zit 34er netjes :))

Maar vorig jaar had hij flinke haken, tot in zijn leven en dot jaar ben ik wat te laat met de tandarts ivm mijn zwangerschap/bevalling, dus ik stel de bijzet even uit tot na woensdag O:)

En dan volgende week dinsdag mag hij naar de chiropractor en dan is hij er helemaal klaar voor! *D

Ik ben ondertussen mijn zwangerschaps kilo's er aan het af wandelen en zwemmen en als ik mijn doel behaald heb, mag patser beleerd worden.. Mooie motivatie voor mezelf :):)

Plan is nu om door middel van clickertraining hem te leren zelf te laden op de trailer. (dus dat hij voor mij uit loopt, ipv achter mij aan) en dat hij leert inparkeren bij het krukje +:)+

En betreft training spiering opbouwen aan de longe en samen naar les voor werken aan de hand zodra het bijzetje goed gaat zodat hij ook leert mee op pad te gaan, vriendin wil mee met haar paard dus dat is wel fijn dan is hij niet alleen :o


Afbeelding
Lekker schoon gewassen, de nieuwe binnenbaan verkennen.


Afbeelding
We hebben nu een solarium en warm water wasplaats (vooral die laatste is al veel gebruikt, want hij is echt een varken ) -O-
De fries op de foto is zijn beste vriend, daarmee heeft hij een jaar aan huis gestaan toen hij uit de opfok kwam en nu staan ze weer samen <3


Afbeelding
1e x bitje in, big smile! Grapenmaker haha. Hij vond het maar gek :')

Afbeelding

Afbeelding
En ik heb een nieuwe trailer gekocht, en die stonk naar nieuw rubber, dus patser dacht ja doeiiiii daar ga ik niet in :') maar na 3 dagen rustig oefenen met de clicker, loopt hij nu weer braaf achter mij aan de trailer in *\o/*

Dus dat was voor nu onze update, binnenkort meer *D

SimonDesteny

Berichten: 222
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 23:44

Leuke updates allemaal zeg!

Wij zijn afgelopen woensdag voor het eerst op ander terrein naar priveles gegaan.
Ze ging echt fantastisch! Zat daarna helemaal op een wolkje, haha!
Galop kost haar veel kracht, mede doordat ze achter zo groot/actief beweegt, maar dit gaat haar ook steeds makkelijker af. :)

Als het goed is ontvang ik van de week nog wat foto's van de les. :)

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:20

StalMelyn Ik zie dat je een leren bitje in hebt hoe bevalt dat? En ben je vanplan af te wisselen met normaal bit en leren bit of ga je alleen voor leer? Ik zou bij voorkeur ook een leren bitje gaan gebruiken maar wil dat hij ook op een normaal bit kan blijven lopen. En is zo een lerenbitje echt zo vriendelijk als het lijkt of valt dat nog tegen?

jitskenienke
wat fijn dat je een zadel hebt dat past dat is toch wel 1 van de belangrijkste dingen als je wil beginnen!

Eefste
wat een leukerd, en ja die kilo's die er soms harder aankomen dan je lief is ken in. Reus is ook flink gegroeid sinds hij 24/7 op het land staat ( denk nu een ruime maand) Hij krijgt alleen nog een handje vitamine korrel en hopelijk gaat het werk er straks voor zorgen de de kilo's er weer af gaan.
Maar wat fijn dat die van hou zo tevreden is met zijn graasmasker.

Moonlight17
Wat fijn dat het dit keer goed ging op vreemd terrein en wat goed dat je daarbij gebruik kan maken van de hartslagmeter, dan vraag ik me meteen af of je het ook echt kan zien aan zijn houding en gedrag of hij spanning heeft of ben je soms echt verbaasd over wat de hartslag meter aan geef?
Balen van dat verstappen op de klep, maarja zulke dingen horen erbij als alles daarna goed is gegaan zal de goede herinnering de overhand hebben.

Nadiine__x
Wat een super gave bonte heb jij zeg ik vind het echt super stoer. Hopelijk is alles goed bij de tandarts en kan je straks lekker beginnen aan de bijzet. En succes met je zwangerschapskilo's!

SimonDesteny
Wat fijn dat je privéles goed ging op vreemd terrein, ik ben benieuwd naar je foto's deel je die met ons?!

Ik ben de laatste tijd echt dagelijks met Reus aan het werk helemaal nu het weer goed is vind ik het zonde om een dag over te slaan want voor je het weet heb je weer een week non stop regen..... Maar ik doe wel erg mijn best het afwisselend te houden dus na de 2dagen hangen heb ik gister weer aan de hand gewerkt. En vandaag vond ik het eigenlijk te warm om iets met hem te doen, en soms ben ik ook gewoon bang dat ik te vaak iets met hem doe. Maar na dat ik hem had gevoerd en de wei had uit gemest stond meneer weer naar te hinniken want hij weet dat we dan altijd iets gaan doen. Ik was gewoon even lekker in de tuin bezig maar meneer stopte niet met naar me roepen tot ik hem uit eindelijk maar heb gepakt om nog even wat te doen in het longeerrondje. Echt werken wou ik niet maar het was me opgevallen dat hij steeds bij het opzadelen (wat ik altijd los in het rondje doe) weg stapte als ik het zadel op wil leggen. Dus ik dacht dit is het perfecte moment om daar even aan te werken. Dus 100x het zadel optillen als of ik het er op wou leggen en als hij dan stil stond en zijn hoofd liet zakken haalde ik de druk er weer af en ging ik een stap terug met het zadel. Tot het punt dat ik uit eindelijk het zadel er keer op keer op kon leggen terwijl hij met zijn hoofd op de grond stond te slapen.
En zo werken we langzaam alle puntjes die nog enigszins spanning op zouden kunnen wekken weg!

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:33

DDDara, de foto er voor heb ik het trainingshoofdstel in met kneveltrens. Ik wissel af.
Omdat ik het leren bit echt om de onderkaak laat ipv gespen eraf knippen en aan hoofdstel vastmaken kan ik qua rijden niet echt vergelijken. De werking van het bit is nu ook niet te vergelijken.

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:42

Dddara, thanks :))
En wat een leuke update, groot gelijk om met dit mooie weer dagelijks wat te doen en op hele warme dagen gewoon iets makkelijks. Heeft hij toch even hersenwerk!

Moonlight17
Berichten: 2351
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:14

@DDDara Soms verbaasd het me echt wel wat de hartslagmeter aangeeft. Hij communiceert niet duidelijk dat hij iets spannend vindt. Hij kan van gewoon ronddraven naar een stop als een western paard als hij iets eng vindt. Dat is echt seconden werk. Ik mis duidelijk ergens nog de signalen van hem. Ik probeer vooral nu met hartslag meter dan even te kijken hoe eng hij het vind en of ik van hem kan verwachten dat hij reageert op mijn hulpen. Achteraf kan ik analyseren of ik iets anders moet gaan aanpakken. Blijft wel altijd een samenspel van de data en jou interpretatie van het moment.

Ik zou me niet zo druk maken over overbelasting als hij zelf aangeeft iets te willen doen. De trainingen ervaar ik niet als een hele grote belasting voor Reus naar aanleiding van jou verhalen.

Rose_Sonny
Berichten: 447
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:27

Ieder paard is natuurlijk een beetje verschillend. Ik hou aan; leeftijd van het paard is maximaal aantal trainingen per week, en dat loopt op tot uiterst 5x.

Betekent voor Replay dat ik dus 2 tot 3 keer per week maximaal met hem wil trainen. Sommige paarden moet je echt tegen zichzelf beschermen; anders doen ze al gauw te veel. Als je dan introverte paarden hebt, dan kan dat echt een probleem zijn.

Maar nogmaals ieder paard is verschillend en je kan het best voor jezelf inschatten wat te veel is denk ik dan

Rose_Sonny
Berichten: 447
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 21:43

Ik ben helemaal blij! We hebben eindelijk ons zadel passend terug gekregen, dus we kunnen nu mooi beginnen met opbouwen!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was echt moeilijk kiezen tussen alle mooie foto's <3

Als bonus heb ik er ook nog 2× op gehangen, mega braafjes; alsof ik dat iedere dag doe <3 <3