Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 12283
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 19:58

Hoe hebben jullie een goede instructeur gevonden? Ik heb nog geen instructeur. Ik ben me nu aan het verdiepen in de biomechanica van het paard en zoek wel echt iemand die ook deze kennis heeft en toepast tijdens het lesgeven.

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 20:18

Via aanbevelingen van instagram. Welke omgeving zit je?

Zertab

Berichten: 12283
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 20:19

Captain schreef:
Via aanbevelingen van instagram. Welke omgeving zit je?


Tussen Nijmengen en Den Bosch in

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:08

Zertab schreef:
Captain schreef:
Via aanbevelingen van instagram. Welke omgeving zit je?


Tussen Nijmengen en Den Bosch in


Dat is de regio van Lotte Sanders, rechtvaardige rijkunst. Echt een aanrader juist voor de biomechanische focus die je zoekt.

Zertab

Berichten: 12283
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:11

Die zit inderdaad erg dichtbij! Bedankt voor de tip :)

Moonlight17
Berichten: 2347
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:58

Hier van het weekend het trailer laden weer verder opgepakt. Mijn andere paard moet nog wel mee, maar als dat het ergste is.
Zaterdag echt super braaf en zonder druk van een lijntje erop. Alleen maar vast gehad in de hand zo snel stond hij al boven. Maar nog wel allemaal spannend. Vervolgens de klep dicht gedaan en een klein rondje gaan rijden en weer opnieuw op en afgeladen. Geen enkel probleem. Toen nog even gereden daarna, maar dan merk ik dat de spanning wel een beetje partte speelt nog. Aangezien ik 17 maart graag naar die clinic wil met hem, zal die link ook gelegd moeten gaan worden.

Zondag nog even het laden herhaalt. Toen moest ik de laadklep oprennen, anders was hij al eerder boven als ik. :')
Weer een rondje gereden, nog steeds wel spanning.
Komende week weer lekker een paar dagen rijden en van het weekend heb ik helaas maar 1 dag tijd om te oefenen met laden.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:09

Moonlight, mijn ervaring met zulke dingen trainen is dat ze het echt niet vergeten. Dus helemaal geen ramp dat je maar 1x kan oefenen deze week.

Zertab je kunt ook altijd nog mensen als Noortje Tanger aanschrijven en vragen of die goede suggesties heeft in jou gebied.

Hier gisteren met Dream naar het bos geweest voor een klein rondje. Dus hop trailer op, waar hij eigenlijk zelf op liep.
Nou hij vond het geweldig in het bos. De diepe waterplas moesten wij helaas voor wat resulteerde in natte voeten, maar ach daarna wel stoer erdoor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan het einde nog wat gegraasd en net zo makkelijk de trailer weer in naar huis.

Moonlight17
Berichten: 2347
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:36

@kyrkelover ik ben niet bang dat hij het vergeet. Je wilt toch zo goed mogelijk voorbereid/ontspannen naar je eerste clinic/externe les meenemen. Er zijn al zoveel factoren waar je geen invloed op hebt, waar je al mee moet dealen bij een eerste ervaring voor ze. Ik was graag nog een keertje voor het eerst op vreemd terrein gaan op/afladen of nog een keertje in een vreemde bak gaan rijden. Maar dat red ik niet meer voor die datum. Dat de stapjes net iets behapbaarder zijn voor zo'n jonkie.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:00

Wat doen Replay (wat een gave vos....) en Dream het goed zeg! En dat snuutje van het paard van Zertab --> baas; doe ff normaal!

Zertab

Berichten: 12283
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:28

Ik hoop maar dat mij op zijn rug dan ook niet eng is :')

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:29

Ja Dream heeft er als veulentje een 4 tal keer opgestaan. Met mama mee naar ki station en naar de keuring.
Daarna pas weer als jaarling en daarna voor het eerst weer als 2.5 jarige en nu dan weer een keer.
Zijn wel altijd ergens heen geweest .
Deze week dan maar ergens heenrijden en nav hoe dat gaat beslissen of je naar de clinic gaat. Tenminste dat zou dan mijn optie zijn.

Moonlight17
Berichten: 2347
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:33

Dat zit ergens ook in mijn achterhoofd om zaterdag dan nog naar een locatie te gaan.
Als hij het niet trekt of niet op de trailer wil op de heen weg, is de andere gewoon de sjaak voor de clinic. Dat had ik al vanaf het begin met mezelf afgesproken, aangezien ik wist dat het tijdsbestek ook erg kort was.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:46

Ja zou zonde zijn als je jezelf ervoor extra druk oplegt en het daarom jist mis gaat of een negatieve ervaring wordt.

Zertab

Berichten: 12283
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:37

Gebruiken jullie peesbeschermers? En zo ja welke hebben jullie?

snorkel1986

Berichten: 3028
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:03

Ja en springschoenen sinds kort ze trapt zicht zelf..

Maar gewoon de set die ook op mijn andere paard gebruik ( achter beschermers nog niet gebruikt)

SimonDesteny

Berichten: 221
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:22

Hier ook peesbeschermers, en springschoenen.
Ze is achter zo actief dat ze voor aantikt.
Strijklappen heb ik ook, en is ook geen probleem als ze die om heeft.
Alleen vindt ik dat nu nog niet nodig, dus die gebruik ik momenteel niet. :)

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:37

Nee, ik gebruik geen peesbeschermers, het is in haar geval (nog) niet nodig

DDDara
Berichten: 996
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:35

Ik gebruik bij het werk aan de hand en het stap werk niets, maar als ik in draf ga werken krijgt hij peesbeschermers om gewoon hele simpele standaard peesbeschermers. Met het werk wat we nu doen hoef ik echt nog niet bang te zijn voor warme pezen. Misschien dat ik in de zomer mocht ik dan echt rijden wel voor speciale ga.

Zertab

Berichten: 12283
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:28

Ik heb die van BR, maar die worden best snel warm heb ik al gevoeld. Maar ja wat zijn dan wel goede peesjes...

SandraWierda

Berichten: 1421
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:45

Vandaag Fred zijn eerste keer bij ons bij de hoefsmid. Veel aandacht aan voetjes geven en uit krabben besteed afgelopen tijd en dat werpt zijn vruchten af *\o/* Super brave pony, die daar gewoon als een echte professional stond bij de smid <3

Ik gebruik bij Fred geen beenbeschermers, mocht het later nodig zijn dan wel. Maar voor nu niet nodig

3heathcliff5
Berichten: 465
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:16

Ik gebruik ook geen beschermers. Paard staat correct op z’n benen, heeft een normale bewegingsafloop en zie er daarom nu geen voordelen in voor hem.

snorkel1986

Berichten: 3028
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:50

Ik ben er ook net mee bezig aangezien ze nu 2x zichzelf ruim op de hoefbal gestapt heeft. En elke keer weer net heel is..

Moonlight17
Berichten: 2347
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:10

Bij het rijden voor een simpel beschermertje, hij krijgt nog geen luxe dingen. Eerst zien wat hij heel houdt. Al denk ik dat ik deze zonder beschermers kan gaan rijden dressuurmatig. Springschoenen kent hij ook.

Zertab

Berichten: 12283
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:35

Ik heb ook nog niet gezien dat hij zichzelf tikt in stap. Draf nog niet echt kunnen beoordelen ivm slechte rijbak en dus alleen op het harde kunnen werken. En dus alleen stappen om hem heel te houden :)

Ik hoop ook echt dat ik in de zomer al lekker op hem kan gaan rijden. Begint echt te kriebelen nu. Ik ben er klaar voor. Hij is er klaar voor.. nu alleen het weer nog.

Sababber

Berichten: 2712
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:53

Het gehele harnachement circus:
Ik heb hem eerst getraind met springschoenen en flextrainers (voor en achter)
Flextrainers en springschoenen had hij altijd om bij zijn vorige huis. Achter kende hij dat nog niet tot we gingen trailerladen om hem te verhuizen, die heb ik dus de eerste periode om gelaten tijdens het werken. Ik wil dat hij leert dat er achter iets om zijn been kan zitten en aantikken kan gebeuren met zo'n jonkie.

Ik vind flextrainers alleen heel warm, hij heeft nu voor peesbeschermers van harry's horse aan die beter geventileerd zijn, met voor een springschoentje. Ik ben aan het kijken naar peesbeschermers en kogelbeschermers van Gatusos, die zijn nog net wat beter qua ventilatie.

Als longeerhulp gebruik ik alleen een soort equiband af en toe. Ik maak het bit vast zoals ze dat bij TAKT doen, aan een bitring en door de neusriem. Hier loopt hij heel stabiel op.Afbeelding