Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:06

Euridicey schreef:
Ze heeft nog helemaal geen neusriem, het is enkel het bit met het oorstuk. Ik zal het eens proberen met het andere bitje dat ik heb liggen.
De ingreep was helemaal niet heftig. Eén rukje en het was eruit. Was ook echt meer dan een maand geleden. Het is de eerste keer dat ik dit doe, dus ik weet niet zo goed wat "normaal" is


Reus is ook heel druk met het bit als ik geen neusriem om heb (hij heeft hem ook nog niet heel vaak ingehad denk een keer of 5) Maar merk nu ik er een neusriem om heb en hij dus gewoon minder ruimte heeft om er heel idioot mee te doen die ook een heel stuk rustiger is.
Ik heb een enkelgebroken naar de mond gevormde kneveltrens. Dat ligt wat stiller dan een dubbelgebroken en je hebt niet het probleem dan het niet in de mond past omdat het naar de mond gevormd is en dus niet een punt heeft die om hoog steekt als er druk op de teugels komt.

Ik was vandaag van plan echt HEEEL kort wat te doen met Reus in de zin van zo kan ik hem toch even goed door het lichaam laten buigen maar leert hij dat werken heel simpel kan zijn.
Alleen toen ik hem in het longeer rondje zetten ging hij de hele trukendoos erbij pakken. Hij heeft werkelijk elke oefening gedaan die we de laatste dagen hebben geoefend........ZONDER DAT IK HET VROEG ;( Als ik probeerde hem te laten stoppen ging hij de oefening de andere kant op doen :+ :+ :+ Helemaal in de buiging netjes voetjes kruizen :)* alleen ik vroeg het nog niet _-:( .
Uiteindelijk heb ik hem dus geen enkele oefening gevraagd alleen stil laten staan wanneer ik op de plek stond waar ik hem normaal de oefening laat doen 8)7
Hij is zo slim hij onthoud alles alleen is het wel fijn als hij het pas doet als ik het vraag....... Ik zie het al voor me als ik er straks op zit en dat ik kan sturen wat ik wil dat hij gewoon het rondje gaat lopen wat hij gisteren heeft gelopen......

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:57

Ik heb hier een paard wat mijn inziens te weinig met het bit doet... Probeer nu de watertrens maar ben er zelf geen fan van. Dus ga toch maar weer terug naar de Bustrens en dan maar eens kijken onder het zadel wat fijner werkt. Nu kan ik wel bitjes blijven kopen maar is ook zonde van het geld. En ik kan het verschil nu dus niet voelen.

Hij doet de ene keer ook zijn mond open, andere keer heeft hij hem dicht. Hij knabbelt wel, vooral als ik hem beloon. Met sturen kwam er ook iets meer schuim op zijn mond en begon hij ook meer te kauwen. Maar toen werkte ik ook echt in op zijn bit

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:12

Hier weer op Fier gezeten, wederom super braaf. Heel trots Afbeelding

Qua bitten, het is natuurlijk heel normaal dat ze moeten wennen. Dat is althans mijn ervaring. Ik zou het in ieder geval meerdere keren aankijken met een bit en er ook mee longeren. Fier is druk met het bit in stal maar zodra we gaan werken is dat over.

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:37

Hij heeft nu drie maanden een bit in met longeren... Wel middels kaptoom dus druk komt dan wel op de neus.

Knap van Fier! :D
Dat je dat ook zo durft zonder dat iemand haar vasthoudt... Zou ik echt niet durven :o

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 22:19

Fier is een hij. Maar de naam zou ook zeker voor een merrie kunnen.

Ik werk graag alleen, voor mij echt het prettigst. Mijn vaste beleermaatje is niet meer in de buurt en te veel mensen hebben (onbewust) spanning of angst voor wat er mis kan gaan, ookal houden ze het paard alleen maar vast. Dan liever zelf werken en 100% zeker zijn van een goede energie/mindset. Gaat wel meer werk vooraf inzitten dan maar ook helemaal prima. We hebben de tijd.

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 22:20

Oh sorry :o. Ik snap je helemaal, maar blijf het dapper van je vinden. Ik durf niet eens voor de eerste keer op te stappen.

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 22:31

Geeft niks. Was ook niet mijn eerste naamkeus haha. Bij het welsh heb je vrije naamkeuze en bij het nrps bij een hengstveulen de eerste letter van de vader. Het was voor Fier qua afstamming beter om nrps in te schrijven en zat dus opeens aan de letter F vast. Het jaar ervoor een dood veulen gekregen dus Fier is ook meer vanwege de betekenis (trots).

Als je het spannend of eng vindt zou ik zeker niet zelf opstappen en het een ander laten doen. Al die eerste ervaringen zijn zo belangrijk.

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 22:43

Bij KWPN is het ook elk jaar een volgend letter in het alfabet.

Nee, precies. Dan kan ik het beter aan iemand over laten die zeker van zichzelf is.

SimonDesteny

Berichten: 222
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 23:47

Ik zie je al gaan DDDara :') :')

Knap van Fier! :)
Ik doe het je niet na op stal, dan stoot ik m'n hoofd aan het schuine dak, haha!

Mee eens inderdaad, bij spanning het lekker aan iemand over laten die je paard een goede eerste ervaring kan geven.

Vandaag nog even een borstel over onze 2 jarige merrie gehouden..
Ik kijk er nu al naar uit wanneer we daar mee mogen beginnen. :+
Wat een portret is dat. Heel braaf, super nieuwsgierig, maar ook mega brutaal.

Binnenkort het kapsel van de hengst ook maar eens aanpakken.
Hij ziet er nu een beetje verwilderd uit, haha.
Heb ook het idee dat hij weer in een groeispurt zit, dus zijn voermanagement maar weer even aangepast.

Ik kan ook niet wachten tot de rijbaan bij huis af is.
Hoe fijn ik het ook vindt om in de indoor te rijden en dat het zo dichtbij zit.
Ben ik dat heen en weer rijden naar de indoor toch ook wel wat zat aan het worden. :o

Rose_Sonny
Berichten: 447
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:14

Ik kan uit dit topic, want Replay is beleerd:D
grapje natuurlijk

Afbeelding


Qua bit vind ik het ook lastig, ik ben nog niet helemaal tevreden met wat ik nu voor Replay heb. Ik ga nog op een bittenjacht dus, voordat we echt serieus gaan beginnen met trainen met bit. Het meeste wat we nu doen is grondwerk aan een touwhalster, dus dan is dat nog niet zo belangrijk.

Ik vind het wel knap van Fier dat hij het zo braafjes doet allemaal. Ben benieuwd naar als hij straks echt onder het zadel is, hoe hij dan gaat!

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:27

Vandaag kort het sturen herhaalt. Toch maar weer de dubbel gebroken Bustrens in. En hij leek dit meteen veel prettiger te vinden dan de watertrens. Nu met sturen kauwde hij wel meer maar dat is normaal. Nu was ik ook bezig in zijn mond natuurlijk. Hij probeerde druk te ontwijken door achteruit te lopen in stilstand maar had al snel door dat stilstaan minder druk op leverde en zakken met het hoofd de druk ophefde. Dus paard blij want hij begreep het en kreeg snoepjes. :')

Morgen komt de zadelpasser ben erg benieuwd! En ben me ook aan het oriënteren voor een safety belt. Sinds een nare val in het verleden ben ik toch wel wat angstiger geworden...

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:53

Vandaag de zadelpasser. Zij heeft hem ook even nagevoeld en kon gelukkig niets vinden. Alleen een klein plekje op zijn rug was wat warmer dan de rest, dus even in de gaten houden. Hij komt elke dag buiten, ook in de regen, blub etc. Dus kan best dat hij een slipper gemaakt heeft of te ruw met zijn vriendjes gespeeld heeft.

Alle zadels van de eigenaar paste helaas niet. Een zadel is zelfs de boom van gebroken...
Hij heeft een korte rug en ijzerkopmaat XS :') En is gemeten op 1,68 schofthoogte.

Een goede vriendin van mij heeft een zadel waar ze zelf niet meer in past, en die eigenlijk nog bijna nieuw is. Die is ze komen brengen, en die past! Alleen het kopijzer moet vervangen worden, maar dat is zo gebeurd. Ze heeft het zadel zelf nog nodig deze week voor haar jonkie, dus ik heb het zadel nog niet. Maar als het goed is, volgende week wel :D (En scheelt me ook behoorlijk qua kosten, een tweedehands zadel of een nieuwe...)

Qua singel is hij wat rondgeribd en de singelschaft schuin naar voren, of zoiets. Dat vermoedde ik al, want de rechte neopreen lag ook niet echt lekker elke keer. Dus ze adviseerde een crescent singel voor hem. Die heeft ze zelf ook te koop dus ik denk dat ik die maar meteen bij haar koop als ik het zadel breng voor een nieuw kopijzer. Beugelriemen en beugels kan ik van de eigenaar wel lenen, want na deze uitgaven wacht ik even tot de volgende maand... :')

Moonlight17
Berichten: 2351
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:28

Altijd boeiend die zadelmakers als ze komen.
Ik hoop zo dat ik het goede nieuws krijg dat mijn zadels wel goed liggen, maar ik hou mijn hart vast.

Gisteravond mijn eerste lesje gehad. Hij liet mooi mijn probleempje zien. Dus samen aan gewerkt en nu weer herhalen, herhalen en herhalen.

Ik was wel een beetje geïrriteerd. Ik ben soms een beetje autistisch als ik eenmaal een plan heb in mijn hoofd. 2 weken vooraf gemeld dat ik gisteravond mijn eerste les heb, zodat er rekening met andere lessen mee gehouden kon worden. Hadden ze alsnog een les gepland voor en tijdens mijn les gepland. Paard kent alleen nog met 1 andere pony in de bak lopen. Gingen er natuurlijk ook meteen weer 2 in die les. Aan de longe was hij dan ook lichtelijk overprikkeld door alles wat gebeurde. Heeft flink wat rondjes gelopen, terwijl ik de laatste tijd bijna zonder longeren op kon stappen. Bij het opstappen en rijden was hij gelukkig wel weer enorm braaf en we hebben gewoon aan alles kunnen werken, maar het voelt gewoon net niet zo prettig. Zelfs mijn bodyprotector vergeten om te doen, door alle stress :o

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:55

Ja, duur grapje maar blij dat ik het gedaan heb. Zou er niet aan moeten denken als ik/iemand anders was opgestapt op dat zadel met kapotte boom...

Chicken01
Berichten: 236
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:00

Vraagje:

Welk bitje gebruiken jullie met beleren?

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:13

Ik gebruik het liefst een kneveltrens zodat je niet alleen in de mond stuurt maar hem ook via de zijkant van de mond mee neemt.

snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:02

Ik had nog een enkel gebroken watertorens liggen die met bit ringen netjes paste en daar longeren ik mee zit er nog niet op maar ligt nu netjes

SimonDesteny

Berichten: 222
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:35

Over het algemeen gebruik ik eerst de dubbel gebroken anatomische bustrens.
Mochten ze hier niet fijn op zijn, ga ik verder kijken, de collectie is inmiddels groot genoeg om dan verschillende dingen te proberen. :+
Inno Sense, enkel gebroken bus- of watertrens, D-trens etc.
Over het algemeen wel de wat 'dikkere' bitjes.. De dunnetjes sla ik over.
De kneveltrens gebruik ik ook wel eens, maar dit is meestal pas wanneer ik er ook al op zit.

In het begin is het toch altijd even zoeken. :)
Sommigen zijn ook langer de tijd nodig om er aan te wennen dan anderen.
Merrie vorig jaar was er ook even tijd voor nodig, terwijl de merrie die ik nu onder het zadel heb er vanaf dag 1 eigenlijk al wel heel comfortabel mee was/is.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 15:12

Ik kom weer onder mijn steen vandaan gekropen, en het is echt super leuk om te lezen hoe ver sommige mensen al zijn gekomen. Jullie zijn lekker bezig! **\O/**

Voor alle nieuwe mensen, welkom!

Nu ik eindelijk een beetje hersteld ben van de operatie, heb ik Koda laten optuigen en zijn we samen met een vriendin een rondje buiten gaan wandelen. Ik vind het zo bijzonder: wekenlang kon ik niks met hem doen, maar gister gewoon optuigen en weglopen zonder enige twijfel.

Heerlijk paard <3

Afbeelding

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 15:15

Ik gebruik een dubbel gebroken Bustrens nu. Ook een dubbel gebroken watertrens geprobeerd maar hij reageert voor alsnog beter op de Bustrens.

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 15:19

Hier eerst dubbel gebroken bustrens, toen dubbel gebroken watertrens, toen ongebroken appelbitje. En omdat hij het rustigste was op het ongebroken bitje, waar hij als een bezetene op aan het kauwen was een ongebroken bustrens voor Fred gekocht. Als hij wat verder is wil de dubbel gebroken weer proberen.

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:03

Zo leuk om de ontwikkeling negen van iedereen te lezen.

Hier geldt op dit moment ook maar weer; als het niet wil zoals het moet, moet het maar zoals het wil _/-\o_

Nu voor het echt erop gezeten in de stal, van beide kanten met krukje erop gaan zitten.

Afbeelding

En stukje gewandeld, ivm de ervaringen van de vorige keer nu eigenlijk maar klein stukje gedaan, maar meer heen en terug, heen en terug gelopen zodat hij met mij bezig moest houden ipv stug voorwaarts doordrammen.

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:57

Gaaf dat je er al op gezeten hebt! :D

Hier begint het ook echt te kriebelen...
Maar ik moet nog geduld hebben. Eerst wachten tot het zadel er is.

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:54

Zertab schreef:
Gaaf dat je er al op gezeten hebt! :D

Hier begint het ook echt te kriebelen...
Maar ik moet nog geduld hebben. Eerst wachten tot het zadel er is.


Haha met zadel doe ik nog niet hoor, in stal lekker veilig dat hij niet kan rennen etc. Zo kan hij vast wennen aan het rare gevoel rechtstreeks op zijn rug. Hij stond lekker hooi te eten terwijl ik erop zat.

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 17:10

Ik ga er ook opzitten in de stal. Hangen doe ik ook in de stal namelijk. :) Eigenaar houdt hem dan vast.