Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:22

Hier ook eentje die linksom georiënteerd is. Zodra ik aan Fred zijn rechterkant ga staan om hem te leiden staat hij stil. Snapt hij niets van. Dit oefenen we dus ook regelmatig. Ook aan de longe zie je dit weer terug, linksom gaat veel beter en makkelijker dan rechts om.

Als ik met krukje oefenen tijdens het poetsen, zet ik hem bewijst ook aan de rechterkant want ikzelf ben ook erg gewent om alles aan de linkerkant te doen.

Vandaag weer naar de binnen manege geweest, trailer laden zowel heen als terug ging hij er direct op. Bij de manege aangekomen heb ik hem alleen afgeladen. Mijn man stront er uiteraard wel bij om als er iets mis zou gaan te helpen. En terug naar huis, behalve dat mijn man er achter loopt, hem verder zelfs geladen, erin laten eten zelf tussenschot op zijn plek gezet en stang er achter en toen vastgezet.

Longeren zelf ging weliswaar beter dan de vorige keer, maar pffff wat een explosies heeft dat beest, trappen, bokken en met de voorbenen de lucht inspringen. Moet er nog even niet aan denken dat hij dat zou doen als ik erop zit :n Maar ook hele goede stukken tijdens het longeren, keurig op stemhulp, draf - stap - draf en beide kanten de galop mee kunnen pakken.

Maar zie een opgaande lijn, dus volgend weekend gewoon weer heen en komende dinsdag heb ik in een vreemde manege een grondwerk les, spannend :j

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:33

Hier vandaag een begin gemaakt met sturen. Teugels aan het bit gemaakt en gewoon met hem gelopen en als we dan rechtsaf gingen, overdreven de rechter teugel opzij gezet. En linksom hetzelfde. Ophouding geoefend voor het halt houden. En ook in stilstand geoefend met loslaten. Buitenhand eraan, binnenband van de hals en licht kneden. Bij zakken van zijn hoofd meteen los gelaten en uitgebreid beloond. Hij pakte dat heel snel op! :) En was blijkbaar lekker ontspannen want zijn leuter hing er de hele tijd uit :')

Daarna dubbele lijnen middels longeersingel eraan gemaakt. Puur om te wennen. Eigenaar liep erachter en had de lijnen vast, deed nog verder niet veel en ik liep langs hem en stuurde. Gewoon echt even wennen aan de lijnen die heb toch raken en dat er iemand achter hem loopt. Maar was geen enkel probleem! Ik had natuurlijk al geoefend met overal aanraken met mijn hand en voorwerpen zoals een longeerzweep en paraplu. Heel blij dat ik dat gedaan heb.

Ik kan echt niet wachten tot hij onder het zadel is :D Hij is tot nu toe zo braaf.

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:39

Sandra, Dat is zeker spannend naar vreemde manege voor een les. En dat explosieve hoeft onder het zadel helemaal niet terug te komen. Ik heb een merrie (nu 16 als 3 jarige gekocht) en die is op de grond ook echt mega explosief die doet echt sprongen dat je denkt dat wordt mijn dood. Maar ze heeft het echt NOOIT onder het zadel gedaan en ik heb haar zelf zadelmak gemaakt.

Zertab dat klinkt zeker heel goed. Fijn dat de eigenaar je zo goed help of dat jullie het eigenlijk gewoon samen doen.

Vandaag ook weer met Reus gewerkt eerst weer aan de buiging daarna even aan de hand (dressuur aan de hand) het aan stappen en halt houden en sturen geoefend. En als laatste nog een paar minuutjes gelongeerd. Dat ging echt super, maar hij neemt het met de neus over de grond wel heeeel letterlijk hij trekt echt een streep in het zand met zijn neus.
Afbeelding
Zo ziet hij er uit als die klaar is neus vol zand.

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 19:41

DDDara, wil je dat mijn Vossie ook melden? Dat ze die kamikazesprongen enkel aan de hand of in haar vrije tijd doet?

Scheelt mij luiers met 7 kleurtjes wisselen

SimonDesteny

Berichten: 222
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 20:27

Bitje even warm maken idd, of soms helpt wat honing/appelstroop er op smeren ook goed.

Wel leuk die les op een vreemde locatie, ben altijd wel benieuwd hoe ze er op reageren etc!

Zertab, klinkt fijn! En altijd prettig om wat hulp te hebben, vooral met dit soort dingen. :)

Hier afgelopen woensdag weer naar de indoor geweest, in de andere rijbaan was springles.
Best wat andere paarden aanwezig dus ook genoeg te zien/horen voor haar.
Maar ik heb echt nog nooit een paard gehad wat zo nuchter en relaxed is, als deze merrie..
Ze blijft me zo verbazen elke keer..
Heb het kort gehouden, basisgangen en een beetje stuurwerk. Vond een kwartiertje ook lang genoeg in deze setting voor haar.
Uitgestapt aan een lang teugeltje, waar ik vervolgens zelf schrok van iemand die de bovenste balken van de oxer mee nam, en mijn merrie gewoon doorliep alsof er helemaal niks gebeurde :') :+
Mijn ruin schrok daar de eerste keer enorm van als jong paard :j

Zaterdag was het lekker rustig in de indoor, heerlijk even kunnen rijden.

Niet de allerbeste kwaliteit kwa foto's, maar dit is haar 5e keer onder het zadel. :)

Afbeelding

Afbeelding

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:45

Heel fijn om dit inderdaad samen te kunnen doen. Maar ook fijn dat ik ook veel zelf mag doen of bepalen wat ik ga doen met hem die dag. :) Zo kan ik hem dus bijna volledig naar eigen hand zetten.

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 22:23

SimonDesteny Wat ziet dat er super netjes uit. Ik zou zo trots zijn als mijn paard zo zou lopen als hij net onder het zadel is. Het neusje zo netjes voor de loodlijn. Meestal zijn het of giraffen of kruipen ze achter het bit.
Hoe was jou voorbereiding wat kon ze al voor je er op ging?

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 22:53

SimonDesteny schreef:
Bitje even warm maken idd, of soms helpt wat honing/appelstroop er op smeren ook goed.

Wel leuk die les op een vreemde locatie, ben altijd wel benieuwd hoe ze er op reageren etc!

Zertab, klinkt fijn! En altijd prettig om wat hulp te hebben, vooral met dit soort dingen. :)

Hier afgelopen woensdag weer naar de indoor geweest, in de andere rijbaan was springles.
Best wat andere paarden aanwezig dus ook genoeg te zien/horen voor haar.
Maar ik heb echt nog nooit een paard gehad wat zo nuchter en relaxed is, als deze merrie..
Ze blijft me zo verbazen elke keer..
Heb het kort gehouden, basisgangen en een beetje stuurwerk. Vond een kwartiertje ook lang genoeg in deze setting voor haar.
Uitgestapt aan een lang teugeltje, waar ik vervolgens zelf schrok van iemand die de bovenste balken van de oxer mee nam, en mijn merrie gewoon doorliep alsof er helemaal niks gebeurde :') :+
Mijn ruin schrok daar de eerste keer enorm van als jong paard :j

Zaterdag was het lekker rustig in de indoor, heerlijk even kunnen rijden.

Niet de allerbeste kwaliteit kwa foto's, maar dit is haar 5e keer onder het zadel. :)

[ [url=m/wgfemV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XC6GPF.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ziet er echt al super netjes uit! :D

Je gebruikt een hulpteugel als ik het goed zie op de foto? Mag ik vragen welke het is? Ik zie meer ruiters deze gebruiken met jonge paarden, maar ik weet de naam niet...

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 23:17

Zertab schreef:
SimonDesteny schreef:
Bitje even warm maken idd, of soms helpt wat honing/appelstroop er op smeren ook goed.

Wel leuk die les op een vreemde locatie, ben altijd wel benieuwd hoe ze er op reageren etc!

Zertab, klinkt fijn! En altijd prettig om wat hulp te hebben, vooral met dit soort dingen. :)

Hier afgelopen woensdag weer naar de indoor geweest, in de andere rijbaan was springles.
Best wat andere paarden aanwezig dus ook genoeg te zien/horen voor haar.
Maar ik heb echt nog nooit een paard gehad wat zo nuchter en relaxed is, als deze merrie..
Ze blijft me zo verbazen elke keer..
Heb het kort gehouden, basisgangen en een beetje stuurwerk. Vond een kwartiertje ook lang genoeg in deze setting voor haar.
Uitgestapt aan een lang teugeltje, waar ik vervolgens zelf schrok van iemand die de bovenste balken van de oxer mee nam, en mijn merrie gewoon doorliep alsof er helemaal niks gebeurde :') :+
Mijn ruin schrok daar de eerste keer enorm van als jong paard :j

Zaterdag was het lekker rustig in de indoor, heerlijk even kunnen rijden.

Niet de allerbeste kwaliteit kwa foto's, maar dit is haar 5e keer onder het zadel. :)

[ [url=m/wgfemV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XC6GPF.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ziet er echt al super netjes uit! :D

Je gebruikt een hulpteugel als ik het goed zie op de foto? Mag ik vragen welke het is? Ik zie meer ruiters deze gebruiken met jonge paarden, maar ik weet de naam niet...


Is dat niet gewoon een borsttuig of een safety belt?
Ik denk geen hulpteugel te zien

SimonDesteny

Berichten: 222
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 00:14

Bedankt, ik ben ook heel erg trots op haar :j <3
Ze pakt het zo super aan!
En natuurlijk heeft ze ook wel haar momentjes dat ze een keer de sterren bewonderd of een keer iets diep komt, of wat schudt met het hoofd, maar daar doe ik eigenlijk niks mee. Ik zorg gewoon dat ze voorwaarts blijft en ik mijn kuit aan heb, en dan zoekt ze vanzelf die aanleuning en mijn hand op. Ze heeft van haar zelf al een hele fijne zelfhouding. Ik ben heel erg blij met de stukken die ze nu laat zien en wat ze zelf aanbied.

Toen ze op mijn pad kwam bij de fokker kende ze niet veel meer dan meelopen aan een halster.
Ik ben toen gewoon met de basics begonnen, wat wandelen, wijken voor druk, netjes halthouden en niet doordrammen..:+
Vooral dat laatste is heel moeilijk als je 4 jaar lang in een weiland mocht doen en laten wat je zelf wou.

Rustig opgebouwd naar wat longeerwerk aan het halster, van zichzelf doet ze al graag aan zandstofzuigen, haha! :')
Keer een longeersingel om, longeersingel werd toen zadel, gaf ze allemaal niks om.

In december is ze naar de tandarts geweest, en in januari heb ik het bitje en hoofdstel echt aan haar geintroduceerd.
Ze had het daarvoor 1x om/in gehad voor het maken van wat foto's. :)
Wat longeerwerk met het hoofdstel, eerst met het halster er over, zodat ik niet aan het bit zou zitten, later zonder halster, en uiteindelijk ook het zadel er weer bij.

Toen ze daar comfortabel en ontspannen mee was zijn we erop gegaan.
Eerst ritje laten doen door een professional, zijn we 2 avonden geweest.
De 2e avond reed ik al zelf. Ze vond het allemaal prima.
Staat netjes stil met opstappen, krukje is ook geen probleem.
Heb nu bij het opstappen er nog wel iemand bij staan, maar eigenlijk zou ik dit ook alleen kunnen.

Uiteraard heeft ze tussendoor ook een aantal keer vakantie gehad.
Om haar de tijd te geven alles in stapjes te verwerken.
Ze heeft regelmatig een dagje vrij, en straks krijgt ze ook weer een mini vakantie.
Zo kan ze alles even rustig 'verwerken'.
Omdat ze alles zo goed aan pakt, wil ik ook weer niet te snel gaan.

Het is een ontzettend fijne merrie.
Genoeg bloed, maar heel nuchter.
Ik ben ontzettend zuinig op haar. :o

DDDara schreef:
Is dat niet gewoon een borsttuig of een safety belt?
Ik denk geen hulpteugel te zien

Het is inderdaad een safety belt.
Deze zit bij de singel, gaat om de hals en dan naar de andere kant van het zadel.
Een ontzettend fijn ding.

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 08:45

Dank je voor de duidelijke uitleg, dat kunnen we mooi gaan kopiëren :D
Beter goed gejat dan slecht verzonnen ;)

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:17

Klinkt heel fijn! :) en bedankt, ik ga daar ook eens onderzoek naar doen.

Euridicey

Berichten: 702
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:25

hoihoi, zijn hier nog wat tips voor bitacceptatie?

Ik maak het bit altijd warm voordat ik hem bij haar in doe. Ik probeer daarna haar af te leiden met wat basis grondwerk dingen of wandelen, maar ze blijft er ontzettend mee bezig. Kauwen, met de tong, mond open. Hij hangt op de juiste hoogte, niet te laag. Of is het gewoon wachten en veel herhalen? Ben benieuwd en bedankt!

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:13

Heb je gecontroleerd op (verborgen) wolfskiesjes?

Euridicey

Berichten: 702
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:15

Hele goede vraag! Ze is vorige maand bij een tandarts geweest waar het wolfskiesje is verwijderd. zou dus wel allemaal goed moeten zijn

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:23

SimonDesteny schreef:
DDDara schreef:
Is dat niet gewoon een borsttuig of een safety belt?
Ik denk geen hulpteugel te zien

Het is inderdaad een safety belt.
Deze zit bij de singel, gaat om de hals en dan naar de andere kant van het zadel.
Een ontzettend fijn ding.

Kan je hier wat meer over vertellen? Mijn jonge merrie (nog veel werk te doen voor ik er op kan ;) ) is best explosief soms vanaf de grond (hopelijk niet ohz straks :+ ) en iets om me aan vast te houden voelt denk ik wel fijn :)

SimonDesteny

Berichten: 222
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:50

Euridicey schreef:
Hele goede vraag! Ze is vorige maand bij een tandarts geweest waar het wolfskiesje is verwijderd. zou dus wel allemaal goed moeten zijn

Wat voor bitje gebruik je nu?

__Suzanne__ schreef:
Kan je hier wat meer over vertellen? Mijn jonge merrie (nog veel werk te doen voor ik er op kan ;) ) is best explosief soms vanaf de grond (hopelijk niet ohz straks :+ ) en iets om me aan vast te houden voelt denk ik wel fijn :)

Wat zou je willen weten over de safety belt?
Doordat deze aan de singelstoten en om de hals zit biedt het, naar mijn mening, meer zekerheid.
Hij kan dus ook niet afzakken, zoals bijvoorbeeld een touwtje om de hals oid wel zou doen wanneer het hoofd naar beneden gaat.
Hij is ook ruim verstelbaar.

Voorheen gebruikte ik gewoon een bokriempje, maar deze safety belt heb ik destijds cadeau gekregen.
En nu wil ik geen andere meer. :o

De safety belt heeft mijn inziens een fijn, ruim 'handvat', je kan deze makkelijk met 2 handen vasthouden.
Zit al fijn in de buurt van je natuurlijke handhouding, dus je hoeft niet naar een riempje aan je zadel te grabbelen.
Je bent hem niet constant nodig, en ik vindt het gewoon prettig dat hij dan ook niet in de weg zit als ik hem niet nodig ben.

Doordat het om de hals zit heb je meer stevigheid en meteen een soort rem, zonder dat je dus aan het bit hoeft te trekken.
Eventueel zou je hem ook kunnen inzetten als begeleiding bij het sturen.
Door wat druk op de zijkant te geven.

Even een foto van internet gejat :+
Afbeelding

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:03

Euridicey schreef:
Hele goede vraag! Ze is vorige maand bij een tandarts geweest waar het wolfskiesje is verwijderd. zou dus wel allemaal goed moeten zijn



Ik moest 6 weken wachten na het verwijderen van de Wolfstandjes met een bit in doen. Misschien ben je te vroeg met het bit?

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:15

6 weken? Mij werd vorige week aangeraden 3 weken en op bokt lees ik soms over 4 dagen. Dan toch maar de tijd nemen.

Wil mijn sterrekijker echter wel aan de pessoa in de tussentijd. Dat moet dus op kaptoom, iemand idee hoe dat leuk te regelen valt?

@simondesteny, heet het ook een safetybelt? Klinkt wel interessant

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:22

Dank je voor de info @ SimonDestiny, klinkt goed!

Euridicey

Berichten: 702
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:40

SimonDesteny schreef:
Wat voor bitje gebruik je nu?


Het is een simpel dubbel gebroken bitje. We doen er nog niks mee behalve dat het in haar mond zit terwijl mijn lijn aan het halster zit. Ik heb overlegd met de tandarts wat voor bit in haar mond het beste past en daar kwam deze uit. Enkel gebroken kan bij haar niet.

Maar ze blijft er mee bezig, maakt niet uit of ik er iets anders in hang.

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:21

Rocamor schreef:
6 weken? Mij werd vorige week aangeraden 3 weken en op bokt lees ik soms over 4 dagen. Dan toch maar de tijd nemen.

Wil mijn sterrekijker echter wel aan de pessoa in de tussentijd. Dat moet dus op kaptoom, iemand idee hoe dat leuk te regelen valt?

@simondesteny, heet het ook een safetybelt? Klinkt wel interessant



Ja ik kreeg het advies van mijn TA (Daan staller) 4 tot 6 weken geen bit in, maar omdat ik nog niks doe kon ik beter de 6 weken aanhouden ipv de 4 weken.

SimonDesteny

Berichten: 222
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:17

Rocamor schreef:
@simondesteny, heet het ook een safetybelt? Klinkt wel interessant

Zo heet het inderdaad.


Ja hoelang ze geen bit in mogen/kunnen verschilt natuurlijk ook nog al.
Afhankelijk van de ingreep, hoe groot de wolfstanden waren etc.
Het ene paard heeft misschien ook langer nodig dan het andere kwa herstel.
Die van mij mocht met 1,5 week een bitje in, ik heb wel iets langer aangehouden omdat ik toch geen haast had.

Het kan natuurlijk zo zijn dat ze er nog last van heeft en daarom onrustig is.
Kan ook zijn dat het voor haar nog even wennen is of dat het wel aan het bit ligt of het hoofdstel.
Vindt ze het materiaal van het bit misschien niet fijn, te dik of te dun, druk van bv. de neusriem/sperriem oid die ze niet fijn vindt.

Euridicey

Berichten: 702
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:56

Ze heeft nog helemaal geen neusriem, het is enkel het bit met het oorstuk. Ik zal het eens proberen met het andere bitje dat ik heb liggen.
De ingreep was helemaal niet heftig. Eén rukje en het was eruit. Was ook echt meer dan een maand geleden. Het is de eerste keer dat ik dit doe, dus ik weet niet zo goed wat "normaal" is

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:31

Euridicey je weet zeker dat het een goed passend bitje is? Je kan idd even aankijken of het verbeterd de komende tijd en het dus miss toch door het wolfskiesje kwam. Maar soms moeten paarden er ook gewoon nog erg aan wennen. Hoe oud is je paard? Het kan ook onderzoekend gedrag zijn. Ik start meestal met het bit een paar keer in en uit doen zonder het in te laten, zodat ze kunnen wennen aan hoe het bit voelt/proeft. Daarna houdt ik het bit steeds iets langer erin en zoek ik een moment dat ze even niet met het bit spelen om het eruit te halen en beloon ze dan. Dit moment kan je dan uitbouwen met een aantal tellen per keer totdat ze stoppen met spelen