Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 08:13


Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 08:40

Lijkt me prima dat dit verspreid wordt en zo wat meer onder de aandacht komt. Hopelijk komen er niet teveel haters op af. :o

Ik vindt de wolf trouwens ook een prachtig dier, alleen al de problemen die er automatisch bij meekomen in een klein land bij een gebrek aan beheer vind ik niet zo grappig. Inderdaad het samenleven met.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34753
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:10

Op wolf en paard is juist een hele mooie plek voor dat interview met jou. Daar zitten mensen die net als wij op zoek zijn naar de beste manier om er mee om te gaan.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 10:36

Wintu schreef:
Ik hoor vaak dat men moet kijken naar Duitsland en Belgie over hoe om te gaan met de wolf, alsof het daar allemaal zo goed gaat. Hier een pagina vanaf Oostenrijk, dezelfde problemen als hier en men is het beu.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100094052770805


[ Afbeelding ]


Toen de eerste wolven hier binnenkwamen heb ik gezegd dat je naar Duitsland moest kijken om te weten wat ons zo ongeveer te wachten stond. wel met de kanttekening dat het hier nog dichtbevolkter is dan in Duitsland.

Alles wat we hier meemaken heeft in Duitsland al veel eerder plaatsgevonden. Een werkbare oplossing komt pas in zicht wanneer de EU de beschermingsstatus van de wolf verlaagd.

Wintu

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 11:28

Ik bedoel meer in het algemeen in de media etc dat er wordt genoemd dat we een voorbeeld moeten nemen aan Duitsland en België. Alsof dat daar allemaal zo goed zou gaan, niet dus. Dus waarom dat elke keer wordt gezegd, snap ik niet

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 11:44

@Suzan en Wintu ik woon in Oostenrijk (wel een flink stuk van Tirol) en hier leeft exact hetzelfde als in NL en DL en, en, en,.... De almboeren (kleine boeren meestal) zitten echt niet op de wolf te wachten. De mensen uit de stad wel. Maar hier gaat het dus niet allemaal goed hoor, in tegendeel. Ze gebruiken dat als argument omdat de meeste mensen niet verder lezen, en dat dus geloven? Dus dan moet het in Nederland ook kunnen? Zoiets?

De meeste provincies in Oostenrijk hebben afschot geregeld van probleem wolven, er worden er toch regelmatig al exemplaren afgeschoten. De enige provincie waar dat nog niet geregeld is is Stiermarken, waar ik woon. Nu wonen wij echt heel dicht aan 2 andere provincies (nog geen 2km,) dus ik voel me nog wel relatief veilig. Ook hebben onze jagers gelukkig een eigen wil en zijn doortrekkende wolven die schapen verscheuren na 2 nachten hooguit ineens 'verdwenen'.

Maar hier op de alm valt ook niet te hekken. Hier gooien de wolvenknuffelaars het op KBH. Heel passend met toeristen :D Ik houd mijn hart vast voor het komende almseizoen. Normaal brengen alle boeren hun vee voor de zomer op de berg. Ik weet van een aantal dat ze dat nu niet doen. Maar dan hebben ze te weinig hooi voor de winter. Het levert veel problemen op. Alleen als je maar 12 koetjes hebt en er liggen er 2 dood, dan zullen de meeste boeren stoppen. Het loont gewoon niet. Kleine stukken land, veel werk, lage prijzen. Boeren hebben al vaak een volledige baan erbij en/of verhuur van kamers of appartementen om überhaupt de boerderij te kunnen behouden.

Ik heb deze meneer vast al eens genoemd, maar dit is een bekende van mij in dezelfde provincie
https://www.facebook.com/simon.zuchi/
Hij heeft wolvenbezoek gehad en hij strijd nu tegen de provincie. Hij heeft een merrie verloren en zou 1320 Eurie schadevergoeding krijgen. Hij is natuurlijk woest en het maakt het verlies niet goed, maar hij procedeert nu voor een echte schadevergoeding, minimaal 20.000.

Zijn land omhekken wolfwerend zou 320.000 gaan kosten... :')

En sinds de aanval lopen er nog vaak wolven over zijn terrein, en de provincie helpt hem 0 om de wolven te verjagen. Verjagen is hier dus toegestaan. De jagers willen wel, maar mogen zonder officiële opdracht niets. Maar goed, hier vechten we net als jullie tegen die onzin.

criollo_yess

Berichten: 1087
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:16

Staatsbosbeheer gooit per direct de ruiterroutes over het Aekingerzand (tijdelijk) dicht vanwege de confrontaties van de hengst van de Exmoor kudde en ruiters. Ik zag jammer genoeg al zo'n besluit aankomen. Ze gaan onderzoeken waarom deze hengst zo agressief is naar ruiters, want op andere locaties zijn deze problemen er totaal niet. Ik heb dit nieuws van een bericht van SBB op FB, maar weet niet hoe ik dat hier als bron kan plaatsen.

Tijdelijke omleidingen ruiterpaden Aekingerzand

Na een aantal nare en gevaarlijke ervaringen tussen ruiters en de hengst van de kudde Exmoorpony’s die in het Aekingerzand grazen, hebben we besloten drie stukken ruiterroutes (vanuit veiligheidsoverwegingen) tijdelijk om te leiden voor ruiters. De hengst van de kudde richt zich op bezoekende paarden die het gebied in gaan. Wandelen en fietsen kan vooralsnog wel gewoon zonder problemen.

Geen gemakkelijk besluit en absoluut niet ideaal, zeker met het mooie Hemelvaartweekend voor de deur, maar op dit moment zagen we geen andere oplossing wat voor nu de veiligheid kan waarborgen voor de ruiters en hun paarden. De wens is de routes over het Aekingerzand zo snel mogelijk weer open te stellen.

Onderzoek naar gedrag
De hengst van de kudde, laat op dit moment gedrag zien wat zeker niet gewenst is. De situatie betreuren wij ten zeerste en samen met de eigenaar van de Exmoorpony’s wordt nu gekeken wat de exacte reden is van dit ongewenste gedrag.

Voor de komst van de exmoors is er veel onderzoek geweest naar het gedrag van deze dieren. Nergens gaat het zoals het hier nu gaat en daar balen we heel erg van. Wellicht naïef, maar we gingen er vanuit dat het net als op de andere locaties geen problemen zou opleveren tussen ruiters en de kudde. Op Terschelling bijvoorbeeld, waar ook een kudde loopt, kunnen er bij de maneges zelfs excursies geboekt worden waarbij men de dieren tijdens buitenritten juist opzoekt.

Samenwerken met ruiters
Diverse ruiters hebben zich uit zichzelf gemeld om te helpen een beter beeld te krijgen van het gedrag van de hengst. Door samen te werken proberen we te kijken welke triggers er zijn. Waarom laat de hengst dit gedrag zien? Hopelijk wordt hiermee de oplossing nog sneller gevonden.

Sociale kuddestructuur
Met de eigenaar van de dieren zoekt Staatsbosbeheer nu naar een oplossing voor dit probleem, zodat er weer veilig en in rust gebruik kan worden gemaakt van deze stukken ruiterpaden. Dat het in deze tijd van het jaar niet eenvoudig is de Exmoorpony's te vangen, werkt niet mee. Daarnaast wordt juist de sociale kuddestructuur (man, vrouw, jong, oud) gezien als een beschermende maatregel bij begrazing in gebieden waar onder andere wolven leven. De hengsten in de kudde zorgen voor een extra bescherming tegen een mogelijke aanval van buitenaf.

Snel weer toegankelijk
De gezamenlijke wens is uiteraard de routes over het Aekingerzand zo snel mogelijk weer open te stellen. Het is een prachtig stuk gebied dat Staatsbosbeheer graag weer toegankelijk maakt voor de ruiters, zodat ook zij hier weer kunnen recreëren. Maar veiligheid staat nu even voorop. Voor nu is er een omleiding gemaakt, op de kaart te zien. Daarnaast wellicht een kleine troost dat er nog vele kilometers aan ruiterpaden in het Drents-Friese Wold liggen. Deze zijn te vinden via https://www.nationaalpark-drents-friese ... ./ruit.../

We begrijpen dat het geen leuk bericht is. Zodra het weer toegankelijk is, laten we dat weten.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:14

Ik vraag me af of er bij de andere kuddes ook hengsten leven? Of dat dit juist een nieuw experiment is vanwege de wolf?

Ja ik zag het Susan, inderdaad een goede plek er voor. :-)

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:43

De 'wilde' paarden op de Veluwe tussen Otterlo en Ede liep ook altijd een hengst bij, geen idee of dat nog zo is.

Wintu

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:06

Ik zie het zo voor me dat die routes byzonder lang dicht gaan blijven. Sneu voor alle paarden recreatie in dat gebied.Gaat nog een strop worden.

Wintu

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:08

Elisa2 schreef:
Ik vraag me af of er bij de andere kuddes ook hengsten leven? Of dat dit juist een nieuw experiment is vanwege de wolf?

Ja ik zag het Susan, inderdaad een goede plek er voor. :-)


Ik denk als ze de kudde niet hadden geplaatst in een gebied waar al 2 hengsten liepen, alles niet was gebeurd.
De al aanwezige hengst aan de klapper met de hengst van de kudde, wordt afgeknald en de kudde hengst is inmiddels zuur.

Ze hadden veel kunnen voorkomen door gewoon geen kudde bij die hengsten te zetten.

Ik kan dat bericht trouwens nergens vinden?

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:24

DubbelFun schreef:
De 'wilde' paarden op de Veluwe tussen Otterlo en Ede liep ook altijd een hengst bij, geen idee of dat nog zo is.


Nee, en die paarden zijn ook niet wild. Merendeel zijn Arabieren en er staan ook oude pensionado,s tussen. Ze zijn van particuliere eigenaren.

Op de facebookpagina van Wolf en Paard Wintu.

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 09-05-24 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34753
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:33

Esperanza schreef:
@Suzan en Wintu ik woon in Oostenrijk (wel een flink stuk van Tirol) en hier leeft exact hetzelfde als in NL en DL en, en, en,.... De almboeren (kleine boeren meestal) zitten echt niet op de wolf te wachten. De mensen uit de stad wel. Maar hier gaat het dus niet allemaal goed hoor, in tegendeel. Ze gebruiken dat als argument omdat de meeste mensen niet verder lezen, en dat dus geloven? Dus dan moet het in Nederland ook kunnen? Zoiets?

De meeste provincies in Oostenrijk hebben afschot geregeld van probleem wolven, er worden er toch regelmatig al exemplaren afgeschoten. De enige provincie waar dat nog niet geregeld is is Stiermarken, waar ik woon. Nu wonen wij echt heel dicht aan 2 andere provincies (nog geen 2km,) dus ik voel me nog wel relatief veilig. Ook hebben onze jagers gelukkig een eigen wil en zijn doortrekkende wolven die schapen verscheuren na 2 nachten hooguit ineens 'verdwenen'.

Maar hier op de alm valt ook niet te hekken. Hier gooien de wolvenknuffelaars het op KBH. Heel passend met toeristen :D Ik houd mijn hart vast voor het komende almseizoen. Normaal brengen alle boeren hun vee voor de zomer op de berg. Ik weet van een aantal dat ze dat nu niet doen. Maar dan hebben ze te weinig hooi voor de winter. Het levert veel problemen op. Alleen als je maar 12 koetjes hebt en er liggen er 2 dood, dan zullen de meeste boeren stoppen. Het loont gewoon niet. Kleine stukken land, veel werk, lage prijzen. Boeren hebben al vaak een volledige baan erbij en/of verhuur van kamers of appartementen om überhaupt de boerderij te kunnen behouden.

Ik heb deze meneer vast al eens genoemd, maar dit is een bekende van mij in dezelfde provincie
https://www.facebook.com/simon.zuchi/
Hij heeft wolvenbezoek gehad en hij strijd nu tegen de provincie. Hij heeft een merrie verloren en zou 1320 Eurie schadevergoeding krijgen. Hij is natuurlijk woest en het maakt het verlies niet goed, maar hij procedeert nu voor een echte schadevergoeding, minimaal 20.000.

Zijn land omhekken wolfwerend zou 320.000 gaan kosten... :')

En sinds de aanval lopen er nog vaak wolven over zijn terrein, en de provincie helpt hem 0 om de wolven te verjagen. Verjagen is hier dus toegestaan. De jagers willen wel, maar mogen zonder officiële opdracht niets. Maar goed, hier vechten we net als jullie tegen die onzin.


Maar hier in Oostenrijk mogen ze wel met echte kogels op wolven schieten. Daar is in Nederland nog lang geen sprake van. Ik zie dat ook niet snel gebeuren. En idd kbh zijn geen optie. Juist op de almen lopen veel toeristen, zijn berghutten waar je wat kan drinken en eten. En idd vee beschermen is nog lastiger dan in Nederland.

In Zwitserland zijn mijn ouders ooit achtervolgd door grote KBHs, dat voelde heel onveiligaldus mijn ouders. Ze deden hun werk, maar dat is nu net wat niet goed samengaat met wandelaars in de bergen.

rien10
Berichten: 14782
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:25

Ik ben een paar dagen met vakantie. In Haarle, gemeente Hellendoorn. Gisteren een mooie avond ronde gefietst. We spraken een vogelaar, hij stond bij een Korhoender gebied. We raakten in gesprek. Mijn man vroeg of men op die plek last van wolven hadden. En of de korhoenders niet verdwenen. Je zag de man aftastend zijn woorden kiezen. Maar ja, korhoenders liepen gevaar (lang leve het dure uitzet project). En ja, een collega vogelaar had een dag eerder oog in oog gestaan met een wolf. “Maar je hoeft niet bang te zijn voor wolven hoor. Niet als mens”. Ik legde uit hoe ik er over dacht. (Wolf als snel lerende cultuur volger. Dicht bevolkt land. Slimme dieren. Het is wachten op problemen”. Hij keek me aan en zei “Ja, dat denk ik ook . Nu niet. Over een tijd wel”.
We fietsten verder. Even later zag ik mega-grote honden sporen. Wolf of hond? Hier, op Bokt, zitten toch een aantal “sporen kenner?” De sporen waren groot en puntig/ovalig.
Ik ga echt met een ander gevoel de bossen in deze zomer.

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:37

Over de sporen is zo niks te zeggen.
En met foto's is het vaak ook nog lastig.
Mijn (kleine) Berner Sennen had al poot afdrukken van 10-12 cm.

rien10
Berichten: 14782
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:50

Nyaleti schreef:
Over de sporen is zo niks te zeggen.
En met foto's is het vaak ook nog lastig.
Mijn (kleine) Berner Sennen had al poot afdrukken van 10-12 cm.

Aha. Duidelijk.

DuoPenotti

Berichten: 30011
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:43

Citaat:
Riethoven Noord-Brabant
09-05-2024
10.30 uur

Wolf gezien op Aartsepad in de bossen van Riethoven.
Stond stil op t pad en liep het struikgewas in toen we elkaar zagen, ben omgedraaid met mijn paard. Liep richting dommelen.


Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Jet

Berichten: 12055
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:26

rien10 schreef:
Ik ben een paar dagen met vakantie. In Haarle, gemeente Hellendoorn. Gisteren een mooie avond ronde gefietst. We spraken een vogelaar, hij stond bij een Korhoender gebied. We raakten in gesprek. Mijn man vroeg of men op die plek last van wolven hadden. En of de korhoenders niet verdwenen. Je zag de man aftastend zijn woorden kiezen. Maar ja, korhoenders liepen gevaar (lang leve het dure uitzet project). En ja, een collega vogelaar had een dag eerder oog in oog gestaan met een wolf. “Maar je hoeft niet bang te zijn voor wolven hoor. Niet als mens”. Ik legde uit hoe ik er over dacht. (Wolf als snel lerende cultuur volger. Dicht bevolkt land. Slimme dieren. Het is wachten op problemen”. Hij keek me aan en zei “Ja, dat denk ik ook . Nu niet. Over een tijd wel”.
We fietsten verder. Even later zag ik mega-grote honden sporen. Wolf of hond? Hier, op Bokt, zitten toch een aantal “sporen kenner?” De sporen waren groot en puntig/ovalig.
Ik ga echt met een ander gevoel de bossen in deze zomer.


https://www.diersporengids.nl/het-versc ... f-en-hond/. Hier kan je het goed zien. Bij een pootafdruk van een wolf kan je er een X door zetten, bij een pootafdruk van een hond is het meer een H.

rien10
Berichten: 14782
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:43

Ik zal er geen gif op innemen, maar aan dat plaatje te zien heb ik wolven sporen gezien.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:20

Hier in de regio is een klein stukje waar koeien en paarden loslopen. Je mag daar doorheen wandelen, fietsen en te paard doorheen. Het jaar voordat ik in deze regio kwam staan scheen er tussen de merries hier ook een hengst gelopen te hebben. Die is ook verwijderd vanwege onveilig gedrag voor wat ik heb gehoord. Ik weet er het fijne niet van omdat ik dit dus pas een jaar later eens hoorde van een stalgenoot, maar ik was blij dat die hengst er niet meer stond toen ik begon met rijden daar.

Het klinkt op zich gewoon ook niet heel veilig, een klein stukje natuur(gebied) met wilde hengsten erin. Zeker niet met ruiterpaden erbij.

Wintu

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:30

Celebi schreef:
Hier in de regio is een klein stukje waar koeien en paarden loslopen. Je mag daar doorheen wandelen, fietsen en te paard doorheen. Het jaar voordat ik in deze regio kwam staan scheen er tussen de merries hier ook een hengst gelopen te hebben. Die is ook verwijderd vanwege onveilig gedrag voor wat ik heb gehoord. Ik weet er het fijne niet van omdat ik dit dus pas een jaar later eens hoorde van een stalgenoot, maar ik was blij dat die hengst er niet meer stond toen ik begon met rijden daar.

Het klinkt op zich gewoon ook niet heel veilig, een klein stukje natuur(gebied) met wilde hengsten erin. Zeker niet met ruiterpaden erbij.


Hier lopen ook stieren in het natuurgebied met wandelaars.

pillow
Berichten: 7844
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:31

Wintu schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vraag me af of er bij de andere kuddes ook hengsten leven? Of dat dit juist een nieuw experiment is vanwege de wolf?

Ja ik zag het Susan, inderdaad een goede plek er voor. :-)


Ik denk als ze de kudde niet hadden geplaatst in een gebied waar al 2 hengsten liepen, alles niet was gebeurd.
De al aanwezige hengst aan de klapper met de hengst van de kudde, wordt afgeknald en de kudde hengst is inmiddels zuur.

Ze hadden veel kunnen voorkomen door gewoon geen kudde bij die hengsten te zetten.

Ik kan dat bericht trouwens nergens vinden?

Op het Aekingerzand liepen toch helemaal geen paarden voor deze kudde er kwam.

Wintu

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 00:33

pillow schreef:
Wintu schreef:

Ik denk als ze de kudde niet hadden geplaatst in een gebied waar al 2 hengsten liepen, alles niet was gebeurd.
De al aanwezige hengst aan de klapper met de hengst van de kudde, wordt afgeknald en de kudde hengst is inmiddels zuur.

Ze hadden veel kunnen voorkomen door gewoon geen kudde bij die hengsten te zetten.

Ik kan dat bericht trouwens nergens vinden?

Op het Aekingerzand liepen toch helemaal geen paarden voor deze kudde er kwam.


2 hengsten, hadden niet het hele gebied toen ze met zijn tweeën waren nee.

vicky

Berichten: 3133
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 03:14

Hier liepen altijd schapen,de 2 hengsten stonden aan de overkant van de weg.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 05:29

journee schreef:
dierenfan schreef:

Nee maar ik heb op facebook geleerd van een valwild beheerster dat wolven absoluut gevoerd worden uit auto's en tractoren en daarom zo daarop gericht zijn. Echter valwild wordt niet en nooit gevoerd. Dat wordt wel op vaste plaatsen gelegd ook in wolf gebieden maar altijd als er geen wolf te zien is. Ze hebben nog nooit een wolf aan het valwild gezien ennnnn jaja haha wolven reageren totaal niet en nooit op hun auto's. Valwild gaat wel mee in hun auto's maar heeft nooit mensen geur. Wordt nooit aangeraakt door mensen. Plus ongezien op vaste plaats weg gegooid dus ze voeren niet en werken er dus niet aan mee.

Hoezo plaat voor de kop. Ze onderschatten aan alle kanten dat dit een serieus groot roofdier is wat ook nog eens reuze slim is


Toch zegt de boswachter dat de wolven wel degelijk voor het valwild gaan: bijvoeren van de wolf.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15585577/wolf-heeft-nog-geen-invloed-op-aantal-reeen-in-drenthe


Weet je....de hele discussie is uit die groep verwijderd na mijn mening en wedervragen....
Dit artikel geeft exact aan waarom ik het dus niet mocht zeggen.. ik had namelijk gelijk en mocht geen gelijk hebben