Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 18:29

Nyaleti schreef:
Is dat die locatie waar aanval op aanval is?
Verplaats ze dan in iedergeval, al is het een ander weiland. Doe iéts. Zo sta je er echt op te wachten tot alles dood is.


Ja, al 3 aanvallen geweest in een week tijd.

Ik vind ook, doe iets! Bescherm je dieren. Ik heb niet het idee dat deze eigenaar de dieren een kans geeft..

Onali

Berichten: 18468
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 18:38

Voor zo'n iemand heb ik geen goed woord voor over.

journee
Berichten: 763
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:51

DubbelFun schreef:
Dus een wolf die al een probleemwolf is moet eerst 'geschoten' worden om gezenderd te worden, dan mag ie nog 2x mens of dier aanvallen en dan pas gebeurd er iets...... hopelijk werkt de zender dan nog c.q. is het bereik voldoende om hem te achterhalen.
Of zouden ze ook een landelijk signaalnetwerk voor wolven gaan opzetten ??


Ik vraag me af wie de 'daders' op heterdaad gaat betrappen... Lijkt me erg moeilijk om een 'probleem' wolf van de rest te onderscheiden...

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:52

In mijn beleving is elke wolf die je ziet een “probleemwolf”. Ik heb nog nooit een das of vos gezien (wel pootjes overigens), dat zijn wilde dieren.

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:55

Nou, ik heb wel eens een brutale vos meegemaakt die stond in het midden van de bak te kijken terwijl ik aan het rijden was. ‘s Avonds in het baklicht. Dan sta je ook raar te kijken. En hij ging niet weg.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 22:28

Fitzroy schreef:
Nou, ik heb wel eens een brutale vos meegemaakt die stond in het midden van de bak te kijken terwijl ik aan het rijden was. ‘s Avonds in het baklicht. Dan sta je ook raar te kijken. En hij ging niet weg.


Dat is wel vrij uniek bij een vos. Met wolven is het tegenwoordig schering en inslag. Daarnaast is een wolf wel van een heel ander kaliber als een vos. Wolven die zich zomaar laten zien zou echt not done moeten zijn.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 22:35

Jaren geleden hadden we iedere nacht familie vos op het terras en achter het huis. Onze oude kat wilde 's nachts niet meer binnen, ze lag in de nacht onder de heg en paar meter verder liepen vier vossen. Ik was altijd bang dat ze gepakt zou worden door een vos. Maar die lieten haar met rust.
Ze liepen langs de voordeur waarachter onze hond lag, die reageerde er niet op.
Een vos stinkt wel enorm, ik had ze eerder in de gaten vanwege de stank, kattenpis is er niets bij; totdat ik ze op de camera zag.
De vossenpopulatie is toen wel uitgedund door de boswachter.

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 07:36

Kun je nagaan dat je bij een paar vossen rond je tuin en melding maakt en ze er meteen wat aan gaan doen en nu worden alle weilanden leeg geslacht en wandelaars en fietsers achtervolgd en dat moet allemaal maar mogen vanwege die 'beschermde status'. Ik blijf er zo boos over.. |(

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 07:39

Ja precies de Vos word wel beleerd.
En dat is het kromme nu dat dit niet gedaan word.
Uitgestorven is hij echt niet meer.

Zullen we ratten voortaan ook laten lopen. Allemaal natuur...

Mooi dier laat hem met rust!
Oh.. Dan ineens niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:02

Op vossen mag ook nog amper gejaagd worden. Op kraaien eksters etc ook. En dan mopperen omdat de weidevogels het zo slecht doen. Dat is natuur beheer in Nederland anno nu.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:08

Zichtmelding Ommeren Gld
Citaat:
Ommeren Gelderland
21-04-2024
21.00 uur

Zichtmelding van een wolf gisteravond rond 21:00 op de langeindsestraat in de richting van de groenejagerstraat.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

Lughnassadh

Berichten: 1809
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:10

DuoPenotti schreef:
Ja precies de Vos word wel beleerd.
En dat is het kromme nu dat dit niet gedaan word.
Uitgestorven is hij echt niet meer.

Zullen we ratten voortaan ook laten lopen. Allemaal natuur...

Mooi dier laat hem met rust!
Oh.. Dan ineens niet.

Sorry ik schoot in de lach en kreeg beeld bij jee eerste zin :D

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:10

Opmars van de wolf maakt niet alleen dierhouders nerveus.
Artikel in de Gelderlander.

Citaat:
22 april 2024/Nederland

'Toeristen komen niet meer naar de Veluwe vanwege de wolf'

De opmars van de wolf maakt op de Veluwe niet alleen dierhouders nerveus. Ook toeristische ondernemers maken zich zorgen. Nu campingondernemers de wolf soms zelf op hun bedrijf zien komen, rijst de vraag: gaat mensen de Veluwe vermijden?
Kristel van der Wal biedt sinds een aantal jaar de droomvakantie aan die ze vroeger graag zelf had gehad. Een bed and breakfast (B&B), midden op de Veluwe. In de achtertuin alle ruimte om ook je eigen paard of pony te kunnen stallen. Vanuit de B&B in Otterlo rijd je met je paard zo de natuur in. ,,Ik kom zelf uit Amsterdam. En ik wilde altijd graag met mijn paard naar de Veluwe.”
Maar nu haar droom er eenmaal is, regent het annuleringen van mensen met paarden. Als er iemand toch wil komen, volgt er eerst een reeks kritische vragen. ‘Kan mijn paard veilig staan. Is het hek hoog genoeg?’

,,En als mensen met een pony willen komen, raad ik het ze zelf al af.”

De reden van dat alles? De wolvenroedels die rondom het dorp leven. Steeds vaker laten ze zich zien aan inwoners van het dorp. Ook overdag. In de hele gemeente Ede werden in de eerste drie maanden van het jaar al zeventig schapen, pony's en andere dieren aangevallen door de wolf, stelt de gemeente. Veel van die aanvallen waren in of rond Otterlo.
Balans verstoord

,,Vorig jaar had je nog mensen die vertelden dat ze naar de Veluwe kwamen om de wolf te zien. Nu hoor je van gasten dat ze juist niet meer komen. Vanwege de wolf. En ik begrijp het. Want ze willen graag zekerheid dat hun dier niets overkomt. Maar ik kan die zekerheid nu niet bieden, ook al hebben we een omheining staan. Ik heb zelf ook paarden thuis. Dus ik snap dat mensen de keuze maken om niet te komen.”

Haar B&B blijft niet meteen leeg. ,, Ik heb nog wel gasten die zonder hun paard komen, gelukkig.” Toch zit ze met de situatie in haar maag. ,,De wolf heeft enorm veel invloed op de mensen die werken met dieren. Of het nu mijn pony’s zijn of die van iemand anders , ik vind het een risico.”

Veel recreatieondernemers in toeristendorp Otterlo vrezen de opmars van de wolf. In en rond het dorp liggen tal van recreatiebedrijven. Otterlo leeft van de toeristen die komen voor natuur en rust. Maar de wolf heeft de balans verstoord, klinkt het op straat.
Verjagen!

De ene ondernemer spreekt over haar kinderen die het lastig vinden door het bos naar school te fietsen. De ander vertelt dat op de vakantiebeurs mensen vertelden dat ze voorlopig de Veluwe mijden, vanwege de wolf. En allemaal hebben ze de stelling: wat als de dieren nog minder schuw worden? Het is tijd dat het dier verjaagd wordt, roepen ze.

Ze spreken er hard over. Maar een deel van de ondernemers is daarna ook weer voorzichtig. Ze willen niet dat de naam van hun camping of recreatiebedrijf genoemd wordt. ‘Wij willen er verder niet te veel aandacht aan geven, omdat wij onze gasten niet onnodig bang willen maken’ schrijft een medewerker van een recreatiebedrijf in een schriftelijke reactie.
Omzet verdwenen?

Een eigenaresse van een andere camping wijst erop dat sommige gasten juist heel erg vóór de wolf zijn en dat ze daarom zich niet publiekelijk wil uitspreken. ,,Je wilt niet in een discussie terechtkomen.” Sommige ondernemers bellen na een interview de verslaggever nog op: dat ze eigenlijk helemaal niets willen zeggen: ze willen niet dat hun eigen woorden hen omzet kost.

Of dat het geval is - sommige toeristen komen juist voor de wolf naar de Veluwe- is lastig te zeggen. Ook het regionaal bureau voor toerisme wil niets zeggen over de impact van het dier. ,,Het is een politiek onderwerp”, laat de woordvoerder weten.
Wolf valt geen mensen aan. ‘Maar de angst is er wel’

Evert Groeneveld weet hoe gevoelig het thema ligt. Maar hij spreekt zich wel duidelijk uit. Want de voorzitter van de dorspraad in Otterlo vertelt hoe de wolf het afgelopen half jaar een steeds groter thema geworden is in het dorp. En hoewel veel campings afgelopen paasweekeinde nog vol zaten, is er wel angst over de toekomst. ,,Het aantal wolven is flink toegenomen”, zegt Groeneveld. ,,Gelukkig zijn er nog geen mensen aangevallen. Maar als dat wel gebeurt, kun je wel nagaan wat voor impact dat gaat hebben.”

Wolvendeskundigen wijzen er juist op dat de kans dat een wolf een mensen aanvalt nihil is. Dat weet Groeneveld ook. ,,Maar de angst dat het wel gebeurt, is er gewoon.”

Groeneveld heeft net als Van er Wal zorgen over de verschillende toeristische bedrijven die mikken op paardenliefhebbers. ,,Daar zie je dat er toch wel annuleringen komen”
Wandelaars op de Veluwe.
‘Dit is geen natuur meer’

Net als veel andere dorpsbewoners hoopt Groeneveld dat het aantal wolven beperkt kan worden. ,,Vanuit Den Haag hoor je vaak een eentonig geluid over de wolf. Maar ik denk dat de wolf daar geromantiseerd wordt. Ze hebben niet door wat de impact echt is.” Groeneveld heeft burgemeester Rene Verhulst inmiddels aan zijn zijde. Tijdens een bijeenkomst over de wolf vertelde hij dat de wolf ‘zijn gang maar laten gaan’, geen optie meer is. ,,Dit is geen natuur meer.”

De komst van de wolf heeft volgens inwoners ook nog andere effecten. Er is minder wild te zien in de bossen rondom het dorp, zeggen ze. En de wildstand gaat nog veel harder dalen, zo klinkt het.

Is dat zo? In het centrum van het dorp, bij restaurant de Waldhoorn organiseren ze wildfietstochten. De garantie op wild is 99 procent, staat te lezen op de website.
Minder wild te zien?

Die belofte kunnen ze nog altijd waarmaken, zegt een medewerker. ,,Maar het wild is inderdaad minder goed te zien.” Dat er minder wild te zien is, kan ook komen door het natte weer van de winter, benadrukt ze. ,,Er zijn meerdere redenen, denkbaar.” Tegelijk zijn ook bij haar zorgen over de opmars van de wolf. ,,Als een wolf elk jaar zes jongen krijgt, dan groeit die populatie heel hard. Daar kunnen de zwijnen en herten niet tegenop.”

Het idee van de medewerker dat het aantal wolven steeds maar zal groeien, klopt echter niet, leerde plaatsgenoot Van der Wal op een avond van de gemeente Ede over de wolf. ,,Het zal één roedel blijven, jonge wolven zullen dan ergens anders heen vertrekken.” De avond heeft ervoor gezorgd dat ze meer respect heeft voor de wolf. ,,Maar ik vind wel dat er beheer moet komen. Ik ben niet tegen de wolf, maar ik ben ook niet vóór de wolf. De wolf op de Veluwe is mooi. Maar hij moet daar wel blijven.”

Voorlopig lijkt de wolf zich aan dat verzoek niet te houden. En dus bezint Van der Wal zich op maatregelen om haar hek meer wolfwerend te maken. ,,Ik vind het niet mooi, al die hekken, maar we zullen het hekwerk de komende jaar nog verder aanpassen, we kunnen niet anders.”

En wat zegt de ''wolven expert?''
Vakantie afblazen vanwege de wolf? Absoluut niet nodig!

Ecoloog en wolvendeskundige Erwin van Maanen is heel stellig als hem gevraagd wordt of vakantiegangers hun geboekte vakantie op de Veluwe af moeten blazen vanwege de wolf. ,,Dat hoef je absoluut niet te doen. De wolf is normaal gesproken heel schuw en ze zijn heel erg bang voor mensen”, zegt de man die zelf meerdere ontmoetingen heeft gehad met ook groepen wolven. ,,De kans dat een wolf iemand kwaad zal doen is heel klein. Wereldwijd zijn er veel meer ongelukken met honden dan met wolven. De reputatie van de wolf is groter dan die werkelijk is.”

Dat een wolf een keer in de avonduren op een erf rondloopt op de Veluwe is ook niet meteen een bedreiging, benadrukt de ecoloog. ,,Het voelt misschien als een bedreiging als een wolf dichtbij is, maar dat is niet per se zo”, vertelt Van Maanen. ,,Zeker jonge wolven zijn nieuwsgierig. Het zijn sociale dieren. Uiteindelijk is het natuurlijk wel belangrijk dat het dier op afstand wordt gehouden. Het is en blijft een groot roofdier.”

Dat er angst voor de wolf is vanwege de vele aanvallen op schapen, pony's en andere dieren, snapt Van Maanen volledig ,,Dat is de grootste angst voor veel mensen.” De wolf vraagt volgens Van Maanen om ‘ecologische draagkracht’ op de Veluwe. Met meer aanbod van wilde hoefdieren.

In de winter zijn wolven bovendien eerder geneigd om landbouwhuisdieren aan te vallen, omdat wilde hoefdieren dan lastiger zijn te bemachtigen, ziet Van Maanen. Hij hoopt dat dierhouders hun vee beschermen. ,,De realiteit is dat niet elke wolf zich door hekken laat afschrikken, maar het is altijd beter je vee wél te beschermen.”

En als je midden in het bos een wolf tegenkomt. Wat doe je dan? ,,Niet wegrennen”, zegt Van Maanen. ,,Praat tegen de wolf. Bewonder hem. Geniet van het moment. En als die wolf toch op je afloopt. -ik heb het meegemaakt- maak dan een schrikachtig gebaar of ga schreeuwen. Dan is de wolf wel verdwenen.”

https://www.gelderlander.nl/ede/toerist ... Gh7nbd_NzV

Onali

Berichten: 18468
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 12:29

Daar zat ik gister ook over na te denken onderweg naar stal.

In onze bossen: wandeltochten, meerdere MTBwedstrijden, hardloop/ trailwedstrijden, de wielerrondes, de solar en electrische scooteruitjes, oldtimerritten, motortoertochten, jaarlijkse trekkeroptocht.
Plus dan 3 volle campings in de directe nabijheid van mijn stal en er zitten er veel meer binnen een straal van 5 km.

Het is aardig vol in en rondom het bos.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:46

Ik heb met stijgende verbazing het artikel weer zitten lezen en zit nu hoofdschuddend achter mijn pc...
Citaat:
Wolvendeskundigen wijzen er juist op dat de kans dat een wolf een mensen aanvalt nihilis.

De 'bal' ligt nu dus bij de wolf... 8-)

Captain

Berichten: 21395
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:53

Het is geen kwestie van of, maar van wanneer.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:36

Captain schreef:
Het is geen kwestie van of, maar van wanneer.

Precies. En een aantal bladzijden geleden vroeg ik "hoe zit het met de toeristische ondernemers?" Nou, die gaan er dus ook de dupe van worden. Daaaaag omzet.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:49

Misschien dat het aantal mensen wat juist komt vanwege de wolf evenredig is aan het aantal mensen wat er juist voor wegblijft.
Die balans zal pas omslaan als ze het aantal vermiste toeristen gaan optellen...

Lanoca
Berichten: 389
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:55

Ik dacht al , wat zijn die wolven rustig. Ik was ontstipt. Ik zit ook vol verbazing te lezen over die schuwe wolven. Verschrikkelijk dat die Pre verwond is, en ik begrijp de toeristische sector ook wel. Niet meer zorgenloos de kinderen in een groep hun gang laten gaan, maar vooral onder toezicht spelen. En allemaal vanwege de niet zo schuwe wolven.
Ik hoop dat het bij verwondingen blijft, vermiste toeristen vind ik wel erg luguber. Beter als ze zelf kunnen vertellen dat ze zijn aangevallen.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:11

tienus63 schreef:
Opmars van de wolf maakt niet alleen dierhouders nerveus.
Artikel in de Gelderlander.

Citaat:
22 april 2024/Nederland

'Toeristen komen niet meer naar de Veluwe vanwege de wolf'

*knip om quote overzichtelijk te houden*

https://www.gelderlander.nl/ede/toerist ... Gh7nbd_NzV


Mijn eerste reactie hierop is dat de stadse toeristen vinden dat de wolf zijn gang moet kunnen gaan. Ze hebben er tenslotte geen last van. Maar ze vinden het eng genoeg om weg te blijven.
Kortom: dubbele overlast voor die gebieden. Dieren die aangevallen worden en inkomsten die ze mislopen omdat de toeristen die voor de wolf stemmen wegblijven.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:26

DubbelFun schreef:
Misschien dat het aantal mensen wat juist komt vanwege de wolf evenredig is aan het aantal mensen wat er juist voor wegblijft.
Die balans zal pas omslaan als ze het aantal vermiste toeristen gaan optellen...

Nee hoor, honden- en paarden mensen, gezinnen die blijven weg. Een enkele geitenwollensok komt er voor terug, maar ik geloof nooit dat dat de boel kan compenseren.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:33

Fitzroy schreef:
Nou, ik heb wel eens een brutale vos meegemaakt die stond in het midden van de bak te kijken terwijl ik aan het rijden was. ‘s Avonds in het baklicht. Dan sta je ook raar te kijken. En hij ging niet weg.


Hier loopt een vos rond die altijd bij particulieren in de tuin geleefd heeft (hadden ze gekocht en opgefokt) maar in december bij jaarwisseling in paniek eruit gekomen. Ze krijgen hem niet meer te pakken maar 100% wild ook niet natuurlijk. Kom hem nu af en toe tegen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:42

Citaat:
In de winter zijn wolven bovendien eerder geneigd om landbouwhuisdieren aan te vallen, omdat wilde hoefdieren dan lastiger zijn te bemachtigen, ziet Van Maanen. Hij hoopt dat dierhouders hun vee beschermen. ,,De realiteit is dat niet elke wolf zich door hekken laat afschrikken, maar het is altijd beter je vee wél te beschermen.”


Dit hebben ze dus in hun uitspraken veranderd. Ze geven nu ook toe dat wolfwerend hwkwerk onvoldoende werkt.

Wat wordt de volgende leugen die door de wolf weerlegd wordt?

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:08

Er zijn tussen de 120.000 en 140.000 vossen in Nederland. Dus het is wel aannemelijk dat er af en toe eens 1 gezien wordt.
Maar er zijn misschien 120-140 wolven en die worden dagelijks overal gezien..
Ik vind dat wel een significant verschil.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:44

Ik denk juist dat ze in de zomer nog veel meer landbouwhuisdieren gaan pakken, en er meer confrontaties gaan komen. De nachten worden korter waarin de wolf jaagt en mensen blijven langer buiten.