Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:21

Wintu schreef:
pillow schreef:
Wat al vaker is gezegd. Tijdens de vakantie waren er rond DFW weinig aanvallen. Sinds een paar weken is het weer iedere dag raak. Er zijn sterke aanwijzingen dat ze in het vakantie seizoen gevoerd worden om ze rustig te houden. Er zijn hier campings midden in het bos en vlakbij het hol en niemand heeft een wolf gezien. Toch wel bijzonder en verdacht.

Of ze overleven op reeën en houden zich meer schuil, omdat er teveel mensen in het gebied lopen.

Nou die mensen lopen juist in de bossen en dus zijn de reeën daar niet. En snachts hebben die wolven geen last van de toeristen en kunnen ze prima op pad. En als ze 2 maanden met hun negenen op enkele reeën hebben moeten leven zouden ze toch veel meer naar buiten zijn gegaan. Ik geloof niet dat ze zich schuil gehouden hebben dat doen ze nu ook niet. Ze zijn niet zo schuw.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:22


tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:35

Of daar waren nog geen wolven….
Een paard is aangevallen. Geen pony.

Wintu

Berichten: 3013
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:50

pillow schreef:
Wintu schreef:

Of ze overleven op reeën en houden zich meer schuil, omdat er teveel mensen in het gebied lopen.

Nou die mensen lopen juist in de bossen en dus zijn de reeën daar niet. En snachts hebben die wolven geen last van de toeristen en kunnen ze prima op pad. En als ze 2 maanden met hun negenen op enkele reeën hebben moeten leven zouden ze toch veel meer naar buiten zijn gegaan. Ik geloof niet dat ze zich schuil gehouden hebben dat doen ze nu ook niet. Ze zijn niet zo schuw.


Er is anders nog genoeg gepakt in de zomer. Misschien jagen ze nu meer omdat de jongen groter worden en steeds meer voer verlangen en misschien ook al meegaan, ook gaan we richting herfst en winter, dus zullen ze proberen meer energie binnen te krijgen. Vindt dat een plausibeler verklaring dan dat wolven bijgevoerd worden om ze koest te houden.

Reeën zaten idd vooral in het mais, misschien daarom de wolven ook wel, kan ook nog.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18147
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 04:54

Mod meldt zich, met bloem Y;( , :9k èn Y)(^) voor de liefhebber.
:j , ik had het beter kunnen afhandelen.
Excuses

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:41

Wintu schreef:
pillow schreef:
Wat al vaker is gezegd. Tijdens de vakantie waren er rond DFW weinig aanvallen. Sinds een paar weken is het weer iedere dag raak. Er zijn sterke aanwijzingen dat ze in het vakantie seizoen gevoerd worden om ze rustig te houden. Er zijn hier campings midden in het bos en vlakbij het hol en niemand heeft een wolf gezien. Toch wel bijzonder en verdacht.

Of ze overleven op reeën en houden zich meer schuil, omdat er teveel mensen in het gebied lopen.

In deze periode is er natuurlijk wel veel jong spul, makkelijker te vangen. Toch blijft het uitzonderlijk. Vakanties zijn afgelopen en het is gedaan met de ‘rust’.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34680
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:53

Overdag zijn er echt wel dieren in het bos, ook reeën. Houden zich schuil in de dekking. Het zou je verbazen hoe goed wild zich kan verstoppen. Pas nog midden op de dag op een bospad langs een drukke camping, mijn hond ( aangelijnd! ) neus in de lucht, heeft iets opgevangen. Duikt met haar kop de bosjes in. Ik hoor iets lopen, een ree zie ik even later als de begroeiing minder dicht is. Ik heb me al wel vaker verbaasd over hoe dicht bij bebouwing, camping, snelwegen wild zit. Rij maar eens over de A50 bij Deelen, lopen vaak herten langs het hek.

Dat nu de jongen meer gaan jagen vind ik wel een goede verklaring. Bijvoeren geloof ik niet in. Op de Veluwe hebben ze het ook over bijvoeren maar valwild werd al voor de wolf op bepaalde vaste plekken neergelegd dat weten die dieren snel genoeg. Beter teruggeven aan de natuur dan met bijvoorbeeld de Rendac mee.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:08

Dat weet ik zo net nog niet! Aangezien je. Verplicht bent dode dieren aan de weg te leggen onder een zeiltje zal dat over aantal jaren wel problemen gaan geven vermoed ik zo

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:11

SusanH schreef:
Dat nu de jongen meer gaan jagen vind ik wel een goede verklaring. Bijvoeren geloof ik niet in. Op de Veluwe hebben ze het ook over bijvoeren maar valwild werd al voor de wolf op bepaalde vaste plekken neergelegd dat weten die dieren snel genoeg. Beter teruggeven aan de natuur dan met bijvoorbeeld de Rendac mee.

Nou nee, want het resultaat blijft dat wolven mensen (gaan) associëren met voedsel

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:20

We hebben allemaal weleens filmpjes gezien van wolven die langs de weg of op een weiland lopen en afwachtend naar een auto of trekker kijken.
Dan krijg ik in ieder geval de indruk dat die wolven een positieve associatie met auto’s en trekkers hebben.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:26


Wintu

Berichten: 3013
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:28

tienus63 schreef:
We hebben allemaal weleens filmpjes gezien van wolven die langs de weg of op een weiland lopen en afwachtend naar een auto of trekker kijken.
Dan krijg ik in ieder geval de indruk dat die wolven een positieve associatie met auto’s en trekkers hebben.


Hoezo zie je dat als een positieve associatie?

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:46

Alsof de wolven verwachten dat ze te vreten krijgen.
Dus een positieve associatie vanuit de wolf gezien.
Ze tonen geen angst of ontwijkend gedrag naar auto’s en trekkers.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:02


Sanet

Berichten: 7971
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:07


Wintu

Berichten: 3013
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:19

tienus63 schreef:
Alsof de wolven verwachten dat ze te vreten krijgen.
Dus een positieve associatie vanuit de wolf gezien.
Ze tonen geen angst of ontwijkend gedrag naar auto’s en trekkers.


Dat associatie is jouw mening, maar hoeft helemaal niet zo te zijn vanzelf.

Mijn honden kijken ook afwachtend naar trekkers, vreemde auto's, die zijn alert.

Dat ze niet angstig op voertuigen reageren, hoeft niet te betekenen dat ze er dan maar gelijk een positieve associatie er mee hebben. Dat zouden ze dan enkel hebben met de voertuigen die ze kennen, zoals mijn honden bij geen enkele hond reageren thuis, behalve als mijn man thuis komt met de auto, dan weet ik dat ie er aan komt al voor ik uberhaupt een auto de straat in zie draaien. Ze reageren niet op elke auto en dat lijkt me met wolven niet anders.

Ik denk dat het eerder alertheid is.

Wintu

Berichten: 3013
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:20

Sanet schreef:
@pillow: Dat zeg je wel, daar zijn geen wolven, maar in maart 2022 was er een zichtmelding net iets zuidelijk van Ee: https://www.rtvnof.nl/wolf-gespot-in-de ... wGGt6q2Fko

En januari dit jaar in Kommerzijl, onder Lauwersmeer ook een zichtmelding:
https://fb.watch/m-Ru0CyJwS/

Edit: Al is het bijzonder te noemen dat als een wolf daar dan een aanval doet, dat het eerste dier wat hij pakt een paard is?


Het lauwersmeergebied is een enorm natuurterrein, dus dat snap ik dan weer wel.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:22

@wintu;

Dat schreef ik ook: “dan krijg ik in ieder geval de indruk….met auto’s en trekkers hebben.”

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:54

pillow schreef:
Wat al vaker is gezegd. Tijdens de vakantie waren er rond DFW weinig aanvallen. Sinds een paar weken is het weer iedere dag raak. Er zijn sterke aanwijzingen dat ze in het vakantie seizoen gevoerd worden om ze rustig te houden. Er zijn hier campings midden in het bos en vlakbij het hol en niemand heeft een wolf gezien. Toch wel bijzonder en verdacht.


Welke zijn die sterke aanwijzingen?

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:58

topic gevonden....

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:05

Volg ook graag.
Wij zitten ver van wolven, maar deze vakantie was er plots eentje vlakbij gespot, deze bleek (gelukkig voor ons, minder gelukkig voor waar hij heen ging) gelukkig op doortocht en werd steeds verder richting Nederland gespot(wij wonen bij de Franse grens, hij kwam uit Frankrijk)

Vroeg of laat zullen ze toch moeten ingrijpen, de populatie groeit veel en veel te snel

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:06

@el camino, jij houdt de meldingen ook wel in de gaten nu het er sterk op lijkt dat regio Driebergen ook al jachtgebied van de wolf is geworden.
Heb je je aangemeld voor wolf alert app?

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:10

hi, nope, ik heb eigenlijk meer contact met Annemieke van Straaten die heel erg ervoor aan het strijden is om die k*twolf weg te krijgen..... maar heb al wat gehoord over regio Austerlitz een keer, zal eens kijken....

Hier op de Larense Heide loopt er inmiddels wel eentje.
Vraag meaf of dat dezelfde is die ook in Eemnes gesginaleerd wad....
En die uit Eemnes is natuurlijk binnen een paar uur doorgelopen naar Driebergen via Baarn / Soest/ etc etc

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34680
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:15

Mist schreef:
Dat weet ik zo net nog niet! Aangezien je. Verplicht bent dode dieren aan de weg te leggen onder een zeiltje zal dat over aantal jaren wel problemen gaan geven vermoed ik zo


Maar dat gaat om vee. Daar gelden andere regels voor dan aangereden wild.

Wat zou dan de oplossing zijn voor valwild? Andere dieren profiteren hier ook van. Denk bijvoorbeeld aan raven, ook een beschermde soort. Als wolven er van eten pakken ze die dag iig geen schaap.

Wbt voertuigen, ik heb een filmpje gezien van gedrag van wolven bij.een drukke weg. Ze hebben echt wel lerend vermogen hierin om te leren wanneer je veilig kan oversteken. Ze laten een wolf posten bij de weg om aan de rest door te geven wanneer het sein op groen staat. Degenen die voorbij rijden hebben daar geen weet van want ze laten zich niet zien.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:17

SusanH schreef:
Wat zou dan de oplossing zijn voor valwild? Andere dieren profiteren hier ook van. Denk bijvoorbeeld aan raven, ook een beschermde soort. Als wolven er van eten pakken ze die dag iig geen schaap.

Geen idee. Het is van oudsher altijd zo gedaan, maar met wolven in het spel wordt het effect wat anders dan voorheen. Daar zal men dan nog over na moeten denken.