parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:10

Oh bah Rien, wat verschrikkelijk...
En ja ff mobieltje was er niet. Echt verdrietig zo.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:12

Het verhaal is nog vreselijker. Zus 1 was 18 en kreeg over de telefoon te horen dat papa overleden was. Zus 2 was in Friesland aan het rondtrekken met vrienden, we hebben er -met hulp van de politie- de hele dag over gedaan om haar te vinden. Toen moest ze nog opgehaald worden. Nou, zus 3, dat verhaal staat hierboven. Ik ben de jongste, was toen 10 en heb mijn vader gevonden.
Pony's werden mijn vluchthaven, mijn houvast, mijn troost.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:15

Wat verschrikkelijk naar, rien. Ja zo ging dat vroeger.

Ik heb toch nog 2 foto’s gevonden uit mijn wedstrijdtijd.

1e was een indoorwedstrijd waar ik onder de man naartoe ging bij manege Bergse Bos.

Afbeelding

2e bij de Provinciale Kampioenschappen op jawel, de Merwelanden, bij bestgaande rijpony.


Afbeelding

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:17

Ach Rien, wat een triest verhaal. Ik krijg er kippenvel van. Mijn man verongelukte toen mijn kinderen 8 en 10 waren ... en hoe ouder ik word, hoe meer ik me afvraag of ik er toen wel genoeg voor hen was.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:18

Zo jong weduwe, wat een verdriet. Als je je dat afvraagt Monique, ben je er genoeg voor ze geweest. Ik merk steeds meer en meer dat, degenen die twijfelen het juist goed doen, of goed gedaan hebben. De alles wetende, van zichzelf overtuigden dan weer niet.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:20

rien10 schreef:
Het verhaal is nog vreselijker. Zus 1 was 18 en kreeg over de telefoon te horen dat papa overleden was. Zus 2 was in Friesland aan het rondtrekken met vrienden, we hebben er -met hulp van de politie- de hele dag over gedaan om haar te vinden. Toen moest ze nog opgehaald worden. Nou, zus 3, dat verhaal staat hierboven. Ik ben de jongste, was toen 10 en heb mijn vader gevonden.
Pony's werden mijn vluchthaven, mijn houvast, mijn troost.


Wat een verdrietige geschiedenis, Rien. Jullie waren veel te jong om je vader te verliezen :knuffel:

Dat weet ik uit ervaring. Maar dat was een heel ander verhaal :)

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:21

rien10 schreef:
Zo jong weduwe, wat een verdriet. Als je je dat afvraagt Monique, ben je er genoeg voor ze geweest. Ik merk steeds meer en meer dat, degenen die twijfelen het juist goed doen, of goed gedaan hebben. De alles wetende, van zichzelf overtuigden dan weer niet.


Zo waar! Zelfreflectie vind ik dan ook een hele positieve eigenschap.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:22

Nu weer hip, die pastelkleurtjes, Fitzroy :D

Rocamor

Berichten: 10950
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:25

Edit: Rien en Monique wat een verdrietige berichten zeg!

Ik denk ook met weemoed terug aan die periode, hoewel ik enkel parade heb gereden op de Gelderse voor paarden (eind jaren 90 vorige eeuw), met een vierjarige tuiger voorop in de parade met het vaandel in de hand.

Maar er was hier onlangs in de buurt een WE-wedstrijd. Zou ik om half 11 moeten dressuren, tegen half 4 de hindernissen en rond 1900 uur prijsuitreiking. Ik had een andere reden dat ik niet mee kon doen, maar ik vond die dag wel te lang. Die energie heb ik niet meer.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:41

Boras schreef:
Nu weer hip, die pastelkleurtjes, Fitzroy :D


Het was meer aquablauw, de foto’s vertekenen wat.

Maar idd, dubbele teugel, te korte rubberen rijlaarzen, bruin zadel, wit tape om de vlechtjes, lage neusriem, velours cap die los op je hoofd stond. Zo typisch jaren ‘80.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:41

juval schreef:
oh ja, geweldige tijd gehad.. alleen het uuuuuren lang wachten op de parade, als je om 9 uur s ochtends had gereden, de hele dag op het concoursterrein rondhangen tot om 4 uur (wat altijd uitliep) een keer op te mogen zadelen voor de parade. Je kon ook gewoon niet eerder weg want we gingen met de hele vereniging op de vrachtwagen, iedereen hielp elkaar en las elkaar voor. Ik mocht een paar keer vaandeldrager zijn, maar wat krijg je daar lamme armen van zeg.. niet mijn ding.
En als je dan prijs had op zijn hardst de ereronden crossen... prachtig.

NU overromantiseer ik het natuurlijk, want het was niet altijd geweldig hihi, te warm, of heel harde regen heb ik ook wel meegemaakt.

Ik reed voor Midland, het Agterbergconcours op de voordorpsedijk was mijn favoriet.


Oh ja Concours Agterberg!
Was dit op hetzelfde terrein als de Utrechtse provinciale kampioenschappen?

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:44

rien10 schreef:
Zo jong weduwe, wat een verdriet. Als je je dat afvraagt Monique, ben je er genoeg voor ze geweest. Ik merk steeds meer en meer dat, degenen die twijfelen het juist goed doen, of goed gedaan hebben. De alles wetende, van zichzelf overtuigden dan weer niet.


Dank je! Volledig off topic, maar mijn zoon gaat trouwen en ik ben (na alweer 23 jaar in een nieuwe relatie) ontzettend met zijn vader bezig. Dromen, verdrietig, hij lijkt zo op hem.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:45

Rocamor schreef:
Ik denk ook met weemoed terug aan die periode, hoewel ik enkel parade heb gereden op de Gelderse voor paarden (eind jaren 90 vorige eeuw), met een vierjarige tuiger voorop in de parade met het vaandel in de hand.


Wat stoer! Wij hebben jaren tuigers gehad!

juval

Berichten: 13258
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:19

Suzanne F. schreef:
juval schreef:
oh ja, geweldige tijd gehad.. alleen het uuuuuren lang wachten op de parade, als je om 9 uur s ochtends had gereden, de hele dag op het concoursterrein rondhangen tot om 4 uur (wat altijd uitliep) een keer op te mogen zadelen voor de parade. Je kon ook gewoon niet eerder weg want we gingen met de hele vereniging op de vrachtwagen, iedereen hielp elkaar en las elkaar voor. Ik mocht een paar keer vaandeldrager zijn, maar wat krijg je daar lamme armen van zeg.. niet mijn ding.
En als je dan prijs had op zijn hardst de ereronden crossen... prachtig.

NU overromantiseer ik het natuurlijk, want het was niet altijd geweldig hihi, te warm, of heel harde regen heb ik ook wel meegemaakt.

Ik reed voor Midland, het Agterbergconcours op de voordorpsedijk was mijn favoriet.


Oh ja Concours Agterberg!
Was dit op hetzelfde terrein als de Utrechtse provinciale kampioenschappen?


ja klopt! Dat was voor mij om de hoek, dus ik ging altijd te paard/pony daar naar toe.

We zijn zelfs met het achttal nog op de Levade in Apeldoorn geweest, dat was ook een hele beleving :)

Charmaine
Berichten: 1417
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:43

Wat een verdrietig verhaal Rien.... :(:)

Wat mij ook bijgebleven is, is dat je eigenlijk altijd wel de standaard wedstrijdagenda had. Concours Agterberg, uiteraard maar ook Hoogland of Hagestein...

Ik realiseerde me laatst hoe lang ik al 'meedraai' toen ik de KNHS-nummers van andere deelnemers vergeleek met de mijne :+ Die kan ik zien ivm mijn taken als wedstrijdsecretaris.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:48

MoniqueT schreef:
rien10 schreef:
Zo jong weduwe, wat een verdriet. Als je je dat afvraagt Monique, ben je er genoeg voor ze geweest. Ik merk steeds meer en meer dat, degenen die twijfelen het juist goed doen, of goed gedaan hebben. De alles wetende, van zichzelf overtuigden dan weer niet.


Dank je! Volledig off topic, maar mijn zoon gaat trouwen en ik ben (na alweer 23 jaar in een nieuwe relatie) ontzettend met zijn vader bezig. Dromen, verdrietig, hij lijkt zo op hem.

En straks kan je er weer van genieten, genieten van het bijzondere dat je kind gaat trouwen, dat het leven doorgaat en dat de vader van jouw kinderen doorleeft in jouw kinderen. . Even, ergens op de dag, een rustmomentje pakken, kaarsje aansteken voor de vader van je kind en hef het glas op hem.

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:49

kan ze nu niet draaien, maar wat proefjes uit de oude doos :-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BelgenGek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:54

Lielle schreef:
kan ze nu niet draaien, maar wat proefjes uit de oude doos :-)
[ [url=m/PWbYwI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bLumqt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CpXHdh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Zd3AzA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VFk41Z.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FCsaoE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xcXpPl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat gaaf, dat boekje heb ik ook nog !

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:54

Wat een verdrietige verhalen komen er langs. Dat vergeet je idd nooit meer.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:05

Oja dat boekje! en die Aigle rijlaarzen ja..was het al helemaal vergeten dat het zo heette.

Verdrietige verhalen komen er voorbij inderdaad.

Eigenlijk vroeger zonder mobieltje was er eigenlijk sowieso veel meer risico met alles. Ook bosritten alleen zonder mobieltje...achteraf best link.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:12

Die ringband…. Was een keer op concours op Urk. AX binnenkomen…. oliebol… wat oliebol. Alle bladzijden zijn weg :D jury slap van het lachen. Pony naast mijn vader ging onderuit. Er werd geruild. Mijn vader hun boekje, zij de pony die mijn vader had gevangen.

quote="Elisa2"]Eigenlijk vroeger zonder mobieltje was er eigenlijk sowieso veel meer risico met alles. Ook bosritten alleen zonder mobieltje...achteraf best link.[/quote]

Denk dat er eerder wel veel meer paardenverstand was, dat er daarom verhoudingsgewijs minder fout ging.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:20

Zou het..? voor mijn gevoel lag het niveau lager..heb dan ook wel wat ongelukken meegemaakt. Het was wel minder druk op de wegen..wij reden overal ohz heen.

Afbeelding

Ik heb ook nog een stoffige foto gevonden haha, in de binnenbak..mijn allereerste wedstrijd.
Viel me wel op dat er vroeger veel schimmelpony's liepen.

Lithya, dat is mooi balen als alle bladzijden weg zijn haha..zie het voor me. :D

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:25

Oh Rien en Monique, wat verdrietig voor beide.
helaas ken ik het ook, ik was 9. mijn moeder was er niet, maar die heeft zich dat ook nooit afgevraagd. Dus denk dat jij het wel anders dan hebt gedaan, alleen doordat al in gedachte.

esje01

Berichten: 4902
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:26

De kleinere ring voor de A/B ponies vond ik ook echt top in die tijd.

Verdrietige verhalen, wat een impact zal dat zijn geweest en zijn.
:knuffel:

Colaaa

Berichten: 4122
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Zorgvlied.

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:34

Wat een leuk topic!

Mijn moeder reed in de jaren 80 ook fanatiek dressuur en springen.
Zowel bij de paarden en pony's
Toby Suiveer uit Tynaarlo misschien dat er 'oudere bokkers' zijn die ook uit die omgeving komen?
Als ik eens tijd heb zal ik es proberen wat foto's te uploaden uit haar paardentijd.