Betrouwbare verkoper

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suus_stobbe
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-05-23

Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 18:40

Ik heb niet langgeleden een enorm mooie KWPN palomino gevonden, die enorm veel talent heeft. Het probleem is dat ik hem moet laten importeren en zijn verkoper heeft geen fokkers stal en amper informatie over hunzelf. Wel stuurden ze me enorm veel videos over hoe het paard omgaat met dagelijkse opdrachten (opzadelen hoeven krabben trailer rijden enzvt.) en sturen ze me vaak videos van hem die die dag (of gisteren) zijn gemaakt. Hij ziet er enorm gezond uit en kijkt blij uit zijn ogen en goed op gewicht. Hij is gekeurd en heeft foto’s alleen ik wil hem zelf natuurlijk ook nog laten keuren door een andere arts. Ik twijfel of dit veilig is of niet. Wat denken jullie hierover?

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:44

Niet doen. Wie zegt dat ze het paard überhaupt in bezit hebben. Talloze gevallen van mensen die ofwel geen ofwel een totaal ander (veelal kleiner en in mindere conditie) paard geleverd kregen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:45

Eerlijk?

Ik vertrouw het niet.
Enkel al omdat ze weinig info. over hunzelf geven.
En jou een spam aan videos sturen van het dier.

Ze willen wel heel graag ervanaf!

Ik zou hier heel voorzichtig mee zijn.

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:48


Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:50

Je hebt geen mogelijkheid om er naartoe te gaan?
Zijn ze te vinden op social media of heb je al eens een foto door google laten zoeken?

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:51

Heb je de advertentie? Als je bereid bent het te delen kan ik wel even met je meekijken of het een beetje betrouwbaar is?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:52

Ik heb al meerdere keren paarden gekocht en verkocht vanaf de video, gebeurt heel erg veel internationaal.

Als je het niet vertrouwd, heb je geen enkele mogelijkheid eerst die kant op te reizen? Ook wil ik wel met je meekijken naar de advertentie.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:09


Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:09

Ik zou ook die kant op gaan. Als het echt is wat je zoekt waarom niet.

In het ergste geval is het geen betrouwbaar adres, maar dan ben je in elk geval niet op afstand het schip in gegaan.

Suus_stobbe
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 19:15


Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:16

Ik heb je terug gepb't.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:25

Eef_Bam schreef:
Kijk eens dit programma:
https://www.rtl.nl/programma/5269635/zeeman-confronteert?videoId=b891ae69-e17a-4ffd-ab58-a6ba97feb96d

Op dit soort manieren kan je opgelicht worden als je een paard op afstand koopt. Is hte nou een fokker met een reputatie waar je emer over kan vinden is het een ander verhaal. Maar particulieren waar je weinig over kan vinden zou ik echt mee oppassen.


Dit idd. Mijn alarmbellen zijn aan op je omschrijving.

150 schofthoogte is vrij klein, hij springt 100 lees ik.

Suus_stobbe
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 19:28

Esther schreef:
Je hebt geen mogelijkheid om er naartoe te gaan?
Zijn ze te vinden op social media of heb je al eens een foto door google laten zoeken?



hij is helemaal in litouwen, jammergenoeg iets te ver voor mij.

Suus_stobbe
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 19:30

Change3x schreef:
Ik heb al meerdere keren paarden gekocht en verkocht vanaf de video, gebeurt heel erg veel internationaal.

Als je het niet vertrouwd, heb je geen enkele mogelijkheid eerst die kant op te reizen? Ook wil ik wel met je meekijken naar de advertentie.


https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... o-gelding/

Dit is m, hij staat niet meer in Duitsland nu in Litouwen.

Suus_stobbe
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 19:31

Evamarie schreef:
Eef_Bam schreef:
Kijk eens dit programma:
https://www.rtl.nl/programma/5269635/zeeman-confronteert?videoId=b891ae69-e17a-4ffd-ab58-a6ba97feb96d

Op dit soort manieren kan je opgelicht worden als je een paard op afstand koopt. Is hte nou een fokker met een reputatie waar je emer over kan vinden is het een ander verhaal. Maar particulieren waar je weinig over kan vinden zou ik echt mee oppassen.


Dit idd. Mijn alarmbellen zijn aan op je omschrijving.

150 schofthoogte is vrij klein, hij springt 100 lees ik.



Hij is 1,60 en springt idd 100, maar hier had ik ook videos van gezien en dat zag er wel prima uit.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:35

Lokale DA heen sturen voor keuring en op laten nemen op video door DA?

Ik heb ook wel paarden ongezien verkocht, en ben ook niet bepaald een grote fokker. Als het kan zou ik er wel zelf heen gaan, he weet nu immers ook niet of je er wel een klik mee hebt?
Je kan ook net doen alsof je er heen gaat en kijken hoe ze reageren?

Anoniem

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:56

Bedenk dat zo'n reis ook erg heftig is voor een paard.

Op ehorses staat dit erover:

RasKWPN
TypeWarm bloed
GeslachtRuin
Leeftijd6 jaar
Schofthoogte15.2 u

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:15

Suus_stobbe schreef:
Ik heb niet langgeleden een enorm mooie KWPN palomino gevonden, die enorm veel talent heeft. Het probleem is dat ik hem moet laten importeren en zijn verkoper heeft geen fokkers stal en amper informatie over hunzelf. Wel stuurden ze me enorm veel videos over hoe het paard omgaat met dagelijkse opdrachten (opzadelen hoeven krabben trailer rijden enzvt.) en sturen ze me vaak videos van hem die die dag (of gisteren) zijn gemaakt. Hij ziet er enorm gezond uit en kijkt blij uit zijn ogen en goed op gewicht. Hij is gekeurd en heeft foto’s alleen ik wil hem zelf natuurlijk ook nog laten keuren door een andere arts. Ik twijfel of dit veilig is of niet. Wat denken jullie hierover?


Heb je het keuringsrapport gezien?

Het is een leuk dier en ik snap dat je er op valt.

Zonder kijken kopen is en blijft een risico. Wat ik zou doen als je het perse wilt is een betrouwbare DA inschakelen die goed Engels spreekt en hem opnieuw laten keuren, bloed afnemen en vragen of ze de keuring filmen.

Of het veilig is, nee zoiets blijft een risico. Het is aan jou of je bereid bent zo,n risico te nemen.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:19

En vraag je af waarom ze hem daar niet verkocht krijgen als het zo'n fijn dier is...zulke paarden zijn daar niet dik gezaaid, normaal is eerder dat ze die kant op gaan, dan dat ze van daaruit in Nederland kopers moeten gaan zoeken...

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:20

Ja het zou mij ook niet verbazen als er iets mee is. Hetzij röntgenologisch, hetzij gedrag.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:22

0000 schreef:
En vraag je af waarom ze hem daar niet verkocht krijgen als het zo'n fijn dier is...zulke paarden zijn daar niet dik gezaaid, normaal is eerder dat ze die kant op gaan, dan dat ze van daaruit in Nederland kopers moeten gaan zoeken...

Dit...

Daarom zei ik ook al. Vanaf maart te koop.

Ook in Duitsland echt wel markt voor.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:25

Daar is altijd iets mis mee. Of met het paard, of de verkoper deugt niet.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:31

Ik heb ook een paard uit Duitsland gekocht, ik ben bijna naar Berlijn gereden. Fijne verkoper. Hij heeft er n weer 1 te koop, staat ook al iets langer te koop, maar de markt voor Shagya's is niet zo groot en niet iedereen is zo gek als ik om 1200 km enkele reis te rijden. (en dat heb ik 4 keer gedaan voor ik een fijn paard vond)

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:42

Elisa2 schreef:
Heb je het keuringsrapport gezien?

Het is een leuk dier en ik snap dat je er op valt.

Zonder kijken kopen is en blijft een risico. Wat ik zou doen als je het perse wilt is een betrouwbare DA inschakelen die goed Engels spreekt en hem opnieuw laten keuren, bloed afnemen en vragen of ze de keuring filmen.

Of het veilig is, nee zoiets blijft een risico. Het is aan jou of je bereid bent zo,n risico te nemen.


Dit is het enige wat je kan doen als je het paard echt graag wil. Zie je meteen hoe het dier eruit ziet. Paarden kopen en verkopen over de video is een veelvoorkomend iets, maar het is wel een risico die je neemt. Het lijkt binnen de amateurpaarden iets wat niet zoveel voorkomt, maar het is in de sport de normaalste zaak van de wereld.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:48

Zeker de normaalste zaak, maar dan is de verkoper wel bekend meestal, al dan niet via tussenpersoon, en dan gaat het ook niet over paarden uit Litouwen over het algemeen...