Paard verkopen tips gezocht.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Paard verkopen tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 11:16

Hoi,

Na lang wikken en wegen en twijfelen , toch besloten mijn paard te gaan verkopen.
Maar zijn er nog tips ? Ik dacht zelf gewoon aan marktplaats en sporthorses.

Zal ik haar ook op de foto`s laten zetten ? ze is al op de foto geweest ( nek,rug hals etc ) in 2018, dat was toen allemaal ok, is het dan noodzakelijk het nog een keer te doen ?

Hoe kijken kopers hier tegen aan ? Hoe lang heeft bij jullie de verkoop geduurd ? Nu ik eenmaal de knoop heb doorgehakt , wil ik het eigenlijk maar achter de rug hebben. Ik zie enorm op tegen allemaal bellende mensen, mensen die willen langskomen etc , ( hoort erbij snap ik )

Hoor graag ervaringen van andere mensen

Groetjes

Autumnn

Berichten: 8044
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard verkopen tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:31

Facebook misschien nog. Marktplaats en Sporthorses is wel waar ik op keek toen ik zocht.

Voor mij is vooraf gekeurd leuk en mooi meegenomen, maar ik laat toch sowieso zelf keuren :o

Lukasje
Berichten: 11298
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:39

2ehands.be is de belgische marktplaats. Het plaatsen is gratis, dus die zou ik ook zeker meenemen. Succes bij de verkoop !

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:40

Wat een moeilijke beslissing.

Afhankelijk van de prijsklasse zou ik wel van tevoren keuren. Dan weten jij en de toekomstige koper hoe het paard er op dat moment voor staat.

In de tijd dat wij een paard zochten werden er veel aangeboden die niet door de keuring kwamen en vooraf keuren had ons toen een hoop narigheid, tijd en geld kunnen besparen.
Natuurlijk zijn er verkopers die zeggen: een verkoopkeuring doe ik niet, want die is maar tijdelijk 'geldig' en de koper gaat toch altijd zelf laten keuren. Waar, maar toch pleit ik voor keuren voordat je te koop zet.

Wederom ligt het aan de prijsklasse, maar je kunt (dressuur-/ spring-) stallen die een brede klantenkring hebben inlichten wat je te koop hebt staan.
De plaatselijke rijvereniging wil ook wel eens via via een koper opleveren.

En inderdaad, de stroom aan geïnteresseerden is niet het leukste van verkopen, maar onontbeerlijk.
Wees duidelijk in je advertentie, zodat je zelf al je potentiële koper selecteert.

Toen wij een drachtige fokmerrie te koop hadden staan heb ik 74 (!) reacties gehad, telefoontjes, appjes, smsjes, emails, ik dacht dat ik gek werd. Maar dat leverde wel de juiste koper op.

Veel succes gewenst.

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:53

Ik vind het fijn om een duidelijke advertentie te zien, waarin zo veel mogelijk feiten zijn genoemd. Daarmee voorkom je al veel telefoontjes/mailtjes/appjes. Dus leeftijd, geslacht, stokmaat, kleur, afstamming, wedstrijdniveau, etc. Ook de (richt)prijs zou ik vermelden.
Alle gevoelszaken kun je natuurlijk vermelden, maar die zou ik beknopt en neutraal houden. Wat voor de ene persoon een nadeel is (bijvoorbeeld druk, heet, of juist lui), kan voor de andere persoon juist een pre zijn.
Verder duidelijke info over gezondheid en keuren en goede foto's en video's zijn wel aan te raden.
Hoe meer concrete info je geeft, hoe minder nutteloze berichtjes je moet beantwoorden.
Succes met de verkoop.

Schildpaddd
Berichten: 42
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Paard verkopen tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:01

Wij keuren zelf eerst de paarden, dan weet je als verkoper ook waar je aan toe bent!
dan is het aan de koper zelf te bepalen als zij willen overkeuren, maar dan voor eigen kosten, zowel afkeur als goedkeur.
tenslotte zijn foto's van 2018 niet meer geldig (wettelijk gezien)

om veel telefoontjes te besparen, richtprijs vermelden en alles omtrent het paard.

Wij hebben goede ervaringen met E-horses, sporthorses en facebook. voornamelijk via E-horses veel aanvragen/kijkers/kopers

als laatste, bij daadwerkelijke verkoop een contract opstellen. Kan veel ellende besparen (lees; zelf rechtzaak gehad, met voor ons, positieve afloop. Maar dit wil je absoluut voorkomen).

Alles 100% dichten kan nooit, maar alles wat voorkomen kan worden is mooi :)

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Paard verkopen tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 12:13

Bedankt voor de tips. E-Horses ken ik niet , maar zal daar dan ook gebruik van maken.
En even over een contract opstellen , is dat bij particuliere verkoop ook een geldig iets dan ?
Ik zal eens googelen op internet naar een voorbeeld daarvan.

Flubberboot

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:18

Toen wij vorig jaar bezig waren een van onze paarden te verkopen, hebben wij hem vooraf op de foto gezet en gekeurd. Dan weet je zelf als verkoper wat je kan verwachten. Scheelt enorm veel gedoe.

Contract zou ik niet te ingewikkeld maken. Ik geloof dat onderstaand al voldoet:
Op datum x is paard “naam” verkocht van X naar X voor X bedrag.
Wij hebben eens een contract gehad waar teveel in stond en we hebben daar toen enorm veel drama mee gehad

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:25

Wij hebben vorig jaar 2 paarden verkocht. Eentje in de prijscategorie +-5.000 en een boven de 10.000.

Ik heb hele eerlijke advertenties geschreven met karaktereigenschappen, niveau en waar de paarden wel of juist niet geschikt voor waren. Veel feiten, want gevoel is ondergeschikt. Daarbij uiteraard foto's en filmpjes. Maak die filmpjes want echt iedereen vraagt erom en dat is natuurlijk best logisch. Beide paarden zijn niet op de foto geweest voor ze de verkoop in gingen. Maar de koper mocht dat uiteraard wel doen voor de koop (eigen kosten).

De Draver stond op marktplaats en Bokt, de KWPN op sporthorses. Bewust over nagedacht ivm de doelgroep/prijs.

Binnen een uur had ik ongeveer 40 reacties voor de Draver. Voor de KWPN nog veel meer. Iedere dag bleef dat oplopen. Ze zijn overigens met een tussenpauze van ik denk een half jaar verkocht. Ik vond het best een klus om al die reacties te filteren. Aan de andere kant: door te filteren en te praten/bellen met mensen, zijn beide paarden aan de eerste (en enige) kijker verkocht. Beide kijkers zijn meermaals langs gekomen, dat wilden we zelf ook graag. De kwpn is gekeurd voor verkoop (door de koper dus). Mijn vriend heeft nog contact met de koper van de KWPN en zij is nog steeds dolgelukkig met het paard. De koper van de Draver heb ik bewust niet meer gesproken omdat ik het nog steeds heel zwaar heb met de verkoop. Loslaten is in deze voor mijn mentale gezondheid beter, hoe moeilijk ik dat ook vind.

Tussen het moment van online zetten en ophalen zat bij de Draver krap 1,5 week en bij de KWPN ik denk 4 weken maar dat kwam omdat de planning van ophalen/brengen wat lastiger was.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paard verkopen tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:52

Goede tips zijn al gegeven :j

Ik zou niet direct beginnen met meerdere sites, puur voor je eigen overzicht. Dan krijg je op zoveel platvormen berichten en belletjes dat je het misschien niet kan overzien. Als je begint met bijv. sporthorses of marktplaats is het makkelijker te behappen. Even afhankelijk wat voor type paard je wilt verkopen en wat je doelgroep dus is welke je het beste kan kiezen.

Schildpaddd
Berichten: 42
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:38

Stroller schreef:
Bedankt voor de tips. E-Horses ken ik niet , maar zal daar dan ook gebruik van maken.
En even over een contract opstellen , is dat bij particuliere verkoop ook een geldig iets dan ?
Ik zal eens googelen op internet naar een voorbeeld daarvan.



Zeker even verdiepen in het contract, juist particulier nodig. Als jij als particulier aan zakelijk verkoopt, is zakelijk in bijna alle gevallen verantwoordelijk.

als je in google zoekt, staan genoeg voorbeelden van koopcontracten. Wij hebben er 1 laten opstellen door hippisch advocaat (ook i.v.m. rechtszaak, zie eerder bericht)

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2427
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Paard verkopen tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:28

Ik zou het geen pluspunt vinden als paard al gekeurd is. Wat dat betreft vertrouw ik niemand dat de foto’s ook echt van dat paard zijn -O-

Ik vind het eerder verdacht, als je geen veel verkopende partij bent dat je al een gekeurd paard hebt staan, mijn argwaan heeft dan iets van, oké je hebt dit paard 2 maanden geleden gekocht. Hij was koek koek. Je hebt hem op de foto gezet waar wel of niet iets uit kwam en besluit hem te verkopen.

Ik geloof best dat er nog goede mensen op de wereld zijn maar mijn achterdocht met zo’n uitgave is veel te groot. Liever in een welbekende sport kliniek in de buurt van het paard waar je neutraal met z’n 2 en heen gaat, paard keurt en dan mag ie of in de trailer terug naar huis, of naar z’n neiuwe huis :Y)

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard verkopen tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:30

Keuren, ook foto's, is/zijn een moment opname. Als een paard in januari 2023 gekeurd is en in februari snoeihard van de veewagenklep gevallen is, heeft de uitslag van de keuring van januari geen waarde meer.
En in meer genuanceerdere gevallen gaat dat ook op. Altijd zelf keuren als koper.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2427
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:34

Ik heb uiteindelijk mijn ruin via via verkocht. Wel duidelijk vermeld welke bemerkingen hij op de rontgen had, en welke behandelingen hij hiervoor gehad heeft.
Klinisch keuren mocht de koper doen, bij afkeur betaalde ik. Maar de rontgen zei ik, die mag je links of rechtsom zelf betalen omdat ik al wist met de foto’s van 1,5 jaar geleden dat hij deze niet door zou komen. Paard functioneerde prima voor haar doel. Gelukkig adviseerde de keurende da ook om geen nieuwe foto’s te maken, en slaagde hij met vlag en wimpel voor de klinische keuring :D
En nu 4 jaar later functioneert hij nog steeds fantastisch voor haar doel :D
Die garantie wilde ze heel graag hebben, welke je bijna niet kunt geven met een levend wezen maar ik ben stiekem wel blij dat hij het nog steeds zo goed doet daar.

Ik zou dus de eerste koper laten keuren en open kaart spelen mocht hij bijv een kleine bemerking krijgen waar iemand anders wél mee uit de voeten kan! Dus dan is de ‘afkeur’ even voor jouw kosten, maar de kans is groot dat je dus geen kosten hoeft te maken gezien de nieuwe eigenaar het paard incl eigen keuring koopt

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 17:40

Heel dubbel dus , de ene vind een keuring incl foto`s wel belangrijk de ander weer niet.
Herkeuren mag van mij uiteraard altijd maar wel op kosten koper.
Is dat dat ook nog afhankelijk van de prijs van het paard ? ik ga zo rond de 15.000 euro haar verkopen incl, haar zadel hoofdstel etc.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard verkopen tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:43

Precies, het is ook dubbel. En als het jou gerust stelt om wel eerst te laten keuren, dan doe je dat toch?

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: Paard verkopen tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:48

Voor ons leek het bij de laatste verkoop "logisch" om zelf al te keuren voor het paard te koop kwam. Het ging over een behoorlijk hoog verkoopbedrag en wij hadden liever niet de teleurstelling dat het paard niet door de keuring kwam. Bij eventuele bemerkingen konden we prijs daar dan meteen naar zetten.
Paard was gelukkig wel helemaal oké en ook verkocht voor het door ons vooropgestelde bedrag.

Melzazu
Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard verkopen tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:05

Ik vind voor dat soort bedragen eigenlijk wel dat er recente foto’s bij horen te zitten of dat het voor kosten verkoper is bij afkeur.

Ik heb er een keer 1 willen kopen van 13K
Nog jong net onder het zadel en wel prok gekeurd maar ik wilde graag hals en rug foto’s erbij. De verkoper had zelf ook zoiets van. Snap ik helemaal en zou ik ook doen. Kosten bij afkeur waren voor haar.
Had enorm heftige KS.

Enorm zuur vooral ook voor de verkoper. Die zei later nog: ik laat voortaan altijd eerst foto’s maken zodat ik weet waar ik aan toe ben. Dit paard was daardoor de 13K ook niet waard natuurlijk.

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard verkopen tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:43

Ik heb twee weken geleden mijn paard verkocht. Ik heb er bewust voor gekozen om haar van te voren volledig op de foto te zetten (meest uitgebreide keuren + rug en hals) en ook nog eens expres bij een gerenommeerde kliniek. Ik wilde gewoon niets aan het toeval overlaten. Ze is alleen op Facebook aangeboden en ze is binnen 24 uur verkocht in de prijsklasse 10k+.

prugelpiet

Berichten: 12572
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard verkopen tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:51

Voor dat geld zou ik keuren. Wie weet is het niet goed en dan is het dier niet zomaar meer 15 waard.

Bielsje

Berichten: 1397
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:53

Als je in de hogere prijsklasse wil gaan zitten, zou ik zeker voorkeuren.

Is alles goed kun je het paard voor de prijs aanbieden die je in gedachten had en, ervanuitgaande dat de kopende partij kk nog eens laat keuren, weet je ook meteen of die keuring betrouwbaar is...

Wij hadden laatst een paard laten voorkeuren die een bemerking bleek te hebben, dan moet de hele strategie dus anders en je komt in een hele andere markt terecht. Dat paard vloog altijd wel door de klinische keuring als in buigproef, tot er een aankoopkeuring op een bij ons onbekende kliniek werd gedaan :').
Kopers wilden heel graag onderhandelen natuurlijk maar wij hebben ingeladen en de volgende dag de buigproef laten herhalen, zonder problemen. Maar dat moet je dan dus wel weten :Y)

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard verkopen tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:17

Nog nooit een paard verkocht, maar wel recent 2 paarden gekocht.
Ik wil als koper graag alles eerlijk weten. Dus (zoals al eerder hier als tip gegeven is) alle feiten vertellen.
Zelf vind ik het ook interessant om te weten waarom een paard te koop is.
Misschien alvast filmpjes maken van paard in beweging. (Zodat je die gelijk kunt sturen)
(Ik ben 1x gaan kijken bij een paard die volgens verkoopster geweldig liep en gezond was enz. Ik ben enthousiast erheen gegaan, maar zag toen dat het dier absoluut een knie probleem had (mn oude paard had dit, dus heel bekend mee) Toen besloten nooit meer te gaan kijken ergens zonder eerst filmpjes te zien onder zadel en los / aan longe)

Een van de paarden die ik kocht (die helaas 11 weken later overleed aan een hartaanval of gescheurde aorta) was 2 weken voor aankoop al gekeurd door verkoper. Achteraf had ik dat absoluut moeten overkeuren :(..
Tweede paard (die ik nu gelukkig nog heb) heb ik zelf helemaal laten keuren klinisch en rontgenologisch. Zou het dus sowieso overkeuren.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:32

Ik zou niet keuren. Er zijn foto’s van 5 jaar geleden, toen was het paard dus goed.

Klinisch is altijd een moment opname en daar wil ik zelf bij zijn.

Koper kan zelf keuren en dan kan je voorstellen dat bij afkeur de kosten 50/50 zijn ofzo

Ik laat hem sowieso liever keuren door een dierenarts naar eigen keuze.

En vermeld gewoon de vraagprijs erbij, dat voorkomt veel overbodige telefoontje.