[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kasmir

Berichten: 5447
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 18:39

Vandaag weer Gloí getraind. Heb de 25e een les met hem en kan niet wachten. Hij is zo onzeker en zo 'op de rem' , iedere keer als hij het niet weet verstijft en stopt hij direct. Vind het zo sneu voor hem, ben de hele tijd bezig met vertellen hoe geweldig hij is. Heb nu met hem aan de hand gerend om hem niet zo te laten panikeren als ik wat meer beweeg en aan het einde leek hij daar wel wat van te openen. Daarna nog geprobeerd te longeren maar dat valt toch niet mee, is zo enorm op de rem doordat hij zo gespannen is. Het is zo'n lief dier vind de spanning zo sneu voor hem.

Afbeelding

Ook jonge Thorey weer getraind, dat wordt denk ik een hele leuke pittige aanvulling op de tours :). Heel lief, maar lekker voorwaarts. Ik denk een soort tweede Mána.

Afbeelding

Heb ook de automatische waterbak voor de winter eens uitgepakt om te zien hoe die eruit ziet. Wat een unit zeg! Kan niet wachten tot dat die wordt geplaatst, degene die hem komt monteren heeft beloofd het voor de winter te doen dus hij moet een beetje opschieten :+

Afbeelding

Marilu
Berichten: 1248
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:46

En zo'n waterbak bevriest dan niet ? Waarschijnlijk niet, anders hebben jullie er twee keer niks aan, natuurlijk ;) Maar wordt die dan elektrisch verwarmd ofzo ?

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:50

Ondergronds stuk buis? Gaat lading grind onder? restje water na drinken loopt naar onder leeg zodat er niks kan bevriezen? Als de wateraansluiting maar vorstvrij is?

Kasmir

Berichten: 5447
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 18:56

Yes de bak wordt electrisch verwarmd en de waterleiding er naartoe krijgt ook een warmtekabel. Dan gaan de leidingen door die dikke kunstof staander die ook flink isoleert. De staander gaat de grond in tot die vierkante 'platform'. Het is een systeem dat het waterniveau altijd even hoog houdt dus als ze drinken vult hij zichzelf aan. Kostte een rib of twee dus hopen heel hard dat hij doet wat hij beloofd. We hebben voor deze gekozen omdat mensen die ook in het Noorden wonen hier tevreden over waren. Dit betekend dat wij niet meer twee maal per dag hoeven te slepen met jerrycans van de stal waar we 'winterwater' hebben naar het weiland waar een verwarmde 140L waterbak stond. Dit was vooral ellende als het goed koud is en tegen de tijd dat je bij de waterbak was de dop van de jerrycan al vast gevroren zat zodat je die vervolgens het huis in kan slepen _-:(

Kasmir

Berichten: 5447
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 11:18

Gloí doe het zo goed in de kudde, hij lijkt er echt helemaal zijn plek te vinden. Ófeigur doet het ook prima, we zitten er nu aan te denken ze ook in de winter bij de rest te laten met onbeperkt ruwvoer door een slowfeeder. Als dat goed gaat zetten we ze alleen in het voorjaar apart want het voorjaarsgras is wel echt een nogo.

Gloí (en wij) wachten momenteel op onze gasten.

Afbeelding

tennan
Berichten: 3119
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:50

Wat fijn! En wat ziet hij er goed uit zeg <3

Kasmir

Berichten: 5447
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 18:58

Ja hij komt ook mooi in zn wintervacht te zitten helemaal blij met hoe hij het doet.

Het was hier gisteren trouwens goed groen. Direct de tijd genomen wat fotos te schieten van de kåta en de sauna zodat we daar ook mooi over kunnen communiceren.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marilu
Berichten: 1248
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:13

Wauw, wat een beelden, zeg !!! Prachtig :j
En nu zullen er hier veel groen zien van jaloezie ;) (ik zou het noorderlicht wel eens ooit willen zien, maar ik háát koude, dus ik zal het allicht nooit in levenden lijve zien)

En Gloí zijn kleurtje is ook prachtig :D

Kasmir

Berichten: 5447
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 19:26

Haha dan zul jij de hele vakantie zoals foto 3 moeten doorbrengen, dat is het uitzicht wanneer je in de sauna zit :P

tennan
Berichten: 3119
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:40

Oké, wauw, nu staat een bezoekje zeker weten op mijn bucketlist. Wat gaaf zeg.

Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:38

Wauw die fotos zijn geweldig!

Leo

Berichten: 50184
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:48

Omg wat een fotos!!! Waanzinnig! <3

Gloi ziet er idd onwijs goed uit!

senna21

Berichten: 11873
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:05

Waanzinnig mooi! Zo bijzonder.
Heb je hiervoor een speciaal afgestelde camera?

Kasmir

Berichten: 5447
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 08:24

Dankjulliewel :D

Senna21: niets echt bijzonders, ik heb de camera op een statief staan en een lange sluitertijd. De fotos waar ik zelf ook op sta zijn gemaakt met de timer en dan vlot heen en weer rennen hihi.

Kasmir

Berichten: 5447
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 17:32

Vandaag de paardjes naar het winterweiland overgezet.. Die mogen ze nog even kaal eten voordat de sneeuw komt. De kou is er al! Vanmorgen werden we wakker met -11, overdag warmt het gelukkig wel iets op maar de winter is aangekomen.
Afbeelding


Ik vind het altijd zo heerlijk als ze weer in de winterweide staan want dan is dit ons uitzicht vanaf de keuken <3
Afbeelding

mysa

Berichten: 10504
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:15

Prachtig uitzicht inderdaad!

Kasmir

Berichten: 5447
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 22:14

Vandaag Gloí weer getraind en morgen les met hem. Daar heb ik veel zin in want ik vind hem niet de makkelijkste om te trainen. Hij blijft zo timide en met de rem erop, vandaag had ik in stap wel stukken dat hij meer zelfvertrouwen en ontspanning toonde en toen werd zijn stap behalve meer voorwaarts ook veel losser. Enerzijds denk ik met rust en vertrouwen moet het beter worden, anderzijds is hij al 20 jaar zo.

Wat wel tof om te zien is dat ze echt hun plek in de kudde hebben gevonden. Ze zoeken elkaar af en toe wel nog op maar maken ook veel nieuwe vrienden. Dat vind ik zo heerlijk aan een grote stabiele kudde.

Morgen komt ook de electricien en hebben we daarna als het goed is eindelijk onze automatische waterbak helemaal gebruiksklaar en zijn we klaar met water heen en weer sjouwen *\o/*

Fotootje vanuit de keuken, gewoon omdat het zo'n heerlijk uitzicht is :). Onder die zwarte zak zit de waterbak verstopt.

Afbeelding

Lys_PPA

Berichten: 1349
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:27

Wat een uitzicht! En dat noorderlicht <3

Ik heb toevallig gisteren nog met iemand over gehad dat jullie plekje in Zweeds Lapland toch wel op mijn bucketlist staat. Paarden, natuur, wat wil je nog meer.. Oke, ik schrok van de -11 graden :+ Maar zie tegelijkertijd een topic over verwarmde bodywarmers/jassen. Overal is een mouw aan te passen toch.

Succes met de les op Gloi vandaag.

Kasmir

Berichten: 5447
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 10:45

Haha ik zou het geld voor de verwarmde bodywarmer besparen en investeren in verwarmde sokken evt handschoenen :D . Je lijf hou je gemakkelijk warm, het zijn de extremiteiten die het probleem zijn. -20 klinkt heel spannend maar als het koud is dan is het hier ook vaak windstil en droog, heel anders dan in Nederland.

Kasmir

Berichten: 5447
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 13:31

De automatische waterbak is inmiddels in werking, wat een verademing zeg echt heerlijk niet meer dagelijks met al die jerrycans hoeven rond te slepen.

Afbeelding

We hebben ook besloten Gloí en de Ofeigur voor de winter uit elkaar te halen. Dit omdat Gloí het echt ontzettend naar zijn zin heeft in de kudde, maar Ofeigur wat onderaan hangt in de rang waardoor hij niet echt durfte te eten.

Hij staat nu gezellig met Skutte (die ook onderaan hangt in rang en geen voortanden heeft) in een aparte weide. Skutte kan dan lekker op zijn gemak het losse hooi eten en Ofeigur krijgt zijn eigen hooinet. Geen stress voor die twee en Gloí heeft het teveel naar zijn zin in de kudde om hem eruit te halen.

Skutte en Ófeigur lijken het zo helemaal prima te vinden, voor skutte even een apart plekje geïmproviseerd met een balk die we nog hadden liggen. Na een paar uur openen we die weer als hij klaar is met eten.
Afbeelding

Zo blijf je altijd puzzelen met paarden :+

Zelf is het me afgelopen zondag in mijn rug geschoten en moet ik dus rustig aan doen :z saai!

Marilu
Berichten: 1248
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:39

Mooie stal zie ik daar !

En schattig zo, die twee 'sukkelaartjes' samen <3

Ik kan het me voorstellen, dat die verwarmde drinkbak goud waard is :j

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 01:12

Wat fijn die automatische drinkbak, wat een mooi systeem dat het water niet bevriest met die temperaturen.

Sterkte met je rug. Gelukkig hoef je niet meer met water te sjouwen.

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 18:37

Je staat in uitgelicht op de voorpagina *\o/*

Kasmir

Berichten: 5447
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 11:48

Jaa k zag Alfie en Saedis ineens op de voorpagina shinen hihi!

Tot nu toe werkt de waterbak echt super! Het water wat in de bak klaar ligt wordt verwarmd naar 15 graden, in die zwarte geïsoleerde buis zit een warmtekabel rond de waterleiding gewikkeld. Alles samen zou goed moeten blijven dus daar gaan we maar vanuit }:0 .

Het is momenteel weer wat frisser, rond de -10 heerlijk vind ik dat. Het brengt wel altijd zijn eigen uitdagingen met zich mee.
Je weet bijvoorbeeld dat het feest is als je hooinetten uit zichzelf blijven staan :')

Afbeelding

Dan moet ik in het net gaan staan en hem om mijn benen omhoog trekken voor wat professioneel shapen. :+

Afbeelding

En tadaaaaaa *\o/*

Afbeelding

De kipjes zitten er nog lekker comfi bij, ben helemaal een gek kippenvrouwtje geworden <3. Die twee zwarte moeten nog een naam, dus als iemand goede ideeën heeft. Al onze kippen hebben Disney namen. We hebben het kleine haantje Stitch genoemd :D

Afbeelding

tennan
Berichten: 3119
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:06

Haha dat hooinet :+ Welke namen hebben de andere kippen al?