[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7793
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:11

Wauw wat mooi!

sas66
Berichten: 638
Geregistreerd: 18-03-15

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:19

Prachtig, vooral die laatste.

idylle
Berichten: 5832
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:25

Wat prachtig <3

Kasmir

Berichten: 5458
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 08:47

Ik denk dat als ik had blijven kijken en mn camera had meegenomen ik mooiere fotos had kunnen schieten maar ik had juist besloten optijd naar bed te gaan :'). Dus heb even gekeken, de hond uitgelaten en toen toch maar gewoon naar bed gegaan. Je raakt een beetje verwend als je in het Noorden woont :P.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:18

<3 oh ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers.

Ikben zo blij dat ik het noorderlicht in het echt heb mogen zien. Dat was altijd een grote wens, en fotos zijn mooi maar het zien, en zien bewegen dat is in geen film of foto vast te leggen. Zo mooi <3

Marilu
Berichten: 1253
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:19

Zo speciaal !
Dat wil iedereen wel eens gezien hebben :j

Welke periode is het noorderlicht het gemakkelijkst te zien ? En is dat dan iets dat op quasi dagelijkse basis zichtbaar is (in die goeie periode) of moet je toch nog wel echt geluk hebben om het te kunnen zien ?

Kasmir

Berichten: 5458
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 11:29

Het noorderlicht is helaas net zo onvoorspelbaar als het weer. Je kunt het hier de hele hefst/winter/voorjaar door zien zodra het weer donker is 's avonds is het weer waar te nemen. De zon moet zijn uitbarstingen hebben en daar zit geen maand aan vast. Het ene jaar is er meer activiteit dan het andere. Er is vaak wekelijks wel wat in de lucht te zien, maar de ene keer is het lang niet zo sterk (en dus spectaculair) dan de andere. Soms is het alleen een waasje in de lucht wat net zo goed voor een wolk door kan gaan, soms danst het over de hele hemel en is het magisch. Volgensmij is er statistisch gezien meer kans in november (ergste maand voor de rest hier) en maart maar in januari en februari zijn de dagen weer veel korter en heb je dus een langere periode kans om het waar te nemen. Ik zou persoonlijk nooit mijn vakantieperiode kiezen op basis van het noorderlicht daar is het te onvoorspelbaar voor.


3x raden wat hier op de boerderij gaande is :D

Afbeelding

Afbeelding

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:19

Ga je een rijbak aanleggen?

Mooi programma heb je. Het idee om dat te doen blijft in mn hoofd rond spoken. Het lijkt mij super gaaf maar het totaal plaatje is best prijzig met de reis en benodigdheden :o

Kasmir

Berichten: 5458
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 21:25

Ja Lapland is inderdaad niet gegeven, alles is vrij duur hier in de winter :).


Jaa we laten een rijbakje aanleggen hij wordt 20x30m helemaal blij mee. Wel grappig om te zien dat ze het hier anders aanpakken qua opbouw dan in NL. Er ligt nu 200m³ fijne gravel op als opbouw.

Afbeelding

Kasmir

Berichten: 5458
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 21:15

Gisteren voor mijn verjaardag een rijbakbodem gekregen haha. We gaan er zelf nog een hek omheen maken maar we kunnen er al in *\o/*

Afbeelding

We zijn ook hard bezig de schuilstal te upgraden :) we hebben de boel nu opgehoogd met flink wat gravel, binnen komt er weer een mooie laag zand overheen dat moeten we nog doen. Kunnen de oudjes weer lekker beschut slapen deze winter (ze gaan uiteraard altijd buiten in de sneeuw liggen :+ )

Afbeelding


Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18915
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:30

Nou, dat is nog eens een mooi kado <3 Ik wil ook wel zo'n kado :D

Kasmir

Berichten: 5458
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 00:57

Gloí en Ofeigur mogen nu iedere dag grasjes eten en we laten ze meestal los op het terrein zodat ze mooi het gras rond het huis kunnen maaien. Blijft een leuk gezicht vanaf boven :+

Afbeelding

Afbeelding

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:21

Hoeveel lopen deze boys nou?
Ik heb een 21 jarige IJslandse merrie die ik weer wil opbouwen, of nou ja... daar ben ik al mee bezig. Ik trek er veel tijd voor uit, maar ben misschien ook wel weer TE voorzichtig.

In hoeverre heb je ze ook dressuurmatig bijgepunt? Als in: beetje rechtrichten, beetje aanleuning, beetje in de juiste aan-/ ontspanning lopen..... Of gebeurt dat eigenlijk allemaal onder de man buiten? (wat ook prima kan).
In welke frequentie heb je het lopen opgebouwd? En primair veel stappen?

Je leest het al: even wat inspiratie op doen ;-)

Kasmir

Berichten: 5458
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 09:52

Ze staan nu gemiddeld zo'n 3-4uur op het gras.. soms iets korter soms iets langer.

Qua dressuurmatig trainen is.er nog weinig gebeurt.. Ik heb in het voorjaar wat handwerk gedaan maar ik wil nu in de rijbak wat meer aan de slag hiermee. Maar zodra ons hoogseizoen met gasten begint hebben we daar geen tijd meer voor en gaan ze alleen maar op tour. Dit verschilt tussen 1uur en 5uur en het is veel stap met af en toe stukjes tölt of galop. Momenteel hebben we alleen ritten in het weekend en wil ik door de weeks wat gaan trainen. Ofeigur gaat niet mee op tour en wordt alleen af en toe eens gelongeerd. We willen opzoek naar iemand die hem ook kan gaan rijden. Als ik de tijd vind ga ik hem ook wat in de bak trainen. Gloí en onze jonge merrie Thorey zijn nu echter mijn prioriteit want die gaan hopelijk van de winter mee op tour.

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 03:42

Leuk en wat heerlijk dat ze zo los kunnen lopen.

Wat ik mij nog afvroeg. Hoe zit t met de wilde dieren bij jullie? Hebben jullie geen last van wolven?

Kasmir

Berichten: 5458
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:01

We hebben geen wolven hier zo hoog, soms trekt er eentje over vanaf Rusland maar die wordt meestal gauw gevangen en lager in Zweden weer uitgezet. De Sami zijn hier erg alert op want die moeten hun rendieren beschermen. Hier in het Noorden hebben we bruine beren, de lynx en de veelvraat als 'grotere' roofdieren. Allen hebben genoeg voedsel en zitten over het algemeen dieper in het bos. De Sami hebben wel last dat voornamelijk beren de jonge kalveren opeten. Die komen net uit hun winterslaap wanneer de rendieren hun kalfjes krijgen maar wij hebben qua roofdieren nergens last van. Nou ja niet met de paarden in ieder geval. Kippen moeten we goed beschermen tegen vossen en marters etc. maar dat is in principe niet veel anders dan in Nederland.

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:13

Beren lijkt me ook best spannend om tegen te komen. Of zie je die nooit tijdens ritten enzo?

Kasmir

Berichten: 5458
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 10:12

Nee die zitten veel dieper in het bos. Sprak laatst met de jachtleider die hier zijn hele leven woont en zelfs hij is nog nooit een beer tegen gekomen. Het is vooral de Sami die beren zien en vooral in het voorjaar als ze uit hun winterslaap komen.

Kasmir

Berichten: 5458
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 20:47

Vandaag eindelijk de bak getest :D.

Gloí voor het eerst een beetje dressuurmatig getraint om zijn tölt te verbeteren en hem wat te gymnastiseren. Hij deed goed zijn best maar mist nog wat impuls. Voor de eerste keer in de bak absoluut geen slecht begin. Heb hem eens met bitje gereden omdat dat vaak mijn voorkeur heeft met gymnastiseren maar uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel verschil. Op tours gaat hij wel altijd bitloos met alle verschillende ruiters.

Afbeelding

Daarna ook Thorey opgepakt, zo'n lieve zachtaardige maar voorwaartse merrie. Ik denk dat ze echt een aanwinst gaat worden voor de tours. Mijn plan is haar nu de hele herfst/herfst-winter te trainen en dan kan ze deze winter hopelijk mee op tour. Dan is het team weer compleet en hoop ik Saedis steeds meer voor mezelf te kunnen houden aangezien het toch mijn merrie is.

Afbeelding

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:36

Wat een heerlijke foto's weer! Ook een mooi zicht zo van bovenaf :-).

Succes met de training! Ook Thorey ziet er prachtig uit! <3

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:54

Saedis is toch een schimmel?

Wat is het ontzettend mooi bij jullie. Dank je dat je deze verhalen en foto's met ons deelt.

Kasmir

Berichten: 5458
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 22:00

Dankjulliewel :).

Saedis is een cremello :D

Afbeelding

Vandaag had ik zo'n baaldag, ik zit momenteel niet super lekker in mijn vel (heb altijd moeite met de overgang naar de winter) en blijkbaar pikt Ofeigur dit heel erg op. Ik kreeg hem vandaag gewoon echt niet gevangen, stond met tranen in mijn ogen naar een rondrennend paard te kijken :+ . Normaal gesproken is Ofeigur juist super sociaal en makkelijk en Gloi is altijd wat terughoudend en soms lastiger te vangen. Ik vrees dat hij mijn gemoedsrust spiegelde en zoiets had van blijf maar ver weg. Uiteindelijk na een periode proberen hem te pakken gekregen en ervoor gekozen maar even wat grondwerk te doen in de paddock. Toen werd hij gelukkig al snel heel relaxed en kon ik hem weer makkelijk benaderen. Goed af kunnen sluiten en in de wei zelfs nog een knuffel moment met hem gehad. Soms is het zo confronterend als ze zo erg spiegelen ;( . Gloi was gelukkig juist heel lief en rustig, nu moet ik zeggen dat ik ook wel een zwak heb voor Gloi , we klikken goed samen.

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:22

Mooie merrie. Heeft ze met haar blauwe ogen geen last van de zonlicht icm sneeuw?

Snap heel goed dat je moeite hebt met de overgang naar de winter. Ik heb er hier ook last van. Bij jullie worden de dagen nog korter en ook kouder. Maar het is daar wel super mooi, vooral in de winter. Hier hebben we nog amper sneeuw. Hebben jullie de hele winter sneeuw liggen?
Dat geeft toch wel constant een kertsgevoel <|-

Kasmir

Berichten: 5458
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 23:23

Ze knijpt wel iets meer dan de andere paarden maar het is niet extreem, haar voorpluk helpt haar ook een beetje volgensmij. Als het erg fel is krijg ze wel eens een UV-werende kap op maar het is vaak niet nodig.

Ja ik had het in Nederland net zo erg als hier. Het gaat hier vaak wat sneller weer goed omdat het winterseizoen met alle gasten dan begint en de sneeuw helpt mij ook. Maar oktober en zeker november zijn wat dat betreft maar lastige maanden. Werk momenteel veel aan mezelf (bij een psychiater voor m'n social anxiety) en dat gaat met ups en downs :'). Vaak zijn de paarden juist een fijne uitvlucht maar als ze zo spiegelen op een dag dat alles al niet lekker loopt dan zou ik wel eens willen dat ik dammen als hobby had gekozen |o _O- . Weet zeker dat iedereen wel eens zo'n momentje heeft bij de paarden :D. De sneeuw ligt hier meestal van midden november tot eind april.

Kasmir

Berichten: 5458
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 09:28

3x raden wat hier vandaag geleverd wordt :D.

Afbeelding