[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kasmir

Berichten: 5441
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 14:16

Ja het scheelt enorm dat ik het bekappen zelf kan doen, dat is momenteel het belangrijkste.

Dankjewel :D

Ofeigur is zo'n aandachtsjunkie haha, helemaal gelukkig met zichzelf als hij de gasten zover krijgt hem aandacht te schenken.

Afbeelding

Kasmir

Berichten: 5441
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 11:23

Gisteren is de DA weer geweest, tanden gedaan en wat bloed afgenomen.
De ontstekingswaarden zijn flink gezakt en de nierfunctie goed verbeterd dus dat is top :). De hoeven blijft een kwestie van een lange adem maar die verbeteren ook langzaam. Het belangrijkste is dat ze momenteel op de sneeuw zuiver lopen, we gaan ze binnenkort als handpaardjes meenemen op wat langere wandelingen.

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18859
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:09

Wauw wat een verschil!

Kasmir

Berichten: 5441
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 12:50

We hebben ze vandaag meegenomen als handpaardjes. Het ging super goed, ahoewel mijn merrie Saedis ze nog nooit had ontmoet accepteerde ze Gloí alsof ze elkaar al jaren kennen. De rit was iets meer dan een uur stappen. Het was aardig werken voor ze in de soms diepe sneeuw maar het is de kortste route waarvan we de sporen hebben open gereden en gehouden deze winter :).
Het was absoluut een succes, zeker omdat het zo belangrijk is dat ze wat meer gaan bewegen nu :j

Afbeelding

Mirjam79

Berichten: 1726
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 14:57

Dit is al weer een hele stap verder. Geweldig toch? Mooi dat dit al weer kan en dat ze er langzaamaan weer wat bij op beginnen te klimmen

Kasmir

Berichten: 5441
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 15:08

Mirjam79 schreef:
Dit is al weer een hele stap verder. Geweldig toch? Mooi dat dit al weer kan en dat ze er langzaamaan weer wat bij op beginnen te klimmen

Ja precies en hoe meer beweging hoe sneller uiteindelijk het herstel weer kan gaan :). Hoeven hebben stimulatie nodig om goed te doorbloeden.

Owja! We hebben ook de uitslag terug van de Cushing test: negatief gelukkig :D

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:38

Dat is goed nieuws! Lekker voor ze zo'n staprit. Vaak worden ze daar ook heel blij van.

Mooie foto van jullie in de sneeuw. Ik vind Zweden schitterend maar denk niet dat ik in die kou zou kunnen wonen. Of went dat wel?

Kasmir

Berichten: 5441
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 18:55

Het went inderdaad, ik dacht ook dat ik het niet zou kunnen maar nu vind ik het fijner dan alle nattigheid in Nederland. Het is hier een droge kou en sneeuw en dat vind ik persoonlijk aangenamer :). Niets dat goede kleding en een paar verwarmde sokken niet kan oplossen O:).

Laatste gedeelte van de bloedtest terug en helaas in de insuline nog steeds erg verhoogt bij Gloí, nu verbaast het me niet met zijn mega nek. Hij heeft EMS zoals EMS komt, ik denk dat hij hier al jaren mee kampt. Ik hoop dat zijn dieet + nu ook regelmatig bewegen hem gaat helpen zijn insuline wat te laten zakken. Het is duidelijk dat dit wel een paardje is dat niet meer op het weiland kan helaas.

Ze vonden het stapritje heerlijk, zeker Ófeigur was in het begin iets te enthousiast maar dat werd vanzelf beter naarmate hij vermoeider werd :(:) .

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 19:04

Geweldig dat ze ij jullie gekomen zijn
Ze.worden zo goed verzorgd
Ze hebben het echt getroffen met jullie

Kasmir

Berichten: 5441
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-23 17:32

De laatste dagen werd Gloi zijn nek ineens heel hard, nu kwam ik erachter dat ze langs de slowfeeder heen eten en dus hun eten binnen no time naar binnen schrokken wat voor een piekmoment zorgt qua suiker. Gisteren het een en ander gewisseld zodat ze weer uit de slowfeeder moeten eten en vandaag was zijn nek gewoon al zachter dan gisteren echt bizar hoe snel dat gaat. Het moet nog beter maar ik heb er vertrouwen in dat het zich weer hersteld nu ze weer langzamer door de slowfeerder moeten eten en daardoor langer met hun hooi doen.

Verder gisteren een ritje van een half uurtje en vandaag weer eentje van een uur gemaakt. Ze doen het super goed. Gauw gaat de sneeuw hier te zacht zijn om nog lekker in het bos te kunnen rijden maar voor nu nog even genieten :D.
Afbeelding

Kasmir

Berichten: 5441
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 14:18

Ons eerste galopje gemaakt met het hele spul vandaag, ze doen het zo goed en lijken er ook echt plezier in te hebben.
Afbeelding

Gloí zijn nek is gelukkig weer helemaal terug naar hoe 'zacht' hij de week ervoor was, ik ben vrij zeker dat het komt doordat hij langs de slowfeeder heen wist te eten.
Afbeelding

Anoniem

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:57

Wat een leuk stel <3 . En fijn dat ze het zo goed doen!

Kasmir

Berichten: 5441
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 21:25

Vandaag weer een ritje gemaakt, weer iets meer gedraafd en gegaloppeerd. Ze doen dat zo goed! Gloí lijkt ook helemaal op te bloeien nu we hem vaak meenemen, lijkt echt zijn ding te zijn.
Ofeigur maken we vooral heel gelukkig door af en toe een ander paard te introduceren. Vandaag was dat Idinn, onze 4jarige. Dit was een paar minuten snuffelen en daarna nonstop spelen. Toen we Idinn er weer uit haalde stonden ze beide te zweten en flink te ademen maar ze hadden zo'n schik samen. We zullen Idinn vaker op playdate doen met Ofeigur <3

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 04-04-23 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 21:28

Ahh wat leuk, heerlijk als ze zo spelen <3

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 21:45

Heerlijke blije paarden <3

Arianaaaa
Berichten: 536
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: In a galaxy far, far away

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:10

Wat leuk! :D

Mer1980

Berichten: 18859
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:12

Geweldig!

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:20

Wat fijn om ze zo blij te zien!

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 20:47

Super dat deze paarden zo opvangt! Ze zijn echt al een heel stuk opgeknapt zeg.
En wat een geweldige IJslanders en gave plek hebben jullie :)

Kasmir

Berichten: 5441
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 12:37

Ja het is zo'n leuk gezicht die twee samen spelend.

Het adresje in Zuid Zweden gaat niet door, ze heeft alleen een plek met gras en wij zijn van mening dat Gloí helemaal niet op gras gaat kunnen of op zn meest echt volledig uitgebloeid gras maar zeker niet gras dat net komt opzetten. Dus ze gaan nu of naar de dierenarts of heel misschien houden wij ze, nog even flink over nadenken :).

ikkedus
Berichten: 3289
Geregistreerd: 24-09-05

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:48

Hé jammer! Maar niet voor ons, want via jou krijgen we updates. :D

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:47

Op gras lijkt mij ook zeer onverstandig. Denk je dat ze ooit weer onder t zadel kunnen? Misschien kan je ze over een tijdje wel inzetten voor ritjes, of is dat uitgesloten?

Kasmir

Berichten: 5441
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 22:46

Ik heb wel goede hoop dat ze weer onder het zadel zullen kunnen zodra hun hoeven de tijd hebben gekregen zich te herstellen. Wellicht zullen ze op boots moeten op rit, afhankelijk van hoe ze herstellen. Dat is ook een beetje onze twijfel, het aller beste wat ze kunnen doen is ritjes maken van 1-2 uur met daarin veel stap en dat is precies wat wij ook doen. Qua herstel is dat het aller beste voor ze en dat is iets wat we ze kunnen aanbieden. Voor ons zit de twijfel vooral in het extra werk die we er dan blijvend bij hebben. Ze zullen altijd apart moeten blijven want onze andere paarden staan in de winter op onbeperkt hooi en in de zomer 24/7 op gras. Anderzijds heb ik nu erg veel moeite het uit handen te geven want ze gaan zo goed en het zou zo zonde zijn als ze weer terug zouden vallen.

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:51

Heb je een paddock voor ze? Het voordeel is wel dat je er dan 2 hebt die niet op gras kunnen. Dan staan ze gezellig samen. Nadeel is dagelijk hooi voeren en water geven. Maar opzich is dat ook zo gebeurd.

Kasmir

Berichten: 5441
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 11:18

Grootste nadeel zal het uitmesten worden, want dat moet dan ook dagelijks gebeuren als ze op een kleiner gedeelte blijven. We hebben geen zandpaddock zoals in Nederland maar kunnen ervoor kiezen of een stuk gras op te offeren of een paddock in het bos te maken.
Ze zullen inderdaad in ieder geval samen blijven dat scheelt, deze twee kun je sowieso niet splitsen die zijn zo aan elkaar gehecht <3 .